Het grote Coronavirus (COVID-19) topic


En dat is de Nederland BV.

Je moet nu met zijn 2en werken om een luxe leven te hebben. Het MOET niet.

Maar ja, dan kun je niet 2x per jaar op vakantie met het vliegtuig.
Je kunt geen dure auto kopen.
Je zult een huisje moeten huren (van de woningbouw, niet van de bank)
Je kunt dan niet de nieuwste iphone hebben.
Je kunt niet een grotere flatscreen als je buren hebben.

Och wat vervelend, dat we met 2 moeten werken.
Och wat vervelend dat we perse 2 of meer van die jank dingen moeten hebben.
Och wat is die opvang duur. (ondanks zwaar gesusidieerd)

Tja we moeten van alles.........

erg zwart kijkend Marcel, er zijn zat mensen die met zijn 2e moeten werken om rond te komen en af en toe is wat leuks te kunnen doen.
dat jij kinderen niks vind is prima, andere vinden het wel leuk om een gezin te hebben.
Voor iemand zonder kinderen ook makkelijk praten vind ik.

Hoe dacht jij de boel in stand te houden als men allemaal denkt zoals jij? neem geen kinderen en vind het wel prima.
3x raden bij wie zijn reet dan niet meer afgeveegd wordt als hij/zij als die op leeftijd komt in een verzorging tehuis komt te liggen?

Ja ik geef toe, er zijn ook zat mensen die wel met zijn 2e willen werken om 2x per jaar het vliegtuig in te kunnen naar een warme bestemming, allebei een middenklasser voor de deur hebben, alles kunnen betalen wat ze maar willen... maar voor heel veel mensen geldt dat ook niet.
 
Laatst bewerkt:
En dat is de Nederland BV.

Je moet nu met zijn 2en werken om een luxe leven te hebben. Het MOET niet.

Maar ja, dan kun je niet 2x per jaar op vakantie met het vliegtuig.
Je kunt geen dure auto kopen.
Je zult een huisje moeten huren (van de woningbouw, niet van de bank)
Je kunt dan niet de nieuwste iphone hebben.
Je kunt niet een grotere flatscreen als je buren hebben.

Och wat vervelend, dat we met 2 moeten werken.
Och wat vervelend dat we perse 2 of meer van die jank dingen moeten hebben.
Och wat is die opvang duur. (ondanks zwaar gesusidieerd)

Tja we moeten van alles.........

Jongens dit is een discussiedraadje voor COVID-19. Het lijkt me niet gepast om dit te gebruiken om zo eenzijdig en ongenuanceerd af te geven op de levensstijl van andere mensen, zeker als het in feite niks met het topic te maken heeft.

Het maakt niet uit waarom we veel tweeverdieners hebben, dat doet niet ter zake. Ze zijn er nu eenmaal een maken een gehoorlijk deel van de bevolking uit. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook veel single huishoudens die ook niet even de kinderen bij de partner kunnen dumpen omdat ze alletwee verantwoordelijk zijn voor hun eigenlijk inkomen of misschien uberhaupt geen partner hebben.

Ik wou graag zelf even dit artikel delen, zeer interessante en waardevolle discussie van de statistiek zoals die tot nu toe bekend is, met prognoses voor andere landen op basis van verschillende maatregelen en een uitleg van de berekening over hoe ze aan die prognoses komen.


Hier ook een meer beschouwend artikel over hoe de verspreiding in Korea in zijn gang is gegaan:
 
Ik heb weinig geheimen voor de wereld, maar om nu hier een uitdraai van mijn huishoudboekje te plaatsen (want die hebben wij hier nog steeds) gaat wat ver.
Maar ik ben de enige kostwinner in het gezin, heb een huurwoning, een auto en ga 1 keer per jaar naar de camping (wel een 4 sterren camping. Dat dan weer wel)
Wij gaan niet uit eten.
Wij gaan niet naar het theater.
Wij gaan niet eens naar de bioscoop.
Pretparken en dierentuinen kunnen wij ons echt niet veroorloven.
Een avondje naar de kroeg? Nope.

In de linkerkolom "inkomsten" van het huishoudboekje staat hetzelfde bedrag als in de rechterkolom "uitgaven".
En dan doen we dus niets geks.
Gewoon de vaste lasten en de boodschappen (en dan niet bij die lichtblauwe supermarkt want dan betaal je de hoofdprijs.)

En dat voor een loon waarvan ik 40 jaar geleden de mensen die het beroep uitoefenden in een vrijstaand huis met twee middenklassers voor de dubbele garage zag wonen.
Dat kan een paar dingen betekenen.
-Ik, mijn gezin, doet iets structureel fout.
-De lonen zijn structureel te laag in het onderwijs (geworden).
-De dagelijkse kosten zijn gewoon exorbitant gestegen.

Haal door wat niet van toepassing is: ik weet er maar eentje....

(Sorry voor het feit dat ik hiermee de off-topic in stand houd, maar het zit me dwars)
 
De lonen zijn structureel voor iedereen te laag geworden. Stel voor dat we na corona het Malieveld omploegen?
 
Het corona-gebeuren drukt ons met de neus op een aantal feiten die we helemaal amenooitniet hebben zien aankomen.
1) De overheid = uitvloeisel van de politieke partijen, waarop wij stenmen, neemt OF geen maatregelen,OF halve maatregelen, OF ramt op de paniek knop en legt het land lam en dat plotsklaps, zonder te beseffen welke impact dat heeft op de samenleving op zich. :confused:
2) Het corornavirus is een verschrikking op zich, heel veel mensen ervaren de fysieke gevolgen en zelfs de mentale gevolgen als geliefden eraan sterven.:oops:
3) De overheid rammelt echter alleen met wat zakken geld voor de zakelijke belangen en voor de rest verbieden ze de bevolking om voor zichzelf te zorgen, immers niet werken, kinderen thuis houden, niet uitgaan, nergens op bezoek, niet hamsteren enz. enz.:((
4) Feit is ook dat de "gewone"griep in West-Europa elk jaar veel meer besmettingen kent , waaraan ook nog eens een hoger percentage zieken bezwijkt. Verschil? Geen paniek en geen maatregelen!!:oo
5) Dit gebeuren laat weer eens glashelder zien, hoe kwetsbaar de mensheid en de manier van leven die wij aanhangen zijn geworden. Geen eigen maakindustrie, nauwelijks meer boeren of ambachtslui, kortom alles moet via heel veel tussenstations bij de mensen komen......En dat ligt nu allemaal op zijn gat.:stom:
6) Enige positieve punt......In december 2020 en januari 2021 BABYBOOM, wedden?? Wat moet je anders als je thuis zit en niks verder kan of mag???? Juist ja!!:Dk:Dk:Dk
 
Daar op inhakend, de COVID-19 pandemie vind zijn oorsprong juist in de, mijn inziens, mislukte relatie die wij hebben met onze omgeving (flora en fauna). Doordat we niet meer in semi-zelfvoorzienende kleine gemeenschappen leven maar tegenwoordig in een massaconsumptie waarin men volledig van elkaar afhankelijk is zonder enige relatie met elkaar of het productieproces. Hierdoor treed vervreemding (Marx) op van het product, is men in veel sectoren gedwongen tot geestdodend werk met allerlei afgebakende regels (Ford).
Vooral de manier waarop men omgaat met dieren is schrijnend. Onze voedselproductie is een 'ver van onze bed show' waar men ook liever niet mee geconfronteerd wordt. Wanneer er koeien geruimd worden ten gevolge van MKZ dan is er vaak ophef over hoe zielig dit is. Wanneer er een schandaal aan het licht komt over de manier waarop de varkensindustrie omgaat met hun dieren is er ophef. Maar verder hoor je helemaal niets en gaat met rustig weer verder met vlees in kopen. Mensen willen het niet weten. Echter de signalen zijn overduidelijk, bekijk maar eens de tijdlijn die Greenpeace heeft samengesteld met alle nieuwsincidenten m.b.t. de vee industrie (klik).

Wat heeft dit te maken met COVID-19? COVID-19 is naar alle waarschijnlijkheid wederom het gevolg van de manier waarop mensen in China met dieren omgaan. Lang verhaal kort, er bestaat een grote lobby onder een kleine groep rijke Chinezen die bij de overheid regelgeving afdwingen voor de handel in (exotische) dieren. Dit gebeurd onder embarmelijke omstandigheden, wanneer de dieren dan samengebracht worden, wederom onder dezelfde slechte omstandigheden, op de dierenmarkten is het vragen om problemen.


Vergelijkbaar met de wappenlobby of suikerlobby of zuivel lobby in Amerika is hier precies hetzelfde aan de gang. Voor meer informatie over de zuivel industrie is de documentaire Forks over Knives op Netflix een aanrader. Grote bedrijven, machtige mensen die, al dan niet bewust, onverantwoordelijke keuzes maken die van invloed zijn op massa's mensen.
De manier waarop wij het milieu verstoren en omgaan met dieren waarbij financieel gewin prevaleert boven welzijn en balans. Zolang invloedrijke mensen (of bedrijven) geen of nauwelijks verantwoording verschuldigd zijn aan de massa en milieu zal dit niet veranderen. Rousseau zei ooit:

“The first person who, having enclosed a plot of land, took it into his head to say this is mine and found people simple enough to believe him was the true founder of civil society. What crimes, wars, murders, what miseries and horrors would the human race have been spared, had some one pulled up the stakes or filled in the ditch and cried out to his fellow men: "Do not listen to this imposter. You are lost if you forget that the fruits of the earth belong to all and the earth to no one!”

M.a.w. ziekten zoals deze, uit het verleden en in de toekomst, zijn het gevolg van onze verstoorde relatie met onze omgeving en verstoorde machtsverhoudingen tussen machtige bedrijven en de planeet. Maar hoe verander je dit? Een eerste stap zou kunnen zijn om als consument bewustere keuzes te maken en je (verantwoordelijk) te verdiepen in wat je consumeert en waar het vandaan komt. Wat is de impact van mijn consumptie?
 
Laatst bewerkt:
Mag ik zo vrij zijn om als docent mij hier op mijn pik getrapt te voelen?
van mij wel.

Laat ik dan zeggen dat ik mijn vrije zondagavond straks ga opofferen om een methode te verzinnen om via Skype les te gaan geven.
Google moet mij nog even uitleggen hoe je een vergadering belegd via Skype, maar ik ben zeker van plan gewoon les te gaan geven de komende tijd.
Extra vrije tijd....
Kijk ook eens naar https://meet.jit.si
 
Doceren is een ambacht. Als ik die docent zo makkelijk kon vervangen voor een gemaakte video was die al lang overbodig geweest. Leerlingen vereisen aandacht, improvisatie, maatwerk. Tijdens mijn lessen moet ik direct interactie kunnen hebben met mijn leerlingen, controlevragen kunnen stellen, kunnen zien of hij/zij mijn uitleg begrepen heeft en dit samen geleidelijk inoefenen totdat hij/zij het alleen kan.

Wat ik wil zeggen is, de samenleving moet niet de verwachting hebben dat docenten hun ambacht kunnen uitoefenen op afstand. We zitten midden in een pandemie, laten we accepteren dat de lessen zoals we deze gewend zijn even geen doorgang kunnen vinden. Wanneer ik les op afstand moet geven kan ik nooit zien of een leerling het ook echt begrepen heeft. Wanneer ik dan video's blijf doorsturen verzuipt het kind in achterstand en een gevoel van onkunde. Dan beschadig ik in 3 weken tijd (of hoe lang het ook nog moge duren) het kind meer dan dat ik het verrijk.
Dus stap even uit de rat race en ride out the storm. Docenten kunnen zich naar mijn idee deze tijd beter gebruiken om zich voor te bereiden op de inhaalslag die hen te wachten staat.
 
Wat ik wil zeggen is, de samenleving moet niet de verwachting hebben dat docenten hun ambacht kunnen uitoefenen op afstand.

Dat ben ik met je eens want veel kids waaronder ook onze dochter hebben veel individuele begeleiding en uitleg nodig en dan moet je wel 1 op 1 erbij zijn. Deels zal het op afstand wel gaan voor een korte tijd maar dan houdt het wel op schat ik zo in. En ja als ik kijk en hoor wat de leraren allemaal doen in de klas en ook in de vakanties en na schooltijd dan moeten we daar veel :r:r:rvoor hebben.
 
Sars (en ook Mers) waren net zo dodelijk als covid-19 nu is, die cijfers die jij noemt zijn al achterhaald.
En ja NL heeft zitten slapen die waren te arrogant om ook maar te bedenken dat NL ook geraakt zou worden. Kijk maar naar de persconferentie terug van vanavond, Slob zal nooit zeggen dat de scholen 1 grote besmettingshaard zijn, nee hij gooit het op andere factoren waarom die dicht moeten DAT is struisvogelpolitiek a 2020 net wat jij doet: relatief onschuldig terwijl alle berichten je tegen spreken

Dan ben ik wel benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt, want de sites van de WHO en RIVM ondersteunen dit niet. De besmettelijkheid is groter, de mortaliteit nog steeds niet. En momenteel is de stand van zaken ook nog steeds zo (zie ook dit interview met een arts van het WKZ: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/covid-19-geen-probleem-voor-kind-a3993761) dat kinderen minder last hebben van dit virus en daardoor ook hun besmettelijkheid minder lijkt te zijn.

En Slob was volkomen correct in wat hij gisteren zei: De scholen gaan dicht om de boel organiseerbaar te houden. Er vielen ook bij ons steeds meer leerlingen en collega's weg (VO) vanwege verkoudheidsklachten en dan krijg je het op een zeker moment niet meer voor elkaar om nog les te geven. Neem daarbij de angst/paniek die er momenteel heerst en dan moet je alleen op basis van de emotie die er momenteel is dit besluit nemen. En dat neemt niet weg dat ik blij ben dat ik momenteel achter mijn computer zit om materiaal voor mijn leerlingen klaar te zetten, maar dat is ook voor een groot deel omdat er nu tenminste duidelijkheid is.
 
Dan ben ik wel benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt, want de sites van de WHO en RIVM ondersteunen dit niet. De besmettelijkheid is groter, de mortaliteit nog steeds niet. En momenteel is de stand van zaken ook nog steeds zo (zie ook dit interview met een arts van het WKZ: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/covid-19-geen-probleem-voor-kind-a3993761) dat kinderen minder last hebben van dit virus en daardoor ook hun besmettelijkheid minder lijkt te zijn.

En Slob was volkomen correct in wat hij gisteren zei: De scholen gaan dicht om de boel organiseerbaar te houden. Er vielen ook bij ons steeds meer leerlingen en collega's weg (VO) vanwege verkoudheidsklachten en dan krijg je het op een zeker moment niet meer voor elkaar om nog les te geven. Neem daarbij de angst/paniek die er momenteel heerst en dan moet je alleen op basis van de emotie die er momenteel is dit besluit nemen. En dat neemt niet weg dat ik blij ben dat ik momenteel achter mijn computer zit om materiaal voor mijn leerlingen klaar te zetten, maar dat is ook voor een groot deel omdat er nu tenminste duidelijkheid is.
Mijn bronnen zijn rtl-nieuws, momenteel liggen er meer jongelingen op de ic in een Brabants ziekenhuis wegens covid-19 dan ouderlingen, dus dat hele rivm-gebeuren is een wassen neus

En Slob is een ............... en niet correct: kids zijn een infectiehaard en dragen van alles bij zich. Want waarom mochten er geen groepen samen zijn groter dan 100 mensen maar wel 100derden leerlingen op 1 school?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het voorbereiden van twee optredens, die natuurlijk niet doorgingen, maar waardoor ik weinig tijd aan mijn aquariums heb besteed. Nu heb ik wel meer tijd, maar merk ik dat ik huiverig ben om de deur uit te gaan om naar de lfs te gaan voor planten enzo. Vandaar mijn oproep hier op het forum, maar dan merk ik dat ik weer ga nadenken dat ik dan even eventuele postbode extra blootstel. Dus toch maar nog een tijdje afwachten, of toch naar buiten, ik ben er niet uit. Hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Gaan jullie door met bestellen of kopen in winkels voor dingen die wel heel leuk maar niet noodzakelijk zijn?
 
Mijn bronnen zijn rtl-nieuws, momenteel liggen er meer jongelingen op de ic in een Brabants ziekenhuis wegens covid-19 dan ouderlingen, dus dat hele rivm-gebeuren is een wassen neus

En Slob is een .............. en niet correct: kids zijn een infectiehaard en dragen van alles bij zich. Want waarom mochten er geen groepen samen zijn groter dan 100 mensen maar wel 100derden leerlingen op 1 school?
Sorry, maar rtl nieuws draait ook met de Media mee.
bericht van 6 febr. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...6/coronavirus-raakt-kinderen-nauwelijks-china

dus wat de media allemaal zeggen of schrijven neem IK met een hele grote korrel zout.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het voorbereiden van twee optredens, die natuurlijk niet doorgingen, maar waardoor ik weinig tijd aan mijn aquariums heb besteed. Nu heb ik wel meer tijd, maar merk ik dat ik huiverig ben om de deur uit te gaan om naar de lfs te gaan voor planten enzo. Vandaar mijn oproep hier op het forum, maar dan merk ik dat ik weer ga nadenken dat ik dan even eventuele postbode extra blootstel. Dus toch maar nog een tijdje afwachten, of toch naar buiten, ik ben er niet uit. Hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Gaan jullie door met bestellen of kopen in winkels voor dingen die wel heel leuk maar niet noodzakelijk zijn?
Ik ben zo'n postbezorger en daar zijn veel mensen enorm ongerust omdat het virus 3 dagen overleeft op plastic verpakkingen, dus uitstellen als het niet hoeft is mijn advies (de postbezorger kan ook drager zijn)
 
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het voorbereiden van twee optredens, die natuurlijk niet doorgingen, maar waardoor ik weinig tijd aan mijn aquariums heb besteed. Nu heb ik wel meer tijd, maar merk ik dat ik huiverig ben om de deur uit te gaan om naar de lfs te gaan voor planten enzo. Vandaar mijn oproep hier op het forum, maar dan merk ik dat ik weer ga nadenken dat ik dan even eventuele postbode extra blootstel. Dus toch maar nog een tijdje afwachten, of toch naar buiten, ik ben er niet uit. Hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Gaan jullie door met bestellen of kopen in winkels voor dingen die wel heel leuk maar niet noodzakelijk zijn?

Momenteel probeer ik zo min mogelijk te bestellen en naar buiten te gaan. De bouw van mijn aquarium ligt even stil. Ik voel me sowieso bezwaard om de deur uit te gaan omdat ik 'ziek' thuis moet zitten omdat ik herstellende ben van de griep en nog snotter en hoest. Ik mag dus niet naar mijn werk ook al wil ik dat eigenlijk wel graag. Ik probeer dus zoveel mogelijk thuis te werken.
Bestellen voor de hobby stel ik even uit. Bezoek aan de LFS doe ik sowieso zelden, enkel wanneer ik dieren nodig heb. En ook dat zou ik dit geval uitstellen.
 
Heb eens ff ziekenhuis gebeld ivm het doorgaan van de hartrevalidatie. Dat ligt dus ook een paar weken plat.
ach, ik was toch wel gewoon van plan om mn dagelijkse wandeling wel te maken. Dan maar een rondje extra door het dorp.
 
Jullie denken er dus ook zo over. Ja, als hartrevalidatie al uitgesteld wordt moeten die plantjes ook maar even wachten inderdaad! :D
 
Wij bestellen van alles door zoals we altijd deden. We bestelden ook in China tijdens de heftige periode daar. Wel houden we er rekening mee dat niet alles (op tijd) geleverd zal worden.
 
Ik verbaas me eerlijk gezegd wel over alle negatieve reacties gericht aan onze overheid. Als maatregelen je persoonlijk raken snap ik heus wel dat je het zelf liever anders had gezien, maar onze bestuurders moeten met zo ontzettend veel factoren rekening houden dat ik het raar vind dat we ze niet wat meer steunen i.p.v. alleen maar af te geven.

Enfin, dat zijn mijn two cents . Een beetje meer begrip zou de mensen mijns inziens niet misstaan.
 
Begrip voor laksheid? begrip dat KLM en andere grote maatschappijen wel financiele steun krijgen maar zzpers in de kou gezet worden? Begrip dat meer dan 100 mensen samen een taboe is maar 1000 leerlingen op 1 school niet? Ja hoor Japie, stem maar lekker vvd en steek vooral je kop in het zand :thumbs:
 
Mij is altijd geleerd om respect te hebben voor de overheid. Dus dat doen we zeker. en heeft niks met vvd te maken..
slob is trouwens vd Christenunie, maar dit terzijde.

ze nemen de beslissing heus niet zonder er goed over na te denken. Het is dat er van buitenaf zoveel roep kwam om de acholen te sluiten, de burgers zelf die het allemaal onverantwoord vinden, maar nu wel zitten met de opvang van de kids.
 
Ik verbaas me eerlijk gezegd wel over alle negatieve reacties gericht aan onze overheid. Als maatregelen je persoonlijk raken snap ik heus wel dat je het zelf liever anders had gezien, maar onze bestuurders moeten met zo ontzettend veel factoren rekening houden dat ik het raar vind dat we ze niet wat meer steunen i.p.v. alleen maar af te geven.

Enfin, dat zijn mijn two cents . Een beetje meer begrip zou de mensen mijns inziens niet misstaan.

Daar ben ik het mee eens en het is lastig om moeilijke besluiten te nemen en al helemaal om het iedereen naar de zin te maken en dat lukt gewoonweg niet. Ze doen hun best en meer kun je niet verwachten vindt ik en ja natuurlijk is niet iedereen het met de besluitvorming eens maar ja dat is bij geen enkel besluit zo toch.
 
Begrip voor laksheid? begrip dat KLM en andere grote maatschappijen wel financiele steun krijgen maar zzpers in de kou gezet worden? Begrip dat meer dan 100 mensen samen een taboe is maar 1000 leerlingen op 1 school niet? Ja hoor Japie, stem maar lekker vvd en steek vooral je kop in het zand :thumbs:
Ik denk dat je iets te kort door de bocht bent.
Ook onze regering heeft hier nog nooit mee te maken gehad.
Ook zij bedenken op het moment dat het nodig is het nodige.
Het wiel moet nog uitgevonden worden.
En mijns inziens doen ze dat tot nu toe best goed.

De grote bedrijven zijn bekend bij de regering.
De kleine zelfstandige niet.
Wel als groep, uiteraard, maar niet per individu.
Dus hoe stel je iemand schadeloos waar je niet van weet waar die zich bevindt?
Al het geld maar aan het MKB geven waar men zich dan maar moet melden?

Ook op dit probleem moet (en naar mijn stellige overtuiging zal) iets verzonnen moeten worden.
En dat kost tijd.
En dat heeft mijns inziens niets met de VVD te maken, want de regering bestaat uit meer partijen dan de VVD.
Ze zijn geen alleenheerser.
 
Absoluut respect voor de overheid. Maar we zijn een gezonde democratie en dat betekend per definitie dat burgers zich kritisch uitspreken (bij voorkeur op een respectvolle manier). En dat gebeurd hier mijn inziens ook. Het is goed dat er vraagtekens worden gezet bij bepaalde besluiten, zo kreeg ik zelf de indruk dat het kabinet te lang heeft afgewacht bij deze crisis. China, die al ervaringen heeft opgedaan met soortgelijke epidemieën heeft een lagere 'curve' dan Nederland op dit moment omdat zij eerder hebben gereageerd en tot 'lock down' zijn overgegaan. Het kabinet kan veel afkijken van de aanpak van China en andere landen in Zuid-oost Azië. Het kabinet heeft andere belangen laten prevaleren.
 
Dan ben ik wel benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt, want de sites van de WHO en RIVM ondersteunen dit niet. De besmettelijkheid is groter, de mortaliteit nog steeds niet. En momenteel is de stand van zaken ook nog steeds zo (zie ook dit interview met een arts van het WKZ: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/covid-19-geen-probleem-voor-kind-a3993761) dat kinderen minder last hebben van dit virus en daardoor ook hun besmettelijkheid minder lijkt te zijn.

En Slob was volkomen correct in wat hij gisteren zei: De scholen gaan dicht om de boel organiseerbaar te houden. Er vielen ook bij ons steeds meer leerlingen en collega's weg (VO) vanwege verkoudheidsklachten en dan krijg je het op een zeker moment niet meer voor elkaar om nog les te geven. Neem daarbij de angst/paniek die er momenteel heerst en dan moet je alleen op basis van de emotie die er momenteel is dit besluit nemen. En dat neemt niet weg dat ik blij ben dat ik momenteel achter mijn computer zit om materiaal voor mijn leerlingen klaar te zetten, maar dat is ook voor een groot deel omdat er nu tenminste duidelijkheid is.

Denkelijk moeten er nu toch vraagtekens gezet worden bij het feit de kinderen geen besmettingen over zouden kunnen brengen en zelf ook niet in de problemen komen door dit virus. In Nederland is er iemand van 16 jaar wel besmet. De juiste opmerking zou dus moeten zijn dat we gewoon nog te weinig van deze virusvorm weten en te vaak definitieve uitspraken doen gebaseerd op de kennis die er nu is.
 
Absoluut respect voor de overheid. Maar we zijn een gezonde democratie en dat betekend per definitie dat burgers zich kritisch uitspreken (bij voorkeur op een respectvolle manier). En dat gebeurd hier mijn inziens ook. Het is goed dat er vraagtekens worden gezet bij bepaalde besluiten, zo kreeg ik zelf de indruk dat het kabinet te lang heeft afgewacht bij deze crisis. China, die al ervaringen heeft opgedaan met soortgelijke epidemieën heeft een lagere 'curve' dan Nederland op dit moment omdat zij eerder hebben gereageerd en tot 'lock down' zijn overgegaan. Het kabinet kan veel afkijken van de aanpak van China en andere landen in Zuid-oost Azië. Het kabinet heeft andere belangen laten prevaleren.
Of China daadwerkelijk eerder heeft gereageerd is maar de vraag. Zoals vrij recent bekend is geworden wist men al van het probleem in november 2019! Angst voor fouten t.o.v. hoger geplaatsen in het regeersysteem droeg er zorg voor dat er pas laat is ingegrepen. Latere effectiviteit kon alleen maar plaatsvinden omdat er toen van bovenaf gereageerd werd. In Hongkong en Singapore heeft men snel en adequaat gereageerd wijs geworden door ervaringen onder meer met het Sars virus. Uit Rusland komen nu ook getallen naar buiten die wijzen op een lage besmettingsgraad. Of die getallen juist zijn blijft de vraag ook weer gezien de regeringsvorm.
 
Of China daadwerkelijk eerder heeft gereageerd is maar de vraag. Zoals vrij recent bekend is geworden wist men al van het probleem in november 2019! Angst voor fouten t.o.v. hoger geplaatsen in het regeersysteem droeg er zorg voor dat er pas laat is ingegrepen. Latere effectiviteit kon alleen maar plaatsvinden omdat er toen van bovenaf gereageerd werd.

Hier zie je bijvoorbeeld de vergelijking tussen China en o.a. Italië. Daar kun je uit concluderen dat de aanpak van China het aantal besmettingen veel beter in toom weet te houden dan landen als Italië waar men veel te laat maatregelen heeft ingevoerd.
1*z0g3NaygxsgD50x_DJUIBA.png

Hieronder zie je ook zo'n vergelijking waarbij je vooral moeten letten op Japan, Taiwan, Singapore, Thailand en Hong Kong. Het aantal besmettingen schiet daar niet omhoog als een raket omdat ze direct voldoende maatregelen hebben ingevoerd. Zij doen dit omdat in 2013 min of meer hetzelfde hebben meegemaakt met het SARS virus.
Je ziet bij veel landen in de EU dat ze te afwachtend zijn geweest en de grafieken bij deze landen schieten dan dus de lucht in als een raket met de veel gevreesde overbelasting van vitale diensten als gevolg.
1*S4b2QWJXiEMtNoM24tD-gA.png
 
Hier zie je bijvoorbeeld de vergelijking tussen China en o.a. Italië. Daar kun je uit concluderen dat de aanpak van China het aantal besmettingen veel beter in toom weet te houden dan landen als Italië waar men veel te laat maatregelen heeft ingevoerd.
1*z0g3NaygxsgD50x_DJUIBA.png

Hieronder zie je ook zo'n vergelijking waarbij je vooral moeten letten op Japan, Taiwan, Singapore, Thailand en Hong Kong. Het aantal besmettingen schiet daar niet omhoog als een raket omdat ze direct voldoende maatregelen hebben ingevoerd. Zij doen dit omdat in 2013 min of meer hetzelfde hebben meegemaakt met het SARS virus.
Je ziet bij veel landen in de EU dat ze te afwachtend zijn geweest en de grafieken bij deze landen schieten dan dus de lucht in als een raket met de veel gevreesde overbelasting van vitale diensten als gevolg.
1*S4b2QWJXiEMtNoM24tD-gA.png
Wanneer je mijn bericht goed leest dan zie je dat ook ik dit schreef; China houdt momenteel de boel beter in de gaten om de redenen die ik daar aangaf. Mijn eerdere reactie was meer op je zinsnede dat China, door eerdere ervaringen, sneller zou hebben gereageerd. En dat was nu juist niet zo. Dat het in onder meer Hongkong beter is geregeld gaf ik ook aan om dezelfde grond die jij nu aangeeft.
 
Begrip voor laksheid? begrip dat KLM en andere grote maatschappijen wel financiele steun krijgen maar zzpers in de kou gezet worden? Begrip dat meer dan 100 mensen samen een taboe is maar 1000 leerlingen op 1 school niet? Ja hoor Japie, stem maar lekker vvd en steek vooral je kop in het zand :thumbs:

Wat mij betreft mag de toon wel iets minder vijandelijk :)

Ik stem namelijk zeker niet op de vvd, ondanks dat dat gezien mijn baan en salaris misschien wel het meest gunstig zou zijn. Ik geloof namelijk dat we niet voor niets een samenleving zijn en dat we met zijn allen voor elkaar moeten zorgen. Zolang ik geen eerste levensbehoeften tekort kom betaal ik met alle liefde meer belasting dan mensen met een lager inkomen. Dus mijn stemmen gaan altijd naar een "linkse" partij.

Verder is kritiek inderdaad niet per definitie iets negatiefs en goed onderbouwde kritiek zelfs wenselijk. Maar mijn punt is vooral; laten we niet vergeten dat een dergelijke pandemie niet eerder zo ons land heeft geraakt en dat de mensen die de besluiten nemen ongelooflijk moeilijke afwegingen moeten maken tussen het indammen van het virus en het op gang houden van de samenleving. Dat doen ze volgens mij aardig, ook niet in de laatste plaats omdat wij Nederlanders volgens mij een redelijk stug volk zijn dat al snel ontevreden is en graag klaagt dat er vrijheden worden afgepakt.

Laten we vooral samen proberen oplossingen te vinden in plaats van alleen te klagen over dingen die in onze ogen fout zijn.
 
Mijn bronnen zijn rtl-nieuws, momenteel liggen er meer jongelingen op de ic in een Brabants ziekenhuis wegens covid-19 dan ouderlingen, dus dat hele rivm-gebeuren is een wassen neus

En Slob is een ............... en niet correct: kids zijn een infectiehaard en dragen van alles bij zich. Want waarom mochten er geen groepen samen zijn groter dan 100 mensen maar wel 100derden leerlingen op 1 school?
Op de WDR website werd hierover al enige tijd geleden geschreven. Ik heb toen een schermafbeelding gemaakt, hun website vind ik een chaos. Kan het artikel dan ook niet meer vinden dus de bron moet ik jullie schuldig blijven. Zou de ticker (live blog) geweest kunnen zijn waar het stond, maar zoals gezegd weet ik echt niet meer wie deze informatie de lucht in heeft geslingerd.

unnamed.png
 
Absoluut respect voor de overheid. Maar we zijn een gezonde democratie en dat betekend per definitie dat burgers zich kritisch uitspreken (bij voorkeur op een respectvolle manier). En dat gebeurd hier mijn inziens ook. Het is goed dat er vraagtekens worden gezet bij bepaalde besluiten, zo kreeg ik zelf de indruk dat het kabinet te lang heeft afgewacht bij deze crisis. China, die al ervaringen heeft opgedaan met soortgelijke epidemieën heeft een lagere 'curve' dan Nederland op dit moment omdat zij eerder hebben gereageerd en tot 'lock down' zijn overgegaan. Het kabinet kan veel afkijken van de aanpak van China en andere landen in Zuid-oost Azië. Het kabinet heeft andere belangen laten prevaleren.

Mooi verwoord, helemaal mee eens. Ik vraag me alleen af in hoeverre cultuur een factor is in deze. Zelfs dezer dagen hoor ik nog van mensen die alles blijven bagatelliseren en met opzet mensen ongewild handen en knuffels geven. Mijn gevoel zegt dat de timing extreem belangrijk is bij dit soort besluiten, moest dit al in de beginfase zijn besloten denk ik dat er veel meer weerstand was geweest. Maar goed, zeker weten zullen we het nooit ;)
 
Hier ook een meer beschouwend artikel over hoe de verspreiding in Korea in zijn gang is gegaan:
Nog even over Zuid-Korea: Tot nu toe zijn de cijfers in Zuid-Korea het meest te vertrouwen. Ze hebben de verpreiding al bijna gestopt, hebben het meest getest en hebben al vanaf de eerste besmettingen goede maatregelen genomen.
Ik zag laatst een grafiek waarin het sterftecijfer per leeftijdsgroep te zien was.

Dus zolang de juiste maatregelen worden genomen is dit echt niet te vergelijken met Sars of Mers...

Edit: Twee verschillende grafieken gevonden maar niet de ene die ik oorspronkelijk zag dus mijn cijfers kloppen niet helemaal. Er is nóg minder sterfte dan ik dacht.
ETK2huLXgAMCSW1.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan