Het Grote "Offtopic"-topic!


Dat je je filterspons niet onder de kraan mag afspoelen is vooral om 1 rede denk ik. Dat is dat er in amerika en belgie chloor in het water zit. Dit schaad de bacterie kolonie meer dan dat het nederlandse kraanwater doet.

Het is gewoon overgewaaid vanuit amerika maar aangezien ons water minder schadelijk is maakt het spoelen met kraan water niet echt uit. Als je het echt goed wil doen zorg je dat je filter capaciteit altijd groter is dan wat je creëert aan biomassa. En dat je het op een goedde manier kan scheiden door verschillende grofheden te gebruiken. Maar ik heb niet de indruk dat een schoon gespoelde filter onder de kraan een grote inpact heeft op het aquarium.

Het tegenovergestelde juist. Een schoon filter spoelt sneller door en binnen notime is er een stabiele en sterke bacterie cultuur gevormd. Een vies filter zorgt voor veel belasting in het Aquarium terwijl een schoon filter dat niet heeft.
Daarom is een schoon filter (ondanks het onder de kraan afgespoeld is) efficiënter dan het helemaal niet schoon maken denk ik.

Ook denk ik dat onderschat word veel het aquarium los van het filter het water filtert. De stroming die het pompje veroorzaakt is vooral ook een belangrijke toevoeging.

Wat wel schadelijk is, is en je filter schoonmaken en je ruiten schoonmaken, en je bodem schoonmaken, en het water schoon maken tegelijkertijd. Dan kan het een grotere inpact hebben omdat het teveel van het "goedde" is.

Er is ook al een keer een EU over geweest en wellicht dat daar ook nog nuttige info staat:



EU = Europese Unie?
 
Misschien is dit onderwerp leuk om in een apart topic te gieten:deal:
Ik zal het eens plaatsen in het lijstje voor experts uitgedaagd.
je hebt vreemde ideeën over wat leuk is:DD Ik voorzie weer een online veldslag:eek:
war GIF
 
Hier in België krijg je wel zo een gezondheidsverklaring als je bv een puppy koopt.
Denk ook wel dat een goedde kweker en een lfs heel verschillend is. Als ik lees hoe hier "winkels" moeilijk doen over een wet die steld dat spullen geregistreerd moeten worden omdat het zo veel werk kost. Dan straalt dat voor mij wel een bepaalde mentaliteit uit die in een winkel sfeer geld. Een lfs is meer dan een winkel natuurlijk maar blijft gewoon een winkel, de medewerkers zijn kenners, profecionals, liefhebbers of maar gewoon medewerkers om de vakken te vullen en alles er tussen in. Dat is meer kennis dan een doorsnee mens heeft maar in tegenstelling tot een goedde kweker


Die is professional, anders kan hij of zij het kwekers werk nooit goed doen, een goedde kweker is een kenner, een liefhebber en regelt alle zaken zelf. Daarom kan je van een goedde kweker ook zo veel meer verwachten dan in tegenstelling tot een lfs. Kwekers hebben vaak passie, willen er werk van maken en focussen uit eigen interesse op kwaliteit, in tegenstelling tot een lfs die werkt (in mijn mening) meer naar kwantiteit.
 
Denk ook wel dat een goedde kweker en een lfs heel verschillend is.
Kwekers hebben vaak passie, willen er werk van maken en focussen uit eigen interesse op kwaliteit, in tegenstelling tot een lfs die werkt (in mijn mening) meer naar kwantiteit.

ik ben van mening dat je nu teveel alle LFS’en over 1 kam scheert. Durf wel te stellen dat er zeker LFS zijn die wel voor kwantiteit gaan, kijk o.a naar Utaka en VKC om er 2 te noemen. Of hier in de regio o.a Scheijer Raalte, die enkele van zn medewerkers naar Colombia laat gaan om te kijken waar ze de vissen vangen die ze importeren.
 
ik ben van mening dat je nu teveel alle LFS’en over 1 kam scheert. Durf wel te stellen dat er zeker LFS zijn die wel voor kwantiteit gaan, kijk o.a naar Utaka en VKC om er 2 te noemen. Of hier in de regio o.a Scheijer Raalte, die enkele van zn medewerkers naar Colombia laat gaan om te kijken waar ze de vissen vangen die ze importeren.
Dat klopt! Bedankt voor de correctie haha het is een beetje over 1 kam scheren 😅 misschien moeten we die geen lfs noemen maar "local fish special zaken" of gewoon de andere de vissupermarkt! Maarja dat is ook verwarrend 😆

Ik denk overigens wel dat elke lfs wel eens temaken heeft met keuzes moeten maken tegen hun principes in uit business oogpunt of omdat ze zich genoodzaakt voelde door een bepaalde onmacht die wel eens voor komt in de zaken die bij zn zaak horen. Om lekker precies onduidelijk te zijn misschien 😆
Als je me vraagt of ik iets weet dan vertel ik je alleen dat ik denk dingen te weten. Ik doe alleen maar mn best sorry als ik het eens mis heb 😆
 
Laatst bewerkt:
Ook sommige kwekers doen het alleen voor de poen en zijn minder begaan met de dieren en dat geldt inderdaad soms ook voor de lfs.
Natuurlijk kun je geen winkel of kweker met elkaar vergelijken en gelukkig zijn er nog genoeg goede en ik denk wel het merendeel.
 
Ook sommige kwekers doen het alleen voor de poen en zijn minder begaan met de dieren en dat geldt inderdaad soms ook voor de lfs.
Natuurlijk kun je geen winkel of kweker met elkaar vergelijken en gelukkig zijn er nog genoeg goede en ik denk wel het merendeel.
Kan een goedde en vooral ethische kweker geld verdienen? Ik heb zn gevoel dat als je het goed wilt doen en niet te groot schalig dat er weinig aan te verdienen valt. Een compensatie terug verdienen is altijd fijn maar een kweker (buiten het groot schalig industriële gedoe) doet het over het algemeen wel vooral als hobby en met passie. Als je echt geld wilt verdienen weet ik niet of alleen vissen kweken genoeg is.
 
Ja ook dat klopt en ik denk dat we in het algemeen kunnen stellen dat kwekers, of hobbyisten en natuurlijk winkels niet over een kam zijn te scheren.
 
Over de zin, "Het gaat niet echt lekker met wat een leuke hobby zou moeten zijn." Ik speel gitaar, ook als hobby. Nu is gitaarspelen een een hobby waar je zeer snel "een" resultaat kan zien. Immers met drie accoortjes is er al ets te doen. Er wordt dan ook vaak gezegd: Het gitaarspel is eenvoudig om mee te beginnen maar het is het echt moeilijkste instrument om mee op te houden. Ik speel elke dag maar je hebt soms een dag dat er niets wil. En daar nu moet je juist daarheen. Ik heb dan het idee; wat nou, het lukt niet maar even iets langer oefenen, dat rot stukje krijg ik erin! Met elke hobby gaat dit zo, denk ik. Ook met jou bak. Wanneer er iets mis gaat moet je ook vechten en nooit de moed opgeven. Wanneer je dan een oplossing hebt gevonden heb je weer iets geleerd, je bent een ervaring rijker! En dat nu maakt elke hobby m.i. juist wel leuk! Ik wens je veel succes!!
Zo denk ik dan weer over piano spelen. Om het mooi te laten klinken heb je het zo onder de knie, maar om vervolgens te groeien kost het heel veel tijd en energie.

De gitaar heeft veel tijd en energie nodig om het mooi te laten klinken, maar om iets simpels te kunnen spelen met wat noten is het zo aan geleerd 😄 denk dat het de gemiddelde mens wel een jaar kan duren om het F akkoord onder controle te krijgen 😂 en daarna vertellen dat het ook nog barré kan 😁
 
Wel zielig hamstertje overigens. Ik weet niet of dit zn vakantiehuisje is maar uit oogpunt voor het anti normaliseren van dit soort dingen wil ik wel benoemen dat er in dit plaatje heel veel dingen niet kloppen aan de huisvesting van de roborovski dwerghamster.

- Tralie kooi ipv glas stimuleert negatief gedrag zoals tralie knagen en apenkooien
- de kooi is te klein, dit betreft klein traliekooitje van 20x30 (minimale afmeting is 60x70)
- het wiel is een cm of 12-15 misschien. Dat zou 21cm moeten zijn minimaal (past niet in deze kooi)
- Bodem dieren hebben een dikkere bodem bodig dan dit, hier zal een cm of 2-3 in liggen aan de rand te zien dat mag makkelijk 3 tot 4 keer meer zijn.
- Voerbakje is optioneel aangezien hamsters veel liever hun voedsel over de bodem verspreid heeft.

Ik dacht leuk om eens te delen 😁 dit is de goudvissenkom voor hamsters. Maar dan net ff een tikkie schadelijker.

Ik zie niet graag een goudvis in een klein kommetje rondzwemmen in een gifje.
Zo zie ik dat bij de hamster net zo min
Wel 10 punten voor het hamstertje met zn 360 en een halve backflip. Stuiterballen zijn het 😄
 
Nou dat gifje moet dan maar uit de collectie geschrapt worden Don;)
Ik snap ook niet welke oen deze heeft gepost:juggle::juggle:
 
Nou dat gifje moet dan maar uit de collectie geschrapt worden Don;)
Ik snap ook niet welke oen deze heeft gepost:juggle::juggle:
Oh neeh joh ik kijk er wel doorheen 😊 oen! 😊 Nee maar 1 van de problemen met hamsters, maar ook met goudvissen is bijvoorbeeld tekenfilms en tv. Overal waar je vissen of hamsters ziet tegen komen zitten ze in te kleine kooien. In tekenfilms helemaal natuurlijk omdat ze de nadruk op de hamster leggen. Maar dat veroorzaakt wel dat we normaal zijn gaan vinden, vissen en hamsters te klein te houden.
Het is gewoon het slechte voorbeeld wat we van kleins af aan al tegenkomen wat er voor zorgt dat we dingen normaal gaan vinden.

Als ik nu naar mn 60l kijk en me voor probeer te stellen dat ik het ooit okee vond dat dat in mn 20l rond zwom... Nu met me 100l kijk ik nu ook al naar mn 60l! Dat ik denk oke ze kunnen baantjes trekken. Joeptiedoe dat is een leuk leven. Het lijkt oke maar stiekem in mn hart weet ik wel beter.

Sterker nog. Heb sinds kort een 300l staan die ik wil gaan opstarten en ik kijk al een tijdje naar die 100l zo van... Tja zo verbetering tenopzichte is het ook niet van mn 60l... Nog even en ik ga denken dat vissen gewoon in de zee en rivieren thuis horen en niet voor ons vermaak in een glazen bak voor ons vermaak net zoals ik bij dwerghamsters ook denk. 😜

Vind het helemaal niet erg dat ze niet meer op de positieflijst staan. Wel jammer om in dat geval nooit meer een hamster te kunnen houden maargoed ieder mens is wel eens egoistisch. Uiteindelijk is het ego de enige werkelijkheid die er voor ieder persoon bestaat.
 
😊 oen! 😊
Ik voel me weer vereerd;)
Maar ja je hebt wel een punt en wij hebben ooit zo n dwergje via MP overgenomen en ja die zat ik een heel klein kooitje. Deze hebben we dus veel ruimer gehuisvest in een bak van een kleine meter denk ik en met een extra verdieping. Vaak koopt men de beestjes voor de kids en die kijken er daarna niet meer naar om en dat was ook zo met de hamster die wij via MP hadden overgenomen.
 
Ik voel me weer vereerd;)
Maar ja je hebt wel een punt en wij hebben ooit zo n dwergje via MP overgenomen en ja die zat ik een heel klein kooitje. Deze hebben we dus veel ruimer gehuisvest in een bak van een kleine meter denk ik en met een extra verdieping. Vaak koopt men de beestjes voor de kids en die kijken er daarna niet meer naar om en dat was ook zo met de hamster die wij via MP hadden overgenomen.
Precies de stappen die ik met aquariums gemaakt heb heb ik met hamsters ook gemaakt. En het stomme is dat ik het pas sinds kort herken. Ik heb de kooien en curverbakken nog staan! 20x30 30x50 50x70 40x80 160x40 voor de hamsters
20l 60l 100l en straks 300l voor me vissen 😄 als ik nu naar die kleine bak kijk dan word ik bijna misselijk bij de gedachten daar een dier in te huisvesten. Vroeger leek het veel groter ook.. als een driewieler dat vroeger een volwaardige fiets was en nu zn klein ding is
 
Dacht wat interessants te lezen in dit topic na de vele berichten, maar 7 van de 10 is onzin.
dus dit topic volgen heeft ook geen zin meer.

Onzin houdt het leven luchtig en zorgt dat mensen door een glimlach de moed er in houden. Er is zelden iets geweest dat zinvoller was dan dát.


In principe is dit normaal toch? Een topic volgen doe je als je het onderwerp interessant vind. Als je gehoord hebt want je zocht te horen en de rest van de informatie is niet meer "zinnig" dan kan je er voor kiezen om te blijven of te ontvolgen. Wat voor de 1 nuttig is is voor de ander onzin, thats life.

De een krijgt een glimlach van luchtige berichten terwijl de ander zich er aan irriteert. Normaal persoon gaat gewoon verder en laat het achter zit. Vervelend dat er zo danig mee gezeten word dat het benoemd moet worden. Beetje jammer is het wel want nou is het net als of het een probleem is wat het niet zou moeten zijn.

We zitten eenmaal op een openbaar forum waar iedereen meningen en ideeën heeft van hoe dingen moeten zijn. En om de een daar in te willen beperken omdat de ander dat onzin vind is onredelijk in mijn ogen. Dat dingen offtopic zouden zijn is een ander verhaal en aan het beheer om dat te bepalen. Maar zoals lysia al zegt zou wat luchtigheid gewoon moeten kunnen.
 
Mijn persoonlijke mening is ook dat in een topic als deze een grapje wel moet kunnen want anders wordt het random erg saai.
Natuurlijk kijk je wel naar wie de TS is en wat het onderwerp is en of een grap wel of niet gepast is. Andre is de TS en die is zelf ook wel een persoon die van een grapje houdt.

Naast de "grapjes" worden er ook diverse serieuze reactie gepost en dan kun je die grapjes toch makkelijk links laten liggen denk ik. We moeten denk ik naast een informatief forum ook wel een forum in stand houden waar men met plezier komt en vaak dragen grapjes daar wel aan bij.
 
Een forum dat zowel leerzaam als gezellig is zal mensen eerder blijven motiveren om een forum te bezoeken en deel te nemen. Gezelligheid brengt dynamiek in een discussie. Eerlijke communicatie is daarbij een belangrijk uitgangspunt.
 
Wat zijn jullie het goed met elkaar eens zeg.. informatief ja. Dat is dit forum zeker, maar de onzin eruit filteren kan de een makkelijker dan/als de ander. En voor grapjes en andere onzin zijn er dit Off-topic topic, en de gif topic en weet ik wat nog meer? Ach, misschien kijk ik wel met een verkeerde bril.

en als iemand dr problemen mee heeft met mij reactie… ik heb mn PM box niet geblokkeerd hoor. :):):cool:
 
Wat zijn jullie het goed met elkaar eens zeg.. informatief ja. Dat is dit forum zeker, maar de onzin eruit filteren kan de een makkelijker dan/als de ander. En voor grapjes en andere onzin zijn er dit Off-topic topic, en de gif topic en weet ik wat nog meer? Ach, misschien kijk ik wel met een verkeerde bril.

en als iemand dr problemen mee heeft met mij reactie… ik heb mn PM box niet geblokkeerd hoor. :):):cool:
Ja er zijn bepaalde topics voor een joke Albert maar ja soms maak je nav een reactie in een topic een opmerking wat dus een grap is en ik denk dat het moet kunnen zolang het incidenteel is en het niet het topic ondersneeuwt.
En ik heb helemaal geen problemen met je reactie hoor want ook voor je mening uitkomen moet kunnen;)
 
Wat zijn jullie het goed met elkaar eens zeg.. informatief ja. Dat is dit forum zeker, maar de onzin eruit filteren kan de een makkelijker dan/als de ander. En voor grapjes en andere onzin zijn er dit Off-topic topic, en de gif topic en weet ik wat nog meer? Ach, misschien kijk ik wel met een verkeerde bril.

en als iemand dr problemen mee heeft met mij reactie… ik heb mn PM box niet geblokkeerd hoor. :):):cool:
Jeetje je lijkt wel een ...... met alle regeltjes volgen. Onzin dingen moet in de offtopic etc. Kerel leef een beetje en zeur niet als andere een keer een grap maakt. Anders lees je het niet. Wat een klein wereld leef je dan zeg. Man man
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeetje je lijkt wel een ....... met alle regeltjes volgen. Onzin dingen moet in de offtopic etc. Kerel leef een beetje en zeur niet als andere een keer een grap maakt. Anders lees je het niet. Wat een klein wereld leef je dan zeg. Man man
Slechte dag gehad? :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zijn jullie het goed met elkaar eens zeg.. informatief ja. Dat is dit forum zeker, maar de onzin eruit filteren kan de een makkelijker dan/als de ander. En voor grapjes en andere onzin zijn er dit Off-topic topic, en de gif topic en weet ik wat nog meer? Ach, misschien kijk ik wel met een verkeerde bril.

en als iemand dr problemen mee heeft met mij reactie… ik heb mn PM box niet geblokkeerd hoor. :):):cool:
Ik kan me voorstellen dat je hoopte wat interessante dingen te lezen en dat het een teleurstelling was de dingen totaal niet interessant zijn. Ik sluit me helemaal bij john aan soms is er ruimte en tijd voor grapjes en ik probeer er zelf ook wel altijd rekening mee te houden of de tijd en plek daarvoor gelegen is.

En als er dan een topicstarter is ooit aangeeft de boel schoon te willen houden houd ik daar zelf ook extra rekening mee.

De grapjes houd het niet alleen luchtig maar ook levendig. Formeel en alleen informatief is zo saai en onaantrekkelijk. Er staat ook nergens dat er niet "gekletst" mag worden. Zolang berichten maar topic gerelateerd zijn en je berichten goed onderbouwd zijn valt het niet onder spam. Hoewel wat voor de 1 ongewenst is voor de ander welkom.

Ik heb geen problemen met je reactie het klonk alleen als een mening, niet iets waar over te discussieren valt. De rede van het bericht vond ik interessanter. Want je post het niet zo maar. De enige die daar iets over kan zeggen ben je zelf.

Ik kan alleen voorstellingen maken en speculeren. Dan denk ik vooral dat je teleurgesteld en geïrriteerd zou kunnen zijn. En dat is heel vervelend Dingen hadden namelijk heel anders uit gesproken kunnen worden.

Het is dan gewoon jammer dat andere mensen of het forum het probleem moeten zijn terwijl het probleem daar niet bij begint. Het probleem begint dat je ergens last van hebt op het forum in de algemene sfeer. Daar zou je dan een appart topic voor kunnen openen om er informatie en meningen over te kunnen delen en daarover in discussie te gaan. Of je kijkt er overheen en zegt er niets van.

Maar je kan niet verwachten dat je een bericht plaatst en er geen reactie op krijgt natuurlijk. Daar blijft het het forum voor. En dat is ook goed, dat werkt en moet ook mogen.

Ik kan me voorstellen dat meldingen aanzetten weinig zin heeft als je vooral voor de informatie gaat en niet voor de koffie praat. Je krijgt het alleen wel bij. Dat is in mijn ogen wat een forum is. Een mix tussen droge informatie en koffie praat 😄
 
Beste leden,
In dit topic is veel toegestaan maar laten we wel respect hoog in het vaandel houden. Een ieder mag zijn mening hebben en daarover mag men natuurlijk op gepaste wijze discussiëren.
 

Terug
Bovenaan