Wat is er nieuw

Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...

Hey Aquabelg, hoe is het ermee? Heb je je vissen inmiddels ergens kunnen plaatsen? En heb je al stappen gemaakt naar je nieuwe avontuur? 🙂

Ja hoor, ze zwemmen allemaal in een mooie, nieuw aangelegde sluiers-only-vijver(tje) in België. Filtering/volume was top(bead filter op 10 kuub-1.5m diep) en dat heeft me toch over de streep getrokken. Een aquarium is het niet geworden vanwege de hoge eisen die ik stelde ivm. huisvesting.

Nieuwe avontuur is een maand geleden ongeveer gestart:

• 2 Cincelichthys Pearsei rio lacajah
  • 5 Cincelichthys Bocourti lago izabal
  • 1 vieja bifaciata rio chacamax f1
  • 2 herotilapia multispinosa
  • 2 herichthys carpintis
  • 1 thorichtys Meeki
  • L236 sw new queen arabesque
  • L264 leporacanthicus joselimai
  • 'wabenmuster' ancistrus
  • L076 orange seam

Heb zelfs al stevige 'onrust' gezien, de beide parelmoeren hebben al kleintjes gehad. Ik denk dat alles op is, want ik zie toch niks meer sinds gisteren. Mama zwemt terug met de rest mee.
    Wel indrukwekkend hoor, zoals ze mekaar te lijf gaan...

Inrichting is nog niet naar m'n zin, er is nog steeds hout wat nog onder gehouden moet, heb vorige week m'n sk-5000 eruit gegooid en vervangen door japanse matten-heb nog 3 andere ppi's in betelling omdat het volledige vak nog moet gevuld worden. Zweefvuil hoop ik in het laatste vak met witte filtermatten op te vangen. Bodem geraakt nog steeds niet mooi schoongeblazen ondanks een wavemaker van 9 kuub....dus ja, nog wat kopzorgen.:S

Maar goed, 't is eens wat anders na 4 jaar bare-bottom.

Ja hoor, ze zwemmen allemaal in een mooie, nieuw aangelegde sluiers-only-vijver(tje) in België. Filtering/volume was top(bead filter op 10 kuub-1.5m diep) en dat heeft me toch over de streep getrokken. Een aquarium is het niet geworden vanwege de hoge eisen die ik stelde ivm. huisvesting.

Nieuwe avontuur is een maand geleden ongeveer gestart:

• 2 Cincelichthys Pearsei rio lacajah
  • 5 Cincelichthys Bocourti lago izabal
  • 1 vieja bifaciata rio chacamax f1
  • 2 herotilapia multispinosa
  • 2 herichthys carpintis
  • 1 thorichtys Meeki
  • L236 sw new queen arabesque
  • L264 leporacanthicus joselimai
  • 'wabenmuster' ancistrus
  • L076 orange seam

Heb zelfs al stevige 'onrust' gezien, de beide parelmoeren hebben al kleintjes gehad. Ik denk dat alles op is, want ik zie toch niks meer sinds gisteren. Mama zwemt terug met de rest mee.
    Wel indrukwekkend hoor, zoals ze mekaar te lijf gaan...

Inrichting is nog niet naar m'n zin, er is nog steeds hout wat nog onder gehouden moet, heb vorige week m'n sk-5000 eruit gegooid en vervangen door japanse matten-heb nog 3 andere ppi's in betelling omdat het volledige vak nog moet gevuld worden. Zweefvuil hoop ik in het laatste vak met witte filtermatten op te vangen. Bodem geraakt nog steeds niet mooi schoongeblazen ondanks een wavemaker van 9 kuub....dus ja, nog wat kopzorgen.:S

Maar goed, 't is eens wat anders na 4 jaar bare-bottom.

Fijn dat je een goed plekje hebt gevonden! En bijzonder bestand waar je mee bezig bent...fotootje..? 😁

Mooi zeg! Even wennen na de sluiers kan ik me voorstellen, maar bevalt het?

Goh ja, mooi is ie echt nog niet. Over de scape én de filtering wordt nog steeds nagedacht. 😉
Ik heb letterlijk een hoop hout in de linkerhoek gegooid(eentje drijft nog steeds, na 2 maand-volgende stap wordt gaten boren denk ik), gewoon om ze te laten zinken. Maar de vissen vinden het wel leuk, het talawahout zorgt voor heel veel schuilplaatsen voor de heterotilapia multispinosa, die soms wel eens mee gaat vrij zwemmen, maar toch vaak wat 'onderduikt'.
Nu ja, de Vieja en de Meeki zijn wel allebei fel, was ik ook voor gewaarschuwd. Maar goed, as we speak/write, zijn de Bocourti onderling ook weer aan het kibbelen en ja, daar was ik ook voor gewaarschuwd. Op termijn gaan er daar één of een paar van herplaatst worden. Het zijn/worden prachtige vissen(heb er een paar volgroeide gezien bij Tillmann in Duitsland) maar ze hebben zoals de meeste amerikanen ook wel een kort lontje en de vijf gaan bijna onherroepelijk problemen hebben onderling. De grote waterwissel van gisteren zal er ook wel iets mee te maken hebben. Temperatuurverschil was 0.3°, dus je zou denken dat het geen invloed heeft, maar toch, ik merk het verschil meestal wel na een dag ofzo.

De parelmoeren hebben zelfs al babies gehad, maar na een 10tal dagen superbroedzorg(lees: een halve bak terroriseren) was alles gelukkig opgegeten en kwam de rust terug. Het hoofd van vrouwtje was compleet bedekt met wondjes achteraf, kraamzorg is géén loos begrip daar in Midden amerika!!
Het hele bestand, op twee na, zat al bij mekaar, dus daarom heb ik ze allemaal bij elkaar gehouden.
Wel een eyeopener na de bende dociele goudvissen.😳

Goh ja, mooi is ie echt nog niet. Over de scape én de filtering wordt nog steeds nagedacht. 😉
Ik heb letterlijk een hoop hout in de linkerhoek gegooid(eentje drijft nog steeds, na 2 maand-volgende stap wordt gaten boren denk ik), gewoon om ze te laten zinken. Maar de vissen vinden het wel leuk, het talawahout zorgt voor heel veel schuilplaatsen voor de heterotilapia multispinosa, die soms wel eens mee gaat vrij zwemmen, maar toch vaak wat 'onderduikt'.
Nu ja, de Vieja en de Meeki zijn wel allebei fel, was ik ook voor gewaarschuwd. Maar goed, as we speak/write, zijn de Bocourti onderling ook weer aan het kibbelen en ja, daar was ik ook voor gewaarschuwd. Op termijn gaan er daar één of een paar van herplaatst worden. Het zijn/worden prachtige vissen(heb er een paar volgroeide gezien bij Tillmann in Duitsland) maar ze hebben zoals de meeste amerikanen ook wel een kort lontje en de vijf gaan bijna onherroepelijk problemen hebben onderling. De grote waterwissel van gisteren zal er ook wel iets mee te maken hebben. Temperatuurverschil was 0.3°, dus je zou denken dat het geen invloed heeft, maar toch, ik merk het verschil meestal wel na een dag ofzo.

De parelmoeren hebben zelfs al babies gehad, maar na een 10tal dagen superbroedzorg(lees: een halve bak terroriseren) was alles gelukkig opgegeten en kwam de rust terug. Het hoofd van vrouwtje was compleet bedekt met wondjes achteraf, kraamzorg is géén loos begrip daar in Midden amerika!!
Het hele bestand, op twee na, zat al bij mekaar, dus daarom heb ik ze allemaal bij elkaar gehouden.
Wel een eyeopener na de bende dociele goudvissen.😳

Nou, je hebt het er best kunstig ingegooid dan 😁 Maar doelde eigenlijk wat meer op je keuze van vissen, niet de meest standaard keuze en leuk om te zien! Hoe groot is je aquarium ook alweer? Want samen met de Panaque wel vissen
die serieus groot kunnen worden toch..? Heel andere wereld iig waar je bent ingestapt dan de inderdaad brave goudvisjes, haha! 😁

Tja, zoals ik ergens anders ook al zei, er gaan er gegarandeerd een paar uit moeten op termijn, 1200l(bruto) is wel ok, maar vooral de 60cm diepte is de beperking. Niet een filosofie waar ik achter sta, want ik ben zo van het principe, je houdt alle vissen bij die je zelf aankoopt. Maar vermits deze nu eenmaal al bij elkaar zaten én je weet dat onderlinge verhoudingen tot agressie kunnen leiden...je wel moet ingrijpen en tot herplaatsing overgaan. 't Is een mindset waar ik nog aan moet wennen.
Maar ja, het is inderdaad vér van de 'peis en vree' fgf.🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan