Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Nou nou, je hebt met recht bergen verzet gisteren. Wat een klus! Maar wel een mooi kleurtje dat zand. Ik denk dat dat een mooie bak gaat worden...
 
Weer een heel klusje. Mooi kleurtje bodem bedekking. Stof trekt wel weg als je de filters al heb draaien. Met name als je iets oranje neem dan zal dat er mooi uitknallen tegen z on donkere bodem. Nu ik die boor machine met dat roerding zie, wat een goed idee.(y) Ik deed dit altijd met de hand en heeft me veel nagels gekost met roeren.

Heb je al je filters draaien? Geen problemen dat de outflow je bodem weg duwt? Zat er bij die biohome ook bacterie balls?

Dat is natuurlijk wel balen dat er chloor uit je waterleiding komt. Dat is hier niet zo dus heb me daar ook nooit in verdiept verder. Als je ga verversen hoe wil je dat dan gaan doen? Moet je dan eerst 100den liters gaan voorbereiden en ergens in opslaan? Dat zou wel nog meer werk wezen.

Wat je heb gehaald voor dit probleem ken ik niet. Ik heb wel flessen seachem prime gebruikt denk dat dit net zo iets is maar dat waren kleine flesjes en erg kostbaar om op grote plonsen water te gebruiken. maar 25000 liter heb je voorlopig wel genoeg.

Google eens op zeoliet. Ik gebruik het ook zo nu en dan wanneer nodig. Dit zou je in je filter bij kunnen stoppen maar ook een PVC buis maken met gaatjes en op de bodem kunnen leggen. Dit kun je renegeren met zout en dan weer her gebruiken. Word wel in vijvers gebruikt. Nadeel is dan wel dat je verdere toevoegingen zoals planten voeding niet kunt gebruiken. Kan wel maar zinloos want die absorbeerd de zeoliet ook. Maar planten is toch al een dingetje met sluiers.
 
Bak is gevuld met vers(behandeld) water, nog wel een 180 liter gerecupereerd uit de juwel waar ik steeds een deel in opvang, kwestie van niet compleet nieuw te beginnen. Ik weet wel dat de meeste bacteriën in bodem en filter(s) zitten maar toch...al was het maar voor m'n gemoedsrust. :ROFLMAO:
Heb er wat stenen en hout in gelegd...gewoon om eens te zien wat, welk effect heeft. Allebei de filters draaien, geen probleem naar bodem toe.
De Pure Pond gell balls had ik over gekeken tijdens bestellen, goeie tip, gelijk 2kg besteld-goed voor 20 kuub. Vanaf woensdag filters beginnen overzetten naar biohome...gaat goed komen.

Zeoliet ga ik eens over inlezen...


Hoe het er voorlopig uitziet.

20201010_182004.jpg


Hetzelfde met bewegende beelden.
 
Begint er al mooi uit te zien. Alleen... toen ik mijn bak ging inrichten kreeg ik het advies om de stenen niet op het zand te zetten maar op de bodem eronder. Anders kan het gewicht ongelijk verdeeld worden, en bovendien kan in het zand onder de steen bodemrot ontstaan. Ik citeer:

Goed bezig. Weet wel dat een flink deel van je bacteriën zich in de bodem vestigen. Het lijkt, zoals ik kan zien op de eerste goudvisfoto, dat je er een extern filter op hebt staan? Blijf hier dan van af en maak deze niet schoon, deze bacteriën moeten je bak in balans gaan houden. Schoonmaken van je filter maakt deze oh zo nodige bacteriën ook dood als je pech hebt.

Wat ik dan persoonlijk zou doen is zoveel mogelijk water overhevelen naar iets van een speciekuip ofzo en je filter en heater hierop zetten. Vissen ook in deze bak met al je planten. Door eerst je water af te hevelen voor je ergens aan gaat zitten, blijft het water zo schoon als mogelijk. Natuurlijk kun je wel alles uit de bak halen als je de vissen gaat vangen, weet wel dat het water dan waarschijnlijk troebel zal worden. Maar dat komt vast goed!

Dan je aquarium leeg, bodem eruit (want die ga je toch wisselen) en gelijk even de decoratie ontzien van alle alg. Hardscape weer terug in de bak en vervolgens het zand. Weet niet wat je er in hebt, maar met zware hardscapestukken kun je die het beste eerst in de bak doen voor het zand, zodat als de vissen het zand er onderweg graven je niet met drukpunten ofzo op de bodem komt te zitten. Een kokosnoot ofzo kun je rustig op het zand plaatsen en dan kun je het zand er ook als eerste in doen. Even zelf de inschatting maken. Het hout in mijn bakken staat bijvoorbeeld op het glas voordat ik er zand in heb gedaan, omdat het best zware stukken worden. Dat in combinatie met de gravers en corydoras die ik heb voorkom ik zo dat er zand onder het hout komt en de vissen die weg kunnen graven. Beter voorkomen dan genezen

Als de hardscape terug is en de bodem er weer in zit, kun je de planten terugzetten op de plek waar je ze wilt. Je filter draait dan nog steeds met je vissen mee. Water aanvullen vanuit de bak met vissen, zoveel mogelijk oud water. Klein laagje bij de vissen laten en die laten zwemmen. Filter weer terugplaatsen in het aquarium en het aquarium aanvullen met kraanwater op temperatuur. In feite doe je dan een waterwissel en hoe meer oud water, hoe minder de overgang voor de vissen is omdat de waterwaarden zo veel mogelijk dan overeenkomen met waar ze vandaan kwamen (de tijdelijke bak) Temperatuur zoveel mogelijk overeen laten komen tussen het water van de vissen en het aquarium en de vissen dan weer als laatste terugplaatsen. Water uit de bak waar ze inzaten kan dan weg.

Als alles dan weer terug in de bak is er rondzwemt, begint het eigenlijk pas; in het begin zul je spaarzaam moeten voeren en zeker geen vis toevoegen, omdat je bak eigenlijk opnieuw opstart. Je bacteriën in het filter moeten alles doen. Evt paar keer extra waterwissel doen de eerste tijd, om het water zo goed mogelijk te houden en de kans op een dodelijke nitrietpiek oid te voorkomen of minder te maken. Geef de bak de tijd om even weer stabiel te worden.

Hopelijk heb je hier wat aan want als de bak toch leeg moet, dan zou ik ook gelijk de algen verwijderen. Bovenstaand heb ik vaker gedaan en werkt bij mij. Zorg dat je alles klaar hebt staan wat je nodig hebt en dan moet het goed gaan. Aan jou de keuze natuurlijk of je het ook zo wilt doen of dat je alleen je bodem veranderd
En oh ja.... Sluiers halen zich gemakkelijk open aan scherpe randjes, ik heb dus mijn scherpe stenen verwijderd en vervangen door maaskeien.

IMG_0261.jpg
 
Tja, vroeger op de zaterdag avond wel wat leukers te bedenken dan aquarium plaatjes te bekijken :rolleyes:

Ziet er goed uit, maar wel ontzettende saaie bewegende beelden. Ik mis een eyecather :DD

Pfff nu dan maar 4 weken wachten op het spannende moment

Als je leuke videotjes krijg van mooie visjes laat je ons toch ook even mee genieten toch?
 
Pfff nu dan maar 4 weken wachten op het spannende moment
Nee hoor...fiilters zijn niet gestopt met draaien....hebben constant bacteriën aan boord gehad plus zuurstofrijk aquariumwater erdoor én krijgen volgende week nog een stevige boost met de gel ballen. Ik ga deze zwaar overdoseren.


purePond.jpg


Het aquarium is eigenlijk gewoon verhuisd, draaide 's avonds na 2.5u al terug, mét de beide filters nog steeds gevuld. Dat was op 21 september. Na 19 oktober(mijn oranda-koopweek in Nederland start dan) komen de vissen erin. Dan draait de aquarium al een kleine maand hier terwijl ie al ingedraaid was...denk niet dat daar nog iets aan te verbeteren valt.

Ik hou m'n waterwaardes goed in het oog. Iemand eigenlijk ervaring met electronische ph meters? Zijn ze betrouwbaar?



Ik heb ook nog carrara keien liggen...ga die volgende week eens testen, zijn totaal rond. De rode op de foto zijn eigenlijk ook niet scherp hoor, heb ze met de dremel al bewerkt vooraleer ze in de bak gingen.
Vind ze wel redelijk 'in your face', weet niet of ze gaan blijven.




En ja...als er ooit vissen in komen ga ik daar héél erg misschien ook wel eens een filmpje van posten...die kans bestaat wel. :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Kan weer me oude account gebruiken :))

Dat is helemaal mooi dat je filters al ingedraaid zijn, scheelt een stukje frustratie.

Kreeg je geen bactie ballen bij de bio home geleverd dan?

Geen ervaring met meten elektrische ph meter. Ik meet eigenlijk nooit meer me ph. Even topic openen bij waterchemie afdeling. Daar zullen wel mensen zitten met ervaring hiermee. Goudvissen afdeling word niet door iedereen gelezen.

Heb je niet al verkoop videootjes of foto s dan. Kunnen we mee genieten van wat je allemaal al op het oog heb. In deze corona ellende is alles wat afleiding geeft mee genomen
 
Ah Michelle, goed om die Dikkop weer terug te zien...fijn dat het account probleem is opgelost!

@aquabelg : op het techniekforum kom je veel leden tegen die van alles geautomatiseerd hebben, en je daarin goed kunnen adviseren. Er is heel veel kennis aanwezig daar.


Ik ben heel benieuwd naar de vissen die je straks hebt. Vond op FB in Pure goldfish community een filmpje van een Thai Oranda, maar die kan ik helaas niet hier neerzetten Deze wel:

 
Wat een leuk filmpje voor de zondag Nina (y)

Wat een mooie zitten erbij. Hoewel ik die met die dicht gegroeide ogen erg zielig vind. Vooral die diep rode/oranje kleur vind ik persoonlijk erg mooi. Maar die zwarte mag er ook zijn :smitten:

Met zulk soort filmpjes word het voor TS helemaal moeilijk om zijn keuze te maken. Alles word afgekeurd hier in Nederland :ROFLMAO:
 
Zou kunnen dat er bio ballen bijgeleverd worden, heb ik in ieder geval niks van gelezen...
Nu ja...heb voor alle zekerheid een grote pot besteld, komt goed dus.

Voor de automatische metingen zal ik het techniek-gedeelte inderdaad eens doorspitten, benieuwd of er al betrouwbare en natuurlijk ook betaalbare systemen bestaan.

Goh...ik heb één vis toegezegd via mail, zodra ik de bankgegevens heb schrijf ik het geld al over-kwestie dat ik zeker ben dat ie voor mij gereserveerd wordt. Das wel een vis die ik overneem van iemand. Dan zag ik nog wel een paar leuke vissen zowel bij Dino als bij Golden Angels....maar ik heb nog geen keus gemaakt...

Zeker is wel dat die show-winners niet echt mijn ding zijn, ze zijn mij te extreem.
 
Mogen wij niet mee genieten van een sneak preview. Een tipje van de sluier :DD


:foto: Foto s, video s (de bank gegevens hoeft dan weer niet)

Golden angels ken ik nog niet. Zal eens googlen.

Heb je real time video s van dino? Bahhhhh
 
Vandaag 3 pakketjes thuisbezorgd gekregen...en ja er zaten dus bacterieballen bij de biohome, een klein zakje. Maar ik had deze middag al 40 balletjes in de filters gedaan, van een nitrificerend bacterietje teveel is nog geen vis doodgegaan(denk ik...).
Morgen de filters allebei eens beginnen overzetten, het oude filtermateriaal gooi ik wel tijdelijk in het aquarium.
20201013_192634.jpg


Zou een oxydator(type W of A) trouwens een goed idee zijn om de luchtpomp(en) te vervangen? Vind dat deze nogal veel lawaai maken, ik las(en zag) dat zo'n oxydator mooie fijne bubbeltjes zuurstof maakt-lijkt me wel iets.

En in dit filmpje zag ik wel een paar vissen die ik wel leuk vind.

KLIK
 
Jij hou tenminste nog de economie draaiende :DD

Geen flauw idee wat een oxydator is. Wat verschil is met een luchtpomp.

Zijn wel meer die biohome hebben. Ik had dan ook gelezen dat sommige de bioballen erbij kregen. Maar zo heb je voorlopig maar genoeg in huis. Ik stop er ook altijd wat in bij filter schoonmaakbeurt.

Neem aan dat je wel weet hoe filter te vullen. Zal ook wel gebruiksaanwijzing bij zitten. Als je maar voor wat vervuiling blijf zorgen zodat bacties wat te doen hebben.


Mooie visjes op video. Wat een staarten :love: Die zwart met witte erg mooi en die zwarte met gelige kop die heeft echt een superstaart, die witte met wat tekening, wat een leuk bekje.........

Beter maar geen filmpjes meer plaatsen want moet me bedwingen om niet wat te bestellen :br:
 
Een oxydator is (kort door de bocht) een potje gevuld met watersofperoxide, die samen met een katalisatorsteentje(s) omgekeerd in een behuizing zit en in je aquarium wordt geplaatst...de chemische reactie geeft pure zuurstof die in héle fijne bubbels(lost super op in het water) vrijkomen. Afhankelijk van de grootte kunnen ze tot 30 dagen werken, waarna je ze gewoon terug vult en alles begint van voren af aan.

oxydator-w-15-x-18-cm.jpg


In het filmpje zijn het vooral één zwarte en de oranje oranda die ik héééél erg mooi vind...normaal ga ik volgende week kijken, nog wel een afspraak maken.

Filter wordt volledig à la 'pondguru' gevuld...iets wat Erikdebrabander trouwens ook met zijn fluval gedaan heeft.
Bij mij gaat het dik 10 kg biohome ultimate zijn(ik hoop op 11 à 12kg), wat sowieso garant staat voor 1000/1200l gewoon/500/600l sterk belast aquarium. Wel in een volledige nitrogene cyclus dan, dus echt alle ammoniak, nitriet en nitraat eruit.
 
Dat is inderdaad een leuk idee, zo'n oxydator. Ik kende het niet. In mijn bak zorgt de waterpest trouwens voor zuurstof. Ik voeg dagelijks 4 ml easycarbo toe en wekelijks wat vloeibare plantenvoeding, en ik merk wel verschil met mijn plantjes. Vooral met de Waterpest, die gaat zo goed dat de Sluiers er geen vat op hebben... ze zwemmen er wel graag tussen.
 
Leuk project en goed aangepakt. Ik ben een groot voorstander van de Pondguru filterindeling (of het biologische gedeelte nou biohome is of niet) al denk ik dat 12 kilo biohome wat overdreven is. Kwaad zal het niet kunnen hoor, alleen voor je portemonnee ;)
 
Waterstofperoxide in je aquarium :eek: Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Zou dan wel zorgen dat dat ding goed verankerd staat want wat gebeurd er als dat ding omvalt en het goedje in je water terecht komt?

Is er dan zoveel verschil gebruik maken oxydator of luchtpomp? Het is toch zo te zien nogal een groot lelijk ding in je aquarium.

Ik draai op seachem matrix. Toen was er nog geen guru pond of was dit nog niet zo bekend. Ik heb nog een hoop algeneters erbij (hardnekkige voortplantings fout) en door bare bottom zijn mijn filters ware drekbakken.
Ondanks ik elke dag 2x even de meeste stront afhevel.

Met filterwatten /sponzen inlaat heb ik na een dag of 3/4 al problemen met de flow. Ik vind filteronderhoud geen leuk klusje en heb al van alles geprobeerd qua materiaal en heb sinds 2 weken groffe vijverwatten. Dit werkt een stuk beter dan die witte rommel. Ik heb nog een mand dubbele groffe spons erin voordat het de matrix bereikt zodat het ergste vuil eruit is maar dat is niet heel handig want die moet ik toch wel om de max 3 weken schoon spoelen en de laag drek eronder eruit gieten. Moet dan toch alle manden eruit halen. Door dit intensieve onderhoud wat gewoon nodig is wil ik flow houden, heb ik toch wel eens schommelingen. Niet heel ernstig en dat vang ik dan op met zeoliet. Ik heb nog een intern filter met uv en daar gaat de zeoliet in tevens dan even eventuele eencellige de nek omdraaien.

Filter is toch een dingetje wat je in de tijd ga ervaren en moet aanpassen naar omstandigheden.
 
Och waterstofperoxide (ook wel zuurstofwater) is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof atoom. Het is instabiel en zal uiteindelijk uiteenvallen in gewoon water en los zuurstof atoom deeltje, dus zuurstofgas en wordt als oplossing altijd gebruikt in die oxydator apparaatjes. Het werkt prima al heb ik de noodzaak nooit gezien in een normaal aquarium.

Onlineaquariumspullen.nl verkoopt ze ook en zegt er het volgende over: Als de stroom ooit uitvalt, of er gaat iets stuk, dan zorgt de oxydator er voor dat het aquarium toch wordt voorzien van de zuurstof die de dieren in leven houdt.
 
Och waterstofperoxide (ook wel zuurstofwater) is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof atoom. Het is instabiel en zal uiteindelijk uiteenvallen in gewoon water en los zuurstof atoom deeltje, dus zuurstofgas en wordt als oplossing altijd gebruikt in die oxydator apparaatjes. Het werkt prima al heb ik de noodzaak nooit gezien in een normaal aquarium.

Onlineaquariumspullen.nl verkoopt ze ook en zegt er het volgende over: Als de stroom ooit uitvalt, of er gaat iets stuk, dan zorgt de oxydator er voor dat het aquarium toch wordt voorzien van de zuurstof die de dieren in leven houdt.
Ik ken het goedje alleen in het kader van me kapsel;)
 
Och waterstofperoxide (ook wel zuurstofwater) is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof atoom. Het is instabiel en zal uiteindelijk uiteenvallen in gewoon water en los zuurstof atoom deeltje, dus zuurstofgas en wordt als oplossing altijd gebruikt in die oxydator apparaatjes. Het werkt prima al heb ik de noodzaak nooit gezien in een normaal aquarium.

Onlineaquariumspullen.nl verkoopt ze ook en zegt er het volgende over: Als de stroom ooit uitvalt, of er gaat iets stuk, dan zorgt de oxydator er voor dat het aquarium toch wordt voorzien van de zuurstof die de dieren in leven houdt.
Die mededeling zag ik inderdaad. Wat ik me afvraag: ik heb zelf Waterstofperoxide 3% dat ik gebruik bij reiniging van wondjes bij de vissen. Klein flesje, bij de apotheek gehaald. Er staat op dat je het deksel er niet vast op moet terugdraaien, en dat je het ongeveer een maand kunt gebruiken. Bij die Oxidators moet je een vloeistof kopen die bestaat uit 6% of 12% Waterstofperoxide. Zou dat dan wel langer houdbaar zijn?

Ik zag dat dit systeem vooral wordt gebruikt bij garnalen, en bij bakken met hogere temperaturen. Bij Sluierstaarten is de temperatuur een stuk lager, plus dat je veel waterwissels doet, dus misschien inderdaad niet nodig. Hoewel veel sluiers wel graag spelen met luchtbellen...
 
Hoewel veel sluiers wel graag spelen met luchtbellen...
Uit een oxydator komen geen zichtbare bubbels maar is zo dat de zuurstof gelijk in het water word opgelost en door de stroming word verdeeld.
Mijn fles met oxydatorvloeistof gaat veel langer dan een jaar mee en ik heb geen verandering in werking bemerkt.
 
Misscien dat het dan toch wel interessant kan zijn als aanvulling in een bak met super vervuilende vissen.
Ik denk dat een bak met onderhoud zoals jij doet en met grote filters het effect nihil is, het is meer om een zuurstof tekort op te lossen, zeker in de zomermaanden, met zoveel waterwisseling als jij doet komt de bak niet aan z'n tekort en als onderhoud ook onnodig.
Maar dat kan jij het beste beoordelen.
 
Ik denk dat een bak met onderhoud zoals jij doet en met grote filters het effect nihil is, het is meer om een zuurstof tekort op te lossen, zeker in de zomermaanden, met zoveel waterwisseling als jij doet komt de bak niet aan z'n tekort en als onderhoud ook onnodig.

Wij hebben een aquarium met vrij lage bezetting en veel planten, maar wij denken zeker een verschil te zien mbt zuurstof bij gebruik van een oxydator.

Dat dan wel uitgaande van dat de informatie juist zou zijn dat het parelen van planten bij toegevoegde co2 betekent dat de zuurstof verzadigd is.

Wij gebruiken de oxydatoren in de ruime zomer, zo van ongeveer mei/juni tot augustus/september, afhankelijk van de temperatuur buiten.

Wanneer we geen oxydator gebruiken of deze is leeg, parelen onze planten niet, gebruiken we de oxydatoren dan parelen ze wel. Dat bij verder gelijke omstandigheden.

Wij gebruiken trouwens niet diecgrote dingen, op onze 325ltr bak hebben we 2 kleine mini's staan en dat lijkt voldoende.

Misschien trekken we de verkeerde conclusie :)

Succes trouwens met je aquarium topicstarter.
 
Leuk project en goed aangepakt. Ik ben een groot voorstander van de Pondguru filterindeling (of het biologische gedeelte nou biohome is of niet) al denk ik dat 12 kilo biohome wat overdreven is. Kwaad zal het niet kunnen hoor, alleen voor je portemonnee ;)
Ik denk ook aan de toekomst....er is namelijk dik 2 meter muur vrij die nu maar voor 3/4 gebruikt wordt. ;)


Is er dan zoveel verschil gebruik maken oxydator of luchtpomp? Het is toch zo te zien nogal een groot lelijk ding in je aquarium.

Ja...het gebrek aan lawaai...en ik vind dat model A eigenlijk nog wel mooi, het grijs zou nog wel passen op de zwarte ondergrond-nu ja, das een kwestie van smaak denk ik....ik denk aan misschien twee stuks, in elke hoek eentje. Die model W is inderdaad een lompe emmer die erin staat. Bij mij zou het zuiver en alleen als vervanging van de luchtpomp dienen-ik ga ervan uit dat je toch een luchtpomp nodig hebt in een goudvisaquarium?

Filter is toch een dingetje wat je in de tijd ga ervaren en moet aanpassen naar omstandigheden.
Daar ben ik vrij zeker van, als ik hier zo een beetje rondlees. Vooral de gedachte 'als het goed draait, zo weinig mogelijk veranderingen aanbrengen' zie ik op dit forum héél erg vaak voorbijkomen.:)



Die mededeling zag ik inderdaad. Wat ik me afvraag: ik heb zelf Waterstofperoxide 3% dat ik gebruik bij reiniging van wondjes bij de vissen. Klein flesje, bij de apotheek gehaald. Er staat op dat je het deksel er niet vast op moet terugdraaien, en dat je het ongeveer een maand kunt gebruiken. Bij die Oxidators moet je een vloeistof kopen die bestaat uit 6% of 12% Waterstofperoxide. Zou dat dan wel langer houdbaar zijn?

Daar maak ik me echt geen zorgen over hoor...anders zouden alle kappers kasten vol 'open' flessen hebben staan...denk niet dat zoiets bevorderlijk is voor een veilige werkomgeving.
 
Ik heb zelf geen luchtpomp in mijn bak ( teveel herrie), wel planten. En inmiddels een behoorlijke filtering, bestaande uit de twee Fluval U4 filters ( beiden 750 l/h) en mijn overhead sump, aangedreven door de Eheim Powerhead ( 650 l/h). Daar zit sinds vanmorgen nog een spons om de aanzuigkorf als voorfilter, terwijl in mijn sump behalve de 2,5 kg keramische filtermedia sinds vanmorgen nog een kleine hoeveelheid Kaldness K1 in mijn eerste sumpvakje in beweging wordt gebracht. Ik voeg om de plantengroei te bevorderen wekelijks wat vloeibare plantenvoeding en dagelijks 4 ml Easycarbo toe, en vooral de Waterpest kan dat erg waarderen. Die levert weer zuurstof voor mijn visjes.
 
Of een luchtpomp, oxydator nodig is hangt weer veel af van situatie denk ik.

Ik heb ook gedraaid zonder luchtpomp en spraybars flink laten golven op het water oppervlak. Maar met die hitte golfen en je niet zomaar kan verversen met koud water is het denk wel fijn voor ze. Misschien kun je dit ook wel ergens mee meten. Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept.

In het begin deed ik van alles meten maar op een gegeven moment zie je aan de sluiers wel of watertje wel/niet goed is. Het veelvuldig verversen zit zo in mijn systeem dat er maar weinig fout kan gaan. Alleen bij filter troubles pak ik het koffertje en meet ik de NO2. Iets verhoging gaat er standaard zeoliet in. en word er vaker grotere hoeveelheden ververst.

Hoge nitraat heb ik ook wel gehad en dingen getest. De hangplanten (weet even de naam niet) de wortels erin deed het goed als nitraat vreter en de plant groeit super. Nadeel was dat die planten me gingen belemmeren bij functioneel kunnen werken dus eruit. Nu zweer ik bij vallisnera giganthea. Vreet nitraat en is het z on beetje het enige wat ze een beetje met rust laten. Waterpest heb ik ook meer als doel dat ze die mogen slopen/op vreten en om eitjes in af te zetten zodat ze zacht kussentje hebben met beukpartijen.

Denk ook dat je gewoon moet doen wat jij in je hoofd heb en wat jij denk wat goed is en wat jij mooi vind. Alle aquariums en alle vissen bij een ieder zijn anders dus wat bij de een goed werkt, werkt bij de ander niet. Ruben1986 heeft 2 sluiers en een mooie planten bak en noemde dit een trail off errors.............. Erg passend. Ik heb ook ladingen afgekeurd sluier materiaal.. Je heb ook nog wat voor de sluier wel werkt, werk voor jou niet.

Belangrijkste is dat je het leuk en mooi vind en vooral wat voor jou werkbaar is. Als je ze even heb laten ze je wel blijken wat hun niet aan staat :juggle:

Wat wellicht wel heel handig is een schone speciekuip of grote curver. Mocht je onverhoops quarantaine nodig hebben kiep je de afgekeurde sluier toestanden eruit en je heb een sluier hospital. Dan is luchtpompje ook handiger.
 
Ik ga de juwel 180 die ik in eerste instantie als aquarium had gekocht, gewoon houden als quarantainebak. Tweedehands brengt het toch niks op, dan zet ik die liever ergens opzij. En voor m'n gemoedsrust, toch in het begin, gaat er toch een luchtpomp(of oxydator) in...better be safe than sorry. In eeste instantie was ik niet van plan omer planten in te plaatsen, maar in een leuk kommetje(à la erikdebrabander) zie ik het nog wel gebeuren.
Zeoliet staat al op de boodschappenlijst.;)
 
Ik heb ook een curverbox, een 20 literbakje, luchtpompje, zelfs met splitter en 2 luchtsteentjes bij de ehbo-spullen voor sluiers staan zodat ik als de nood aan de man (vis dus) mocht komen een noodhospitaal/operatiekamer in kan richten en een solarluchtpomp om buiten een quarantainebak van lucht te kunnen voorzien. Gelukkig heb ik die spullen momenteel niet nodig, maar het is prettig om bij de hand te hebben.
 
Ik vind dat zuurstof verhaal nogal overdreven en de noodzaak die besproken wordt in dit topic weinig (of eigenlijk helemaal niet) onderbouwend. Behalve een onderbuik gevoel en 'voelt wel lekker' kom ik helaas niet echt iets wetenschappelijks tegen. Hoe snel gaat het zuurstof uit het water? Wie of wat verbruikt het dan? Zijn we hier elkaar gewoon vriendschappelijk schouderklopjes aan het geven? Prima hoor maar vermom het dan niet als advies, dit om een nieuwe mythe te voorkomen ;) Hier komt dus wat tegengas.

Net als co2 zit o2 gewoon opgelost in het water en aan de hand van de temperatuur van dat water is er een maximale natuurlijke o2 waarde (verzadigingspunt) waarna er niet meer zuurstof in het water opgelost zal worden door gasuitwisseling. Er zal dus een equilibrium ontstaan en de hoeveelheid zuurstof in het water wordt automatisch geregeld. Er zijn situaties waarin deze natuurlijke balans niet voldoende is en vaak is dit bij een extreem hoge temperatuur (er kan dan namelijk minder zuurstof opgelost zijn dus is het eerder op), bij een extreem lage stroming in het water of als de oppervlakte van het water grotendeels bedekt is met planten. En zelfs dan heb je ook nog verbruikers nodig. Bijvoorbeeld een flink beplant aquarium kan tijdens de nacht een hoop zuurstof verbruiken en dat is vaak waar het mis gaat. Extra zuurstof in het water brengen is dan ook alleen nodig bij flink beplante aquaria met relatief weinig stroming of veel oppervlakte beplanting die de gasuitwisseling belemmeren. Naast flink beplante aquaria kun je ook denken aan overbevolkte kweekbakken waar veel vis in zit. Een handvol sluiers in een paar honderd liter water is nou niet direct overbevolkt te noemen, in ieder geval niet in de zin dat het zuurstofniveau in het water een probleem is.

Nu gaat het hier om een goudvissen aquarium op kamertemperatuur, met twee flinke filters die voldoende beweging in het water brengen. Extra zuurstof toevoegen is echt geen reden toe en kan zelfs gevaarlijk zijn. De natuurlijke balans (saturatie) is een langzaam proces en als je die kunstmatig, met bijvoorbeeld een oxydator op 100% houdt kan dit in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld tijdens het hoogtepunt van de fotosynthese van je planten leiden tot een hogere saturatie dan 100% en dit kan dodelijk zijn voor vissen (vanaf 150% saturatie geloof ik). Een te veel aan o2 is in ieder geval dodelijker voor de vissen dan een te veel aan co2, om even een vergelijking te maken. Een normaal luchtpompje / bruissteen zal alleen de natuurlijke balans sneller herstellen door de oppervlakte beweging die dit teweeg brengt en is naar mijn mening dan ook een betere / veiligere manier van o2 'toevoegen' aan het water. Niet zo geforceerd als een oxydator maar opnieuw, in dit geval volkomen overbodig.

Cornelius heeft hier wel een mooi artikel over geschreven op zijn website als je hier meer over wilt weten.
 
Ik vind dat zuurstof verhaal nogal overdreven en de noodzaak die besproken wordt in dit topic weinig (of eigenlijk helemaal niet) onderbouwend. Behalve een onderbuik gevoel en 'voelt wel lekker' kom ik helaas niet echt iets wetenschappelijks tegen. Hoe snel gaat het zuurstof uit het water? Wie of wat verbruikt het dan? Zijn we hier elkaar gewoon vriendschappelijk schouderklopjes aan het geven? Prima hoor maar vermom het dan niet als advies, dit om een nieuwe mythe te voorkomen ;) Hier komt dus wat tegengas.

Net als co2 zit o2 gewoon opgelost in het water en aan de hand van de temperatuur van dat water is er een maximale natuurlijke o2 waarde (verzadigingspunt) waarna er niet meer zuurstof in het water opgelost zal worden door gasuitwisseling. Er zal dus een equilibrium ontstaan en de hoeveelheid zuurstof in het water wordt automatisch geregeld. Er zijn situaties waarin deze natuurlijke balans niet voldoende is en vaak is dit bij een extreem hoge temperatuur (er kan dan namelijk minder zuurstof opgelost zijn dus is het eerder op), bij een extreem lage stroming in het water of als de oppervlakte van het water grotendeels bedekt is met planten. En zelfs dan heb je ook nog verbruikers nodig. Bijvoorbeeld een flink beplant aquarium kan tijdens de nacht een hoop zuurstof verbruiken en dat is vaak waar het mis gaat. Extra zuurstof in het water brengen is dan ook alleen nodig bij flink beplante aquaria met relatief weinig stroming of veel oppervlakte beplanting die de gasuitwisseling belemmeren. Naast flink beplante aquaria kun je ook denken aan overbevolkte kweekbakken waar veel vis in zit. Een handvol sluiers in een paar honderd liter water is nou niet direct overbevolkt te noemen, in ieder geval niet in de zin dat het zuurstofniveau in het water een probleem is.

Nu gaat het hier om een goudvissen aquarium op kamertemperatuur, met twee flinke filters die voldoende beweging in het water brengen. Extra zuurstof toevoegen is echt geen reden toe en kan zelfs gevaarlijk zijn. De natuurlijke balans (saturatie) is een langzaam proces en als je die kunstmatig, met bijvoorbeeld een oxydator op 100% houdt kan dit in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld tijdens het hoogtepunt van de fotosynthese van je planten leiden tot een hogere saturatie dan 100% en dit kan dodelijk zijn voor vissen (vanaf 150% saturatie geloof ik). Een te veel aan o2 is in ieder geval dodelijker voor de vissen dan een te veel aan co2, om even een vergelijking te maken. Een normaal luchtpompje / bruissteen zal alleen de natuurlijke balans sneller herstellen door de oppervlakte beweging die dit teweeg brengt en is naar mijn mening dan ook een betere / veiligere manier van o2 'toevoegen' aan het water. Niet zo geforceerd als een oxydator maar opnieuw, in dit geval volkomen overbodig.

Cornelius heeft hier wel een mooi artikel over geschreven op zijn website als je hier meer over wilt weten.
Goedemorgen Daniel,

Zal je even goed wakker maken :DD;)

Prima hoor maar vermom het dan niet als advies, dit om een nieuwe mythe te voorkomen

Waar en wie geeft advies dat hij een oxydator moet aan schaffen.

kom ik helaas niet echt iets wetenschappelijks tegen

We zijn dan ook geen wetenschappers zover ik weet :DD

Een te veel aan o2 is in ieder geval dodelijker voor de vissen dan een te veel aan co2,

Nu dan wetenschappelijk advies? Hoe meet je dit? Hoe meet je zuurstof gehalte in water en hoe in de vis? Saturatiemeter op de borstvin :cool:

Zijn we hier elkaar gewoon vriendschappelijk schouderklopjes aan het geven? Prima hoor

Fijn dat het prima is. Het is toch leuk dat TS reacties krijgt met de start van zijn avontuur. Helaas kunnen we niet al zijn vragen beantwoorden en volgens mij is dit best wel duidelijk. Als TS geen schouderklopjes of onderbuik gevoelens wil kan hij dit zelf wel aangeven en kaf van koren scheiden. Voor de wetenschappelijke onderbouwingen hebben we jou (y)
 
Goedemorgen! :)
Als eerste, ik had wellicht die opmerking over schouderklopjes en advies vermommen achterwegen moeten laten. Excuses!

Waar en wie geeft advies dat hij een oxydator moet aan schaffen.
De algemene tendens in dit topic is het ondersteunen van de keuzes die iemand al heeft gemaakt zonder onderbouwing. Dat komt naar lezers over als bevestiging dat dit juist is en kan dus als advies gezien worden. Houd er rekening mee dat we hier niet alleen de TS aan het 'helpen' zijn maar dat dit topic onderdeel wordt van de massa's aan informatie op het internet waar anderen, zelfs zonder dat ze hier lid van het forum zijn informatie vandaan gaan halen. Daarom geef ik wat tegengas.

We zijn dan ook geen wetenschappers zover ik weet :DD
Dat is mij te makkelijk. Je hoeft gelukkig geen wetenschapper te zijn om de wetenschappelijke methode toe te passen. Je hoeft dan ook niet je bril op te zetten en je labjas aan te trekken voor je advies mag geven maar een beetje logisch nadenken en onderzoeken voor je wat roept mag wat mij betreft toch wel.

Nu dan wetenschappelijk advies? Hoe meet je dit? Hoe meet je zuurstof gehalte in water en hoe in de vis? Saturatiemeter op de borstvin :cool:
We zijn geen vissendokter aan het spelen een saturatiemeter op de borstvin wordt lastig :) Er zijn wel manieren om de saturatie van het water te meten met een zogenaamde DO (dissolved oxygen) meter. Dat is echter niet nodig mits je zoals eerder geschreven niet overdreven veel zuurstof in het water probeert te krijgen of aan de andere kant, de natuurlijke gasuitwisseling niet te veel belemmerd. In het kort is dat ook precies wat ik bedoel, maak het niet te gek.

Fijn dat het prima is. Het is toch leuk dat TS reacties krijgt met de start van zijn avontuur.
Enthousiasme is natuurlijk leuk en gewenst. Zoals eerder genoemd probeer ik alleen wat tegengas te geven over het o2 verhaal. Het is verder een heel leuk project en ziet er goed uit, dat ben ik met jullie eens.

En dan nu koffie!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat zuurstof verhaal nogal overdreven en de noodzaak die besproken wordt in dit topic weinig (of eigenlijk helemaal niet) onderbouwend. Behalve een onderbuik gevoel en 'voelt wel lekker' kom ik helaas niet echt iets wetenschappelijks tegen. Hoe snel gaat het zuurstof uit het water? Wie of wat verbruikt het dan? Zijn we hier elkaar gewoon vriendschappelijk schouderklopjes aan het geven? Prima hoor maar vermom het dan niet als advies, dit om een nieuwe mythe te voorkomen ;) Hier komt dus wat tegengas.

Net als co2 zit o2 gewoon opgelost in het water en aan de hand van de temperatuur van dat water is er een maximale natuurlijke o2 waarde (verzadigingspunt) waarna er niet meer zuurstof in het water opgelost zal worden door gasuitwisseling. Er zal dus een equilibrium ontstaan en de hoeveelheid zuurstof in het water wordt automatisch geregeld. Er zijn situaties waarin deze natuurlijke balans niet voldoende is en vaak is dit bij een extreem hoge temperatuur (er kan dan namelijk minder zuurstof opgelost zijn dus is het eerder op), bij een extreem lage stroming in het water of als de oppervlakte van het water grotendeels bedekt is met planten. En zelfs dan heb je ook nog verbruikers nodig. Bijvoorbeeld een flink beplant aquarium kan tijdens de nacht een hoop zuurstof verbruiken en dat is vaak waar het mis gaat. Extra zuurstof in het water brengen is dan ook alleen nodig bij flink beplante aquaria met relatief weinig stroming of veel oppervlakte beplanting die de gasuitwisseling belemmeren. Naast flink beplante aquaria kun je ook denken aan overbevolkte kweekbakken waar veel vis in zit. Een handvol sluiers in een paar honderd liter water is nou niet direct overbevolkt te noemen, in ieder geval niet in de zin dat het zuurstofniveau in het water een probleem is.

Nu gaat het hier om een goudvissen aquarium op kamertemperatuur, met twee flinke filters die voldoende beweging in het water brengen. Extra zuurstof toevoegen is echt geen reden toe en kan zelfs gevaarlijk zijn. De natuurlijke balans (saturatie) is een langzaam proces en als je die kunstmatig, met bijvoorbeeld een oxydator op 100% houdt kan dit in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld tijdens het hoogtepunt van de fotosynthese van je planten leiden tot een hogere saturatie dan 100% en dit kan dodelijk zijn voor vissen (vanaf 150% saturatie geloof ik). Een te veel aan o2 is in ieder geval dodelijker voor de vissen dan een te veel aan co2, om even een vergelijking te maken. Een normaal luchtpompje / bruissteen zal alleen de natuurlijke balans sneller herstellen door de oppervlakte beweging die dit teweeg brengt en is naar mijn mening dan ook een betere / veiligere manier van o2 'toevoegen' aan het water. Niet zo geforceerd als een oxydator maar opnieuw, in dit geval volkomen overbodig.

Cornelius heeft hier wel een mooi artikel over geschreven op zijn website als je hier meer over wilt weten.
Mooie uitleg, Daniel. Interessante materie, dat wel. En de website van Cornelius vind ik sowieso een aanrader, was er ook al eens wezen kijken om kennis en inspiratie op te doen. Dank. :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan