Ik wil echt niet botweg zeggen dat ik experts of informatie van de overheid niet vertrouw, want dat doe ik op vrijwel alle vlakken wel, maar ik lees me al sinds Januari goed in op informatie over het virus en dit, daar heb ik dus mijn twijfels over:
Kinderen mogen gewoon buiten spelen met elkaar van het RIVM. Er is gebleken dat kinderen niet aanzienlijk bijdragen aan verspreiding van het virus.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
"Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus. Kinderen kunnen prima met anderen spelen als ze géén klachten hebben zoals koorts, verkoudheidsklachten of hoest. Maar vermijd grote groepen."
De overheid doet op dit moment nota bene zelf een onderzoek om te bepalen of dit zo is - resultaten verwacht op 6 april, naar aanleiding waarvan mogelijk besloten wordt of scholen weer open gaan of niet.
Wat in ieder geval
wel duidelijk is, is dat jongeren, ook in de twintig, gewoon vatbaar zijn en in kleine getalen zelfs bijdragen aan de sterftecijfers in China wat toch zeker wel aangeeft dat ze vatbaar zijn voor het virus en i.i.g. niet altijd ontkomen aan (lichte) symptomen. Plus in Italie waarschuwde ze ervoor dat vooral mensen met grotere sociale netwerken en contacten gevaar liepen of besmettingen, dus met z'n allen in een park hangen lijkt me geen aanrader.
Logische beredenering: Zelfs als het zo is dat jongeren minder vatbaar zijn, en minder vaak symptomatisch, wat ook betekent dat ze per individu minder besmettelijk zijn, leidt het huidige advies van de overheid ertoe dat ze als groep procentueel het meest quarantaine negeren en niet goed op hun hygiene letten en dus toch per saldo evenveel of het meest bijdragen aan de verspreiding. Het zou alleen niet opgaan als ze totaal niet besmettelijk zijn. Dit advies is een mythe en dus gewoon stom. Zorgpersoneel komt uitgeput en met het immuunsysteem op een laag pitje thuis en thuis let je toch van nature minder op je hygiene - en dan komt de tienerzoon ook thuis en pakt met zijn handen waar net zijn niet-symptomatische vriend een beetje speeksel op gesproeid heeft tijdens het lachen iets uit de koelkast voor het handenwassen. Boem. Zorgpersoneel ziek.
Is maar een illustratie maar dat soort scenarios zijn toch totaal te voorzien. Ik vind het blijven hameren op dat jongeren niet kwetsbaar zijn net zo schadelijk als het blijven hameren in het begin dat dit een soort griep zou zijn, alleen 70+ mensen overlijden dus wees vooral niet bang. Wat goed is om paniek te voorkomen maar later je dus ook in de weg zit als je wilt dat de bevolking bijv. de ernst van quarantaine serieus neemt.
Ik snap het dilemma om geen informatie te willen verspreiden die mensen nerveus maakt, maar als het gevolg is dan het virus zich aggressiever in ons land verspreid als het zo is vind ik dat toch bedenkelijk.