Het Grote "Offtopic"-topic!


"economisch stelsel waarbij de prijsvorming niet wordt belemmerd: de prijzen komen tot stand op basis van vraag en aanbod. Men spreekt ook wel van volkomen concurrentie en volledige mededinging."
:petjeaf:

Interessante materie. Tell me more!
Echt geen enkele belemmering, nee? Echt vrij als het ware! Hoe mooi is dat!
 
"economisch stelsel waarbij de prijsvorming niet wordt belemmerd: de prijzen komen tot stand op basis van vraag en aanbod. Men spreekt ook wel van volkomen concurrentie en volledige mededinging."
:petjeaf:

De vraag blijft in hoeverre de vrije markteconomie heeft bijgedragen aan de situatie van de producenten. Ik denk bvb aan het verschil tussen de prijzen die boeren (landbouwers dus) krijgen voor hun producten en de prijs die de consument betaalt in de winkel.
Misschien hebben de boeren (landbouwers dus) meer voordeel bij een kortere keten dan bij het gegeven vrije markteconomie als dusdanig denk ik dan. Want nu eindigt een groot deel van de inkomsten in de zak van de lachende derde zou je kunnen zeggen....

Wat is jouw visie daarop @LalaLaraSophie ?
 
De vraag blijft in hoeverre de vrije markteconomie heeft bijgedragen aan de situatie van de producenten. Ik denk bvb aan het verschil tussen de prijzen die boeren (landbouwers dus) krijgen voor hun producten en de prijs die de consument betaalt in de winkel.
Misschien hebben de boeren (landbouwers dus) meer voordeel bij een kortere keten dan bij het gegeven vrije markteconomie als dusdanig denk ik dan. Want nu eindigt een groot deel van de inkomsten in de zak van de lachende derde zou je kunnen zeggen....

Wat is jouw visie daarop @LalaLaraSophie ?
Dat boeren ook zelf een eindfabricaat kunnen maken als ze een groter deel van de keten in hun eigen zak willen steken. Juist door zelf een product op te knappen of te maken tot iets dat consumenten willen, kun je meerwaarde leveren en dus meer vragen voor hetgeen in kwestie. Da's het mooie van die vrije markt - niemand die ze tegenhoudt.
 
Dat boeren ook zelf een eindfabricaat kunnen maken als ze een groter deel van de keten in hun eigen zak willen steken. Juist door zelf een product op te knappen of te maken tot iets dat consumenten willen, kun je meerwaarde leveren en dus meer vragen voor hetgeen in kwestie. Da's het mooie van die vrije markt - niemand die ze tegenhoudt.

Er is blijkbaar goed nagedacht over het concept!
Makes sense!
Ik koop ook liever mijn groentjes bij de boer zelf, in een klein winkeltje naast het veld zeg maar! Die beste man heeft het concept goed begrepen dus!
 
Daar gaat het mij niet om hoor, dat zie je verkeerd. In eerste instantie ging het mij over het gebruik van een bepaald woord waar al genoeg over gezegd is. In tweede instantie meer over tolerantie/rekening houden met elkaar. En wanneer dat een nutteloze discussie wordt, dan is het einde echt zoek.

En ik denk dat wij Willem, Daniel en ik wellicht meer op 1 lijn zitten dan jij denkt, alle drie willen we gewoon kunnen zeggen wat we willen, en dat doen we dus ook.
Er zijn tegenwoordig nogal wat complot theorie gekkies (Mag ik ze wel zo noemen?) die ook allemaal alles willen kunnen zeggen...
 
Aparte wereld zijn we geworden met zijn allen, waarin hatelijk, onverdraagzaam en onbeleefd veel makkelijker is geworden dan hartelijk (scheelt maar één lettertje), vriendelijk en en beleefd.

Soms verlang ik naar de tijd waarin mijn ouders jong waren.
Waarin een heer nog zijn hoedje lichtte voor een dame en die dame daar welwillend glimlachend voor bedankte.
Als je nu een vreemde groet op straat krijg je een blik toegeworpen waar je een blikje bier mee koud kan houden.
 
Als je nu een vreemde groet op straat krijg je een blik toegeworpen waar je een blikje bier mee koud kan houden.
Ik ervaar dat toch anders als postbezorger, het hele dorp keek me altijd met de nek aan maar sinds ik voor PostNL werk groeten ze me allemaal en maken ze zelfs een praatje met me, in de nabijgelegen stad waar ik ook regelmatig bezorg ken ik niemand van die wijken en ook daar groeten ze me allemaal en maken soms een praatje met me, kreeg afgelopen zomer zelfs koud water en koude ice Thea aangeboden in die stad
 
Als je nu een vreemde groet op straat krijg je een blik toegeworpen waar je een blikje bier mee koud kan houden.
Hier gelukkig niet. Poosje geleden nog met een schilder in het winkelcentrum praatje gemaakt die de mensen hier zo vriendelijk vond. Mensen groeten hem en hij groete mensen zonder onvriendelijk gezichten blijkbaar.
 
Als je nu een vreemde groet op straat krijg je een blik toegeworpen waar je een blikje bier mee koud kan houden.

Klontje.jpg


Ik heb steeds enkele klontjes op zak en deel die uit tegen de verzuring!
(En jaja: ik neem er zelf ook eentje na een oprisping ;)))

koude ice Thea

Théaaaaaaa!!!!!! @quistero :deal: :DD

;))
 
Toen ik nog in Hoogkarspel woonde was het heel gewoon dat men elkaar groette op straat nagenoeg iedereen groette elkaar,wat mijn dochter uit Schiedam ook sterk opviel, zoals wie was dat pap, geen idee, een inwoner denk ik :DD dat is hier in Andijk wel wat anders moet ik zeggen.
 
Toen ik nog in Hoogkarspel woonde was het heel gewoon dat men elkaar groette op straat nagenoeg iedereen groette elkaar,wat mijn dochter uit Schiedam ook sterk opviel, zoals wie was dat pap, geen idee, een inwoner denk ik :DD dat is hier in Andijk wel wat anders moet ik zeggen.
Wel eens aan vakantiegangers moet uitleggen waarom mensen ze groeten terwijl ze geen idee hebben wie het zijn.
 
Als ik zo koud ben als Antje zegt ben ik een paasvuur nodig om warm te worden. (Niet te verwarren met brandstapel :deal::DD)
Een elektrisch dekentje kan ik desnoods wel opsturen maar een vuurtje versturen dat zal niet lukken vrees ik. Eventueel een aansteker zodat je zelf kan stoken?
 
Toen ik nog in Hoogkarspel woonde was het heel gewoon dat men elkaar groette op straat nagenoeg iedereen groette elkaar,wat mijn dochter uit Schiedam ook sterk opviel, zoals wie was dat pap, geen idee, een inwoner denk ik :DD dat is hier in Andijk wel wat anders moet ik zeggen.

Wel eens aan vakantiegangers moet uitleggen waarom mensen ze groeten terwijl ze geen idee hebben wie het zijn.
Dat is eigenlijk een compliment voor je woonplaats!

Hier in het noorden valt het gelukkig ook wel mee, maar in een stad in de Randstad waar mijn zus woont kreeg ik het gevoel een aanklacht wegens ongewenste intimiteiten aan mijn broek te krijgen met mijn gegroet.

Ik houd voor onze zeevaartschool een facebookpagina bij waar ik voor de (o)pa's en (o)ma's zo af en toe eens een foto plaats van wat hun (klein)zoon of -dochter zoal uitspookt tijdens mijn lessen.
Afgelopen week waren we aan het bikken en schilderen op ons instructiebootje.
Leuke plaatjes gemaakt en geplaatst.

De eerste reactie was waarom ik jhet toestond dat er gerookt werd tijdens de les.
(De jongen stond aan dek te roestbikken met een sjekkie in zijn mondhoek)
De tweede reactie was dat de school zich aan zijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid onttrok omdat het bootje geen reling had en de jongens dus overboord konden vallen.
(Ze hadden wel reddingsvestjes om.)

Ik heb de foto's maar weer verwijderd....

Ik bedoel: welk doel dient het?
Ga ik nu die jongen gebieden te stoppen met roken?
Moet ik nu een reling op die boot gaan lassen?

Volgens mij willen mensen via sociale (A-sociale?) media graag hun superioriteit tonen.
"Kijk mij eens goed opletten".

Moet je eens een typevoutje maken op FB.
Berg je maar.

Het Goede Doel zong het al in de jaren '80:
Met een beetje tolerantie, ben je altijd op vakantie.
 
Laatst bewerkt:
Aparte wereld zijn we geworden met zijn allen, waarin hatelijk, onverdraagzaam en onbeleefd veel makkelijker is geworden dan hartelijk (scheelt maar één lettertje), vriendelijk en en beleefd.

Soms verlang ik naar de tijd waarin mijn ouders jong waren.
Waarin een heer nog zijn hoedje lichtte voor een dame en die dame daar welwillend glimlachend voor bedankte.
Als je nu een vreemde groet op straat krijg je een blik toegeworpen waar je een blikje bier mee koud kan houden.
Wij waren jong in de Flower powertijd. Lief zijn met een bloemetje in je lange haar. 't Ja, het lange haar is ook verdwenen...
 
Ik ervaar dat toch anders als postbezorger, het hele dorp keek me altijd met de nek aan maar sinds ik voor PostNL werk groeten ze me allemaal en maken ze zelfs een praatje met me, in de nabijgelegen stad waar ik ook regelmatig bezorg ken ik niemand van die wijken en ook daar groeten ze me allemaal en maken soms een praatje met me, kreeg afgelopen zomer zelfs koud water en koude ice Thea aangeboden in die stad
Hmmmm, misschien dacht je wel dat je met de nek aangekeken werd en nu je mensen ook echt ontmoet blijkt alles anders?
 
Hmmmm, misschien dacht je wel dat je met de nek aangekeken werd en nu je mensen ook echt ontmoet blijkt alles anders?
Nou ze vonden me maar een rare steuntrekker en er was totaal geen begrip voor mijn persoonlijke omstandigheden, normaliter had PostNL me ook nooit aangenomen (zit deels in de wao) maar omdat PostNL alle personeel van Sandd heeft overgenomen met het dan geldende contract, heb ik dus een vaste baan met een contract voor onbepaalde tijd bij PostNL
 
Dat is eigenlijk een compliment voor je woonplaats!

Hier in het noorden valt het gelukkig ook wel mee, maar in een stad in de Randstad waar mijn zus woont kreeg ik het gevoel een aanklacht wegens ongewenste intimiteiten aan mijn broek te krijgen met mijn gegroet.

Ik houd voor onze zeevaartschool een facebookpagina bij waar ik voor de (o)pa's en (o)ma's zo af en toe eens een foto plaats van wat hun (klein)zoon of -dochter zoal uitspookt tijdens mijn lessen.
Afgelopen week waren we aan het bikken en schilderen op ons instructiebootje.
Leuke plaatjes gemaakt en geplaatst.

De eerste reactie was waarom ik jhet toestond dat er gerookt werd tijdens de les.
(De jongen stond aan dek te roestbikken met een sjekkie in zijn mondhoek)
De tweede reactie was dat de school zich aan zijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid onttrok omdat het bootje geen reling had en de jongens dus overboord konden vallen.
(Ze hadden wel reddingsvestjes om.)

Ik heb de foto's maar weer verwijderd....

Ik bedoel: welk doel dient het?
Ga ik nu die jongen gebieden te stoppen met roken?
Moet ik nu een reling op die boot gaan lassen?

Volgens mij willen mensen via sociale (A-sociale?) media graag hun superioriteit tonen.
"Kijk mij eens goed opletten".

Moet je eens een typevoutje maken op FB.
Berg je maar.

Het Goede Doel zong het al in de jaren '80:
Met een beetje tolerantie, ben je altijd op vakantie.


Nou, je trekt als het ware de essentie van mijn woorden tot een thee met een afdronk..
Super.. wij snappen het nog
 
Volgens mij willen mensen via sociale (A-sociale?) media graag hun superioriteit tonen.
"Kijk mij eens goed opletten".

Het is een soort normen en waarden spelletje, in de zin van: "mijn normen en waarden zijn veel beter als die van jou"
Mensen voeren dat door op alle mogelijke fronten, of het nou gaat over politieke of maatschappelijke zaken of zoiets simpels als een sjekkie roken.
Het is een verkapte vorm van het "ik ben beter als jou" spelletje.
 
Beter dán jij.:D
Sorry, was even een dermate toepasselijk grapje dat ik het even niet kon laten.
No offence intended.

Maar ja, inderdaad.
Men gunt de ander het licht niet meer in de ogen.
Getuige ook de zaken die je in Rijdende Rechter en dergelijke ziet.
Waar máken mensen zich druk over, soms?

Wel, ik heb 30 jaar gevaren, en als ik in die tijd íets geleerd heb is het wel: lamaar gaan. Het is de moeite niet.
 
Laatst bewerkt:
Beter dán jij.:D
Sorry, was even een dermate toepasselijk grapje dat ik het even niet kon laten.

Hahaha, ik vond het ook wel een goeie.
Ik schaam me totaal niet voor een taalfoutje, als ik nu over de flos was geweest van dat grapje had ik me wel kapot geschaamd.
 
Aparte wereld zijn we geworden met zijn allen, waarin hatelijk, onverdraagzaam en onbeleefd veel makkelijker is geworden dan hartelijk (scheelt maar één lettertje), vriendelijk en en beleefd.

Soms verlang ik naar de tijd waarin mijn ouders jong waren.
Waarin een heer nog zijn hoedje lichtte voor een dame en die dame daar welwillend glimlachend voor bedankte.
Als je nu een vreemde groet op straat krijg je een blik toegeworpen waar je een blikje bier mee koud kan houden.
Zo fantastisch was die tijd ook weer niet hoor, een boel schijn ophouden en maskertjes.
Probeerde maar niet als vrouw een eigen mening te hebben; of anders dan hetero geaard te zijn. Laat staan op zondag uitslapen en niet naar de kerk gaan, om maar wat voorbeelden te noemen.
 
Uiteraard.
Elke generatie heeft wel goede en slechte tijden .
Ik ben ook blij dat ik het stukje van die generatie vanaf, zeg, midden jaren 30 tot 1945 niet heb hoeven meemaken....
 
Zo fantastisch was die tijd ook weer niet hoor, een boel schijn ophouden en maskertjes.
Probeerde maar niet als vrouw een eigen mening te hebben; of anders dan hetero geaard te zijn. Laat staan op zondag uitslapen en niet naar de kerk gaan, om maar wat voorbeelden te noemen.

Ja en nee
Dat alles is schijnbaar ingeruild ten koste van respect voor elkaar, want daar hoef je echt niet meer om te komen tegenwoordig
Nee vroeger was lang niet alles beter, maar ook niet veel slechter, alleen anders, heel anders
 
Waar ik écht kribbig om kan worden is die verzuchting: "Ohhh, die jeugd van tegenwoordig. Willen niks, doen niks".

Onzin!
Klinklare nonsens.
De jeugd wil best.
Graag zelfs.
Túúrlijk is er een gedeelte dat niets doet en wil.
Maar die groep is er altijd geweest.

Ik zie in mijn werk als docent dagelijks dat als je ze op de juiste wijze prikkelt, uitdaagt, laat zien waaróm ze bepaalde dingen moeten leren, ze de stof gretig tot zich nemen.
Uitzonderingen daargelaten, uiteraard.

En ja, ze zeggen wel eens "je" of "Menno" ipv U en meneer tegen me.
So what?

C'est le ton quit fait le musique.
Het is de toon die de muziek maakt.
Als ze écht direspectvol naar me worden is dat voor mij slechts een signaal dat er iets niet goed gaat.
Er een probleem is.
"Er zijn geen moeilijke kinderen, er zijn slechts kinderen met moeilijkheden" las ik toevallig gisteren.
Als je ze meeneemt in de zoektocht naar de reden achter de uitbarsting, ze serieus neemt, moet je eens kijken wat er gebeurt.

Heel wat anders dan sommige volwassenen die hogelijk op hun pik getrapt zijn als je geheel per ongeluk ( want dat is vaak zo) een scheetje laat die stinkt.
 
Laatst bewerkt:
Beter dán jij.:D
Sorry, was even een dermate toepasselijk grapje dat ik het even niet kon laten.
No offence intended.

Maar ja, inderdaad.
Men gunt de ander het licht niet meer in de ogen.
Getuige ook de zaken die je in Rijdende Rechter en dergelijke ziet.
Waar máken mensen zich druk over, soms?

Wel, ik heb 30 jaar gevaren, en als ik in die tijd íets geleerd heb is het wel: lamaar gaan. Het is de moeite niet.
Kon het even niet laten; maar dan zet je eronder, in een taal die niet de onze is, "geen bedoelde aanval, beter vrij vertaald, geen bedoelde belediging". Vergeten we meer en meer onze eigen taal?
Nou moet je er natuurlijk geen "touché" onderzetten... :):):)
 

Terug
Bovenaan