Het grote Coronavirus (COVID-19) topic


Ik denk dat je iets te kort door de bocht bent.
Ook onze regering heeft hier nog nooit mee te maken gehad.
Ook zij bedenken op het moment dat het nodig is het nodige.
Het wiel moet nog uitgevonden worden.
Dit is niet waar er is al een ruime 15 jaar een soort van taskforce in het leven geroepen die pandemieën onderzoekt en wekelijks bijeen komen om hun zienswijzen te bespreken, die taskforce is wereldwijd en bezet door wetenschappers over de hele wereld, diezelfde taskforce heeft in de 15 jaar een draaiboek gemaakt voor allerhande situaties voor regeringen en bedrijven, dus dit is helemaal niet iets wat "zomaar" geimproviceerd moet worden. Alleen Rutte is te arrogant om de hulp van die taskforce aan te nemen "want het kwam toch niet naar NL" DAT jongelui is nu de verkiezingsbelofte van rutte3
 
Daar op inhakend, de COVID-19 pandemie vind zijn oorsprong juist in de, mijn inziens, mislukte relatie die wij hebben met onze omgeving (flora en fauna). Doordat we niet meer in semi-zelfvoorzienende kleine gemeenschappen leven maar tegenwoordig in een massaconsumptie waarin men volledig van elkaar afhankelijk is zonder enige relatie met elkaar of het productieproces. Hierdoor treed vervreemding (Marx) op van het product, is men in veel sectoren gedwongen tot geestdodend werk met allerlei afgebakende regels (Ford).
Vooral de manier waarop men omgaat met dieren is schrijnend. Onze voedselproductie is een 'ver van onze bed show' waar men ook liever niet mee geconfronteerd wordt. Wanneer er koeien geruimd worden ten gevolge van MKZ dan is er vaak ophef over hoe zielig dit is. Wanneer er een schandaal aan het licht komt over de manier waarop de varkensindustrie omgaat met hun dieren is er ophef. Maar verder hoor je helemaal niets en gaat met rustig weer verder met vlees in kopen. Mensen willen het niet weten. Echter de signalen zijn overduidelijk, bekijk maar eens de tijdlijn die Greenpeace heeft samengesteld met alle nieuwsincidenten m.b.t. de vee industrie (klik).

Wat heeft dit te maken met COVID-19? COVID-19 is naar alle waarschijnlijkheid wederom het gevolg van de manier waarop mensen in China met dieren omgaan. Lang verhaal kort, er bestaat een grote lobby onder een kleine groep rijke Chinezen die bij de overheid regelgeving afdwingen voor de handel in (exotische) dieren. Dit gebeurd onder embarmelijke omstandigheden, wanneer de dieren dan samengebracht worden, wederom onder dezelfde slechte omstandigheden, op de dierenmarkten is het vragen om problemen.


Vergelijkbaar met de wappenlobby of suikerlobby of zuivel lobby in Amerika is hier precies hetzelfde aan de gang. Voor meer informatie over de zuivel industrie is de documentaire Forks over Knives op Netflix een aanrader. Grote bedrijven, machtige mensen die, al dan niet bewust, onverantwoordelijke keuzes maken die van invloed zijn op massa's mensen.
De manier waarop wij het milieu verstoren en omgaan met dieren waarbij financieel gewin prevaleert boven welzijn en balans. Zolang invloedrijke mensen (of bedrijven) geen of nauwelijks verantwoording verschuldigd zijn aan de massa en milieu zal dit niet veranderen. Rousseau zei ooit:

“The first person who, having enclosed a plot of land, took it into his head to say this is mine and found people simple enough to believe him was the true founder of civil society. What crimes, wars, murders, what miseries and horrors would the human race have been spared, had some one pulled up the stakes or filled in the ditch and cried out to his fellow men: "Do not listen to this imposter. You are lost if you forget that the fruits of the earth belong to all and the earth to no one!”

M.a.w. ziekten zoals deze, uit het verleden en in de toekomst, zijn het gevolg van onze verstoorde relatie met onze omgeving en verstoorde machtsverhoudingen tussen machtige bedrijven en de planeet. Maar hoe verander je dit? Een eerste stap zou kunnen zijn om als consument bewustere keuzes te maken en je (verantwoordelijk) te verdiepen in wat je consumeert en waar het vandaan komt. Wat is de impact van mijn consumptie?

Ik wil hier toch even op inhaken zonder dit topic te willen bevuilen. @eVolution heb je zelf ooit in een varkensstal tussen de dieren gewerkt en verzorgd. Of ben je alleen maar aan het roeptoeteren van leugens over hoe dieren verzorgd worden wat in de media als nepnieuws door veganisten wordt gebracht en die onrust bij de dieren en hun verzorgers brengt door in stallen in te breken?
 
Ik wil hier toch even op inhaken zonder dit topic te willen bevuilen. @eVolution heb je zelf ooit in een varkensstal tussen de dieren gewerkt en verzorgd. Of ben je alleen maar aan het roeptoeteren van leugens over hoe dieren verzorgd worden wat in de media als nepnieuws door veganisten wordt gebracht en die onrust bij de dieren en hun verzorgers brengt door in stallen in te breken?

Nee ik heb nog nooit in een vakensstal tussen de dieren gewerkt of hen verzorgd. Moet ook eerlijk bekennen dat ik weinig behoefte heb om in de varkensstallen te werken waar ik naar verwees.
Over welk nepnieuws heb je het precies, welke bron die ik aanhaalde was nepnieuws? Heb je alle bronnen die ik aanhaalde bekeken/gelezen?
Het inbreken van veganisten is zeker storend en ook illegaal. Maar als ik het beeldmateriaal van zulke acties bekijk moreel te verantwoorden, of zijn dergelijke beelden ook nepnieuws?

Wilde je overigens tegenspreken dat de misstanden in de vee industrie verbonden zijn aan de uitbraken van diversen ziekten?
 
Een bron als bijvoorbeeld Greenpeace heeft zelf nog nooit in een stal gewerkt, veel van de nieuwszenders ook niet. En jij hebt er ook niet in gewerkt. Ik wel, de NVWA heb ik ook op bezoek gehad eveneens de geborgde dierenarts zoals het later eerst genoemd bij IKB..

Wanneer er bijvoorbeeld wordt gesproken over overvolle stallen, donkere stallen dan gaat men terug naar de tijd van de varkenspest toen de dieren zwaarder geleverd moesten worden dan normaal.Elke biggenwagen, elke vrachtwagen wordt bij ieder transport van tevoren gereinigd en ontsmet. We hebben een schone en vuile weg zoals dat heet. Hokken worden gereinigd en dus ook ontsmet.

De kleinere bedrijven verdwijnen doordat de investeringen die nodig zijn niet meer terugverdiend kunnen worden. De eisen die de overheid stelt veranderen telkens en het wordt allemaal op het bord van de boer gelegd.

Vervolgens wordt met oud en nieuw geweld tegen hulpverleners gebruikt. Dit zijn juist de mensen die nu ook met dit virus zo hard nodig zijn...
 
Ik moet toch denken als ik sommige reacties hier lees aan het spreekwoord met die stuurlui en de wal.
 
Ik denk ook niet dat het erg zinvol is om hier te discussiëren wat nu beter was geweest want dat is allemaal achteraf en het is altijd makkelijk om te oordelen.
Maar als je zelf in de schoenen van het RIVM of Mark Rutte zou staan dan is het vast niet zo eenvoudig. Natuurlijk mag je het hebben over hoe en wat maar ja wat schieten we ermee op en dat is denk ik beter om te doen als alles achter de rug is en we er dan van kunnen leren.
Maar goed dit is mijn mening en als ik het zo lees dan hebben veel mensen eigen ideeën over hele situatie.
 
Hoe is het eigenlijk gesteld met de lege schappen in de supermarkten? is dit al een beetje under control of?
ik merk nu ik thuis aan het werk ben (na 1 dag al) dat het voedsel ect harder gaat dan dat ik op het werk zou zitten.
 
Allereerst misschien handig voor mensen om erop bedachtzaam te zijn dat er vanavond misschien aangekondigd wordt dat niet-essentiele winkels mogelijk deze week gesloten worden. Mocht je nog vissenvoer o.i.d. deze week nodig hebben, is het misschien handig dit voor de zekerheid vandaag te doen. Hamsteren is niet nodig (bezorgdiensten zullen waarschijnlijk blijven lopen) maar evt. wel handig als je deze week niet tekort komt te zitten.


@eVolution Ik zeg niet dat je per definitie ongelijk hebt over een relatie tussen veestallen en ziekteverspreiding, maar dat heeft vooral met de massale schaal en beperkte ruimte en het overmatige gebruik van antibiotica te maken.
Er is geen enkele reden aan te nemen dat SARS noch MERS noch Corona ook maar iets met de veehouderij te maken heeft. Integendeel, juist het alternatief qua vleeseten is waarschijnlijk wat de verspreiding van deze ziektes heeft veroorzaakt: het eten van gedode wilde dieren die het virus droegen (bij Corona niet zeker maar aannemelijk).
Ik snap dus niet wat deze hele "wordt vegetarisch" discussie over de veehouderij met COVID19 te maken heeft. Als je hier een politieke discussie over wilt voeren moet dat in een ander topic lijkt me.

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het voorbereiden van twee optredens, die natuurlijk niet doorgingen, maar waardoor ik weinig tijd aan mijn aquariums heb besteed. Nu heb ik wel meer tijd, maar merk ik dat ik huiverig ben om de deur uit te gaan om naar de lfs te gaan voor planten enzo. Vandaar mijn oproep hier op het forum, maar dan merk ik dat ik weer ga nadenken dat ik dan even eventuele postbode extra blootstel. Dus toch maar nog een tijdje afwachten, of toch naar buiten, ik ben er niet uit. Hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Gaan jullie door met bestellen of kopen in winkels voor dingen die wel heel leuk maar niet noodzakelijk zijn?
Ik vermijd alle niet-noodzakelijk winkels op het moment. Ik heb vandaag voer voor de honden gekocht, die was bijna op. Toen ik toch was ook wat visbenodigdheden en een plantje gekocht. Ga ervan uit dat ik voorlopig niet meer in een aquariumwinkel zal komen nee.
Misschien een tijdstip om je op de kweek van je eigen vissen te richten? Kun je toch voor wat nieuwe inwoners zorgen en heb je wat te doen thuis in je vrije tijd ;-)

Ik verbaas me eerlijk gezegd wel over alle negatieve reacties gericht aan onze overheid. Als maatregelen je persoonlijk raken snap ik heus wel dat je het zelf liever anders had gezien, maar onze bestuurders moeten met zo ontzettend veel factoren rekening houden dat ik het raar vind dat we ze niet wat meer steunen i.p.v. alleen maar af te geven.

Enfin, dat zijn mijn two cents . Een beetje meer begrip zou de mensen mijns inziens niet misstaan.
Absoluut respect voor de overheid. Maar we zijn een gezonde democratie en dat betekend per definitie dat burgers zich kritisch uitspreken (bij voorkeur op een respectvolle manier). En dat gebeurd hier mijn inziens ook. Het is goed dat er vraagtekens worden gezet bij bepaalde besluiten, zo kreeg ik zelf de indruk dat het kabinet te lang heeft afgewacht bij deze crisis. China, die al ervaringen heeft opgedaan met soortgelijke epidemieën heeft een lagere 'curve' dan Nederland op dit moment omdat zij eerder hebben gereageerd en tot 'lock down' zijn overgegaan. Het kabinet kan veel afkijken van de aanpak van China en andere landen in Zuid-oost Azië. Het kabinet heeft andere belangen laten prevaleren.
Allebei deze perspectieven ben ik het mee eens, een middenmodus lijkt me een goed idee. Begrip voor de lastige situatie van de mensen die zonder precendent en op zulke korte termijn zulke ingrijpende beslissingen moeten nemen. Aan de andere kant wil dat niet zeggen dat we het dan blindelings met alle besluiten eens moeten zijn.
En dat werkt ook - mijns inziens heeft de overheid na alle kritiek vanuit de maatschappij toch besloten scholen te sluiten en verdere maatregelen te nemen. Dus er wordt ook geluisterd. En zo hoort het ook.
Dat wil nog niet zeggen dat ik vind dat hun aanpak tot nu toe slim is geweest, maar ik begrijp wel hoe hun besluiten tot stand zijn gekomen. We moeten weer verder vanaf hier.

Nog even over Zuid-Korea: Tot nu toe zijn de cijfers in Zuid-Korea het meest te vertrouwen. Ze hebben de verpreiding al bijna gestopt, hebben het meest getest en hebben al vanaf de eerste besmettingen goede maatregelen genomen.
Ik zag laatst een grafiek waarin het sterftecijfer per leeftijdsgroep te zien was.

Dus zolang de juiste maatregelen worden genomen is dit echt niet te vergelijken met Sars of Mers...

Edit: Twee verschillende grafieken gevonden maar niet de ene die ik oorspronkelijk zag dus mijn cijfers kloppen niet helemaal. Er is nóg minder sterfte dan ik dacht.
Bekijk bijlage 293730
Mooie grafiek, bedankt voor de extra info!

Echter zou ik op basis hiervan de zaken zeker niet bagatelliseren. "Minder erg dan SARS en MERS" was op voorhand al bekend (die hebben respectievelijk 10 en 30+ % mortaliteit, dat heeft niemand met enige geloofwaardigheid voor COVID19 beweerd. Overigens is COVID19 een "SARS", maar niet dezelfde strain als de vorige uitbraak. Echter is COVID19 veel besmettelijker en waarschijnlijk omdat ze mildere symptomen en minder dodelijke slachtoffers veroorzaakt heeft het veel makkelijker en ongeremder kunnen verspreiden. Mortaliteit is niet het enige cijfer wat er toe doet in de bepaling van hoe 'erg' een uitbraak is.

Daarnaast vind ik een sterftecijfer van ~0.5 tot 1.5% onder bijv. 50-59 jarigen nog steeds heel fors. Deze ziekte is besmettelijk benoeg om op grote schaal te verspreiden en 50% of meer van de bevolking te besmetten. Je beseft dat het om 1 op de 100 mensen gaat? We hebben ruim 2 miljoen mensen boven de 65 in Nederland bijvoorbeeld. De sterftecijfers in die groep varieren tussen 1.5 en 15%. Laten we domweg zeggen 5%. Dat komt dan uit op 5% van 2 miljoen = 100.000 mensen. En dan hebben we de tientallen slachtoffers onder die leeftijdsgroep niet meegeteld.
Griep leidt tot hoogstens een paar duizend doden per jaar, in een milder jaar een paar honderd. Dat is ook heftig, maar toch wel een iets andere schaal.
En dat is nog niet alles, want een van de redenen dat Zuid-Korea zo'n laag sterftecijfer heeft is omdat alles daar onder controle is - de zorg is niet overbelast. Italie geeft een beter beeld van welke richting de sterftecijfers op gaan bij overbelasting, en Wuhan ook. Daarom vallen ze zoveel hoger uit. Dus op het moment dat je zo'n massale verspreiding krijgt, gaat tegelijkertijd het sterftecijfer omhoog. Dat is nu juist waar al deze extreme maatregelen voor zijn, om dat scenario te voorkomen.
Uit de grafieken valt af te leiden dat Zuid-Korea tot wel de helft van de slachtoffers heeft. Dat valt er dus te winnen in het voorkomen van een grootschalige epidemie. (Overigens zal deze grafiek ook weer achterhaald zijn. Ik heb zo'n idee dat het in Italie elke dag slechter wordt).

Nog een goed voorbeeld: De Princess Diamond, het eerst getroffen Cruiseschip. Ze hebben iedereen aan boord constant getest, dus je kunt er zeker van zijn dat het in ieder geval een van de weinige goede plaatjes is die we hebben van wat er met de mortaliteit gebeurd als je ook de meeste milde gevallen meetelt die we in de maatschappij missen.
Er zijn 696 mensen besmet geraakt (voor het rekengemak: 700). Daarvan zijn er nu 7 overleden. 325 zijn gezond verklaard. Dat leidt tot een mortaliteit van op zijn laagst 1%, en kan zeker hoger uitvallen met ongeveer de helft van de mensen de uitkomst nog niet bekend. Nu de gemiddelde leeftijd op het schip natuurlijk hoog. Aan de andere kant was dit voor de uitbraak buiten China, dus de zorg die deze mensen kregen was meer dan adequaat.
Met een besmettingsgraad van 30 to 70% van de bevolking, zoals steeds voorspeld wordt *indien* het niet goed afgeremd wordt - neem de VS of VK als voorbeeld - dan hebt je het toch over honderdduizenden of in het geval van de VS miljoenen slachtoffers.
 
Edit: Twee verschillende grafieken gevonden maar niet de ene die ik oorspronkelijk zag dus mijn cijfers kloppen niet helemaal. Er is nóg minder sterfte dan ik dacht.
Geloof je nu echt dat de reële cijfers publiek gemaakt worden ??? Dream on.
 
Zojuist gebeld door een collega, ik hoef voorlopig niet naar mn 2e werkgever te komen. Kantoorbaan als Dtp-er daar.
en aangezien ik eigenlijk nog op therapiebasis werk 2x2u per dag en in de ziektewet zit is dat de beste en makkelijkste oplossing.
de buitendienst dames zijn ook niet op pad. En de overige 4 collega’s werken zoveel mogelijk vanaf huis.
en dat allemaal door het Corona gebeuren.
 
Geloof je nu echt dat de reële cijfers publiek gemaakt worden ??? Dream on.
Dat lijkt me wel een beetje erg cynisch. Ik bedoel, ik geloof die van China ook niet zo en de VS test gewoon niet, maar ik zie niet in waarom Zuid-Korea met cijfers zou knoeien.
 
Hoe is het eigenlijk gesteld met de lege schappen in de supermarkten? is dit al een beetje under control of?
ik merk nu ik thuis aan het werk ben (na 1 dag al) dat het voedsel ect harder gaat dan dat ik op het werk zou zitten.

Nou bepaalde zaken waren weer voorradig om half 9 maar nu bleken bv de pizza s zo goed als uitverkocht en ook de chloor. Ik denk ook dat het afhangt op welk tijdstuip je gaat en of er net is bijgevuld Richard.
Zelfs de schuursponsjes waren niet leverbaar :DD
 
Hoe is het eigenlijk gesteld met de lege schappen in de supermarkten? is dit al een beetje under control of?
ik merk nu ik thuis aan het werk ben (na 1 dag al) dat het voedsel ect harder gaat dan dat ik op het werk zou zitten.
Komt langzaam weer vol bij ons... maar mensen blijven hamsteren :stom:
Wij verwachten woensdag alles weer op voorraad te hebben.... Probleem dat wij hadden is dat er zaterdag 4 keer zoveel vracht zou komen dan op een normale zaterdag.
Dus vier vrachtwagens ipv een, dus liepen we 3 vrachtwagens achter. Zondag kwam er een extra vracht binnen. Vandaag een extra vrachtwagen en morgen loopt alles weer gelijk :)
Mits er geen extreme hoeveelheden meer ingekocht worden :juggle:
 
Zie net dit in de liveblog van nu.nl:
Crisisteam Kabinet Bijeen. Bruins zinspeelde op het sluiten van alle winkels en een verdere beperking van het openbaar vervoer. "Er zijn nog talloze andere maatregelen te bedenken, maar zo ver is het nog niet", zei hij bij binnenkomst. Zondag liet Bruins al weten dat de laatste maatregel nog niet is genomen.

Dus als je nog iets van de viswinkel nodig hebt zou ik vandaag nog gaan :) Hoef je ook geen verzendkosten te betalen / je bloot te stellen aan de bezorger.

Komt langzaam weer vol bij ons... maar mensen blijven hamsteren :stom:
Wij verwachten woensdag alles weer op voorraad te hebben.... Probleem dat wij hadden is dat er zaterdag 4 keer zoveel vracht zou komen dan op een normale zaterdag.
Dus vier vrachtwagens ipv een, dus liepen we 3 vrachtwagens achter. Zondag kwam er een extra vracht binnen. Vandaag een extra vrachtwagen en morgen loopt alles weer gelijk :)
Mits er geen extreme hoeveelheden meer ingekocht worden :juggle:
Bakker vertelde net dat ze 200% van de normale omloop hebben qua brood sinds vorige week Vrijdag, het is niet aan te slepen. Waar laten die mensen dat? Heeft iedereen een vriezer de grootte van een bankstel in z'n kelder staan ofzo?
 
Nou bepaalde zaken waren weer voorradig om half 9 maar nu bleken bv de pizza s zo goed als uitverkocht en ook de chloor. Ik denk ook dat het afhangt op welk tijdstuip je gaat en of er net is bijgevuld Richard.
Zelfs de schuursponsjes waren niet leverbaar :DD

Komt langzaam weer vol bij ons... maar mensen blijven hamsteren :stom:
Wij verwachten woensdag alles weer op voorraad te hebben.... Probleem dat wij hadden is dat er zaterdag 4 keer zoveel vracht zou komen dan op een normale zaterdag.
Dus vier vrachtwagens ipv een, dus liepen we 3 vrachtwagens achter. Zondag kwam er een extra vracht binnen. Vandaag een extra vrachtwagen en morgen loopt alles weer gelijk :)
Mits er geen extreme hoeveelheden meer ingekocht worden :juggle:

Hmm... nouja ik red het zeker nog wel een paar dagen hoor, maar donderdag zal ik toch zeker wel het 1 en ander nodig hebben.
hoop dat de hamster-storm dan inderdaad is gaan liggen en ik gewoon kan pakken wat ik nodig heb,
 
Nou de supermarkten gaan ze, lijkt me, echt niet sluiten. De mensen moeten toch eten?
met dit soort nieuws werk je het hamsteren alleen maar meer in de hand.
 
Een bron als bijvoorbeeld Greenpeace heeft zelf nog nooit in een stal gewerkt, veel van de nieuwszenders ook niet. En jij hebt er ook niet in gewerkt. Ik wel, de NVWA heb ik ook op bezoek gehad eveneens de geborgde dierenarts zoals het later eerst genoemd bij IKB..

Het gaat er niet om of iemand er zelf gewerkt heeft, in dat geval zou iedere onderzoeker, journalist etc. per definitie een onbetrouwbare bron zijn. Verwijs je overigens naar deze NVWA (klik)? just saying.

Wanneer er bijvoorbeeld wordt gesproken over overvolle stallen, donkere stallen dan gaat men terug naar de tijd van de varkenspest toen de dieren zwaarder geleverd moesten worden dan normaal.Elke biggenwagen, elke vrachtwagen wordt bij ieder transport van tevoren gereinigd en ontsmet. We hebben een schone en vuile weg zoals dat heet. Hokken worden gereinigd en dus ook ontsmet.

De kleinere bedrijven verdwijnen doordat de investeringen die nodig zijn niet meer terugverdiend kunnen worden. De eisen die de overheid stelt veranderen telkens en het wordt allemaal op het bord van de boer gelegd.

Het zal hier in Europa, in de meeste gevallen, best schoon zijn. Maar dat wilt niet zeggen dat er niets mis is met de manier waarop een groot deel van de vee industrie met dieren om gaat. De gedocumenteerde misstanden door Greenpeace spreken voor zich.

Het is niet zo dat ik alle boeren over een kam wil scheren. Er zijn veel verschillende boeren en manieren waarop zij met hun dieren omgaan. Maar volgens mij is het wel degelijk zo dat er veel grote bedrijven zijn die tegen dumpprijzen 'vlees' aanbieden (kiloknallers in de supermarkten, euroknallers bij de McDonalds) dat ze alleen voor zo'n prijzen kunnen aanbieden door zoveel mogelijk dieren op elkaar te proppen en ze zo snel mogelijk vet te mesten. Door dit soort toestanden werken we ziekten wel in de hand.

Er is geen enkele reden aan te nemen dat SARS noch MERS noch Corona ook maar iets met de veehouderij te maken heeft.

Deze ziekten, van de normale griep tot aan COVID-19, zijn allen afkomstig van dieren. Niet omdat dieren nou simpel een ziektebron zijn, maar omdat wij dieren onder embarmelijke omstandigheden houden waardoor ze ziek worden met als gevolg dat er mensen besmet raken. Dit heeft mijn inziens alles te maken met de manier waarop de mens met dieren om gaat. De vleesindustrie doet dit vanuit commercieel oogpunt. Waarom zou je de stal/kooi halfvol laten als je hem ook vol kan stoppen? Waarom zou je de kooien naast elkaar zetten als je ze ook kunt opstapelen?
Niet alleen om milieuvervuiling tegen te gaan, maar ook om de manier waarop de huidige industrie functioneert een halt toe te roepen lijkt minder vleesconsumptie een goede oplossing, echter was dat niet mijn boodschap. Ik suggereerde enkel om verantwoordelijker te consumeren. Ben wel blij te zien dat je er zelf al invulling aan gaf met het begrip 'vegetarisch' ;)
 
Een bron als bijvoorbeeld Greenpeace heeft zelf nog nooit in een stal gewerkt, veel van de nieuwszenders ook niet. En jij hebt er ook niet in gewerkt. Ik wel, de NVWA heb ik ook op bezoek gehad eveneens de geborgde dierenarts zoals het later eerst genoemd bij IKB..

Wanneer er bijvoorbeeld wordt gesproken over overvolle stallen, donkere stallen dan gaat men terug naar de tijd van de varkenspest toen de dieren zwaarder geleverd moesten worden dan normaal.Elke biggenwagen, elke vrachtwagen wordt bij ieder transport van tevoren gereinigd en ontsmet. We hebben een schone en vuile weg zoals dat heet. Hokken worden gereinigd en dus ook ontsmet.

De kleinere bedrijven verdwijnen doordat de investeringen die nodig zijn niet meer terugverdiend kunnen worden. De eisen die de overheid stelt veranderen telkens en het wordt allemaal op het bord van de boer gelegd.

Vervolgens wordt met oud en nieuw geweld tegen hulpverleners gebruikt. Dit zijn juist de mensen die nu ook met dit virus zo hard nodig zijn...

Even voor de duidelijkheid: Greenpeache is een organisatie. Ze hebben leden. En of die afzonderlijke leden al of niet ergens werkzaam zijn geweest of nog zijn weten we niet. Dus de zin Greenpeache heeft nog nooit in een stal gewerkt zou ik zo niet gebruiken. Maar dit hoort misschien ook niet thuis op dit topic?
 
Ik vermijd alle niet-noodzakelijk winkels op het moment. Ik heb vandaag voer voor de honden gekocht, die was bijna op. Toen ik toch was ook wat visbenodigdheden en een plantje gekocht. Ga ervan uit dat ik voorlopig niet meer in een aquariumwinkel zal komen nee.
Misschien een tijdstip om je op de kweek van je eigen vissen te richten? Kun je toch voor wat nieuwe inwoners zorgen en heb je wat te doen thuis in je vrije tijd ;-)

Haha, op zich klopt je reactie, ware het niet dat ik alleen mannetjes in mijn aquarium heb, dus dat gaat m niet worden. :)
En voor het inrichten van mijn andere aquarium heb ik wegens mijn cladophora uitbraak in mijn kubus verse planten nodig, ik ga niets daaruit overzetten naar de scaper's tank. Dus ook daarvoor geldt dat ik niets kan. Zal dus echt geduld moeten hebben. :)
 
Nou de supermarkten gaan ze, lijkt me, echt niet sluiten. De mensen moeten toch eten?
met dit soort nieuws werk je het hamsteren alleen maar meer in de hand.

Ja dat is weer een groot nadeel van de social media. De supermarkten kunnen ze natuurlijk nooit niet op slot doen want ja we moeten toch eten.
 
De NVWA in de slachthuizen is een andere divisie dan de NVWA die het dierenwelzijn in de stallen inspecteert. Just saying...

Hier vond ik het reuze meevallen met het aanbod in de supermarkt. Er waren maar een paar producten minder verkrijgbaar. Wc papier, brood en houdbare melk. En de chips.. ken je prioriteiten met een bijna apocalyps xD
 
Nee precies John! Ik greep hardstikke mis zaterdag! En ik kan het natuurlijk ook niet online bestellen en laten bezorgen waardoor er hand tot hand contact is. :deal::ROFLMAO:
 
Middag
he he bek af hier Man wat een toestanden om je wekelijkse boodschappen rond te krijgen maar goed we kunnen er weer een week tegen en volgende week zien we wel weer.
Mischien dat NL dan weer eens normaal gaat doen en niet denkt ik ik en laat de rest maar stikken. :juggle: :confused:
 
Sars (en ook Mers) waren net zo dodelijk als covid-19 nu is, die cijfers die jij noemt zijn al achterhaald.
En ja NL heeft zitten slapen die waren te arrogant om ook maar te bedenken dat NL ook geraakt zou worden. Kijk maar naar de persconferentie terug van vanavond, Slob zal nooit zeggen dat de scholen 1 grote besmettingshaard zijn, nee hij gooit het op andere factoren waarom die dicht moeten DAT is struisvogelpolitiek a 2020 net wat jij doet: relatief onschuldig terwijl alle berichten je tegen spreken

Denk je ook wel eens na wat de maatregelen voor consequenties hebben? Als je er niet door geraakt wordt, heb je makkelijk praten. Ik ben zzp'er en heb door al dit gedoe geen enkele opdracht en dus ook totaal geen inkomen meer. Geen idee waar ik straks de vaste kosten van ga betalen. En dan hebben we ook nog een leuke minister die vindt dat we geen hulp nodig hebben, want we hebben er zelf voor gekozen om dit risico te lopen. Ik zou niet weten hoe ik als fotograaf anders zou moeten werken dan als Zzp 'er, voor ons is het niet eens een keuze. En als alle maatregelen voorbij zijn is de ellende nog lang niet over. De kans is groot dat dit zal leiden tot een nieuwe economische crisis, terwijl we net een beetje begonnen op te krabbelen van de vorige.

Ik hoop niet dat het uiteindelijk allemaal veel minder erg blijkt te zijn dan nu geschetst wordt, want dan hebben wij als ZZP'ers (net als veel ondernemers trouwens en bijvoorbeeld ook de mensen bij de luchtvaartmaatschappijen) wel een erg hoge prijs moeten betalen...
 
Hier de wekelijkse boodschappen gehaald maar brood was nergens verkrijgbaar, gelukkig lag er een folder in de brievenbus over een bezorgbakker, dus daar maar wat brood besteld
 
Denk je ook wel eens na wat de maatregelen voor consequenties hebben? Als je er niet door geraakt wordt, heb je makkelijk praten. Ik ben zzp'er en heb door al dit gedoe geen enkele opdracht en dus ook totaal geen inkomen meer. Geen idee waar ik straks de vaste kosten van ga betalen. En dan hebben we ook nog een leuke minister die vindt dat we geen hulp nodig hebben, want we hebben er zelf voor gekozen om dit risico te lopen. Ik zou niet weten hoe ik als fotograaf anders zou moeten werken dan als Zzp 'er, voor ons is het niet eens een keuze. En als alle maatregelen voorbij zijn is de ellende nog lang niet over. De kans is groot dat dit zal leiden tot een nieuwe economische crisis, terwijl we net een beetje begonnen op te krabbelen van de vorige.

Ik hoop niet dat het uiteindelijk allemaal veel minder erg blijkt te zijn dan nu geschetst wordt, want dan hebben wij als ZZP'ers (net als veel ondernemers trouwens en bijvoorbeeld ook de mensen bij de luchtvaartmaatschappijen) wel een erg hoge prijs moeten betalen...
Als je dit topic verder had doorgelezen had je gezien/gelezen dat ik ver tegen het beleid van Rutte ben, want KLM en andere grootmachten krijgen overheidssteun en de zzper staat in de kou (dit heb ik ook zo geschreven in dit topic (als reactie op Japie dat ik begrip moet hebben voor het afbraakbeleid van Rutte)
 
***Off topic
Een voordeel voor de zzp'er. Hoeft zijn personeel niet te betalen.:oopss:

Moet altijd een beetje denken. In hoogtij wel de vruchten maar niet de lasten.
En als het moeilijk wordt gelijk koeren......

*** On topic
 
***Off topic
Een voordeel voor de zzp'er. Hoeft zijn personeel niet te betalen.:oopss:

Moet altijd een beetje denken. In hoogtij wel de vruchten maar niet de lasten.
En als het moeilijk wordt gelijk koeren......

*** On topic

Meen je dit nu echt serieus? Als een zzp'er geen opdrachten heeft, dan heeft hij ook geen inkomen. Dus echt 0. Waar moeten we dan onze huur, elektriciteit, verzekeringen, zorgkosten, tv en internet enz. van betalen? En welke vruchten zouden we dan hebben? We zijn voor niets verzekerd, hebben geen recht op dingen als ww en bijstand. Krijgen geen auto van de zaak, geen computer en telefoon van de zaak enz. enz. Dat zijn allemaal kosten die we zelf moeten betalen. Verder werken we 7 dagen in de week weet ik veel hoeveel uur en kunnen we het ons ook niet permitteren om ziek te zijn, want dan hebben we geen inkomen en/of raken we een klant kwijt die ons net zo lief inruilt voor iemand anders. Als je enigszins verstand van zaken hebt, dan zou je weten dat juist de (startende) ondernemers de motor van onze economie zijn.

Fijn om te merken dat je ook een beetje meeleeft met de medemens...
 
Je kan je ook als zzper verzekeren voor ziekte en derving inkomsten dat is bij wet geregeld, alleen de meeste zzpers willend at niet omdat het extra kosten met zich meebrengt om die verzekeringen af te sluiten, ja wiens schuld is het dan als ze niet met ziekte uitbetaald krijgen?
 
Heb je je wel eens verdiept in die verzekeringen? man wat een bedragen betaal je daarvoor!
en als je dan echt iets krijgt, weet je wat ze dan doen? dan betalen ze uit minus het bedrag wat je normaal aan premie kwijt bent.
 
Heb je je wel eens verdiept in die verzekeringen? man wat een bedragen betaal je daarvoor!
en als je dan echt iets krijgt, weet je wat ze dan doen? dan betalen ze uit minus het bedrag wat je normaal aan premie kwijt bent.
Jawel, ik heb me daar in verdiept, manlief is zzper geweest
 
Nou de supermarkten gaan ze, lijkt me, echt niet sluiten. De mensen moeten toch eten?
met dit soort nieuws werk je het hamsteren alleen maar meer in de hand.
Het gaat er niet om of iemand er zelf gewerkt heeft, in dat geval zou iedere onderzoeker, journalist etc. per definitie een onbetrouwbare bron zijn. Verwijs je overigens naar deze NVWA (klik)? just saying.



Het zal hier in Europa, in de meeste gevallen, best schoon zijn. Maar dat wilt niet zeggen dat er niets mis is met de manier waarop een groot deel van de vee industrie met dieren om gaat. De gedocumenteerde misstanden door Greenpeace spreken voor zich.

Het is niet zo dat ik alle boeren over een kam wil scheren. Er zijn veel verschillende boeren en manieren waarop zij met hun dieren omgaan. Maar volgens mij is het wel degelijk zo dat er veel grote bedrijven zijn die tegen dumpprijzen 'vlees' aanbieden (kiloknallers in de supermarkten, euroknallers bij de McDonalds) dat ze alleen voor zo'n prijzen kunnen aanbieden door zoveel mogelijk dieren op elkaar te proppen en ze zo snel mogelijk vet te mesten. Door dit soort toestanden werken we ziekten wel in de hand.



Deze ziekten, van de normale griep tot aan COVID-19, zijn allen afkomstig van dieren. Niet omdat dieren nou simpel een ziektebron zijn, maar omdat wij dieren onder embarmelijke omstandigheden houden waardoor ze ziek worden met als gevolg dat er mensen besmet raken. Dit heeft mijn inziens alles te maken met de manier waarop de mens met dieren om gaat. De vleesindustrie doet dit vanuit commercieel oogpunt. Waarom zou je de stal/kooi halfvol laten als je hem ook vol kan stoppen? Waarom zou je de kooien naast elkaar zetten als je ze ook kunt opstapelen?
Niet alleen om milieuvervuiling tegen te gaan, maar ook om de manier waarop de huidige industrie functioneert een halt toe te roepen lijkt minder vleesconsumptie een goede oplossing, echter was dat niet mijn boodschap. Ik suggereerde enkel om verantwoordelijker te consumeren. Ben wel blij te zien dat je er zelf al invulling aan gaf met het begrip 'vegetarisch' ;)
Dit is de laatste keer dat ik erop in ga, omdat het niet ter zake doet, maar het staat me toch tegen.

Je argument is onzin. De bronnen van de verschillende coronaviruses zijn zoals bij vele andere virussen (hondsdolheid bijvoorbeeld) afkomstig van WILDE dieren. Dat heeft absoluut nul met de veehouderij te maken. Ongeacht de omstandigheden daar.

***Off topic
Een voordeel voor de zzp'er. Hoeft zijn personeel niet te betalen.:oopss:

Moet altijd een beetje denken. In hoogtij wel de vruchten maar niet de lasten.
En als het moeilijk wordt gelijk koeren......

*** On topic
Je kan je ook als zzper verzekeren voor ziekte en derving inkomsten dat is bij wet geregeld, alleen de meeste zzpers willend at niet omdat het extra kosten met zich meebrengt om die verzekeringen af te sluiten, ja wiens schuld is het dan als ze niet met ziekte uitbetaald krijgen?
Ik geloof dat enige mensen hier zich niet bewust zijn van de arbeidsmarkt in bepaalde sectoren, die mensen er gewoon toe dwingt als zelfstandige te gaan werken. We zeggen "ZZPer" maar die mensen zijn soms gewoon 0 uur contract medewerkers, alleen dan hebben ze werkelijk 0 rechten omdat ze zogenaamd ingehuurd worden als bedrijf.
Het idee dat dit voor iedereen een vrijwillige keuze is, is belachelijk. Soms kan het niet anders. Het idee dat al deze mensen speculatieve bureautjes runnen waarmee ze dik binnenlopen ten koste van mensen in loondienst is echt achterhaald. Niet dat zulke mensen er niet zijn, maar velen houden amper het hoofd boven water.
Tot overmaat van ramp hebben ze geen bescherming bij ziekte of andere problemen, zoals een economie die ineens minder draait, juist omdat ze niet in dienst zijn. De verzekeringen zijn zoals gezegd duur en sommigen kunnen die simpelweg niet betalen - het is niet altijd een keuze.

Wat een vereenvoude zwart-wit beelden van de samenleving toch in dit topic. Wees eens genuanceerd in je blik op de samenleving graag.
 

Terug
Bovenaan