Wat is er nieuw

Het Grote "Offtopic"-topic!

Ook niet terecht dat een klager klaagt over een klager :DD :DD

Ik mis gewoon planten… alleen maar wat waterpest is niet genoeg. Daar kan geen enkel filter tegenaan om de bak helder te houden..
Nou.... @RichD1011 was allergisch voor planten in zijn bakken :DD en hij had vissen die ze toch zouden slopen maar zijn bakken waren naar ik me herinner prima helder. Ook andere bakken hier gezien zonder planten die het goed doen.

Een douchespons absorbeert water maar een filterspons niet op dezelfde manier.
Weet je dat zeker? Wel eens met een filterspons gedoucht? Tijd dat jij dat anders even gaat uittesten :deal: :DD Misschien krijg je wel extra veel schuim met een filterspons🤔

Weet je dat zeker? Wel eens met een filterspons gedoucht? Tijd dat jij dat anders even gaat uittesten :deal: :DD Misschien krijg je wel extra veel schuim met een filterspons🤔
Ik heb een zeer gevoelig huidje en dat schuurt mij teveel met een filterspons :DD :pp

Dus er hoef maar 'iets te gebeuren 'wat de algen kan trigeren en je zit met een probleembak
Bezig met het schrijven van een halloweenverhaal voor je site? Zo maak je heel wat aquarianen wel bang hoor :DD

Bezig met het schrijven van een halloweenverhaal voor je site? Zo maak je heel wat aquarianen wel bang hoor :DD
Ben maar voorzichtig. Want in de aanloop naar de 31ste komen de 'triffids' langzaam weer tot leven. Dan hebben niet alleen aquarianen een reden om bang te zijn.
Vandaag heb je hun takken al kunnen horen kraken en piepen. Ze zijn langzaam aan het ontwaken. Er hoeft maar iets te gebeuren... 😉

1761241611881.png

@Cornelius ben jij momenteel nog bezig bent een project?
Wat leuk dat je daar naar vraagt Thea,☺️
Het is aan deze kant momenteel erg rustig in de hobby en heb momenteel geen scape meer staan. Ik ben wel in voorbereiding met een nieuwe scape.
Al een tijd bezig om een paar vrij zeldzame Fissidens mosjes op te kweken die ik daarin wil gaan verwerken.

Wat leuk dat je daar naar vraagt Thea,☺️
Het is aan deze kant momenteel erg rustig in de hobby en heb momenteel geen scape meer staan. Ik ben wel in voorbereiding met een nieuwe scape.
Al een tijd bezig om een paar vrij zeldzame Fissidens mosjes op te kweken die ik daarin wil gaan verwerken.
Leuk om te horen dat je "achter de schermen" toch weer bezig bent met een scape. Zeldzame mosje betekend denk ik ook zeer langzaam groeiende mosjes dus we moeten nog een poosje geduld hebben.

Zekers.
Zeldzame mosje betekend denk ik ook zeer langzaam groeiende mosjes dus we moeten nog een poosje geduld hebben.
Zo'n 4 maanden geleden kreeg ik de mosjes binnen vanuit Oekraïne. 10 stengeltjes per soortje.
Heb ze toen in stukjes geknipt en via een drystart opgekweekt
Dit is nu het resultaat en ze gaan eerdaags weer verder vermeerdert worden. Dus dat betekent weer knippen, uitsmeren en laten transformeren naar de bovenwatervorm. Paar maanden laten wortelen en groeien en dan gaan ze weer onder water
Dus ik ben nog wel een half jaartje bezig voordat ik kan opstarten
20251101_1.png

Die garnaaltjes is trouwens ook een verhaal.
Ik kom bij iemand tegen een leuk prijsje 15 stuks Crystal Red. En ik als garnalen-noob in mijn destijds nog draaiende bakje gezet in de veronderstelling dat ze zouden kweken. :stom:
Niet dus.
Van de 15 waren er inmiddels nog maar 2 over en die heb ik toen in dat net opgestarte bakje mos gezet.
Die draait op 100% osmose en binnen no-time had ik allemaal kleintjes rondzwemmen. Wist ik veel dat die dingen alleen fokken in osmose...😎

Wist ik veel dat die dingen alleen fokken in osmose...
Dat ligt aan de soort en de lagere gradaties kunnen vaak prima op kraanwater en de Taiwan Bee bijvoorbeeld heeft veelal osmose nodig met ph verlagende bodem.
Maar waar heb je dat mos opzitten Corne?

Maar waar heb je dat mos opzitten Corne?
Ik had nog wat marmer onderzetters. Die heb ik stukken geslagen en daaroverheen sporttape gewikkeld. Dat tape koop ik bij Ali in rolletjes van 4cm breed en 5m lengte.
Dat is ideaal spul; inert, rekbaar, klit aan elkaar en het houd makkelijk water vast en ideaal om mos op te laten groeien. Gebruik ik altijd om mosjes te vermeerderen.

10 stengeltjes per soortje.
10 stengeltjes ......hoe zeldzaam zijn deze soorten? Het klinkt alsof ze hun gewicht in goud waard zijn.
Dus ik ben nog wel een half jaartje bezig voordat ik kan opstarte
😱 Jeetje dat duurt echt nog een hele tijd! Ben je straks bijna een jaar verder voordat je mosjes eindelijk genoeg gegroeid zijn.
Ze lijken het iig wel goed te doen, tel zeker heel wat meer dan 10 stengels:DD

ze gaan eerdaags weer verder vermeerdert worden
En ga je dan alle mos in mini-mootjes hakken of laat je een klein deel in het bakje waar het nu in staat?

En zolang je op je mosjes wacht heb je dus tijd voor iets anders en het lijkt me duidelijk dat jij je komende tijd gaat bezighouden met het kweken van garnalen :deal: Met nog maar 2 garnalen een nieuwe groep beginnen doet niet iedereen je na. Wel heel leuk dat je nu jongen hebt!

daaroverheen sporttape gewikkeld
Je moet er maar opkomen.

Ik zal je verklappen dat ik ooit met mijn vader in een speeltuin op de wip gezeten hebben hij dat was langgggg na zijn pensioenleeftijd. En een lol wat we hadden!
Nou wat ik af en toe doe voor dingen dat ga ik lekker niet verklappen :DD :pp

Potjandorie die is lang niet hier geweest en ik heb hem zelf een bericht gestuurd en nu opeens duikt hij weer op :DD
Zag net dat ie online was dus dacht snel even een berichtje. Helaas is mijn "snel" niet snel genoeg:juggle:

De nieuwe 2,5 meter bak is netjes afgeleverd op een pellet

Dat gebeurt een paar keer per jaar :DD
Nou onderschat jezelf niet want nog zeer recent viel het me ook al op hoor :DD ;))
Ik probeer ook vaak dagelijks bij de jarigen te kijken maar ja in de praktijk vergeet ik het de helft van de tijd maar ja dat zal mn leeftijd wel zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan