Wat is er nieuw

Het Grote "Offtopic"-topic!

Stootkuur werkt hier vaak goed maar pas op met garnalen of gevoelige vissen.

Mijn eerste post sinds lang voelt overal compleet overbodig en totaal offtopic...
Dus leek dit topic me de beste plek:
Na lange afwezigheid mijn weg terug gevonden naar het aquariumforum!

Bij deze:
im-back.png

Blij te zien dat het offtopic-topic de tand des tijds aan het doorstaan is!
Ik hoop dat ik nog wat leden (en hun bakken) herken/terugzie/teruglees.
Zal eerst wat mijn weg moeten zoeken want het is lang geleden en het lijkt alsof ik alles ben vergeten...
Dus dat wordt eerst wat bijlezen en heel wat bakken bekijken!

Mijn eerste post sinds lang voelt overal compleet overbodig en totaal offtopic...
Dus leek dit topic me de beste plek:
Na lange afwezigheid mijn weg terug gevonden naar het aquariumforum!

Bij deze:
Bekijk bijlage 379223

Blij te zien dat het offtopic-topic de tand des tijds aan het doorstaan is!
Ik hoop dat ik nog wat leden (en hun bakken) herken/terugzie/teruglees.
Zal eerst wat mijn weg moeten zoeken want het is lang geleden en het lijkt alsof ik alles ben vergeten...
Dus dat wordt eerst wat bijlezen en heel wat bakken bekijken!
Ik had je al gemist Willem en erg leuk om je terug te zien hoor.

Hee Willem, welcome back!

Geen bak(jes) meer hier voorlopig maar ik lees nog steeds mee.

Dat verklaard dus mijn verbranding rond Mn ogen en op mijn torso, ben er gister best lang mee bezig geweest
Ook een leuke hobby die ik maar 1 x heb gedaan vanwege groot succes......

Een houten schuur verven met carbolineum.:juggle:...... Middenin de zonnige tijd van de dag.

Boodschappen Oops GIF by Jumbo

Laatst bewerkt:
Ook een leuke hobby die ik maar 1 x heb gedaan vanwege groot succes......

Een houten schuur verven met carbolineum.:juggle:...... Midden in de zonnige tijd van de dag.

Boodschappen Oops GIF by Jumbo
Ik weet precies wat je bedoelt! Die fout heb ik ook eens gemaakt met de schuur bij ons vakantiehuis vroeger. Man wat was ik verbrand! Wat een ellende.

Ik weet precies wat je bedoelt! Die fout heb ik ook eens gemaakt met de schuur bij ons vakantiehuis vroeger. Man wat was ik verbrand! Wat een ellende.
Bij mij was het een veldschuur. Dus waarschijnlijk een ietsiepietsie groter.

Een ietsiepietsie maar. :deal::juggle:

Nou over de zon gesproken, ik mag hopen dat de zon vanaf vandaag minder uitbundig gaat schijnen en dat het ook in huis weer wat kan afkoelen.

Bij mij was het een veldschuur. Dus waarschijnlijk een ietsiepietsie groter.

Een ietsiepietsie maar. :deal::juggle:
Bij ons een 2x4m dus dat valt mee, maar de vellen hingen aan mijn armen. ( erg gevoelige huid ook nog pff)

Is soil van Tropic een goede keuze? En ik zie poeder en gewone soil. Hoeveel zou ik nodig hebben voor een bak van 1.01x41 cm?
Ik zou een iets grotere bak kiezen voor het hout en planten.
Eerder een 101 x 41 cm. :deal: :juggle:

Waarschijnlijk heb je dan wel wat meer soil nodig. 🙂

Laatst bewerkt:
Ik denk dat als het waterbedrijf, met professionele meetapparatuur, vermeld dat het leidingwater gemiddeld 5.03 nitraat bevat
heb ik daar meer vertrouwen in dan de testen die wij gebruiken. Salifert is een heel goed merk, maar van alle stoffen die gemeten kunnen worden is NO3 de meest complexe.

De waarden fosfaat zijn meestal niet aanwezig in het water rapport omdat dit erg kleine hoeveelheden zijn. De nitraat zit hier gemiddeld op 10.3 (Evides)
Daar hou ik in principe geen rekening mee met mijn verversingen. Ik gebruik wel 50% osmosewater, maar dat is alleen bedoeld om de pH verlagende eigenschappen van de soil zo lang mogelijk te behouden.

Maar ik wil er wel wat over kwijt over de nitraat in onze bakken. Er valt veel over te vertellen mar ik zal het kort houden;

Stikstofverbindingen zoals NH4 en urea, hebben bij de plant altijd voorrang wat betreft stikstofopname.
Pas als deze stikstofverbindingen zijn verbruikt gaat de plant over naar de opname van stikstof vanuit NO3.
Dus er kan wel een bepaalde waarde NO3 in het water zitten, maar als de plant voldoende ammonische stikstof voorhanden heeft, gaat ie de nitraat nauwelijks verbruiken. Er zijn wel planten die veel nitraat opnemen, maar dat zijn voornamelijk drijfplanten, snelgroeiers; veelal planten die HCO3 als koolstofbron gebruiken.
De meeste van onze planten nemen alleen nitraat op als ze hiertoe gedwongen worden. Nitraten kunnen zich dus ophopen in aquaria als er voldoende ammonium beschikbaar is. Zelfs in aquaria met een goede plantengroei.

Ik ben van mening dat een NO3 test alleen waarde heeft om te monitoren dat je water niet teveel vervuild raakt met nitraat.
In relatie met plantenvoeding heeft een NO3 (voor mij) in die zin niet zoveel betekenis.
Gooi jij hier nu een beetje watertesten (iig de nitraat) en het nut van een bepaalde nitraatwaarde (wat toch vaak geadviseerd wordt) tbv een goede plantengroei onder de bus? :DD

Gooi jij hier nu een beetje watertesten (iig de nitraat) en het nut van een bepaalde nitraatwaarde (wat toch vaak geadviseerd wordt) tbv een goede plantengroei onder de bus? :DD
Nee hoor, integendeel. Ik ga hiermee alleen wat dieper in de materie en probeer duidelijk te maken waar bij de plant haar voorkeur ligt wat betreft stikstof opname.
Want nitraat is niet de enige stikstofbron die word gebruikt. (Sterker nog; er zijn genoeg scapers die helemaal geen nitraat gebruiken in hun bakken)
Nitraat, en de daarbij horende waarden die worden geadviseerd, zijn nog steeds een prima bron en uitgangshoeveelheden voor de stikstofbehoefte van de plant.

Nitraat kunnen wij niet nauwkeurig meten met onze testjes; het geeft een ruime indicatie.
Wil je de exacte waarden weten heb je een optische sensoren of ion-selectieve elektrodes nodig. Maar ja, niemand gaat daar 500 euro voor uitgeven als de
geadviseerde, en de door de plant getolereerde waarden, tussen de 0.05 en 50 ppm liggen.

die helemaal geen nitraat gebruiken in hun bakken
edit:
ik heb het hier over KNO3 omdat dit de meest gebruikte stikstofbron is onder hobbyisten in de aquariumwereld.
Bij professionele bemestingslijnen die een lean-dose bemesting aanbieden heeft kaliumnitraat slechts een heel klein aandeel in het totale stikstofaanbod.
Soms zit het helemaal niet in het product.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan