Herinrichting van mijn 170x70x60 discus bak (Canon)


http://www.hvpaqua.nl/a-43892568/set-amazone/150cm-aquarium-amazone/ deze set heb ik gekocht.

Ik weet iets van licht en Kelvin etc., maar niet veel. Maar je mag er toch van uit gaan dat een bedrijf dat zich richt op (aquarium)licht niet zomaar iets 'amazone' gaat noemen als het blauw is? Of ben ik nu een kritische klant?

De tip van Tuinkabouter heb ik gedaan. Maar 1 RGB strip kan lang niet op tegen 2 7000K lampen. Het kan nog niet op tegen 1 7000K lamp.
 
http://www.hvpaqua.nl/a-43892568/set-amazone/150cm-aquarium-amazone/ deze set heb ik gekocht.

Ik weet iets van licht en Kelvin etc., maar niet veel. Maar je mag er toch van uit gaan dat een bedrijf dat zich richt op (aquarium)licht niet zomaar iets 'amazone' gaat noemen als het blauw is? Of ben ik nu een kritische klant?

De tip van Tuinkabouter heb ik gedaan. Maar 1 RGB strip kan lang niet op tegen 2 7000K lampen. Het kan nog niet op tegen 1 7000K lamp.

Dat klopt er zit 4000k teveel licht in dus dat ga je nooit voor elkaar krijgen en helemaal niet met twee x 7000k. ik zou vragen of je ze niet kan omruilen met twee keer 3000k.
 
HVP heeft geen 3000k leds geloof ik.

en heel eerlijk vind ik die TL buis ook 10x mooier licht geven....
 
Njah ik kan geen uitspraken maken over deze lampen maar ik heb hier niet voor gekozen omdat ze eigenlijk voor welke gestelde vraag telkens een zelfde "kit" voorstelden... En andere merken gaven mij een boterham aan uitleg waar ik echt iets aan had!
 
Hier zie je wat meer warm is
warm.jpg
Links is het meest warm en rechts cool.
 
Vandaag het bos in geweest om een beuken tak op te halen. Keuze zat!

Het plan is om hem af te spoelen met heet water, en dan in het aquarium doen.
Je leest zoveel tips (3 maanden drogen) tot aan afspoelen en in de bak doen. Ik kies voor het tweede en kijk even wat er gebeurd.

IMG_9461.JPG


IMG_9462.JPG
 
Houd wel de breek/snij wonden uit het water, daar is al veel voor gewaarschuwd.
 
Zal ik aan denken! Ik ga hem morgen denk ik in mijn aquarium doen
 
Vandaag wat kunnen doen. Paar plantjes opgehaald. Zomaar 1. Deze vind ik wel mooi, omdat ze niet erg breed worden, maar wel lekker willen groeien.
Naam: Limnophila Heterophylla .

IMG_9470.JPG



Verder heb ik mij bioloog geluid stiller gemaakt. Of mijn opvoerpomp moet ik eigenlijk zeggen.

De 15cm lange slang, gaf alle trillingen door aan de PVC buizen, waardoor het zo'n klankkast werd.

Dit heb ik opgelost door er een 2 meter lange siliconen slang aan te doen.


IMG_9475.JPG


IMG_9476.JPG


IMG_9477.JPG


Die buisomhulsels komen eind van de week binnen van 32mm. Dus tot nu toe even zo gedaan. Dit zorgt er voor dat het water niet afkoelt en het zal natuurlijk ook het geluid dimmen.


Ik kan nu al zeggen dat het enorm helpt. De PVC trilt nu gewoon helemaal niet, als ik er 1cm van af luister. Dit was hiervoor juist heel erg.
Nu wil ik de kast ook nog gaan bekleden met die noppenschuim en dan moet het helemaal goed zijn.

Ik kan wel merken dat het iets capaciteit kost. Hij stond op stand 6. Ik heb de kraan die de snelheid regelt niet veranderd, en om het zelfde te bereiken moet hij nu op stand 7.
Maar goed, nu kan ik hem ook op 10 zetten hoop, zonder veel geluid te maken.
 
Ja klopt. Mocht ik willen dan zou ik ooit een grotere pomp er aan kunnen zetten. Dit is de 4000. De trillingen zullen in ieder geval niet meer het PVC raken.

Blij mee dat mijn wens om een geluidsloze bioloog te hebben is vervult.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De plantjes groeien al best goed moet ik zeggen. Je ziet ze groeien!
IMG_9488.JPG



Ik heb de takken er ook in gedaan. Ik weet nog niet of ik het mooi vind. Het is wel ineens best voller.

IMG_9489.JPG


IMG_9490.JPG



Meningen zijn welkom :).
 
Komende week nog even mijn kast met die noppenschuim iets geluidsstiller maken. Was aan het knooien gisteren bij mijn filter, en is er iets veranderd. Op 1 of andere manier komt er dan toch (weer) een soort hoge toon door de kamer van de opvoerpomp. Niet fijn als je wilt slapen :).

Ik heb trouwens een tweede verwarming in mijn bioloog gedaan. 1x 300 watt trekt het niet.

Ik gok dat volgende week de eerste visjes er in gaan :).
 
Hier nog 1 vanaf de plek waar ik nog wel eens zit, de computer. Vind de weerspiegeling ook mooi bovenaan. Mede door het stromende water wat richting het het bioloog gaat :).

Naamloos.png
 
Hmm het isoleren van de pvc is iets wat ik ook ga toepassen denk ik!! Stromend water kan op deze manier idd veel warmte verliezen! Of is het echt enkel voor de trillingen bij jou?
Volgende week al? Is dit niet snel? Als ik het juist heb zijn wij ongeveer gelijk opgestart?

Edit: ik vermoed dat je je bioloog gelijk hebt opgestart de tweede keer! Je potfilter zal dan met een volle bak blijven draaien zijn bedenk ik mij nu! ;-)
 
PVC zelf heb ik niet geïsoleerd, maar kan ik ook nog wel gaan doen. Kwaad kan het nooit. PVC is wel wat dikker dan een siliconenslang.

Ik heb wel die siliconenslang geïsoleerd. Dit is eigenlijk alleen maar om de warmte inderdaad.


Mijn bioloog draait nu zo'n 2 weken. Ik heb daar toen een handje vol siporax uit een ander filter in gedaan. Mijn Ehiem filter draait nu zo'n 4 weken.
Dus er kunnen met gemak wel de eerste visjes in.
 
Nou, het grote moment waar de vissen een half jaar op hebben gewacht (hoop ik) :).

IMG_9536.JPG


IMG_9539.JPG


Naamloos.png



Ik ben van plan elke keer wat vissen bij te voegen. Dus dinsdag ofzo de kardinalen, en dan over 1-2 weken de discussen.

Edit. De thermometer gaat nog wel hoor, en de voorruit ga ik nog een keer goed schoon maken. Ziet er een beetje apart uit zo'n ding midden op de voorruit, terwijl je alles hebt weg gewerkt haha.

Misschien ook wel mooi om de algenmagneet op de voorruit, midden op te doen :).
 
Niet de aller beste foto's, maar je ziet wat er gebeurt :).

Kardinalen zitten er ook in.

Leuk, zo'n groepje dat nog even blijft scholen in zo'n bak. Toch zeker een keer zo groot als waar ze uit kwamen.
Het plan is om er straks 30 bij te kopen. Die groot te brengen in de rio 300, zodat de discussen ze, als ze klein zijn, niet op eten, en er dan bij te doen.

Naamloos.jpg
IMG_9559.JPG


Dat avond licht is wel leuk. Vanuit mijn bed niet storend, maar wel leuk nacht lampje!
 
Inderdaad. Vraag mij af wat er gebeurd als ik ze er allemaal in 1 keer in doe. Lijkt me dat zo'n bioloog toch wel wat aan kan. Heb er af en toe een paar keer voer in gedaan afgelopen weken om de boel wat te stimuleren.

Ben blij als de discussen er in kunnen.
 
Ik heb het geluidisolatie materiaal er opnieuw op gelijmd. Dit is er allemaal weer afgevallen, ondanks de tape die ik heb gebruikt.

Ik heb bison tix gekocht. Hopelijk blijft het dan zitten. Al moet ik zeggen dat ik mij bijna niet stoor aan het geluid. Ik hoor amper wat. Maar goed, wil het toch afmaken.

IMG_9585.JPG


IMG_9582.JPG
 
Vandaag ook 10 corrydoras panda's in de bak los gelaten. Brengt meteen wat meer leven in de bak.

Het gekke, vervelende is dat ik nog maar 6 kardinalen tel. Had er toch echt 7 ingedaan. Geen idee waar hij is. Bioloog en overloop nog na gekeken, niet gezien....

Goed, Wat foto's:

IMG_9580.JPG


IMG_9583.JPG


IMG_9584.JPG


IMG_9587.JPG


IMG_9588.JPG


IMG_9589.JPG


IMG_9586.JPG
 
Wacht maar tot je jongen krijgt van je Cory's in je bioloog :p

Mja met 30 kardinalen dadelijk ga je dan echt die ene missen?
 
@Apisto Bedankt! Die cory's zijn geweldig. Zijn er nog maar 10, maar die brengen de hele bak in leven. Gisteravond met zijn 10en langs de voorruit heen en weer jagen de hele tijd!
Ook heb ik een paar plekjes waar het 'vuil' ophoopt. Die 10 cory's jagen er ff doorheen en het is weer schoon. Kan niet wachten om de 20 anderen er ook in te doen.

@tuinkabouter Haha, gaat dat gebeuren ja? Nooit van gehoord dat ze in je bioloog komen! Hopelijk kan ik ze er dan makkelijk uitscheppen ;).
Ik mis niet 1 kardinaaltetra. Maar hopelijk gebeurd het niet weer. Zie liever 1 dood visje, dan dat er 1 weg is. Je weet niet waar hij dan is en of er meer achteraan gaan.

Ik ging heel even de bodem aanzuiging verschonen. Geen idee of hij toen door de PVC is gegaan van de bioloog. Kan... Beter opletten iig.
 
Gisteren en vandaag nog weer bezig geweest. De Hydrocleys Nymphoides (plant) is binnen gekomen van @pietert . Erg blij mee! Hopelijk doen ze het goed!

Ook heb ik de discussen er in gedaan. Ze zien er nog niet helemaal optimaal uit. Maar waarschijnlijk komt dat wel goed. Ook zitten alle corrydoras Panda's er in. 28 zijn het er in totaal nu.

Hier wat filmpjes!







 

Terug
Bovenaan