Herinrichting van mijn 170x70x60 discus bak (Canon)


@yov Het idee is leuk. Het zal ook wel haalbaar zijn.

Weet niet of zo'n controller (die het dimt) er voor gemaakt is om 9 lampen aan te sturen. In principe doe je er gewoon draadjes in een kanaal en is de max 48watt per kanaal.
Dan zou je dus wel 3x 8 watt o.i.d. aan kunnen sluiten. Maar die controller die ik heb kan 'maar' 3 lampen uniek aan sturen. (5 kanalen in totaal - 3 kanalen voor RGB en 2x voor wit licht).

Dus dan zou je daar ook wat mee moeten lijkt mij? Anders zie ik geen grote voordelen tegen 3 of 4 langere strips .
 
De led baren zijn korter als de jouwe en hebben minder watt! ;-) hierdoor is het mogelijk hoor! En anders moet ik werken met led drivers! :-D in eerste instantie sluit ik ze gewoon aan als 3 lichtbalken. Maar als er een computer komt zou ik ze los van elkaar willen sturen.
 
Gisteren was het een beetje 'de grote dag'. Ik heb het zand schoon gemaakt (een hobby van elke aquarium houder neem ik aan).

Ook heb ik het water er ingedaan.
IMG_8980.JPG



IMG_8987.JPG

IMG_8997.JPG


IMG_8999.JPG


IMG_9001.JPG



En dan mijn filters natuurlijk! Ik heb een kleine Eheim aangesloten. Dit is voor de stroming. En mijn bioloog ga ik zo of morgen definitief aan zetten.
Vak 1 overstroomde, en ging zo naar vak 2. Ik vroeg mij af hoe dat kon. Een familie lid was zo nuchter dat dat wel eens zou kunnen omdat vak 1 te vol met matten enzo zat, waardoor het water er moeilijk door heen kon.

We gaan het zo eens bekijken!

IMG_8988.JPG


IMG_8989.JPG
 
Weet niet hoeveel matten je erin hebt liggen?
Maar ik had 3 of 4 lagen 5cm dikke filter spons.
Meer dan dat ging niet en stroomde heel de boel over...
Ik heb ook maar 1 laag watten erop liggen om dezelfde reden.
 
@tuinkabouter En hoe hard stond jou pomp? Jij hebt een 7000 pomp toch, van het merk marine DCS?
Ik heb een 4000 pomp op snelheid 1 staan. Bij 2 stroomt hij over. met 3 matten er in ofzo. ook 5cm.

Ik denk dat ik zelf mijn schotten mag gaan los snijden en mag gaan herbevestigen. Erg veel zin in na zo'n achterwand etc., dat snapt iedereen wel!

Hier een topic voor de liefhebbers.
http://www.aquaforum.nl/threads/opstart-probleem-bioloog.97384/page-2
 
Mmm.. Oke. Maar goed, 2 op stand 6 is nog heel anders dan 1 kleinere op stand 1.

Om mijn fotoboek wat compleet te maken. Schot 1, 2 en 3 moeten 5cm de lucht in, omdat het water over de schotten gaat als mijn opvoerpomp ook maar iets harder gaat.



Bioloog tekening3.png

IMG_9030.JPG
 
Ik had het gelezen in je filtertopic gister.

Maar lijkt mij een prima oplossing, ik heb ook wat verval in me schotten en ze staan ook van hoog naar laag zegmaar
 
1 jaar geleden wist ik niet wat een bioloog was (bewijze van spreken). Nu ben ik er zelf 1 aan het bewerken :).

Hier ben ik ze aan het los snijden. Het zat ernstig goed vast met die zwarte kit. Maar het moest toch los. Een breekmesje gekocht bij de hubo, maar die was binnen 5 minuten kapot gebroken.

IMG_9059.JPG


Hier Zijn ze er alle 3 uit.
IMG_9060.JPG


Hier ben ik wat aan het verzinnen om het glas op zijn plek te houden. Ik heb erg veel ruimte er tussen gelaten bij dit schot. Van 1 naar 2 is toch niet zo heel erg belangrijk, omdat matten altijd wel blijven liggen.

Hij staat nu 7cm hoog en 4,5cm van de kan af. Lijkt me dat de pomp nu wel voluit kan draaien. (Beter dan 1 bij 1 cm, wat het was.)

IMG_9063.JPG


IMG_9064.JPG


Ik, amateur dat ik ben, heb gewoon kit op mijn vinger gesmeerd en er dan tussen gesmeerd. Er is ook geen ruimte om met zo'n spuit in de kast te komen. Er zit zo'n lange haak aan als je net een nieuwe tube hebt ook.

Ik kan eventueel de kit resten weg krabben. Maar goed, niemand ziet het straks. Gaat vast nog piepschuim omheen.

IMG_9065.JPG


IMG_9066.JPG
 
Ziet er beter uit! Haha wat een geknoei met de kit! :p Ziet er niet uit maar zal vast wel genoeg kleven! ;) er bestaan speciale "strijkertjes" hiervoor!

wat je eventueel kan doen is met Afplaktape een stukje afboorden voor je volgende raam! als je dan zo veel "smost" trek je gewoon de tape er af en dan is het toch precies door een pro gedaan;)!
 
Je hebt gelijk. Qua uiterlijk ziet het er niet uit. Ik heb raam 2 afgeplakt. Maar volgens mij is het er niet beter op geworden. Maar een bioloog staat er gelukkig niet voor de sier :).

Ik had trouwens het blok onder ruit 2 (de middelste) iets te vroeg weg gehaald, en toen gleed het raam naar onderen. Heb het weer terug geschoven en 4 uur gewacht. Nu blijft hij wel zitten.
Hopelijk ondervind ik daar geen hinder van straks. Denk het niet. Kit was gewoon nog niet hard.

IMG_9069.JPG


Zo is het nu. Ik heb gekozen alle 3 de ramen 7cm hoog te doen en 4,5cm breed. Ik denk dat het gaat werken straks!

IMG_9071.JPG


Nu een klein weekje wachten en dan ff schoonspoelen. Ben erg benieuwd!
 
Ja, die kit moet een week drogen/uitharden. Kijk maar eens op pagina 4 ofzo. Daar deed ik het niet bij mijn overloop.
 
Die azijn lucht moet er eerst uit had ik een keer gelezen. Ik hing vandaag een keer met mijn hoofd in de kast. Sloeg mij flink op mijn ogen en lucht wegen :). Goed teken leek mij, goede kit dus. Beter dan die aquarium kit die ik ook heb gebuikt. Heb nu weer Bison kit gebruikt.
 
Die azijn lucht moet er eerst uit had ik een keer gelezen. Ik hing vandaag een keer met mijn hoofd in de kast. Sloeg mij flink op mijn ogen en lucht wegen :). Goed teken leek mij, goede kit dus. Beter dan die aquarium kit die ik ook heb gebuikt. Heb nu weer Bison kit gebruikt.

Welke Kit van bison heb je gebruikt? Specifiek Bison -Glas?
 
Ja, zoiets. Er staat ook aquarium op. Er staar bij dat ik hem daarna nog 3 keer 24 uur moet spoelen. Weet niet hoe letterlijk ik dat ga nemen, misschien weer ff filteren over actief kool.

Wel goed spul volgens mij. 15 jaar garantie staat er op, houd ik van.
 
Nou, daar is hij dan. Het hart van het aquarium loopt!

En na 1 uur lopen kan ik eigenlijk al zeggen dat het goed loopt!! Erg blij mee!
IMG_9245.JPG




De zijkant, de overloop met dubbele wand (ivm bodem aanzuiging) en boven in een matje met filter watten. En wonder boven wonder hoorde ik na 10 minuten al helemaal niets meer.
Ik heb ook een luchtgat etc. in die durso omdat ik dat las op internet. Maat blijkbaar is dat helemaal niet nodig, want zoals op de foto is het volledig geluidsloos.

IMG_9246.JPG




Hier nog 1 van de bovenkant .

IMG_9247.JPG




Hij staat nu op snelheid 10 van de 10, en hij loopt niet over. Ik zie geen eens verandering in de waterhoogte. (dat had ik hiervoor dus wel, 1 pagina geleden).
Alleen de opvoerpomp hoor ik duidelijk. Niet echt storend, maar moet even kijken hoe de eerste nacht verloopt. Evt. zet ik hem zachter of verzin ik iets.
IMG_9249.JPG
 
Ik hoef alleen nog maar mijn lampen goed aan te sluiten (kabels ff weg werken en enkele plantjes er in doen. Dan is hij af.
 
Lekker bezig geweest!
Mooi dat alles naar wens werkt ;)
De kast zou je miss nog kunnen bekleden met noppenschuim of iets.
Btje tempex om het bioloog hielp bij mij ook al wat
 
Ik ben er wel achter dat @tuinkabouter goede tips kan geven. Hij gaf mij (afgelopen zomer o.i.d.) de tip zo'n Pvc draaiknop te kopen (die lompe oranje knop die je ziet) Duur ding geweest voor dat moment.
Maar ik heb mijn waterhoogte wel bijna in no-time op de juiste waterhoogte staan. En dat is met zo'n kraan nog mm werk. Dat had ik nooit gered met en kogelkraan.

Bij deze bedankt :).

ik heb zelf een uur terug deze besteld

40mm en heeft een spindel
spears-gate-valve.gif


wat je ook kiest, neem wel 1 met een spindel en "draaiknop" anders is het net zo nauwkeurig als een kogelkraan.
en dat is een kriem ben ik achter gekomen..

Ben nu aan het denken op welke stand ik mijn opvoerpomp wil hebben.

Ik heb een marine DC PUMP DSC-4000. opvoerhoogte is 150cm.


Deze heeft 10 standen. Stand 10 gaat hij erg hard maar zoemt hij lekker door (geluid). Stand 1 het tegenovergestelde.
Heb hem nu op 6 staan.

Vraag mij af wat het minimale is. Ik lees op internet dat een aquarium 1 a 1,5 per uur gefilterd moet worden met een bioloog.
Dat is aanzienlijk minder dan een potfilter (3-4 keer). Heb wel overal 3cm doorgang, dus dat is dikke prima. Mijn aquarium is dus 700L

Weet niet precies hoe ik dit kan 'meten' met hoeveel liter per uur er nu door heen gaan. Hij staat op 6/10 nu. Misschien dat ik er nog een topic over moet aanmaken?
Of is dit makkelijk te berekenen.

123.JPG
 
De 4000 pompt met een opvoerhoogte van 1.5 meter ongeveer 2.000 L/h
De pomp heeft 10 standen. Als dat evenredig is is het 2.000 / 10 = 200 L/h per stand.

1x je aquarium = 700 liter
700 / 200 = stand 4
1.5x je aquarium = 1.050 liter
1.050 / 200 = stand 5/6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas werkt dat niet zo.. er zit een kleine kromming in de grafiek.
Althans met mijn rw8 Wavemaker wel, daar lagen de 4 onderste standen net iets dichter op mekaar en de 4 hogere net iets verder uit mekaar.
Maar standje 6/7 zou voldoende moeten zijn.
Je hebt ook nog verliezen van de leidingen ;)

Maar graag gedaan betreffende de kraan ;)
 
even testen met een grote kuip water en timen? Of kijken hoeveel cm je zakt als je de pomp gebruikt om water naar de gootsteen te pompen? Natuurlijk moet je dan rekening houden met de leidingen die anders zijn!
 
Ik weet niet of ik het anders dan normaal heb aangelegd. Maar mijn pomp zit vast aan de PVC. En de PVC loopt alleen richting de bak, en/of naar de overloop (dus als ik de bodem wil afzuigen met de tuinslang, gaat hij naar de overloop).
Ik kan dus nu zo ff een emmer laten vollopen om te testen hoe snel hij dat doet.

Maar goed. Ik laat hem denk ik op 6 staan. Wel leuk speelgoed dat je hem harder en zachter kan doen. In de huiskamer zou hij denk ik op 10 staan, haha. Maar dan maakt hij duidelijk meer kabaal dan op 6.
Ik heb ook een Eheim 2224 draaien, dus het zal altijd wel goed gaan.
 
Hier mijn PLed schema. (Led licht schema)
Even mee bezig geweest en ik denk dat ik een redelijk schema heb.

CH1 CH2 en CH3 sturen de RGB lamp aan (dus 1 lamp).
1 = Rood
2 = Groen
3 = Blauw
CH 4 = 7000 kelvin (zeer wit) Lamp voor
CH 5 = 7000 Kelvin achter
Pled schema.png
 
Ik zet er nog even wat foto's op. Het leuke aan zo'n topic is denk ik dat je niet alleen de foto's erop zet waarin het goed gaat en alles van een leien dakje gaat.

Ik 'zit' er nu mee dat ik mij dure led-licht niet mooi vind. Dit is mijn 'amazone' led-licht. (de 2 7000k lampen zijn gewoon niet mooi. Het is aan de blauwe kant).
3. Alleen led.JPG


Dit is mijn TL buis die ik nog had.

4. Alleen TL.JPG


Ik vind mijn TL buis 10x mooier licht geven als ik denk aan amazone. Ik heb het bedrijf al gemaild, hopelijk komen we tot een oplossing.

Ik heb al mijn lampen er nu zo even op geknikkert. Dat komt nog goed. Maar in de weerspiegeling zie je hoe blauw een 7000K lamp is. Dat moet mijn daglicht ander zijn.

1. Alles aan.JPG


Ook ben ik aan het kijken hoe ik mijn opvoerpomp geluidstiller kan krijgen, omdat alles op mijn slaapkamer staat.


Alles komt vanzelf goed :).
 
Als je Amazone wilt waarom bestel je dan 2x 7000k zover ik weet had je dan 2x 3000k moeten bestellen dan is je licht meer geel van kleur.
 
Volgens mij bedoelt hij dat hij het "amazone" pakket in de webwinkel heeft besteld en vervolgens 7000k lampen opgestuurd heeft gekregen.
Dus of dat pakket klopt van geen kant of de webwinkel denkt dat het Amazone gebied een andere naam is voor grote oceaan :p

Misschien een linkje naar je pakket wat je gekocht hebt?
 

Terug
Bovenaan