Giebeltje
Well-known member
Nou nou, je hebt met recht bergen verzet gisteren. Wat een klus! Maar wel een mooi kleurtje dat zand. Ik denk dat dat een mooie bak gaat worden...
En oh ja.... Sluiers halen zich gemakkelijk open aan scherpe randjes, ik heb dus mijn scherpe stenen verwijderd en vervangen door maaskeien.Goed bezig. Weet wel dat een flink deel van je bacteriën zich in de bodem vestigen. Het lijkt, zoals ik kan zien op de eerste goudvisfoto, dat je er een extern filter op hebt staan? Blijf hier dan van af en maak deze niet schoon, deze bacteriën moeten je bak in balans gaan houden. Schoonmaken van je filter maakt deze oh zo nodige bacteriën ook dood als je pech hebt.
Wat ik dan persoonlijk zou doen is zoveel mogelijk water overhevelen naar iets van een speciekuip ofzo en je filter en heater hierop zetten. Vissen ook in deze bak met al je planten. Door eerst je water af te hevelen voor je ergens aan gaat zitten, blijft het water zo schoon als mogelijk. Natuurlijk kun je wel alles uit de bak halen als je de vissen gaat vangen, weet wel dat het water dan waarschijnlijk troebel zal worden. Maar dat komt vast goed!
Dan je aquarium leeg, bodem eruit (want die ga je toch wisselen) en gelijk even de decoratie ontzien van alle alg. Hardscape weer terug in de bak en vervolgens het zand. Weet niet wat je er in hebt, maar met zware hardscapestukken kun je die het beste eerst in de bak doen voor het zand, zodat als de vissen het zand er onderweg graven je niet met drukpunten ofzo op de bodem komt te zitten. Een kokosnoot ofzo kun je rustig op het zand plaatsen en dan kun je het zand er ook als eerste in doen. Even zelf de inschatting maken. Het hout in mijn bakken staat bijvoorbeeld op het glas voordat ik er zand in heb gedaan, omdat het best zware stukken worden. Dat in combinatie met de gravers en corydoras die ik heb voorkom ik zo dat er zand onder het hout komt en de vissen die weg kunnen graven. Beter voorkomen dan genezen
Als de hardscape terug is en de bodem er weer in zit, kun je de planten terugzetten op de plek waar je ze wilt. Je filter draait dan nog steeds met je vissen mee. Water aanvullen vanuit de bak met vissen, zoveel mogelijk oud water. Klein laagje bij de vissen laten en die laten zwemmen. Filter weer terugplaatsen in het aquarium en het aquarium aanvullen met kraanwater op temperatuur. In feite doe je dan een waterwissel en hoe meer oud water, hoe minder de overgang voor de vissen is omdat de waterwaarden zo veel mogelijk dan overeenkomen met waar ze vandaan kwamen (de tijdelijke bak) Temperatuur zoveel mogelijk overeen laten komen tussen het water van de vissen en het aquarium en de vissen dan weer als laatste terugplaatsen. Water uit de bak waar ze inzaten kan dan weg.
Als alles dan weer terug in de bak is er rondzwemt, begint het eigenlijk pas; in het begin zul je spaarzaam moeten voeren en zeker geen vis toevoegen, omdat je bak eigenlijk opnieuw opstart. Je bacteriën in het filter moeten alles doen. Evt paar keer extra waterwissel doen de eerste tijd, om het water zo goed mogelijk te houden en de kans op een dodelijke nitrietpiek oid te voorkomen of minder te maken. Geef de bak de tijd om even weer stabiel te worden.
Hopelijk heb je hier wat aan want als de bak toch leeg moet, dan zou ik ook gelijk de algen verwijderen. Bovenstaand heb ik vaker gedaan en werkt bij mij. Zorg dat je alles klaar hebt staan wat je nodig hebt en dan moet het goed gaan. Aan jou de keuze natuurlijk of je het ook zo wilt doen of dat je alleen je bodem veranderd
Nee hoor...fiilters zijn niet gestopt met draaien....hebben constant bacteriën aan boord gehad plus zuurstofrijk aquariumwater erdoor én krijgen volgende week nog een stevige boost met de gel ballen. Ik ga deze zwaar overdoseren.Pfff nu dan maar 4 weken wachten op het spannende moment
Ik ken het goedje alleen in het kader van me kapsel😉Och waterstofperoxide (ook wel zuurstofwater) is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof atoom. Het is instabiel en zal uiteindelijk uiteenvallen in gewoon water en los zuurstof atoom deeltje, dus zuurstofgas en wordt als oplossing altijd gebruikt in die oxydator apparaatjes. Het werkt prima al heb ik de noodzaak nooit gezien in een normaal aquarium.
Onlineaquariumspullen.nl verkoopt ze ook en zegt er het volgende over: Als de stroom ooit uitvalt, of er gaat iets stuk, dan zorgt de oxydator er voor dat het aquarium toch wordt voorzien van de zuurstof die de dieren in leven houdt.
Die mededeling zag ik inderdaad. Wat ik me afvraag: ik heb zelf Waterstofperoxide 3% dat ik gebruik bij reiniging van wondjes bij de vissen. Klein flesje, bij de apotheek gehaald. Er staat op dat je het deksel er niet vast op moet terugdraaien, en dat je het ongeveer een maand kunt gebruiken. Bij die Oxidators moet je een vloeistof kopen die bestaat uit 6% of 12% Waterstofperoxide. Zou dat dan wel langer houdbaar zijn?Och waterstofperoxide (ook wel zuurstofwater) is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof atoom. Het is instabiel en zal uiteindelijk uiteenvallen in gewoon water en los zuurstof atoom deeltje, dus zuurstofgas en wordt als oplossing altijd gebruikt in die oxydator apparaatjes. Het werkt prima al heb ik de noodzaak nooit gezien in een normaal aquarium.
Onlineaquariumspullen.nl verkoopt ze ook en zegt er het volgende over: Als de stroom ooit uitvalt, of er gaat iets stuk, dan zorgt de oxydator er voor dat het aquarium toch wordt voorzien van de zuurstof die de dieren in leven houdt.
Uit een oxydator komen geen zichtbare bubbels maar is zo dat de zuurstof gelijk in het water word opgelost en door de stroming word verdeeld.Hoewel veel sluiers wel graag spelen met luchtbellen...
Ik denk dat een bak met onderhoud zoals jij doet en met grote filters het effect nihil is, het is meer om een zuurstof tekort op te lossen, zeker in de zomermaanden, met zoveel waterwisseling als jij doet komt de bak niet aan z'n tekort en als onderhoud ook onnodig.Misscien dat het dan toch wel interessant kan zijn als aanvulling in een bak met super vervuilende vissen.
Ik denk dat een bak met onderhoud zoals jij doet en met grote filters het effect nihil is, het is meer om een zuurstof tekort op te lossen, zeker in de zomermaanden, met zoveel waterwisseling als jij doet komt de bak niet aan z'n tekort en als onderhoud ook onnodig.
Ik denk ook aan de toekomst....er is namelijk dik 2 meter muur vrij die nu maar voor 3/4 gebruikt wordt. 😉Leuk project en goed aangepakt. Ik ben een groot voorstander van de Pondguru filterindeling (of het biologische gedeelte nou biohome is of niet) al denk ik dat 12 kilo biohome wat overdreven is. Kwaad zal het niet kunnen hoor, alleen voor je portemonnee 😉
Is er dan zoveel verschil gebruik maken oxydator of luchtpomp? Het is toch zo te zien nogal een groot lelijk ding in je aquarium.
Daar ben ik vrij zeker van, als ik hier zo een beetje rondlees. Vooral de gedachte 'als het goed draait, zo weinig mogelijk veranderingen aanbrengen' zie ik op dit forum héél erg vaak voorbijkomen.🙂Filter is toch een dingetje wat je in de tijd ga ervaren en moet aanpassen naar omstandigheden.
Die mededeling zag ik inderdaad. Wat ik me afvraag: ik heb zelf Waterstofperoxide 3% dat ik gebruik bij reiniging van wondjes bij de vissen. Klein flesje, bij de apotheek gehaald. Er staat op dat je het deksel er niet vast op moet terugdraaien, en dat je het ongeveer een maand kunt gebruiken. Bij die Oxidators moet je een vloeistof kopen die bestaat uit 6% of 12% Waterstofperoxide. Zou dat dan wel langer houdbaar zijn?
Goedemorgen Daniel,Ik vind dat zuurstof verhaal nogal overdreven en de noodzaak die besproken wordt in dit topic weinig (of eigenlijk helemaal niet) onderbouwend. Behalve een onderbuik gevoel en 'voelt wel lekker' kom ik helaas niet echt iets wetenschappelijks tegen. Hoe snel gaat het zuurstof uit het water? Wie of wat verbruikt het dan? Zijn we hier elkaar gewoon vriendschappelijk schouderklopjes aan het geven? Prima hoor maar vermom het dan niet als advies, dit om een nieuwe mythe te voorkomen 😉 Hier komt dus wat tegengas.
Net als co2 zit o2 gewoon opgelost in het water en aan de hand van de temperatuur van dat water is er een maximale natuurlijke o2 waarde (verzadigingspunt) waarna er niet meer zuurstof in het water opgelost zal worden door gasuitwisseling. Er zal dus een equilibrium ontstaan en de hoeveelheid zuurstof in het water wordt automatisch geregeld. Er zijn situaties waarin deze natuurlijke balans niet voldoende is en vaak is dit bij een extreem hoge temperatuur (er kan dan namelijk minder zuurstof opgelost zijn dus is het eerder op), bij een extreem lage stroming in het water of als de oppervlakte van het water grotendeels bedekt is met planten. En zelfs dan heb je ook nog verbruikers nodig. Bijvoorbeeld een flink beplant aquarium kan tijdens de nacht een hoop zuurstof verbruiken en dat is vaak waar het mis gaat. Extra zuurstof in het water brengen is dan ook alleen nodig bij flink beplante aquaria met relatief weinig stroming of veel oppervlakte beplanting die de gasuitwisseling belemmeren. Naast flink beplante aquaria kun je ook denken aan overbevolkte kweekbakken waar veel vis in zit. Een handvol sluiers in een paar honderd liter water is nou niet direct overbevolkt te noemen, in ieder geval niet in de zin dat het zuurstofniveau in het water een probleem is.
Nu gaat het hier om een goudvissen aquarium op kamertemperatuur, met twee flinke filters die voldoende beweging in het water brengen. Extra zuurstof toevoegen is echt geen reden toe en kan zelfs gevaarlijk zijn. De natuurlijke balans (saturatie) is een langzaam proces en als je die kunstmatig, met bijvoorbeeld een oxydator op 100% houdt kan dit in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld tijdens het hoogtepunt van de fotosynthese van je planten leiden tot een hogere saturatie dan 100% en dit kan dodelijk zijn voor vissen (vanaf 150% saturatie geloof ik). Een te veel aan o2 is in ieder geval dodelijker voor de vissen dan een te veel aan co2, om even een vergelijking te maken. Een normaal luchtpompje / bruissteen zal alleen de natuurlijke balans sneller herstellen door de oppervlakte beweging die dit teweeg brengt en is naar mijn mening dan ook een betere / veiligere manier van o2 'toevoegen' aan het water. Niet zo geforceerd als een oxydator maar opnieuw, in dit geval volkomen overbodig.
Cornelius heeft hier wel een mooi artikel over geschreven op zijn website als je hier meer over wilt weten.
https://www.tspt.nl/CO2/CO2_O2.html
De algemene tendens in dit topic is het ondersteunen van de keuzes die iemand al heeft gemaakt zonder onderbouwing. Dat komt naar lezers over als bevestiging dat dit juist is en kan dus als advies gezien worden. Houd er rekening mee dat we hier niet alleen de TS aan het 'helpen' zijn maar dat dit topic onderdeel wordt van de massa's aan informatie op het internet waar anderen, zelfs zonder dat ze hier lid van het forum zijn informatie vandaan gaan halen. Daarom geef ik wat tegengas.Waar en wie geeft advies dat hij een oxydator moet aan schaffen.
Dat is mij te makkelijk. Je hoeft gelukkig geen wetenschapper te zijn om de wetenschappelijke methode toe te passen. Je hoeft dan ook niet je bril op te zetten en je labjas aan te trekken voor je advies mag geven maar een beetje logisch nadenken en onderzoeken voor je wat roept mag wat mij betreft toch wel.We zijn dan ook geen wetenschappers zover ik weet
We zijn geen vissendokter aan het spelen een saturatiemeter op de borstvin wordt lastig 🙂 Er zijn wel manieren om de saturatie van het water te meten met een zogenaamde DO (dissolved oxygen) meter. Dat is echter niet nodig mits je zoals eerder geschreven niet overdreven veel zuurstof in het water probeert te krijgen of aan de andere kant, de natuurlijke gasuitwisseling niet te veel belemmerd. In het kort is dat ook precies wat ik bedoel, maak het niet te gek.Nu dan wetenschappelijk advies? Hoe meet je dit? Hoe meet je zuurstof gehalte in water en hoe in de vis? Saturatiemeter op de borstvin 😎
Enthousiasme is natuurlijk leuk en gewenst. Zoals eerder genoemd probeer ik alleen wat tegengas te geven over het o2 verhaal. Het is verder een heel leuk project en ziet er goed uit, dat ben ik met jullie eens.Fijn dat het prima is. Het is toch leuk dat TS reacties krijgt met de start van zijn avontuur.
Mooie uitleg, Daniel. Interessante materie, dat wel. En de website van Cornelius vind ik sowieso een aanrader, was er ook al eens wezen kijken om kennis en inspiratie op te doen. Dank.Ik vind dat zuurstof verhaal nogal overdreven en de noodzaak die besproken wordt in dit topic weinig (of eigenlijk helemaal niet) onderbouwend. Behalve een onderbuik gevoel en 'voelt wel lekker' kom ik helaas niet echt iets wetenschappelijks tegen. Hoe snel gaat het zuurstof uit het water? Wie of wat verbruikt het dan? Zijn we hier elkaar gewoon vriendschappelijk schouderklopjes aan het geven? Prima hoor maar vermom het dan niet als advies, dit om een nieuwe mythe te voorkomen 😉 Hier komt dus wat tegengas.
Net als co2 zit o2 gewoon opgelost in het water en aan de hand van de temperatuur van dat water is er een maximale natuurlijke o2 waarde (verzadigingspunt) waarna er niet meer zuurstof in het water opgelost zal worden door gasuitwisseling. Er zal dus een equilibrium ontstaan en de hoeveelheid zuurstof in het water wordt automatisch geregeld. Er zijn situaties waarin deze natuurlijke balans niet voldoende is en vaak is dit bij een extreem hoge temperatuur (er kan dan namelijk minder zuurstof opgelost zijn dus is het eerder op), bij een extreem lage stroming in het water of als de oppervlakte van het water grotendeels bedekt is met planten. En zelfs dan heb je ook nog verbruikers nodig. Bijvoorbeeld een flink beplant aquarium kan tijdens de nacht een hoop zuurstof verbruiken en dat is vaak waar het mis gaat. Extra zuurstof in het water brengen is dan ook alleen nodig bij flink beplante aquaria met relatief weinig stroming of veel oppervlakte beplanting die de gasuitwisseling belemmeren. Naast flink beplante aquaria kun je ook denken aan overbevolkte kweekbakken waar veel vis in zit. Een handvol sluiers in een paar honderd liter water is nou niet direct overbevolkt te noemen, in ieder geval niet in de zin dat het zuurstofniveau in het water een probleem is.
Nu gaat het hier om een goudvissen aquarium op kamertemperatuur, met twee flinke filters die voldoende beweging in het water brengen. Extra zuurstof toevoegen is echt geen reden toe en kan zelfs gevaarlijk zijn. De natuurlijke balans (saturatie) is een langzaam proces en als je die kunstmatig, met bijvoorbeeld een oxydator op 100% houdt kan dit in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld tijdens het hoogtepunt van de fotosynthese van je planten leiden tot een hogere saturatie dan 100% en dit kan dodelijk zijn voor vissen (vanaf 150% saturatie geloof ik). Een te veel aan o2 is in ieder geval dodelijker voor de vissen dan een te veel aan co2, om even een vergelijking te maken. Een normaal luchtpompje / bruissteen zal alleen de natuurlijke balans sneller herstellen door de oppervlakte beweging die dit teweeg brengt en is naar mijn mening dan ook een betere / veiligere manier van o2 'toevoegen' aan het water. Niet zo geforceerd als een oxydator maar opnieuw, in dit geval volkomen overbodig.
Cornelius heeft hier wel een mooi artikel over geschreven op zijn website als je hier meer over wilt weten.
https://www.tspt.nl/CO2/CO2_O2.html
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.