Het grote Coronavirus (COVID-19) topic


Met of zonder taal fouten wil ik dan toch het volgende kwijt. Wij hebben het beste zorg stelsel en onderwijs ter wereld en behoren hiermee tot de top! Enkele opmerkingen hier op het forum naar het onderwijs en onze zorg vind ik danook zeer ongepast en respectloos! Zelf heb ik een ander beroep maar "mijn petje af" voor alle mensen in de zorg en het onderwijs die op zeer professionele wijze ons land door deze verschrikkelijke crisis proberen te loodsen met zeer weinig middelen en door op innovatieve wijze zorg en onderwijs te verlenen. Ik draag iedereen een warm hart toe en ben overtuigd dat we er sterk uit gaan komen. Niemand kan in mijn optiek op dit moment bepalen wat de beste manier is om deze ziekte te bestrijden, ook landen als China en singapore zijn er nog niet. de tijd zal het leren. Nederland kiest duidelijk voor een iets andere aanpak en we kunnen enkel hopen en vertrouwen dat onze geleerden weten waar ze mee bezig zijn. Ik heb er vertrouwen in al zijn de cijfers echt zorgwekkend. Ik wens iedereen sterkte in deze moeilijke tijd!
Maak je niet druk over taal fouten zou ik zeggen Bram
Wie zonder fouten schrijft werpt de eerste steen ;)
Je hebt gelijk over de zorg medewerkers die daad werkelijk de zorg verlenen
Het gaat fout een paar treden hoger de zogenaamde beleidsmedewerkers zorgverzekering en overheid.
Want laten we eerlijk wezen die commercie in de zorg is een van de grootte fouten die ooit gemaakt is
De zorg is geen verdienmodel maar een noodzakelijk gebeuren het is toch belachelijk dat een ziekenhuis geld moet gaal lenen bij een bank/instelling om een nieuw ziekenhuis te bouwen of apparatuur aan te kopen of failliet kan gaan terwijl we ze hard nodig hebben nu.
En is de zorg wel zo goed dat ze je willen doen geloven ruim 17 miljoen mensen in dit land en nog geen 1000 ic plekken:eek::confused:
Nu hebben we te maken met een virus maar ik weet niet of je de bijlmerramp nog voor de geest kan halen nu was het een vrachtvliegtuig maar stel je eens voor dat het een bevolkte vlucht was geweest en geen flats maar een woonwijk.
 
Als we het Corona Virus met velen overleven,wat dan,,er worden Miljarden euro's geinvesteerd,in de Econiemie en in de Gezondheidszorg,Schiphol ligt stil de Economie loopt ook niet door en staat op diverse en vele activiteiten stil.Hoe staan we er over een Jaar voor,dit wordt een depressie die volgens mij lang gaat duren,en voor de gewone burger weer een aanslag wordt,ik verwacht zelf drastische maatregelingen over zeg maar 12-16 Maanden,en dan vooral in de eigen bijdrage voor de gezondheidszorg.
 
Dan zou je zeggen dat ze weten hoe het moet maar het tegendeel is gebleken al meerdere keren.
Zal vermoed ik hier ook wel weer het geval zijn raar dat me dat nou niet meer verbaast :eek: ;)

Die genoemde handel wordt niet bedreven door politici. Maar ze nemen er wel beslissingen over. Daarom zie je ook dit soort problemen. Je ziet dat, ander voorbeeld, ook bij ICT. Bij de overheid hebben ze daar constant problemen meer; system 2000, belastingdienst, RDW, noem het maar op. Politici huren daar mensen voor in maar willen dat dan ook zelf controleren. En dat nu kunnen ze niet.
 
. Wij hebben het beste zorg stelsel en onderwijs ter wereld en behoren hiermee tot de top!

ook landen als China en singapore zijn er nog niet. de tijd zal het leren. Nederland kiest duidelijk voor een iets andere aanpak en we kunnen enkel hopen en vertrouwen dat onze geleerden weten waar ze mee bezig zijn. Ik heb er vertrouwen in al zijn de cijfers echt zorgwekkend. Ik wens iedereen sterkte in deze moeilijke tijd!

we HADDEN een van de beste zorgsystemen ter wereld, maar inmiddels is dat behoorlijk de zeep omgeholpen en dat zul jezelf merken op het moment dat je er mee in aanraking komt.
Let wel, ik praat over het SYSTEEM, niet de mensen.
Idem voor ons leersysteem, nogmaals ik doel niet op de leerkrachten ook zij zijn aan regels gebonden opgedragen door anderen.
Maar ons huidig leersysteem met afvinkuren, stage uren die de spui uit lopen en in feite weinig opleveren, en instroom vanuit alle hoeken waarbij kinderen producten zijn geworden stemt mij niet blij.
Zeker omdat ik in het bedrijfsleven de afgeleverde "producten" krijg waarvan ik mij bij velen afvraag hoe hebben ze dat papiertje gekregen, en dan blijkt dat de waarde van het papiertje nogal gezakt is tov van het "oude" leersysteem. Klinkt niet leuk, maar met een dochter die inmiddels ruim 1 jaar aan stages achter de rug heeft, en zelf al diverse stagiaires heb verwelkomd weeet ik een beetje hoe het er aan toe gaat.
Nogmaals, de leerkrachten doen hun best, maar het leersysteem is echt wel op sommige punten achteruit gegaan.
 
r was een tijd dat we 2500 ic-bedden hadden standaard, totdat Rutte met zijn afbraakbeleid kwam, nu gaan er zelfs al stemmen op om Duitsland te overspoelen met onze ic-patienten, alsof Duitsland zelf die bedden niet hard nodig heeft......
 
Vreemde wending in deze discussie tov 15 maart.
 
1585340113260.png
 
lang getwijfeld maar toch maar delen
stond in de krant afgelopen zaterdag.
De grote instroom van coronapatiënten dwingt ons nu voortdurend om te beoordelen wie er op de intensive-care moet worden opgenomen en wie niet. Omdat je weet dat een deel het niet gaat redden zonder beademing, stelt dat ons steeds voor zware keuzes. Afwegingen op leven en dood.


De richtlijnen geven aan dat we niet alleen de leeftijd van de zieke moeten laten meewegen, maar ook hun onderliggende ziektes, broosheid en overlevingskansen. Je hebt nu eenmaal tachtigers met een topconditie, maar ook vijftigers die al gezondheidsklachten hadden. Eigenlijk beslisten we altijd al zo, maar door de grote uitbraak en de druk op de ic-bedden, zijn de grenzen aangescherpt.


Daarbij speelt mee dat corona verwoestend werkt. Als je drie weken aan de beademing ligt, is de kans dat je het haalt klein. En als je er al levend vanaf komt, is de kwaliteit van leven twijfelachtig. Want dan zijn je spieren en je zenuwen zó verzwakt dat je geen kopje meer kunt vastpakken en je een langdurig revalidatietraject in moet.


Uiteindelijk ligt de beslissing bij het medisch team, maar het is een ongelooflijk lastige kant van ons werk. Daarom is het voor ons prettig als een patiënt zelf al over die afweging rond leven en dood heeft nagedacht. En als dat binnen de familie is besproken. Want een dokter weet ook niet alles. Je weet maar één ding: dat je het beste wilt voor je patiënt.

Ontzag voor de mensen in de zorg wat wel opvalt zijn dat de regels qua levensbeëindiging nu zeker zijn komen te vervallen als je al een slechte gezondheid hebt da heb je pech kan je er uit afleiden.
schreeuwde politiek justitie en diverse ander leiden moord en brand als iemand aangaf niet meer verder te willen en er allerlei beperkingen opgelegd worden bij de vraag en de hulp er bij kun je afvragen en nu dan.
Sorry mensen moest ik even kwijt.
 
we HADDEN een van de beste zorgsystemen ter wereld, maar inmiddels is dat behoorlijk de zeep omgeholpen en dat zul jezelf merken op het moment dat je er mee in aanraking komt.

Dit kan ik alleen maar beamen en het zal itt vele anderen nog niet zo slecht zijn maar het wordt er niet beter op.
 
lang getwijfeld maar toch maar delen
stond in de krant afgelopen zaterdag.
De grote instroom van coronapatiënten dwingt ons nu voortdurend om te beoordelen wie er op de intensive-care moet worden opgenomen en wie niet. Omdat je weet dat een deel het niet gaat redden zonder beademing, stelt dat ons steeds voor zware keuzes. Afwegingen op leven en dood.


De richtlijnen geven aan dat we niet alleen de leeftijd van de zieke moeten laten meewegen, maar ook hun onderliggende ziektes, broosheid en overlevingskansen. Je hebt nu eenmaal tachtigers met een topconditie, maar ook vijftigers die al gezondheidsklachten hadden. Eigenlijk beslisten we altijd al zo, maar door de grote uitbraak en de druk op de ic-bedden, zijn de grenzen aangescherpt.


Daarbij speelt mee dat corona verwoestend werkt. Als je drie weken aan de beademing ligt, is de kans dat je het haalt klein. En als je er al levend vanaf komt, is de kwaliteit van leven twijfelachtig. Want dan zijn je spieren en je zenuwen zó verzwakt dat je geen kopje meer kunt vastpakken en je een langdurig revalidatietraject in moet.


Uiteindelijk ligt de beslissing bij het medisch team, maar het is een ongelooflijk lastige kant van ons werk. Daarom is het voor ons prettig als een patiënt zelf al over die afweging rond leven en dood heeft nagedacht. En als dat binnen de familie is besproken. Want een dokter weet ook niet alles. Je weet maar één ding: dat je het beste wilt voor je patiënt.

Ontzag voor de mensen in de zorg wat wel opvalt zijn dat de regels qua levensbeëindiging nu zeker zijn komen te vervallen als je al een slechte gezondheid hebt da heb je pech kan je er uit afleiden.
schreeuwde politiek justitie en diverse ander leiden moord en brand als iemand aangaf niet meer verder te willen en er allerlei beperkingen opgelegd worden bij de vraag en de hulp er bij kun je afvragen en nu dan.
Sorry mensen moest ik even kwijt.

In Nederland staat dat (grotendeels) los van Covid-19.

In het beginstadium van het virus in Nl, toen er sprake was van iets van 80 of 100 doden en nog riant plek op de IC, waren maar 19 daarvan overleden op de IC.

Er is hier altijd een strakke afweging of opname op de IC verstandig is waarbij veel zaken gewogen worden, ook het belang van de patiënt.

Ik kan me wel voorstellen dat het op enig moment nog strakker beoordeelt zal worden.
 
Ik kan me wel voorstellen dat het op enig moment nog strakker beoordeelt zal worden.

dat wordt dadelijk niet meer beoordelen, er zullen simpelweg geen bedden en plaats meer zijn. Ook niet meer voor diegene die juist op een IC moeten.
Stand van zaken....
Italie zijn al meer doden en besmettingen dan in China, Spanje is hard op weg om tweede te worden.
Nederland verwacht de piek eind April, nu zijn we de duizend doden al gepasseerd.
China heft de lock down na 2 maanden op in Wuhan, wij hebben die nog steeds niet.
 
dat wordt dadelijk niet meer beoordelen, er zullen simpelweg geen bedden en plaats meer zijn. Ook niet meer voor diegene die juist op een IC moeten.
Stand van zaken....
Italie zijn al meer doden en besmettingen dan in China, Spanje is hard op weg om tweede te worden.
Nederland verwacht de piek eind April, nu zijn we de duizend doden al gepasseerd.
China heft de lock down na 2 maanden op in Wuhan, wij hebben die nog steeds niet.

Er zullen altijd plaatsen op de ic blijven. Mensen genezen en mensen gaan dood. En dan is er weer plek.

Dat er op enig moment niet genoeg plaatsen zullen zijn dat is goed mogelijk. Maar hoeveel zin heeft het om daar nu al paniekplaatjes omheen te bouwen, mede gebaseerd op andere landen, terwijl niemand nu weet hoe het zal gaan?
 
Er zullen altijd plaatsen op de ic blijven. Mensen genezen en mensen gaan dood. En dan is er weer plek.

Dat er op enig moment niet genoeg plaatsen zullen zijn dat is goed mogelijk. Maar hoeveel zin heeft het om daar nu al paniekplaatjes omheen te bouwen, mede gebaseerd op andere landen, terwijl niemand nu weet hoe het zal gaan?
heel eerlijk, ik kreeg de kriebels van al die mensen die in het begin riepen "geen paniek" en het is maar een griepje daar gaan meer mensen dood aan. Praat ik nog niet over de sukkels die vergelijkingen gingen maken met auto ongelukken enz enz.
Nu hoor je die figuren van geen paniek niet meer, ze zijn stil en zijn waarschijnlijk toiletpapier aan het hamsteren.
Ik heb al vanaf het begin geschreven, mede omdat ik all vanaf januari contact had met China dat dit wel eens heel tricky kon gaan worden...en zie Italie, de rest komt dadelijk ook nog.
Het is nu een pandemie, en ik ga het niet bagatelliseren door te zeggen geen paniek. Cijfers zeggen gewoonweg iets anders.

Er zullen altijd plaatsen op de IC blijven, mensen geneen en mensen gaan dood, En dan is er weer plek, Jij roept maar wat. Kijk maar eens naar wat IC beelden in het buitenland...genoeg filmpjes te vinden op het web.

Ik citeer even voor je, misschien dat je dan je uitspraak ook bijstelt....dit was een week geleden !!

Er dreigt een tekort aan bedden op de intensive care. Daarvoor waarschuwde voorzitter Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) vanochtend in de Tweede Kamer.
Op dit moment liggen er 600 patiënten met het coronavirus op de ic. Dat aantal loopt waarschijnlijk op tot 1100 volgende week.
Op de intensive care liggen nog eens 500 patiënten die niet het coronavirus onder de leden hebben. Daarmee komt het aantal patiënten op de ic volgende week tot 1600.
Zoveel bedden zijn er nu nog niet, zegt Gommers. "We hebben nu 1150 bedden. Daarom worden er maatregelen getroffen. Het is de vraag of we volgende week woensdag klaar zijn. Alles kraakt op het moment."
Het aantal coronapatiënten dat intensieve zorg nodig heeft, piekt pas eind mei. Dat komt doordat mensen die intensieve zorg nodig hebben vaak voor langere tijd op de ic verblijven.
De voorspelling is dat er begin mei 1700 coronapatiënten en 500 andere patiënten op de intensive care liggen. Voor die tijd hoopt Gommers over meer bedden te beschikken.
Veel ic-patiënten uit de overbelaste Brabantse ziekenhuizen worden de laatste dagen overgebracht naar streken waar het virus nog minder huishoudt. Er liggen inmiddels meer ernstig zieke Brabantse coronapatiënten boven de rivieren dan in de provincie zelf, zegt Gommers. Toch werkt de uitwisseling niet soepel genoeg en mist hij duidelijke aansturing.

Het effect van de in Nederland tegen de verspreiding van Covid-19 getroffen maatregelen viel afgelopen weekend tegen in de cijfers. "De meest positieve scenario's van vorige week komen niet uit.” Dat zei , Jacco Wallinga, hoofd modellenmaker van het RIVM tegen de NOS. Vooral het aantal IC-opnamen zal waarschijnlijk een hoger uitkomen dan eerder werd gehoopt. "In het meest waarschijnlijke scenario liggen er half april 2.500 mensen op de intensive care. Dat is best wel een grote verschuiving ten opzichte van vorige week”, aldus Wallinga. Toen werd nog gedacht dat er begin april duizend mensen op de IC zouden liggen vanwege het coronavirus, maar dit aantal is dit weekend al bereikt. Het geschatte aantal is zorgwekkend, omdat de standaard ruimte in Nederland op IC's circa 1.150 coronapatiënten bedraagt. Als alle capaciteit door Covid-19 patiënten wordt ingenomen, komen de noden van alle gebruikelijke intensieve zorgpatiënten in het gedrang.


het nu nog blijven roepen dat paniekplaatjes opbouwen zinloos is geeft aan dat je niet veel info hebt over hoe de status er werkelijk voor staat, en vooral waar de status naar toe kan gaan.
Ik zou maar eens stoppen met positief wat roepen en hopen. Ik zou eerder kiezen wat artsen in italie roepen....LOCK DOWN EN BLIJF BINNEN.
En dat, dat was de de aktie die ze in China hebben uitgevoerd.

 
Janjdk ik zie regelmatig posten over China en hoe goed het daar allemaal gaat.
Komt me 1 vraag naar boven hoe betrouwbaar zijn die meldingen uit China.
Je denkt toch niet dat die kloppen toch.
Met zon enorme aantallen mensen is dat niet in kaart te brengen.
Dus stop nu eens met deze zienswijze te verkondigen (die weten we nu onderhand wel.
En als iemand een andere ziens wijze er op na houd deze met respect te behandelen.
 
Ontzag voor de mensen in de zorg wat wel opvalt zijn dat de regels qua levensbeëindiging nu zeker zijn komen te vervallen als je al een slechte gezondheid hebt da heb je pech kan je er uit afleiden.
schreeuwde politiek justitie en diverse ander leiden moord en brand als iemand aangaf niet meer verder te willen en er allerlei beperkingen opgelegd worden bij de vraag en de hulp er bij kun je afvragen en nu dan.
Sorry mensen moest ik even kwijt.
Ik snap je punt, maar los van mijn standpunt mbt levensbeëindiging is er een groot verschil tussen actieve levensbeëindiging en simpelweg door overmacht niet meer kunnen behandelen. Deze twee kun je niet koppelen.

Stand van zaken....
Italie zijn al meer doden en besmettingen dan in China, Spanje is hard op weg om tweede te worden.
Nederland verwacht de piek eind April, nu zijn we de duizend doden al gepasseerd.
China heft de lock down na 2 maanden op in Wuhan, wij hebben die nog steeds niet.
In Nederland noemen we het geen lockdown, maar is de hoeveelheid interactie tussen mensen nu nauwelijks groter dan in landen waar die wel geldt. De verspreiding in bijv. het noorden aanzienlijk langzamer dan het in Brabant ging. Het is dus niet zo dat we nog moeten beginnen met effectief aanpakken.
Het RIVM was niet realistisch met de verwachting dat nu al verbetering zichtbaar zou moeten zijn op de ICs. De maatregelen zijn vandaag 2 weken oud. Met een incubatietijd die tot 14 dagen kan lopen, kun je dus deze week verwachten dat de diagnosecijfers gaan dalen. Voor patienten die ernstig ziek worden duurt 4-5 dagen na de incubatietijd voordat ziekenhuisopname noodzakelijk is. In opname / IC cijfers kun je dus pas eind deze week stabilitsatie verwachten. Verslechterende cijfers van vandaag zeggen dus niets over de effectiviteit van maatregelen van nu. Een kanttekening hierbij is natuurlijk wel dat tot vorig weekend de regels slecht werden nageleefd.... Maar de kern is dat de cijfers van vandaag het beleid van 2-3 weken geleden reflecteren.
Verder zeg je dat we de duizend doden gepasseerd zijn. Dit is pertinent niet waar! Tot en met gisteren was het 771. De 1000 zullen we vermoedelijk overmorgen overschrijden.

Er zullen altijd plaatsen op de ic blijven. Mensen genezen en mensen gaan dood. En dan is er weer plek.
Dat er op enig moment niet genoeg plaatsen zullen zijn dat is goed mogelijk. Maar hoeveel zin heeft het om daar nu al paniekplaatjes omheen te bouwen, mede gebaseerd op andere landen, terwijl niemand nu weet hoe het zal gaan?
Dit is me net iets te luchtig. Als je de cijfers van donderdag-zondag gevolgd hebt, dan heb je kunnen zien dat zaterdag de beschikbare IC capaciteit van 925 bedden bereikt en overschreden werd. Dit is niet problematisch geworden doordat onze oosterburen patienten overgenomen hebben. Sinds het weekend lopen we langs het randje.

Ik zou maar eens stoppen met positief wat roepen en hopen. Ik zou eerder kiezen wat artsen in italie roepen....LOCK DOWN EN BLIJF BINNEN.
En dat, dat was de de aktie die ze in China hebben uitgevoerd.
Hoewel ik het in de basis met je eens ben, wil ik een kleine nuance aanbrengen: Het aantal doden (of eigenlijk de levensverwachting) is 1-op-1 gekoppeld aan het welvaartspeil van een land. COVID-19 is en gaat met geen enkele maatregel verdwijen. Je pleit dus feitelijk voor een lockdown tot effectieve preventie mogelijk wordt (~1 jaar ontwikkelwerk!)
Ik ben het met je eens dat we de uitbraak effectief moeten aanpakken, maar de zorgcapaciteit stort ook in als we al onze economische activiteit een jaar stilleggen. Dit zijn moeilijke keuzes die ik niet ongenuanceerd wil maken of communiceren.
 
heel eerlijk, ik kreeg de kriebels van al die mensen die in het begin riepen "geen paniek" en het is maar een griepje daar gaan meer mensen dood aan. Praat ik nog niet over de sukkels die vergelijkingen gingen maken met auto ongelukken enz enz.
Nu hoor je die figuren van geen paniek niet meer, ze zijn stil en zijn waarschijnlijk toiletpapier aan het hamsteren.
Ik heb al vanaf het begin geschreven, mede omdat ik all vanaf januari contact had met China dat dit wel eens heel tricky kon gaan worden...en zie Italie, de rest komt dadelijk ook nog.
Het is nu een pandemie, en ik ga het niet bagatelliseren door te zeggen geen paniek. Cijfers zeggen gewoonweg iets anders.

Er zullen altijd plaatsen op de IC blijven, mensen geneen en mensen gaan dood, En dan is er weer plek, Jij roept maar wat. Kijk maar eens naar wat IC beelden in het buitenland...genoeg filmpjes te vinden op het web.

Ik citeer even voor je, misschien dat je dan je uitspraak ook bijstelt....dit was een week geleden !!

Er dreigt een tekort aan bedden op de intensive care. Daarvoor waarschuwde voorzitter Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) vanochtend in de Tweede Kamer.
Op dit moment liggen er 600 patiënten met het coronavirus op de ic. Dat aantal loopt waarschijnlijk op tot 1100 volgende week.
Op de intensive care liggen nog eens 500 patiënten die niet het coronavirus onder de leden hebben. Daarmee komt het aantal patiënten op de ic volgende week tot 1600.
Zoveel bedden zijn er nu nog niet, zegt Gommers. "We hebben nu 1150 bedden. Daarom worden er maatregelen getroffen. Het is de vraag of we volgende week woensdag klaar zijn. Alles kraakt op het moment."
Het aantal coronapatiënten dat intensieve zorg nodig heeft, piekt pas eind mei. Dat komt doordat mensen die intensieve zorg nodig hebben vaak voor langere tijd op de ic verblijven.
De voorspelling is dat er begin mei 1700 coronapatiënten en 500 andere patiënten op de intensive care liggen. Voor die tijd hoopt Gommers over meer bedden te beschikken.
Veel ic-patiënten uit de overbelaste Brabantse ziekenhuizen worden de laatste dagen overgebracht naar streken waar het virus nog minder huishoudt. Er liggen inmiddels meer ernstig zieke Brabantse coronapatiënten boven de rivieren dan in de provincie zelf, zegt Gommers. Toch werkt de uitwisseling niet soepel genoeg en mist hij duidelijke aansturing.

Het effect van de in Nederland tegen de verspreiding van Covid-19 getroffen maatregelen viel afgelopen weekend tegen in de cijfers. "De meest positieve scenario's van vorige week komen niet uit.” Dat zei , Jacco Wallinga, hoofd modellenmaker van het RIVM tegen de NOS. Vooral het aantal IC-opnamen zal waarschijnlijk een hoger uitkomen dan eerder werd gehoopt. "In het meest waarschijnlijke scenario liggen er half april 2.500 mensen op de intensive care. Dat is best wel een grote verschuiving ten opzichte van vorige week”, aldus Wallinga. Toen werd nog gedacht dat er begin april duizend mensen op de IC zouden liggen vanwege het coronavirus, maar dit aantal is dit weekend al bereikt. Het geschatte aantal is zorgwekkend, omdat de standaard ruimte in Nederland op IC's circa 1.150 coronapatiënten bedraagt. Als alle capaciteit door Covid-19 patiënten wordt ingenomen, komen de noden van alle gebruikelijke intensieve zorgpatiënten in het gedrang.


het nu nog blijven roepen dat paniekplaatjes opbouwen zinloos is geeft aan dat je niet veel info hebt over hoe de status er werkelijk voor staat, en vooral waar de status naar toe kan gaan.
Ik zou maar eens stoppen met positief wat roepen en hopen. Ik zou eerder kiezen wat artsen in italie roepen....LOCK DOWN EN BLIJF BINNEN.
En dat, dat was de de aktie die ze in China hebben uitgevoerd.


Dank je voor de uiteenzetting.
Het was niet nodig. Ik ben uitstekend geïnformeerd.

In tegenstelling tot wat jij zegt en/of denkt, is het niet zo dat ik ontken dat het ernstig kan worden. Ik gaf die mogelijkheid zelf ook aan.

Het verschil is dat ik er voor kies niet in paniek in de rondte te schreeuwen en te roepen help help we gaan er allemaal aan.

Jij hebt alles al eerder gezegd, en wat heeft het geholpen tot nu toe?
Hoeveel goed doet het dat je nu doemscenario's gaat schetsen waarvan je nog niet weet dat het uit gaat komen? Wie wordt daar beter van?

Ik denk dat als je er van overtuigd bent dat je het beter weet dan de mensen die op dit moment het beleid moeten maken, dan zou ik zeggen, ga de politiek in. Dat kan in Nederland. Als je het zo goed weet, zorg dan dat je op een plaats komt te zitten waar je invloed hebt.

Dit is een zaak met veel kanten, en elke beslissing die genomen wordt heeft veel gevolgen. En waarschijnlijk zijn er ook "verkeerde" beslissingen genomen. Iedere beslissing heeft gevolgen.
 
r was een tijd dat we 2500 ic-bedden hadden standaard, totdat Rutte met zijn afbraakbeleid kwam, nu gaan er zelfs al stemmen op om Duitsland te overspoelen met onze ic-patienten, alsof Duitsland zelf die bedden niet hard nodig heeft......

Ik denk dat je daar een beetje kort door de bocht gaat. Kijk eens naar het aantal IC-bedden per capita. Dat ligt in Duitsland een factor 20 hoger als ik mij niet vergis. Duitsland gaat denk ik een grote rol spelen in hoe de Nederlandse IC-patienten behandeld gaan worden. Westelijk Duitsland verhuist zijn IC-patienten al richting het oosten, om plaats te maken voor Nederlandse patienten die wij helaas niet meer kwijt kunnen.
 
Ik snap je punt, maar los van mijn standpunt mbt levensbeëindiging is er een groot verschil tussen actieve levensbeëindiging en simpelweg door overmacht niet meer kunnen behandelen. Deze twee kun je niet koppelen.
De gedachte dat men niet alles doet of kan doen om iemands leven te redden staat me erg tegen. Er is een oorzaak van het bedden tekort op de IC's. Bovendien zal er ook sprake zijn van selectie op afkomst. Wanneer onze Koning besmet raakt, wat ik hem overigens niet toewens, zal hij niet de vraag of een gesprek vooraf krijgen of het wenselijk is dat hij al of niet een IC plek toegewezen krijgt....
 
Janjdk ik zie regelmatig posten over China en hoe goed het daar allemaal gaat.
Komt me 1 vraag naar boven hoe betrouwbaar zijn die meldingen uit China.
Je denkt toch niet dat die kloppen toch.
Met zon enorme aantallen mensen is dat niet in kaart te brengen.
Dus stop nu eens met deze zienswijze te verkondigen (die weten we nu onderhand wel.
En als iemand een andere ziens wijze er op na houd deze met respect te behandelen.
Waarom zijn die niet in kaart te brengen, hun bureaucratie en organisatie is totalitair...mede omdat ze een communistisch land zijn.
Het is niet een zienswijze, het is een weet als je in de mogelijkheid bent om lokale berichten te lezen.
Respect, is een dooddoener in discussies.
Bovendien ben Ik ben nergens beledigend geweest en wees alleen op feiten die de andere zienswijze ontkrachten.
 
In Nederland noemen we het geen lockdown, maar is de hoeveelheid interactie tussen mensen nu nauwelijks groter dan in landen waar die wel geldt. De verspreiding in bijv. het noorden aanzienlijk langzamer dan het in Brabant ging. Het is dus niet zo dat we nog moeten beginnen met effectief aanpakken.
Het RIVM was niet realistisch met de verwachting dat nu al verbetering zichtbaar zou moeten zijn op de ICs.

Verder zeg je dat we de duizend doden gepasseerd zijn. Dit is pertinent niet waar! Tot en met gisteren was het 771. De 1000 zullen we vermoedelijk overmorgen overschrijden.

Hoewel ik het in de basis met je eens ben, wil ik een kleine nuance aanbrengen: Het aantal doden (of eigenlijk de levensverwachting) is 1-op-1 gekoppeld aan het welvaartspeil van een land. COVID-19 is en gaat met geen enkele maatregel verdwijnen. Je pleit dus feitelijk voor een lockdown tot effectieve preventie mogelijk wordt (~1 jaar ontwikkelwerk!)
Ik ben het met je eens dat we de uitbraak effectief moeten aanpakken, maar de zorgcapaciteit stort ook in als we al onze economische activiteit een jaar stilleggen. Dit zijn moeilijke keuzes die ik niet ongenuanceerd wil maken of communiceren.
Cijfers veranderen snel, kunnen al binnen 1 uur achterhaald en worden vaak pas 24 uur later gepubliceerd. Ik maak daar niet zon punt van, ik kijk naar de trend van de cijfers en dat baart mij zorgen.
Dat de verspreiding lokaal anders kan zijn heeft ook veel te maken met lokale activiteiten. Net zoals in Brabant is in mijn regio de carnaval en bijbehorende bijeenkomsten funest geweest.
De lockdown is niet de oplossing, het is alleen de manier om een halt te roepen aan verdere besmetting zodat we meer tijd kunnen krijgen om verdere maatregelen beheerst te kunnen ontwikkelen en uitvoeren.
Een medicijn verwacht ik niet binnen 1 jaar, dat wordt eerder iets van jaren zo niet helemaal geen medicijn.
Ik zou liever kijken / leren van hoe het is gegaan met Sars, wat er toen is gedaan.
 
heel eerlijk, ik kreeg de kriebels van al die mensen die in het begin riepen "geen paniek" en het is maar een griepje daar gaan meer mensen dood aan.
Het kan natuurlijk achteraf pas beoordeeld worden, maar 7000 doden in een jaar door de griep komt soms voor.
Dat terwijl er voor griep een vaccin is voor de zwakkeren.
Corona tot nu toe pas 10% daarvan, in Nederland.

Het is niet onmogelijk dat we onder de 10.000 Corona doden blijven dit jaar lijkt me, maar dat is speculeren. Als je dan terugkijkt aan het einde van het jaar zou de conclusie moeten zijn dat de griep wel eens dodelijker is geweest dan Corona dit jaar.
Zonder de huidige maatregelen zou het een heel ander verhaal zijn natuurlijk, ivm overspoelen van de zorg.

Praat ik nog niet over de sukkels die vergelijkingen gingen maken met auto ongelukken enz enz.
Waarom 'sukkels'?
Die vergelijking kan toch gewoon gemaakt worden? Welk waarde-oordeel je er vervolgens aanhangt is een tweede.
Verkeersdoden vinden we blijkbaar als maatschappij acceptabel, ook als dat jongeren zijn, of hele families.
Maar 1 dertiger die door Covid-19 overlijdt zorgt bij sommige mensen voor paniek merk ik. Dat begrijp ik niet.
Virus=eng en hebben we weinig controle over, waardoor we draconische maatregelen acceptabel vinden.
 
Laatst bewerkt:
Praat ik nog niet over de sukkels die vergelijkingen gingen maken met auto ongelukken enz enz.
Het doel van die vergelijkingen is niet om Covid te onderschatten, maar om te relativeren. Het kan blijkbaar niemand wat schelen als er 650 mensen overlijden en 20000 ernstig gewond raken in auto ongelukken, maar als een virus dat doet is dat direct paniek.

Ik vind degenen die deze vergelijkingen maken geen sukkels, maar degenen die de vergelijking gebruiken als reden om geen maatregelen te treffen zijn dat wel.


Overigens lijkt het aantal nieuwe gevallen langzaam te dalen. Eergisteren waren dat bijna 1200, gisteren 1100 en vandaag 885. Er wordt niet veel getest waardoor deze cijfers misschien niet super nauwkeurig zijn, maar het geeft wel aan dat het aantal gevallen die ernstig genoeg zijn om te testen wel langzaam daalt.
 
Overigens lijkt het aantal nieuwe gevallen langzaam te dalen. Eergisteren waren dat bijna 1200, gisteren 1100 en vandaag 885. Er wordt niet veel getest waardoor deze cijfers misschien niet super nauwkeurig zijn, maar het geeft wel aan dat het aantal gevallen die ernstig genoeg zijn om te testen wel langzaam daalt.

Iets waar we hoop uit moeten putten denk ik.
 

Gelet op deze cijfers doet Mark het met de regering goed.
 

Gelet op deze cijfers doet Mark het met de regering goed.
Dat zeg helemaal niets John want hebben zo jouw en mij en iedereen hier op het form bevraagt :juggle: :S
Krant vulling/vervuiling noemen we dat hier.
 
Nee dat klopt Jaap en het aantal dat zn mening/stem heeft gegeven is erg beperkt maar goed ik ga ervan uit dat het wel een beetje een afspiegeling is van de Nederlanders.
 
Ik ben het wel met je eens hoor John. Het strookt ook wel met mijn ervaringen van de afgelopen tijd. Mensen om mij heen die fervent FvD of PVV stemden die de houding van de leiders van die partijen niet konden waarderen, en daarmee gingen twijfelen of ze deze partij nog wilden aanhangen. Dit, en andere acties binnen die partijen. Dit zijn stuk voor stuk mensen die niet voor deze partijen hebben gekozen op basis van 1 standpunt. Ik ben er wel blij mee, ik kan zeker leven met een man als Rutte. Ik ben het echt niet altijd eens met de VVD, maar je kunt niet de kool en de geit sparen vaak. De koers op dit moment is een koers die naar mijn idee de beste van alle slechte mogelijkheden is, zoals democratie de beste van alle slechte opties is.
 

Gelet op deze cijfers doet Mark het met de regering goed.
het is wel het AD.....en het virtueel onderzoek zegt geen mallemoer.
Daarnaast een peiling op dit moment kan heel snel wijzigen...met het stijgen van de doden dalen de stemmen
 
Ja dat is politiek Jan en daar zie je altijd dat de stemming snel kan veranderen maar goed ik denk echt wel dat de meerderheid achter dit beleid staat al zijn er altijd wel verbeterpunten. Het haalt ook weer goede zaken naar boven zoals dat men nu de daklozen beter wil gaan opvangen en dat men erover wil praten dat mensen ook na de crisis door huurachterstand niet meer uit een huis gezet kunnen worden. Vaak komen deze geluiden van de christelijke partijen en ik ben niet christelijk maar toch zijn deze in mijn ogen wel de beste partijen.
Het is ook van de gekke dat er 40000 daklozen zonder goede opvang zitten in een rijk land als het onze.
 
Hoe vinden jullie dat Mark het vanavond heeft gedaan? En wat vinden we inhoudelijk van de besproken punten?
 
Een premier-waardig optreden.
Niet alleen de regels opleggen maar ook onderbouwen.
 
Ik vond het prima verwoord en begrijpelijk ook. De kids hier zijn nog even thuis tot 11 mei.
 
Erg duidelijk en goed onderbouwd.
Dus in het binnenland een 7 maar in het buitenland een 4+. Gezien de geschiedenis is de houding ten overstaan van de zuidelijke landen begrijpelijk maar dit is niet het moment om over de ruggen van gewone mensen je punt te maken.
 

Terug
Bovenaan