Het grote Coronavirus (COVID-19) topic


Ja dat is politiek Jan en daar zie je altijd dat de stemming snel kan veranderen maar goed ik denk echt wel dat de meerderheid achter dit beleid staat al zijn er altijd wel verbeterpunten. Het haalt ook weer goede zaken naar boven zoals dat men nu de daklozen beter wil gaan opvangen en dat men erover wil praten dat mensen ook na de crisis door huurachterstand niet meer uit een huis gezet kunnen worden.

hoe heeft dat zo ver kunnen komen? wie heeft dat met beleid de voorgaande jaren veroorzaakt ?
 
Ja dat is politiek Jan en daar zie je altijd dat de stemming snel kan veranderen maar goed ik denk echt wel dat de meerderheid achter dit beleid staat al zijn er altijd wel verbeterpunten. Het haalt ook weer goede zaken naar boven zoals dat men nu de daklozen beter wil gaan opvangen en dat men erover wil praten dat mensen ook na de crisis door huurachterstand niet meer uit een huis gezet kunnen worden. Vaak komen deze geluiden van de christelijke partijen en ik ben niet christelijk maar toch zijn deze in mijn ogen wel de beste partijen.
Het is ook van de gekke dat er 40000 daklozen zonder goede opvang zitten in een rijk land als het onze.

Toch blijven er wel "partijprincipes "hangen, zelfs in deze tijd. In een coalitie waar de VVD een hoofdrol speelt en de overige partijen genoegen moeten nemen met bijrollen zie je dan dat men uitspraken doet die eigenlijk niet kunnen. Bijvoorbeeld CDA "kroonprins" Hoekstra over Europese steun aan landen als Italië. Iets waar Christen Unie voorman Gert Jan Segers dan wel weer afstand van nam.
 
Ik kan de uitglijder wel begrijpen.
Elk land, dus ook Nederland, zit tot over de oren in de Corona shit en dan komt er een ander land over geld zeuren.
(Niet dat ik dat zo vind. Ik denk even hardop wat het kabinet/de minister gedacht zou kunnen hebben.)

Ik kan mij voorstellen dat je dan denkt: nu even niet.
Maar een reactie wordt wel verwacht en dan reageer je een beetje te kort door de bocht met verkeerde woordkeuze.
En tja, dát laat je als ander land natuurlijk niet op je zitten.
Je gaat als ander land natuurlijk niet denken: laat maar even. We komen er later wel eens op terug.

Kom zeg.
Je zal eens begrip voor elkaar hebben .
Het wordt gelijk weer zo'n 'ding'.
 
Dit vind ik dus een foute verdediging van jullie beleidsvoerders. Hier in Belgie is dat ook zo, wij zeggen dan "paraplu open trekken" Daar zijn die heren wel goed in, en bij dit antwoord van Guppeman zie ik dit ook weer. Die heren verdienen een zak geld, kunnen zich wentelen in 'macht', hebben een hoop privileges, dan kan de burger, wiens brood ze eten met dik beleg, toch tenminste verwachten dat ze ten allen tijden hun verantwoordelijkheden nemen, en daar hoort een elementaire vorm van beleefdheid ook bij. Breek me de bek niet open over het nemen van verantwoordelijkheid van onze politiekers, in België is dat beschamend en ik heb de indruk dat er ook bij jullie een hoop rond lopen met een mild tot ernstig Trump gehalte. Dus begrip hebben voor deze lui, neen sorry dat lukt voorlopig niet.

Dirk
 
Hier in Belgie is dat ook zo

Wij belgen hebben gewoon geluk dat deze crisis toevallig passeert op een moment dat we geen 'verkozen' regering hebben vol partijpolitiekers die hun zakken onbeschaamd vullen en steevast met andere partijen in clinch gaan, enkel en alleen "omdat het kan"...

Ward de onnozele Bever heeft even geprobeerd om zichzelf als een zelfverklaarde held des vaderlands uit te roepen tot premier van een door hem gevormde noodregering (de onbeschaamdheid van deze wanker kent nu eenmaal geen grenzen :deal:) maar gelukkig werd zijn laffe poging om profijt te trekken uit deze crisis in de kiem gesmoord.
Wat we nu net niet nodig hebben is politiek gekibbel en onduidelijk bestuur door een labiele regering vol egoïsten.

En net omdat we momenteel geen "echte" regering hebben (= dus één die gevormd is door een wankel akkoord tussen een aantal verkozen partijen) is er van partijpolitiek niet echt sprake bij de partners van reeds de eerder gevormde "tijdelijke regering".
Ah ja, het is toch maar tijdelijk, enkel en alleen om lopende zaken af te handelen.
En de lopendste zaak van het moment: Er is een crisis op gezondheidsvlak!
Dus nu wordt er gezamenlijk naar een oplossing gewerkt. Beslissingen worden (voor één keer) snel genomen en doorgevoerd want de eensgezindheid in de strijd tegen corona werkt beter dan het eeuwige gekibbel van de gewoonlijke egotrippers die enkel aan scoren op politiek vlak denken.

Dit alles tot grote frustratie van onze rechtse r(a)(u)kkers (schrap wat niet past): zij kunnen nu ineens niet meer scoren op de kap van andere partijen door wat te roepen en wat verwijten uit te wisselen!
Ze raken meer en meer gefrustreerd omdat er (tijdelijk) geen verdeeldheid is!
Je ziet hen denken: "OH NEE? En onze eeuwenoude strategie dan?"
Hahaha!!

Dus wat zien we nu: vanop de zijlijn staan onze meest rechtse balzakken moord en brand te schreeuwen.... Op sociale media en op de commerciële zenders zaaien ze wat verwarring en zoeken ze wat bevestiging.
Maar ze worden genegeerd! :DD

Ze staan hoopvol in de camera te zwaaien, duimpje omhoog naast een vrachtvliegtuig vol mondmaskers alsof zij een pluimpje verdienen terwijl ze niets te maken hadden met de levering...

Maar... niemand applaudisseert! :thumbs:

Nobody cares about them crybabies at this moment!.
Echte helden staan nu even centraal!

And that, ladies and gentlemen is the proverbial silver lining! :)
They can't fool us with their politics so their true colors show! Pitch black and desperate!
 
Ik kan alleen maar beamen helaas.
 
Zoals ik het Belgische nieuws niet genoeg volg, afgezien van wat er op het Nederlandse nieuws over verteld wordt, en dus geen mening over kan en mag vormen over de Belgische regering, zo vermoed ik dat Dirk ons nieuws ook niet op de voet volgt.

Ik weet dat het in de ogen van velen not done is om positief te zijn over onze volksvertegenwoordigers, eender van welk land, maar onze regering regeert zich op dit moment uit de naad voor ons.
(Noem me naïef, maar dat is mijn stellige overtuiging.)
Daar als niet Nederlander iets van vinden is in mijn ogen op zijn minst aanmatigend.
 
Nederland doet het goed lijkt mij gezien alle omstandigheden. Alle paniek senario's zijn gelukkig tot dusver niet uitgekomen. Ik ben trots op Mark en zijn team! En trots op dit kleine landje als ik zie hoe het in de rest van de wereld er aantoe gaat. Verschrikkelijk! Ik hoop echt dat er zo vanuit europa ruimte komt om ook landen waar het zorgstelsel te wensen over laat te helpen. Laten we hopen dat er snel een medicijn komt. Ik wens iedereen hier op dit forum veel sterkte, in het bijzonder de getroffenen!
 
Helemaal met je eens Bram maar goed we zijn er nog lang niet maar het lijkt mee te vallen voor zover je daarvan kan praten.
Amerika is er erger aan toe en straks zal ook een deel als Afrika het zwaar gaan krijgen.
 
Voor de hele corona crisis rende ik 18 km in 2 uur tijd. Maar sinds het binnen zitten is de regelmaat weg en ben ook ik niet imuun voor de zogenaamde "corona kilo's".
Hoogste tijd dus om daar afscheid van te nemen, vandaag dus maar weer de renschoenen aangedaan en een start gemaakt. Om niks te forceren maar rustig aan gedaan.

1586602880136.png


Ik kwam onderweg verrassend veel fietsers, motorrijders en wandelaars tegen. De meeste gelukkig maximaal in tweetallen en allemaal op hun hoede, d.w.z. zij gaan tijdig aan de kant voor andere mensen.
Maar zoals je weet zijn er altijd uitzondering. Een groep mensen met honden bij een beek. Mensen die met z'n drieeën naast elkaar blijven lopen.
Of deze mensen immuun zijn voor corona weet ik niet, maar immuun voor verstand zijn ze zeker. Er schijnt ook al een naam voor in omloop te zijn: covidioten.
 
Respect voor je prestatie Niels en ook al voor het Coronavirus was mn conditie prut en dat is het nog. Ik wandel wel een kleine 1,5 uur met de hond elke dag en dat vindt ik wel voldoende ;).
 
Ik had tijdelijk de zorg voor mijn moeder van 86 jaar. ze had angst aanvallen en durfde niet alleen meer in huis te zijn, de zorg kon haar even niet meer bezoeken (begrijpelijk) dus Ben ik een paar dagen bij haar gebleven. Vervolgens zei de dokter dat het verstandig zou zijn als ze tijdelijk even opgenomen zou worden. Dezelfde nacht brak ze vanwege kalm tabletten haar heup. Inmiddels geopereerd en het gaat goed. Ik bedoel maar, ik zou kunnen denken dat wij als familie boos zouden kunnen worden omdat na jaren dat ze slecht te been was en wij als familie erg voorzichtig waren ze juist nu in het ziekenhuis haar heup breekt. Nee zo werkt dat niet, iedereen doet zijn of haar stinkende best om te helpen en wie zijn nek uitsteekt loopt risico's voor zichzelf en voor anderen maar wat ben ik blij met alle mensen die op dit moment hun nek uitsteken in welk beroep of zorg dan ook. En de schoppers, de bekende stuurlui aan wal, de betweters mogen kritisch zijn over nalatigheid en/of verbeteringen, laat dat dan hen steentje of bijdrage maar zijn.
 
Helemaal met je eens Bram maar goed we zijn er nog lang niet maar het lijkt mee te vallen voor zover je daarvan kan praten.
Amerika is er erger aan toe en straks zal ook een deel als Afrika het zwaar gaan krijgen.
Hier ben ik ook bang voor ja.
 
Hier ben ik ook bang voor ja.

In sommige Afrikaanse landen zijn er simpelweg 0 IC bedden. Juist daarom Is men direct tot maatregelen over gegaan, veel eerder dan Europese landen.
Afrika heeft een jonge bevolking, en heeft ook al Ebola overwonnen. Oeganda als voorbeeld. 3/4 van de bevolking is jonger dan 25 jaar.
Ik denk dat ze het er nog wel eens verrassend goed vanaf kunnen brengen.
Afrikaanse landen zetten massaal in op preventie.

Bejaardenhuizen zoals wij die kennen, zijn er in Afrika niet. Ouderen wonen dus juist meer achteraf, geisoleerd.

Mogelijk kan juist Europa straks dus kijken hoe er van Afrika geleerd kan worden.
 
Er is al een Ebola vaccin maar ja die komt vaak niet terecht daar waar deze het hardste nodig is.
 
Als ik de beelden zie van de arme sloppenwijken en de dramatische hygiene voorzieningen in Africa en andere 3e wereld landen/continenten dan vrees ik voor het ergste dat nog komen gaat. Ik vraag mij aan de andere kant ook wel eens af hoe het kan dat met alle ontwikkelings gelden er blijkbaar nog steeds geen of te weinig goede water voorzieningen zijn gemaakt. Met 500 mensen gebruik maken van 1 toilet en dat soort dingen. Blijkbaar ziet de bevolking er zelf ook geen noodzaak in een tweede gat te graven. Maar dit zijn dingen die ik gewoon niet zo goed begrijp waar vast een goede rede voor zal zijn.
 
Als ik de beelden zie van de arme sloppenwijken en de dramatische hygiene voorzieningen in Africa en andere 3e wereld landen/continenten dan vrees ik voor het ergste dat nog komen gaat. Ik vraag mij aan de andere kant ook wel eens af hoe het kan dat met alle ontwikkelings gelden er blijkbaar nog steeds geen of te weinig goede water voorzieningen zijn gemaakt. Met 500 mensen gebruik maken van 1 toilet en dat soort dingen. Blijkbaar ziet de bevolking er zelf ook geen noodzaak in een tweede gat te graven. Maar dit zijn dingen die ik gewoon niet zo goed begrijp waar vast een goede rede voor zal zijn.

Wees je bewust van fake news en het verkeerde beeld dat hier in Europa vaak geschetst wordt van Afrika. Veel mensen kijken nog altijd met een koloniale blik. Afrika is al lang niet zielig meer.
De verschillen tussen Europa-Afrika zijn de laatste decennia véél kleiner geworden.

Denk je niet dat China over een tijd zo naar ons zal kijken? Nu al krijgen wij Europeanen 'ontwikkelingshulp' (Mondkapjes, medicijnen, artsen) uit China.
 
Laatst bewerkt:
Wees je bewust van fake news en het verkeerde beeld dat hier in Europa vaak geschetst wordt van Afrika. Veel mensen kijken nog altijd met een koloniale blik. Afrika is al lang niet zielig meer.
De verschillen tussen Europa-Afrika zijn de laatste decennia véél kleiner geworden.

Denk je niet dat China over een tijd zo naar ons zal kijken? Nu al krijgen wij Europeanen 'ontwikkelingshulp' (Mondkapjes, medicijnen, artsen) uit China.
Ik zie dat toch iets anders, hulp van China? ik denk dat het een les is dat Europese landen steeds meer kwaliteits producten zelf weer zullen gaan maken.
 
Ik zie dat toch iets anders, hulp van China? ik denk dat het een les is dat Europese landen steeds meer kwaliteits producten zelf weer zullen gaan maken.
Dat denk ik niet. Ja tijdelijk even, daarna weer lekker goedkope arbeidskrachten uit 'goedkope' landen inzetten. China valt daar overigens steeds vaker niet meer onder.
Europa draait nu eenmaal (altijd al) grotendeels op uitbuiting van anderen.

China is straks (wellicht nu al) 1e wereld, wij 2e. Dat merk je nu al een beetje met steeds meer rijke Chinezen die hier onze schattige stadjes komen bekijken, en onze bedrijven en voetbalclubs opkomen, leningen verschaffen, treinverbindingen 'schenken', grond opkopen etc. etc.
Europa moet daar nog een beetje aan wennen, dat we een minder belangrijke speler zullen worden, en het economisch bergafwaarts zal gaan.
 
Ik zie dat toch iets anders, hulp van China? ik denk dat het een les is dat Europese landen steeds meer kwaliteits producten zelf weer zullen gaan maken.
Dat denk ik niet. Ja tijdelijk even, daarna weer lekker goedkope arbeidskrachten uit 'goedkope' landen inzetten. China valt daar overigens steeds vaker niet meer onder.
Europa draait nu eenmaal (altijd al) grotendeels op uitbuiting van anderen.

China is straks (wellicht nu al) 1e wereld, wij 2e. Dat merk je nu al een beetje met steeds meer rijke Chinezen die hier onze schattige stadjes komen bekijken, en onze bedrijven en voetbalclubs opkomen, leningen verschaffen, treinverbindingen 'schenken', grond opkopen etc. etc.
Europa moet daar nog een beetje aan wennen, dat we een minder belangrijke speler zullen worden, en het economisch bergafwaarts zal gaan.
Ik denk dat we nu een beetje off-topic gaan ;))
 
Nou laten we hopen dat er geen 3e wereld landen meer zijn in de toekomst, voor iedereen beter.?
 
even on topic weer, klopt het dat er geen tropische visjes meer geimporteerd worden voorlopig? en betekend dit dat de kwekers onder ons overuren moeten maken?
 
akkoord, die dierenmarkten mag aangepakt worden.....heb ze zelf gezien en kan alleen maar bevestigen dat het er echt zo uit ziet. Heb zelf ook fotos van dat soort markten.
Andere opmerkingen zijn kort door de bocht, dat ze niet op tijd alarm hebben geslagen moet genuanceerd gezien worden...voordat signalen vanuit een stedelijk ziekenhuis een landelijke aktie gaan aanzetten en dan zeker in een land als China duurt effe. En over mondsnoeren...dat doen ze hier ook en niet zo beetje.
Ik kijk eens naar de respons tijden van de EU landen.....terwijl die toen we degelijk al info van China hadden was nog meer belabberd.
kijk maar eens terug naar mijn posting mbt de tijdslijn in NL en genomen aktiemaatregelen.
“Jaap en zijn mensen” die op 22 januari meenden dat de kans klein was dat er een corona-patiënt in Nederland zou zijn, maar dat er voor het geval dat wel maatregelen werden getroffen…
“Jaap en zijn mensen” die op 24 januari meenden dat het corona-virus niet zo heel besmettelijk leek…
“Jaap en zijn mensen” die op 26 januari meenden dat het wel mogelijk was dat het corona-virus ook naar Nederland kwam, maar dat de kans klein is dat het zich ook hier verspreidt…
“Jaap en zijn mensen” die op 28 januari meenden dat het corona-virus niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar is…
“Jaap en zijn mensen” die op 3 februari meldden dat de kans op eventuele verspreiding van het virus in Nederland klein was omdat er dan allerlei maatregelen in werking zouden treden die verdere verspreiding zouden voorkomen…
“Jaap en zijn mensen” die op 5 februari wisten dat je pas anderen met het corona-virus kon besmetten als je daadwerkelijk ziek was…
“Jaap en zijn mensen” die op 11 februari zeiden: “Iemand zonder klachten verspreidt het virus niet”…
En zo kan ik (met dank aan Elsevier Weekblad) nog wel even doorgaan.

Maar goed, dan kom ik terug op de kritiek dat er wel nog een feest was....het chinees nieuwjaar. Als je geen notie hebt van wat dat inhoud moet die verslaggever zich daar eerst eens grondig over informeren.
Ik vind het zelf gigantisch dat ze het nadien voor elkaar hebben gekregen om een lockdown aan te zetten, uit te voeren en te handhaven.
Hier lukt het nog niet om fietsers uit het heuvelland te houden en moeten ze politie inzetten...en dan nog glippen ze door wan ze willen zo hoognodig trimmen, rennen en fietsen.

Dan de mondkapjes, NEEEEE die dingen helpen niet.
oeps nu gaan we ze dan toch maar overwegen, duur toch wel lang economisch gezien en die 1.5 meter......hup allemaal met mondkapjes op de trein in.
De rol van de WHO.....tja daar heb ik ook mijn bedenkingen bij, maar dat heb ik bij nog wel meer van die adviesorganisaties die gesponsord worden door....
Machtspelletjes zijn het inderdaad, ik laat buiten beschouwing of kapitalisme de basis hiervoor vormt.

Maar goed, ik had mij eigenlijk voorgenomen niet meer naar dit topic te kijken...inmiddels zijn heel wat uitspraken hier gepost door de werkelijkheid onderuit gehaald.
Het is maar een griepje, en in het verkeer zijn meer doden, het is massa hysterie.
Een ding weet ik zeker, we zijn er global gezien nog lang niet en de economische impact is gigantisch.
 
Laatst bewerkt:
Het valt mij de laatste week op dat mensen de maatregelen minder serieus lijken te nemen. Ik krijg het idee dat mensen de afstand tussen elkaar minder goed bewaren en er veel meer mensen op straat zijn dan een week of twee geleden. Heb ik iets gemist en mogen we allemaal weer de straten op of zijn er meer mensen die dit opvalt?

Het blijft een zorgwekkende situatie..
 
Het valt mij de laatste week op dat mensen de maatregelen minder serieus lijken te nemen. Ik krijg het idee dat mensen de afstand tussen elkaar minder goed bewaren en er veel meer mensen op straat zijn dan een week of twee geleden. Heb ik iets gemist en mogen we allemaal weer de straten op of zijn er meer mensen die dit opvalt?

Het blijft een zorgwekkende situatie..

Heel herkenbaar. De IKEA bij ons de buurt heeft sinds een paar dagen de deuren weer open. Je zou denken, met de regels die we hebben, dat daar vrijwel niemand naar binnen gaat. Je moet immers zoveel mogelijk thuis blijven tenzij het echt hoognodig is en grote groepen vermijden. Helaas stond er een rij met dranghekken van meters lang zoals we die van attractieparken kennen.
In de winkel werd men 1,5m uit elkaar gehouden zegt de winkelleiding, maar of dat voldoende is vraag ik mij af.
1588305011160.png

Link naar het artikel.

Het probleem is vooral dat enerzijds de discipline bij mensen verslapt. En anderzijds doordat dit soort winkels weer open gaan mensen wellicht denken dat het dus ook verantwoord is om er op uit te trekken. Ik vrees dan ook dat we hierdoor het risico lopen dat het aantal besmettingen toe gaat nemen. De enige manier voor de overheid om het dan weer de kop in te drukken en mensen echt thuis te houden zou een totale lockdown zijn.
 
Het valt mij de laatste week op dat mensen de maatregelen minder serieus lijken te nemen. Ik krijg het idee dat mensen de afstand tussen elkaar minder goed bewaren en er veel meer mensen op straat zijn dan een week of twee geleden. Heb ik iets gemist en mogen we allemaal weer de straten op of zijn er meer mensen die dit opvalt?

Het blijft een zorgwekkende situatie..
Leek het een paar weken terug bij mij in de straat nog autoloze zondag te zijn, sinds een week of twee moet ik weer moeite doen om veilig over te kunnen steken. Het is op deze doorgaande weg weer als vanouds :(

Ook in het stadscentrum was al een dikke twee weken geleden de anderhalve meter niet meer mogelijk, wat me vooral opviel waren de vele scootmobiels. Hoe het daar nu is, ik heb geen idee. Ben voorlopig wel weer even voorzien van hondenvoer.
 
Maatregelen tegen welke vorm van bedreiging dan ook, gaan ons mensen binnen korte tijd de keel uithangen....Dat was al altijd zo.....Doden vallen door onvoorzichtigheid en de schijnbaar noodzakelijke economische activiteiten, denk maar eens aan de vele doden onder kinderen en boeren NA de oorlog, die stierven door achtergebleven wapentuig.
Zelfs in 1967, begon na een "rechttrekking"van een beek, de oever spontaan te branden, door de fosfor die uit de doorgeroeste granaten was gekomen. 2 doden door ernstige brandwonden. Zo zal ook deze pandemie uiteindelijk wat monumentjes en misschien een herdenkingsdag krijgen en gaan we over enige tijd gewoon weer door met waar de mensheid goed in is...Vergeten hoe gauw het weer verschrikkelijk mis kan gaan...met of zonder toedoen van de mens.
 
Is dat vergeten?
Of is het een plek geven om te voorkomen dat je knettergek wordt?
Ik vind dat twee heel verschillende dingen.
 
Als China ergens goed in is, dan is het in regels opstellen en handhaven.
Dus vind het helemaal niet gek dat ze dat voor elkaar gekregen hebben.

Hier in Nederland wordt een beroep op ons gedaan. Indien dit toelaat dan....
Handhaven wordt hier niet gedaan. Je krijgt een foei, niet meer doen.

Winkels mogen weer open. Neem Ikea. Onverantwoord. Maar dat is een economische afweging.

En als de overheid niet de regels opstelt en handhaaft, dan wordt het een zootje net als op de snelweg.
Iedereen doet waar hij/zij zin in heeft.

Pakkans is 0,00003% dus waarom zou je?

Gelukkig pakt het virus je wel, dus dat is dan de eerste weken een goede motivatie geweest.
Maar nu alle cijfers meevallen. Tja dan wordt die kans ook zeer klein. Dus over tot de orde van de dag.
En zo snel mogelijk alles een plekje geven (vergeten)
En vooral geen lering trekken.
 
totdat alles open is en we weer in September binnen zitten.
 
Winkels hebben nooit dicht gehoeven, hoor.
Winkels (IKEA) gingen vrijwillig dicht omdat open blijven te duur was.

Over economische belangen gesproken...
 

Terug
Bovenaan