Wat is er nieuw

Het Grote "Offtopic"-topic!

Klopt, ammonium nitraat is helaas verboden.
Helaas? Ik weet het niet hoor....
explosion GIF

:DD

Waarom denk je dat Corné zo vaak aan een nieuwe scape begint? "Ik was uitgekeken op mijn extreem mooie bakje waarin alles goed groeit." Ja, ja.......🤔:DD
Je zou het bijna denken. ♨️🔥
Maar ik wil dat graag even toelichten; ik stel een bepaald doel in de vorm van een scape. Dat ga ik dan zo goed mogelijk realiseren.
En het werk, wat zich daar met zich mee brengt, is voor mij net zo leuk dan als de scape in vorm krijgen.
Ik zie het wel eens als de voorpret bij het boeken van een vakantie. Als ik dan eenmaal de scape heb gerealiseerd en ik ben er tevreden dan worden de foto's ingestuurd naar internationale contests,en dan begint het avontuur weer overnieuw.
Dus ik doe kort van een bakje. Meestal 1 tot 1,5 jaar. Maar dat beschouw ik niet als een negatief iets.
Het is in mijn optiek altijd nog beter dan 10 jaar naar dezelfde screensaver te kijken. Maar ieder zijn ding natuurlijk :thumbs:

Als die 30mg is dan is limegroen wel vrij veel tenzij de TS veel licht heeft.
Als de dropchecker groen kleurt dan zit je ongeveer op 30ppm CO2 bij het product van plantedbox.
Maar voor de gemiddelde aquariaan totaal onnodig, risicovol en feitelijk alleen bedoeld voor een High-Light setup. Nu zie je mensen met een bakje waterpest en CO2 installatie die een DC op een groengele kleur gaan brengen...😳
Dan vindt ik het jammer dat mensen niet een beetje verder kijken dan hun spreekwoordelijke neus lang is.
Ook een beetje de schuld van de verkoper; die prijst het product aan in het kader van de omzet, en dan word er vaak creatief omgegaan met feiten en fabels.

Als de dropchecker groen kleurt dan zit je ongeveer op 30ppm CO2 bij het product van plantedbox.
Maar voor de gemiddelde aquariaan totaal onnodig, risicovol en feitelijk alleen bedoeld voor een High-Light setup. Nu zie je mensen met een bakje waterpest en CO2 installatie die een DC op een groengele kleur gaan brengen...😳
Dan vindt ik het jammer dat mensen niet een beetje verder kijken dan hun spreekwoordelijke neus lang is.
Ook een beetje de schuld van de verkoper; die prijst het product aan in het kader van de omzet, en dan word er vaak creatief omgegaan met feiten en fabels.
Helemaal met je eens en lichtgroen is vaak meer dan genoeg. Nu had de TS in dit geval het licht maar op 60% dacht ik dus vandaar de opmerking dat 30mg nu wel veel is in mijn ogen.

Kwam wel een héél mooie vis tegen op FB

Eh...
Nee, da's een vis.🤔

Ja, dat wordt veel gezegd. Maar ook ik ben de hoeveelheid voeding in het water aan het verminderen.
Blijf last van algen hebben. En algen voeden zich met overschot aan voeding.
Benieuwd of dit verbetering gaat brengen, hoop het voor je.

Benieuwd of dit verbetering gaat brengen, hoop het voor je.
Ik twijfel eraan want inderdaad voeden algen zich met voeding maar ook als je niks aan voeding toevoegt krijg je juist algen omdat er altijd genoeg te eten zit in het water want ze hebben maar heeeeeel weinig nodig. Ze ontstaan juist door tekorten of door teveel licht.
Misschien dat algen wat sneller uitbreiden met minder voeding maar juist tekorten is vaak de oorzaak. Volgens mij maakt het geen verschil of je de aanbevolen dosis geeft want die rotalgen doen het ook vaak juist goed zonder toevoegingen @biljoenblik.
Maar minderen kan wat invloed hebben op de mate waarin ze groeien en ik ben benieuwd.

Ik twijfel eraan want inderdaad voeden algen zich met voeding maar ook als je niks aan voeding toevoegt krijg je juist algen omdat er altijd genoeg te eten zit in het water want ze hebben maar heeeeeel weinig nodig. Ze ontstaan juist door tekorten of door teveel licht.
Misschien dat algen wat sneller uitbreiden met minder voeding maar juist tekorten is vaak de oorzaak. Volgens mij maakt het geen verschil of je de aanbevolen dosis geeft want die rotalgen doen het ook vaak juist goed zonder toevoegingen @biljoenblik.
Maar minderen kan wat invloed hebben op de mate waarin ze groeien en ik ben benieuwd.
En toch vind ik dat ik in mijn bakjes waar ik weinig en in ander bakje geen voeding toevoeg relatief weinig algen heb. Dan vraag ik me toch af hoe dat kan. Ik meet nooit waterwaardes dus geen idee van nitraat en fosfaat. Maar we weten dat echt elke bak anders is dus snap Marcel wel dat hij dit wil proberen.

Ja maar de oorzaak los je dan niet op waarna de algen terugkomen dus je kan beter de oorzaak aanpakken.
Maar dat is nu net soms het probleem, niet weten wat het probleem is. Zie soms mensen hier dat het volgens "de geldende regels" ( voeding, licht, Co2) allemaal goed doen maar nog steeds algen hebben. Dan wordt het dingen uitproberen.

Maar dat is nu net soms het probleem, niet weten wat het probleem is. Zie soms mensen hier dat het volgens "de geldende regels" ( voeding, licht, Co2) allemaal goed doen maar nog steeds algen hebben. Dan wordt het dingen uitproberen.
Klopt dan moet je dingen uitproberen maar garnalen inzetten om het op te eten is symptoombestrijding en zo blijf je bezig.

En toch vind ik dat ik in mijn bakjes waar ik weinig en in ander bakje geen voeding toevoeg relatief weinig algen heb. Dan vraag ik me toch af hoe dat kan. Ik meet nooit waterwaardes dus geen idee van nitraat en fosfaat. Maar we weten dat echt elke bak anders is dus snap Marcel wel dat hij dit wil proberen.
Dat kan soms prima hoor als het in verhouding is met de hoeveelheid licht. Ik heb ook niks toegevoegd in de oude klaine bakjes die ik had en dat ging prima maar daar zat dan ook minimaal licht boven.

Klopt dan moet je dingen uitproberen maar garnalen inzetten om het op te eten is symptoombestrijding en zo blijf je bezig.
Wel 1 van de leukere symptoombestrijdingsmanieren :Dk🦐🦐🦐🦐🦐🦐🦐🦐

Als je hypothetisch gezien de juiste hoeveelheid voeding, licht, CO2 gebruikt is inderdaad geen garantie voor een algvrije bak.
De stelling dat je een balans moet hebben tussen deze 3 (Gouden Driehoek) is in mijn optiek ook totale onzin.
Het ontstaan van alg een natuurlijk biologisch proces. Wij kunnen alleen maar zoveel mogelijk triggers wegnemen.
En hoe meer triggers je wegneemt des te alg vrijer de bak. Je moet alleen weten welke triggers dat zijn, en dat is echt geen hogere wiskunde.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan