Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


aquabelg

Well-known member
Lid geworden
12 september 2020
Berichten
457
Leeftijd
59
Al de cichliden, acistrus en harnasmeervalletjes zitten na een week of twee verdeeld over nieuwe goeie 'thuizen' in gans Vlaanderen ...het ga hen goed. Mijn belofte aan de vorige eigenaar van het aquarium heb ik dus gehouden.;)

Alle rotsen, hout en zand verdwijnen uit de bak... Ik denk er wel over om een mooi stuk hout te behouden-het is mooi afgerond en heeft niet te veel kieren zodat de oranda's zich zeker niet kunnen kwetsen. Kwestie van de bodem niet té saai te maken. Ook denk ik er over om de bodem te bedekken met zwart zand, iemand ideeën over of aanbevelingen? Heb ook nog wel wat rotsen liggen, die niet al te groot zijn en ook mooi afgerond zijn zonder scherpe kanten...héél, héél misschien ga ik daar ook iet van gebruiken-dat zien we wel.

En dan de vissen...ik heb al contact gehad met een paar winkels in het noorden van NL, nu ja voor mij is het het noorden, 270 km is noordelijk genoeg voor mij. :oops: Ik heb er ook eentje op het oog van een particulier...een hele mooie. Zit enkel nog wat te dubben over wat bij wat zetten....allemaal mannelijke vissen, allemaal vouwelijke of 1M en 2F
 
Leuk om te lezen dat je ga starten met een sluier bak (y)

Leuk om een foto album aan te maken en stap voor stap mee te kunnen kijken.

Wat erin te stoppen............. Zoveel moois en zo weinig ruimte. Wat betreft man/vrouw ook goed over nadenken. Neem je kleintjes dan is geslacht niet altijd te zien. Vrouwtjes rekening houden met nog veel meer verversen ivm eieren en hom besproeiing. Als je een beetje mazzel heb kun je elke dag aan de gang met eieren opruimen en verversen. Heb je een vrouwtje moet er wel een man bij ivm eieren afzetten. De meeste vrouwtjes hebben hulp nodig dmv een beukbeurt. Als vrouwtje niet zelfstandig de eieren kwijt kan krijg je ellende met de vis.

Mannetjes bij elkaar geeft meestal geen ellende in de zin van dat ze agressie naar elkaar vertonen. Uitzonderingen daar gelaten.

Oranda heb je diverse sub soorten in. Heeft veelal te maken met staart. Short, long, full moon. Ook wengroei is een dingetje. Ik heb er verscheidene gehad want ik vind ze ook erg leuk maar helaas allemaal gaan hemelen.

Keien zijn leuk maar bedenk wel dat die dik koppen van orandas flink kunnen gaan schuiven met de boel. Als er een brokje onder ligt dan heb je ze erbij die uren met die kop erop los gaan om die steen te verschuiven. Nu bij kleine jonkies zal dit wel meevallen dat ze de kracht al hebben maar als ze eenmaal groot zijn en je heb een die hard erbij dan oppassen. Vooral geen leuk bergje gaan stapelen.

Succes en ben erg benieuwd wat het gaat worden.
 
Eerst even dit: met rotsen bedoel ik echt rotsen...geen keien of zoiets-niet al te groot weegt voor mij meer dan een kilo per stuk dus. Lijkt mij moeilijk om deze te verplaatsen, zelfs met behulp van wat opwaartse druk. :)

Het makkelijkste lijkt mij dus om enkel mannetjes te nemen, enkel vrouwen kan dus in praktijk niet en mannen en vrouwen is meer balanceren en vooral hopen dat het goed gaat.

Ik ben ook op zoek naar vissen zonder extreme wengroei, ik poog problemen zo goed mogelijk te voorkomen. Ik zou maximum 3 of echt op het randje 4, vissen willen in het aquarium(gok iets van een netto kleine 400l). Ook denk ik aan wat drijfplanten ofzo, kwestie van de vissen wat bezigheid te geven.

Is er trouwens veel verschil in zwemcapaciteit tussen de verschillende staartvormen, kan een full moon bijvoorbeeld zonder problemen bij een shorttail?
 
Ik heb een Fantail, een Calico Shorttail en een Redcap Oranda. De mijne komen bij de LFS op de hoek vandaan, dus de kwaliteit is afwachten. Maar ik heb vooraf een aantal keren de vissen geobserveerd, en deze drie zijn qua zwemvermogen compatible. @Erikdebrabander heeft 5 Shorttail Ryukins en 1 Doitsu Ryukin met lange staart en vinnen. Dat gaat ook goed voor zover ik weet.

Ik heb trouwens 1 dame die regelmatig eitjes legt en mijn Calico erbij gekocht ter vervanging van mijn overleden Fantail man, in de hoop dat, afgaand op het gedrag, het inderdaad een man was. Gelukkig was dat inderdaad zo, en doet hij zijn "werk" goed.
 
Eerst even dit: met rotsen bedoel ik echt rotsen...geen keien of zoiets-niet al te groot weegt voor mij meer dan een kilo per stuk dus. Lijkt mij moeilijk om deze te verplaatsen, zelfs met behulp van wat opwaartse druk. :)

Het makkelijkste lijkt mij dus om enkel mannetjes te nemen, enkel vrouwen kan dus in praktijk niet en mannen en vrouwen is meer balanceren en vooral hopen dat het goed gaat.

Ik ben ook op zoek naar vissen zonder extreme wengroei, ik poog problemen zo goed mogelijk te voorkomen. Ik zou maximum 3 of echt op het randje 4, vissen willen in het aquarium(gok iets van een netto kleine 400l). Ook denk ik aan wat drijfplanten ofzo, kwestie van de vissen wat bezigheid te geven.

Is er trouwens veel verschil in zwemcapaciteit tussen de verschillende staartvormen, kan een full moon bijvoorbeeld zonder problemen bij een shorttail?

Als je puur oranda in je aquarium wil nemen zou ik kiezen voor bare bottom. Zand etc. geeft vaak problemen met de wen, er gaan zanddeeltjes tussen zitten wat vaak ontstekingen gaat geven. Bij wengroei zie je dat de slijmhuid "speelt" als daar zand/vuil tussen zit niet goed.

Verder is het inrichten vooral leuk en een weg die je gewoon moet bewandelen en je van zelf wel er achter kom wat wijsheid is. Ik heb ladingen afgekeurde vissen spullen ;) Bij sluiers telt de een is de andere sluier niet.

Staartvormen en lichaamsvormen hebben invloed op zwemcapaciteit maar niet in die mate dat ze niet kunnen eten. Ook karakters is van invloed. Je heb de asso s die als de kippen erbij zijn en de sukkels die niet zo vlot zijn. Ook dit zie jezelf wel en geef je op aparte plekken voer. Bijv. eerst wat links voor de assos en dan gooi je wat voor de kop van de sukkels zodat die ook wat hebben. Sommige begrijpen drijvend voer niet. Die blijven beneden grondelen terwijl het voer bovenin is. :DD

Ik weet niet wat en waar je wil kopen maar grotere HQ waar je geslacht van kan zien zijn over het algemeen honderden euros. Voor 3 tot 4 vissen ben je gauw meer dan 1000 euries kwijt. Maar 400 liter kun je wel wat aanschaffen. Als je jonkies neem waar je geslacht niet van kan zien hou dan ruimte over voor 1 mannetje. Mocht je onverhoopt 3 vrouwen hebben dan kan je altijd nog een mannetje erbij nemen. Je heb ook sukkels van mannetje die geen beukers zijn maar dan kan je altijd handmatig helpen met eieren lozing. Ik heb op dit moment 1 ryukin waar eieren een probleem is. Ik zie dat de mannetjes achter haar aan happen en dan pak ik haar even en op de rug en met duim van kopkant naar staart en dan eieren festijn klaar.

Zoals Nina al aangeeft heb je ook soms hele leuke/mooie in LFS zaken of koi centrums. Daar moet je dan net tegen aan lopen. Koi centrums word het nu wat moeilijker ivm temperatuur daling en hebben dan niet zoveel meer in voorraad.
 
Als je puur oranda in je aquarium wil nemen zou ik kiezen voor bare bottom. Zand etc. geeft vaak problemen met de wen, er gaan zanddeeltjes tussen zitten wat vaak ontstekingen gaat geven. Bij wengroei zie je dat de slijmhuid "speelt" als daar zand/vuil tussen zit niet goed.
Tja...ik vrees dat dit geen optie is hier...het aquarium is nu compleet leeggemaakt en de bodem is ooit eens geverfd, zonder zand erover is het echt geen gezicht. Ik ga toch voor een, weliswaar klein, laagje zand gaan. Waarschijnlijk jbl sansibar dark(korrel 0.2-0.5mm).


Ik weet niet wat en waar je wil kopen maar grotere HQ waar je geslacht van kan zien zijn over het algemeen honderden euros. Voor 3 tot 4 vissen ben je gauw meer dan 1000 euries kwijt. Maar 400 liter kun je wel wat aanschaffen. Als je jonkies neem waar je geslacht niet van kan zien hou dan ruimte over voor 1 mannetje. Mocht je onverhoopt 3 vrouwen hebben dan kan je altijd nog een mannetje erbij nemen. Je heb ook sukkels van mannetje die geen beukers zijn maar dan kan je altijd handmatig helpen met eieren lozing. Ik heb op dit moment 1 ryukin waar eieren een probleem is. Ik zie dat de mannetjes achter haar aan happen en dan pak ik haar even en op de rug en met duim van kopkant naar staart en dan eieren festijn klaar.
Ik heb al een paar vissen aangeboden gekregen, maximum wat ik hoorde zat wel beduidend lager, ging over vissen van 3 en 5 jaar oud. Maar ja ik weet het, grootte en kwaliteit heeft een prijs, dat besef is er wel.
Ooit betaalde ik wel eens 22000 bef voor één van m'n koi...dat is dus minstens 21 jaar geleden. Moet wel zeggen dat ik de koi-prijzen dan weer gedaald vind, tegenover toen. Maar das weer iets anders.
De tip van initiëel drie vissen te nemen vind ik trouwens een héle goeie-ik hoop dan wel dat ik niet snelsnel moet uitzien voor een mannetje mocht ik de 3-dames kaart trekken. :confused:


Ik had begrepen dat zinkend voer een interessantere optie was, ze gaan grondelen én ze kunnen geen lucht happen, kwestie van geen zwemblaasproblemen te triggeren.

Zoals Nina al aangeeft heb je ook soms hele leuke/mooie in LFS zaken of koi centrums. Daar moet je dan net tegen aan lopen. Koi centrums word het nu wat moeilijker ivm temperatuur daling en hebben dan niet zoveel meer in voorraad.

Ik heb een beetje de vrees dat de kwaliteit, gezondheid en vooral afkomst daar beneden peil zijn. Ben twee weken geleden hier in de buurt naar een vijver/aquariumwinkel geweest en vond de vissen er vooral flets en futloos rondzwemmen. Een hele hoop kleine redcaps die er vrij levendig uitzagen en een aquarium 15cm vissen, waarussen echt niks zwom welke ik zelfs nog maar een beetje mooi vond. Bij de koi is de afkomst van héél groot belang als je vissen wil die doorgroeien naar jumbo, das geweten. Is dat bij goudvissen(ook een karperachtige) dan ook niet het geval?

Neen, ik ben vrij zeker dat ik hier in België een beetje op m'n honger ga blijven zitten. In Nederland zitten, bij mijn weten, een drietal zaken die kwaliteitsvissen hebben. Eentje heeft me al wat vissen doorgestuurd(foto's natuurlijk;)), een andere is(naar wat ik begrepen heb) voor dit jaar gestopt en de andere moet ik nog contacteren.

En zolang ik niet langer dan 24u in Nederland kom, mag ik nog terugkomen zonder in quarantaine te gaan.
Hopelijk blijft dat nog even zo.
 
Gewoon inrichten zoals je in je hoofd heb en je zult zelf gaan zien/merken wat voor jouw situatie het beste zal zijn.

Ik ben begonnen met LFS visjes met uitspattingen HQ vissen en ik kan je echt niet vertellen welke sluier dan ook gegarandeerd sterker, gezonder, beter groeit, zijn. Ongeacht soort. Ik ben al wat jaartjes met sluiers bezig en me in van alles verdiept qua filtering, uv, voeding, ziekte beelden,, "speciale toevoegingen" maar het houden van sluiers is eigenlijk een hobby om manisch depressief van te kunnen worden. Grote hoogtens maar vooral diepe dalen. Sluiers hebben interactie met mensen en je raak gehecht aan ze. Ik heb nu ik dit zo eens neer zet geen eentje meer dan 3 tot 4 jaar in leven kunnen houden :rolleyes: Het telkens afscheid moeten nemen of de beslissing te moeten nemen om er eentje te euthaniseren is echt (voor mij dan) altijd een klein drama. Ik heb heel wat quarantaine mogelijkheden in huis, kisten vol allerhande medicatie, weerstand booster wat vaak werkt maar soms ook niet.

Nu maar wat positiefs voordat ik je van je plannen weerhou :DNa een diep dal begint het weer te kriebelen om weer een nieuwe uit te zoeken. De grote lobbesen zijn mooi maar de jongere zijn ook heel erg leuk. Die zijn dartel, actiever en onhandiger, onbehouwen maar ooh zo schattig. Een mix is ook heel erg leuk. Dan heb je de crumpy sluier die een tukje ligt te doen en daar komt ADHD tje weer aan. Je ziet crumpy denken.................

Wat voor koi geld qua kwaliteit is ook op gebied van fancy goldfish. Alleen op zeer beperkte schaal. Ik ken maar 1 zaak in Nederland die dit verkoopt. De eerste keer dat ik daar kwam wist ik niet wat ik allemaal zag. Soorten waar ik nog nooit van had gehoord. Zoveel moois en dan uitkiezen. Wat een drama want je kunt er maar zo weinig meenemen. Ik ga er niet meer heen want ik kan dan niet kiezen. Ik vraag nu gericht filmpjes. Bakken op filmpje zodat ik ze zie zwemmen/gedrag en dan waar me oog op valt. Apart zetten voor close up video en hem in de hand laten nemen om alle kanten te bekijken. Ik denk dat ik een uitermate lastige klant ben................................. Maar het kost wat en dan wil ik ook wat ;) Deze bezorgt ook door heel de wereld. Dan kan je in quarantaine blijven.

Voer zijn hele discussies over. Drijvend zou niet goed zijn voor zwemblaas. Repashy zit gelatine in, wat in keel en spijsvertering vast kan plakken en nog veel meer verhalen. Sommige zweren bij groen water, zijderupsen een bepaalde waterhoogte formule zodat er een bepaalde druk op het lichaam staat zodat ze de juiste uitgroei kunnen voorspellen. Je heb echt zeer zware Fancy goldfish keepers (nerds :DD) Leuk om te googlen. Met name uit de oosterse landen.

Op facebook ook fancy goldfish toestanden waar je wel eens een mooie redelijk geprijsde HQ op de kop kan tikken van particulieren.

Ikzelf hou van afwisseling qua eten dus mijn vissen krijgen dit ook. Je ziet vanzelf wel wat goed valt of niet. Daarbij zijn er diva s die gewoon iets voor je neus kunnen uitspugen met een blik van vreet die troep zelf maar op. Gedroogde insecten zijn ze dol op en dat drijft nu eenmaal. Ik heb ook een grappenmaker die gewoon uren voor de lol boven in lucht ligt te smakken dus lucht happen is soms ook gewoon vertier. Erg handig is het niet want dan zie je wel instabiliteit en ik heb haar dat al zo vaak gezegd maar trekt zich er niets van aan.

Je kunt zien aan de bek wat "het beste" is qua voeren. Een ruykin heeft een snuit bek en men zegt dat die drijvend voer moet hebben ivm hump ontwikkeling. Een oranda heeft een bek onderaan de kop en moet bij voorkeur grondelen. Mijn sluiers hebben hier schijt aan of beter gezegd schijten erop. Ze vreten alles zolang het hun aan staat. #ik doe niet meer mee, instelling



Ik zal even me foto album opzoeken dan kun je wat plaatjes kijken. Eieren die straks op je bodem liggen, oranda s en al wat meer.
 
Geweldig mooie beschrijving van je passie !! Het is ook één van de voornaamste redenen om voor deze vissen te kiezen, je kan er echt een band mee opbouwen. En ja, dat kan soms ook voor minder leuke momenten zorgen, dat besef ik maar al te goed.

Moet zeggen dat de passage over de maximum 3 à 4 jaar me wel héél erg afschrikt...echt wel.
En ik meen nu ook te weten welke zaak je bedoelt...das degene die maar op 170km van m'n deur is.(y)
 
@河豚 : Ik denk ook dat ik weet welke zaak je bedoelt... ik koop wel medicatie en voer online trouwens. Dino in Voorschoten schijnt voornamelijk Ryukins te hebben omdat die het sterkste zijn. Jammer dat jouw vissen redelijk vroegtijdig overlijden. Ik ben ook benieuwd naar je foto's...Toch zijn er op dit forum ook leden waarvan de Sluierstaarten al 8 jaar of ouder zijn.

Mijn eigen (bijna) eerste goudvis in deze bak, Giebeltje, is vorig jaar op 17-jarige leeftijd gestorven, terwijl ik van stikstofcyclus en goede filtering echt niets wist. Hij kreeg vijverkorrels, muggenlarven, watervlooien en op z'n tijd een regenworm. Dat moet toch een bijzonder sterk beestje zijn geweest. Of zijn gewone goudvissen gewoon minder kwetsbaar dan Sluierstaarten? Volgens sommige YouTube filmpjes kunnen Fantails en Oranda's ook een jaar of 15 worden. Of zijn ook sluierstaarten steeds gevoeliger/kwetsbaarder geworden?

Mijn sluiers krijgen in ieder geval diverse soorten zinkende pellets (Hikari, Voervoorvis), af en toe diepvries muggenlarven, levende watervlooien en op zondag artemia. Soms Repashy, af en toe broccoli. Ik heb hier ook zijderupsen liggen maar dat is tot op heden geen succes. Laatst zag ik een bult bij een van de drie, dus heb ik maar 5 dagen lang pellets besprenkeld met Kingyo vitaminedruppels en ze vervolgens door de cacao gehaald. Bultje lijkt iets kleiner nu, visje gedraagt zich verder normaal.Visjes vonden de cacaopellets nog lekker ook, het is ook een antioxidant.
 
@Nina. Jij ken mijn foto album al hoor. Zal straks even de koppeling zoeken.

Mijne vinden de zijde rupsen ook niets. Die worden uitgespuugd net zoals mossel vlees. Artemia is hier de favoriet.

Wat je aangeef 8 en 17 jaar is juist de reden dat ik niet durf te beweren dat de HQ of LFS sterker is. Ik heb beide en al menige gehad maar zowel HQ als LFS kunnen problemen krijgen. Ook de groei van HQ is niet gegarandeerd dat het jumbo word. Ik heb nu een HQ ryukin al een jaartje of 2 maar die is weinig gegroeid terwijl mijn koi centrum ranchu erg goed is gegroeid. Dus zeg het maar. Ze zitten in hetzelfde watertje, hetzelfde voer dus dan zou logischerwijs de ryukin ook al jumbo moeten zijn. Die zal nu niet meer groeien omdat hij toch z on 4 jaar zal zijn.

Ik heb ook wel eens gedacht aan bacterieen uit verschillende landen. Bij discus is dit ook een punt van ellende. Als die bijv. duitse vissen hebben stoppen die er geen bij uit bijv. vietnam. De duitse vissen kunnen het loodje leggen door de vietnamese bacterieen of andersom. Ik heb dit nooit gelezen ivm fancys maar ik denk zelf dat dit wel eens een euvel zou kunnen zijn. Mijn laatste 4 oranda s zijn zonder enig voor teken zo maar vrij snel overleden.

Zover ik weet heeft dino echt wel van alles. Ook ruykin maar ook heel veel andere soorten. Ik heb daar staan dubben voor een echte jumbo oranda, die je met 2 handen moest optillen. Machtig beest. Kijk op zijn face book daar heeft hij wat filmpjes en foto s van al zijn moois.



Die aan het begin links die je recht op de kop zie :love::love::smitten::smitten: Dat is nu de reden dat ik er niet heen ga. Je zult er maar voor staan dan wil ik ze allemaal meenemen.

170 km zeker waard.............. Uurtje rijden ;)

Maar app hem eerst even. Hij is erg klant vriendelijk en zal je ten aller tijde adviseren, informeren. Soms kan het zijn dat hij op een bepaalde datum een nieuwe lading binnen krijgt en dan weet je dat zodat je iets kunt plannen zodat je keus heb. Het is ook zo wat als hij net die dag nieuwe vis heeft en die kun je nog niet mee nemen omdat ze net binnen zijn. Zoals gezegd kan hij ook bezorgen. Ik vond de eerste keer ook eng maar is super geregeld. Tenslotte komen ze ook per vliegtuig hierheen. Dat is pas een reis. Hij stuurt erg mooie video s als je dat vraag. Vraag gewoon kun je wat videos van al je orandas sturen. Zo kun je ook een beetje kijken welk sub soort je aanspreekt.
 
 
Inderdaad, ook LFS sluiertjes kunnen mooi uitgroeien. Even in bovenstaand album inspiratie gezocht m.h.t. Sluierfotografie:
A335BA56-F0D4-4283-B027-D4ED5BDCD66C.jpeg
FEB798F2-48C5-4E38-B305-4C43B7DD4EE7.jpeg
5A221970-3312-4305-9609-7844EBC885F1.jpeg
 
Phoeh....hoeveel pech kan je hebben met je vissen. Edward Murphy woont bij jou in de straat denk ik. :confused:

Ik ga er vanuit dat jij toch Michelle bent...ben even in de war met de link die niet correspondeert met je forumnaam...

Heb net toch maar een PM naar Voorschoten gestuurd, ik denk dat ik er toch eens naartoe rij in de toekomst. Maar ga inderdaad eerst wat filmpjes vragen van oranda's en data wanneer er in de toekomst nieuwe vissen gaan binnenkomen. Ik ben bijvoorbeeld gek van een chocolate, waarschijnlijk kan ik hen wel laten uitkijken naar een mooie voor mij.
Zoiets dus:

1602170368775.png


Pffffff....waar ben ik aan begonnen.:oopss::)



170 km zeker waard.............. Uurtje rijden ;)
Ehm....echt niet....ben de laatste maanden twee keer in Nederland geweest om m'n auto te laten afstellen-telkens een ritje van bijna 500km in totaal. Ik heb beide keren de afspraak héél erg vroeg gezet om toch maar buiten de 'onmenselijke' uren te kunnen rijden tijdens de heenrit. De terugrit was steeds de hel. Ik snap niet hoe jullie in godsnaam tegen 100 op de snelweg kunnen kachelen. Ik vind het vaak ronduit gevaarlijk, iedereen is aan het 'cruise-controllen' en vélen letten niet meer op.
Neen, door Nederland rijden is voor mij een straf geworden tussen 6 en 19u.;) :ROFLMAO:
 
Technisch probleem met me oude account word aan gewerkt als goed is.

Oei oei ja die is ook wel heel mooi.:love: Mooie kop zo met die vrije oogjes en die staart dan.............. Gezien je smaak zou ik maar beginnen met aanvraag credit kaart :br:

Ik weet niet wat ze je wijsmaken in Belgie met 100 in Nederland ............. Misschien ook beter een leuk weekend van maken. Hotelletje aan zee dan heb je 2 dagen om te dubben welke mee mag.
 
Net contact gehad met de vorige eigenaar van het aquarium...om te zeggen dat ik voor al z'n vissen een zeer goeie thuis gevonden heb, maar ook om te vragen wat voor bodem er eigenlijk in ligt. Ik dacht dat het geverfd was en dat er zand in de verfgemengd was ofzo want er 'plakte' een fijn laagje zand op. Ik vond al dat het zacht aanvoelde, geen glas dus. Blijkt dat de bodem uit styrodur is met zandtapijt op gekleefd, iets wat blijkbaar vaker gedaan wordt met cichlidenbakken. Om de rotsenmassa een beetje een verende ondergrond te geven en het glas te beschermen. Wist ik dus niet, maarja, ik weet dan ook niks als het op aquaria aankomt, geen verrassingen daar dus. ;)
Ik heb meer dan 100kg maanstenen in het pakket gevonden dat ik overnam!!
Bottomline(pun, intended)...ik ga de bodem er dus proberen uithalen, hopelijk ziet het glas er nog keurig uit. Dan kan ik misschien toch bare bottom werken-of met een halve centimetertje zand, lijkt me wel mooi.
Dus voor de vierde keer op een week tijd water overgepompt naar de 180liter en de rest naar het kunstgras in de tuin. :cool:

20201008_182915.jpg


20201008_182902.jpg
 
Goed bezig zo te zien.

Styrodur geen flauw idee. Hoop dat het een makkelijk klusje is om te verwijderen. Jij verveel je vanavond niet :cooll: Als het even niet wil lukken rustig op bankje gaan liggen en morgen weer een poging wagen. Vooral je niet opwinden als je gereedschap in de hand heb.:eek:

Succes
 
Ik ken het spul ook niet, maar kan me er wel iets bij voorstellen i.v.m. het graafgedrag van sommige Cicliden. Krijg je het niet weg, dan kun je altijd nog een laagje filterzand doen. Moet je alleen niet te kwetsbare Sluiers erin zetten. Heb ik ook niet, de Wen van mijn Oranda blijft hopelijk klein genoeg om veilig te kunnen grondelen.
 
Technisch probleem met me oude account word aan gewerkt als goed is.

Oei oei ja die is ook wel heel mooi.:love: Mooie kop zo met die vrije oogjes en die staart dan.............. Gezien je smaak zou ik maar beginnen met aanvraag credit kaart :br:

Ik weet niet wat ze je wijsmaken in Belgie met 100 in Nederland ............. Misschien ook beter een leuk weekend van maken. Hotelletje aan zee dan heb je 2 dagen om te dubben welke mee mag.
Ik keek naar je Chinese naam en moest aan Skippy Sumo denken, ik hoopte al dat het klopte... ;)
 
Dat is de bijnaam van de Ryukin van Michelle. Omdat deze vis echt kogelrond is. Ik ging de Chinese naam invoeren in Google translate, omdat ik benieuwd was naar de uitspraak, dat werkt wat prettiger in een forumtopic. Ik vond " He Tun Yu", wat " Kogelvis" betekent, maar kon me niet voorstellen dat een Kogelvisliefhebber alleen op een Sluierstaartenforum post. Vandaar dat ik aan Michelle's Ryukin moest denken, en hoopte, na het lezen van wat andere uitdrukkingen, dat zij het was. Het staat ergens in bovenstaand fotoalbum vermeld volgens mij.
 
Anyway, Michelle's fotoalbum blijft altijd een nuttige bron van informatie voor Sluierliefhebbers, er staat zo veel interessants in over voeding, formaat van de vissen, ziekten en aandoeningen, behandelingen noem maar op. Ik raadpleeg hem regelmatig.
 
Update: het glas is smetteloos. (y)

Het styrodur ging er makkelijk uit, silicone verwijderd en na twee keer schoonspuiten van alle kieren, alle restjes zand, steentjes en vuil eruit. Enkel nog een paar kringen te zien waar de silicone zat-ga ik morgen wel proberen verwijderen. De bak is ineens vééééél lichter geworden.
Ga toch een dunne zandlaag toepassen, denk ik. De vijzen van de onderkast zijn zichtbaar door het glas en er zijn ook nog wat kleine plekjes te zien op de bovenkant van de onderkast. Heb geen zin de 100kg glas nog eens te verplaatsen, als wat zand dat kan camoufleren, vooral omdat ik het ook mooier vind.

De bodemresten...op de foto met de andere huisdieren.

20201008_191641.jpg


En zo ziet het er nu uit.

20201008_204049.jpg


Oei oei ja die is ook wel heel mooi.:love: Mooie kop zo met die vrije oogjes en die staart dan.............. Gezien je smaak zou ik maar beginnen met aanvraag credit kaart :br:
Gelukkig is het van een webshop in Australië...22000km vind ik ietsje te ver om een vis te laten vliegen.

Ik weet niet wat ze je wijsmaken in Belgie met 100 in Nederland .............​

Tja, ik ben niet dol op van die foto's die je soms toegestuurd krijgt. Had vroeger hier in België een abonnement en in Nederland regelmatig ook in de prijzen gereden...
Ik probeer het echt te vermijden...zou ouderdom dan toch wijsheid meebrengen??
 
Skippy sumo in zen, 河豚 in andere gevallen ;) Sushi met plakje 河豚 ook heerlijk. :chef:

De foto s van het album zijn erg leuk. Vandaag ook weer eens zelf terug gelezen. De tekst is inderdaad alsof inderdaad Edward Murphy aanwezig was. Dus of het nu een nuttige bron van info is, is twijfelachtig.
 
Update: het glas is smetteloos. (y)

Het styrodur ging er makkelijk uit, silicone verwijderd en na twee keer schoonspuiten van alle kieren, alle restjes zand, steentjes en vuil eruit. Enkel nog een paar kringen te zien waar de silicone zat-ga ik morgen wel proberen verwijderen. De bak is ineens vééééél lichter geworden.
Ga toch een dunne zandlaag toepassen, denk ik. De vijzen van de onderkast zijn zichtbaar door het glas en er zijn ook nog wat kleine plekjes te zien op de bovenkant van de onderkast. Heb geen zin de 100kg glas nog eens te verplaatsen, als wat zand dat kan camoufleren, vooral omdat ik het ook mooier vind.

De bodemresten...op de foto met de andere huisdieren.

Bekijk bijlage 309409

En zo ziet het er nu uit.

Bekijk bijlage 309411


Gelukkig is het van een webshop in Australië...22000km vind ik ietsje te ver om een vis te laten vliegen.



Tja, ik ben niet dol op van die foto's die je soms toegestuurd krijgt. Had vroeger hier in België een abonnement en in Nederland regelmatig ook in de prijzen gereden...
Ik probeer het echt te vermijden...zou ouderdom dan toch wijsheid meebrengen??
Wauw dat heb je even snel voor elkaar (y)

Gewoon beginnen met een laagje zand. Nu hij toch leeg is zou je ook even kunnen overwegen om er tempex onder te doen dan zie je in ieder geval die schroeven niet en qua druk verdeling is het wellicht ook handig hoewel ik niet goed kan zien of het een juwel is met z on frame werk erom heen. Ik weet niet of dan tempex handig is dat zou je even kunnen vragen in een ander forum gedeelte waar meer technische kennis aanwezig is.

We zullen over een paar maand wel weer posts zien, gezien ik het geluk heb met 3 dames ga ik over op bare bottom :pp Hoewel uit Belgie ligt dit toch misschien anders

Had je niet beter in geval van de rest van je dieren het kunnen omdraaien in het belang van vissen. Een levende hond en 2 design katten?
 
Skippy sumo in zen, 河豚 in andere gevallen ;) Sushi met plakje 河豚 ook heerlijk. :chef:

De foto s van het album zijn erg leuk. Vandaag ook weer eens zelf terug gelezen. De tekst is inderdaad alsof inderdaad Edward Murphy aanwezig was. Dus of het nu een nuttige bron van info is, is twijfelachtig.
Tja, dat kan soms gebeuren. Helaas. Ook ik heb inmiddels een paar andere vissen, dus ben er inmiddels wel geestelijk op voorbereid dat er plotseling van alles de kop op kan steken. Daarom helpt alle kennis, vind ik. Ik heb er in ieder geval wel heel veel aan gehad tot nu toe.
 
Snel...nou ja, het kwam er echt makkelijk uit. De bodem lag er dan ook maar 2 jaar in, het is een vrij recent aquarium.
Het is een Aquatlantis fusion en ik dacht dat zij aanraden om niks tussen kast en aquarium te leggen.

Ja is misschien makkelijker bij het eieren verzamelen.:)

Tja, de kat is hier bij mij gebleven na m'n vorige relatie(kon niet mee en op de vraag of ze nu kan komen heb ik nog geen antwoord gehad). Ik ben niet echt een kattenmens. Gelukkig heeft ze quasi géén interesse in de vissen. Het beestje is al 14/15 jaar en zal waarschijnlijk haar oude dag bij mij slijten.
Heb vroeger véél honden gehad-een 10-tal alles bij elkaar denk ik, maar nu houd ik het voorlopig bij deze twee. Ze passen meer bij het kunstgras.:ROFLMAO:
 
Ach, beter een kat achterlaten dan een huis met kids :engel:

Ik ben wel een katten mens en ik zou z on oude rode rakker dan ook nog maar zijn laatste jaartjes bij je houden. Als iemand haar kat al niet mee neemt en geen antwoord geeft op je vraag, zal denk niet erg betrokken zijn bij poezen beest. Ze zou hem van mij helemaal niet meer krijgen.

Ja volgens mij tempex en bepaalde aquariums niet doen maar ik weet niet welk merk/wel niet. Misschien dan stukje wit tape erover? Maar natuurlijk ook wel een klusje om dat ding op te tillen. Gewoon laagje zand erop en wellicht dat je volgend jaar wel weer een grotere wil. We gaan ervan uit dat je sluiers jumbo s worden dus dan krijg je toch te maken met plaats gebrek.
 
Ik ben echt heel benieuwd naar wat er uiteindelijk in je bak gaat zwemmen. Sluiers zijn echt heel leuk, alleen wel bewerkelijk om goed te houden. Ze hebben ook allemaal hun eigen karakter, dat maakt het dan wel weer goed en de moeite meer dan waard.
 
Gewoon laagje zand erop en wellicht dat je volgend jaar wel weer een grotere wil. We gaan ervan uit dat je sluiers jumbo s worden dus dan krijg je toch te maken met plaats gebrek

Moet wel toegeven dat ik er deze week al aan dacht...misschien toch nog maar snel uitkijken naar een 2m...maar ja, dan zit je met een 180l én een 450l om op hun beurt door te verkopen...eens moet je stoppen. Maar ja, volgend jaar...je zegt daar zo iets. :rolleyes:
 
Hoop dat je geen nachtmerrie op laatste tijdstip van bericht had. Dat je wakker schrok van allerlei aquariums met sluiers en dacht wat moet ik nu toch ;)

Of gewoon de 180L speciaal aquarium voor pearl scale, de 450L voor ranch en de 2 meter voor oranda :cool: Je heb nog 2,5 maand voor volgend jaar dus maar eens rustig na denken
 
Tja, dat kan soms gebeuren. Helaas. Ook ik heb inmiddels een paar andere vissen, dus ben er inmiddels wel geestelijk op voorbereid dat er plotseling van alles de kop op kan steken. Daarom helpt alle kennis, vind ik. Ik heb er in ieder geval wel heel veel aan gehad tot nu toe.

Reactie OTT maar ik heb iets niet goed gedaan denk ik. Weet even niet meer hoe dit ging qua citeren. Ik heb gekopieerd en geplakt maar dan krijg jij denk geen melding. :oopss:
 
Vandaag twintig kilo Sansibar dark gehaald, waarvan tien kilo uiteindelijk gebruikt in het aquarium. Had al gelezen dat dit zand ongelooflijk veel stof bevat, maar dat viel toch nog tegen. Heb per vijf kilo het zand gespoeld...na een keer of vijftien spoelen was het 'redelijk'. Was het zo beu en dacht dat het toch niet beter kon, dus toch maar in het aquarium gedaan. Viel toch nog tegen, kijk maar even naar de foto's.

Ook gisteren nog 12 kg biohome ultimate, een dikke vierkante meter filtermatten en 5 liter aquamaker besteld. Die laatste is nodig omdat ons water hier, zooveel chloor bevat(± 50mg/l). Vermits er wel wat wissels gepland staan de volgende maanden, jaren, gewoon de grootse verpakking genomen. Achteraf even de rekensom gemaakt en gemerkt dat ik nu 25000liter water kan 'verbeteren'.
Moet even genoeg zijn. :ROFLMAO:
Zodra de waterverbeteraar binnen is ga ik het aqaurium verder vullen...vermits de chloor ook een deel van de bacteriën in de filter aantast, ga ik dus wijselijk wachten. Zo dagen en nachten rondstruinen op aquariumfora heeft me al behoed voor een paar beginnersfouten-niet dat die er niet meer zullen komen-maar deze heb ik in ieder geval laten liggen.




Het is niet dat ik m'n best niet gedaan heb.

20201009_174757.jpg


Na 15 keer spoelen...in het aquarium.

20201009_180141.jpg


20201009_180055.jpg


Uren later...

20201009_210938.jpg


20201009_211050.jpg


20201009_211101.jpg
 

Terug
Bovenaan