Het Grote "Offtopic"-topic!


Hoi allen,

Mijn nieuwe 1e "grote" aquarium draait inmiddels 19 dagen (Eheim Proxima 250), de vissen doen het goed, de planten doen het goed, en ik was eigenlijk aan het wachten op de nitrietpiek maar inmiddels denk ik dat deze niet meer gaat komen.
De daadwerkelijke inhoud van de bak met aftrek bodem en overige decoratie is 210 liter. Er zit momenteel ca. 65cm (totaal) aan alle vissen in. (rustig begonnen dus denk ik)

Mijn waterwaardes heb ik om de 2 dagen gemeten met druppeltesten, het enige opvallende wat ik heb gehad is 2x een NH4 van 1,0 wat dan een NH3 is van 0,02 bij een PH waarde van 7,5.
Door daarna een waterwissel te doen van ca. 25% kreeg ik deze weer op NH4 0,5 wat met mijn PH van 7,5 dan weer een NH3 zou zijn van 0,009.

Zou het kunnen dat ik gewoon goed opgestart heb of dat de toevoegingen hier duidelijk aan meegeholpen hebben?

Easylife filtermedium normaal gedoseerd maar wel 2x per week ipv 1x per week.
Inmiddels 3x water gewisseld, ca. 25%
Oude filtermateriaal had ik uitgeknepen in mijn nieuwe filter. (Oase biomaster thermo 600) (moet wel zeggen dat deze oudere mini sponsjes natuurlijk nog geen 10% waren van/voor mijn huidige filter)
Easylife Profito en Easylife Easy Carbo Bio wekelijks toegevoegd conform doseringsadvies.
Verlichting Chihiros 1000 rgwb is gemiddeld 10 uur per dag aan op volle sterkte (eigenlijk 12 met zons op en ondergang erbij)
CO2 voeg ik toe op ca. 25-30 bellen per minuut en de 2 verschillende indicators die ik heb zijn beiden mooi groen.

De planten zijn op 19 dagen gemiddeld 2x zo groot geworden.
Zal ik nog steeds om de dag de waardes meten of zou minder vanaf nu ook voldoende zijn?

Huidige waardes: PH 7,5 + GH 9 + KH 8 + NH4 0,5 + NH3 0,009 + NO2 0 + NO3 0 + PO4 0,25 + FE 0,1
Bij het lezen van de titel dacht ik:

Heb je een piek besteld en is die nu nog niet ontvangen? Dan zijn er meer dan genoeg te koop in de winkels zo rond oktober, november, december. :deal::juggle:
 

Terug
Bovenaan