Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Ik merk dat bij mijn bak, sinds dat ik inspanningen heb gedaan om maximaal mechanisch te filteren, Gh+,elixer, waterzuiveraar toevoeg, periodiek Halamid, waterwissels binnen 0.5graden en specifiek voer erbij dat er minder problemen zijn geweest het afgelopen jaar, maar ook bewust de keus gemaakt om geen vis aankopen meer te doen tot er na een jaar geen problemen meer geven. Ook zit ik nu op 6 sluiers op 600 Liter. 7 zou wellicht nog kunnen ivm filterbelasting maar ben er erg voorzichtig in geworden. Ik probeer de sluiers te geven wat ze nodig hebben.

Bijvoorbeeld het schilderen van de bodem kan ook rust en minder stress geven, 1-2 liter filterzand om te grondelen en een luchtsteen proberen. Indirekt licht (gebruik een led bol met spiegel in een lampenkap. Direct licht van een ledbalk vinden ze echt niet fijn ik heb een kleine balk en blijven ze ver vandaan.
Het ontstressen maakt ze ook weerbaarder.

Dat je redelijk wat uitval hebt gehad wil niet direct zeggen dat dit aan sluiers ligt denk ik. Ze zijn wel zwakker en gevoeliger voor ziektes (ervaringsdeskundige) maar merk dat voeding,filtering en welzijn wel met elkaar samenhangen. Als er eenmaal wat stress in een vis zit is dat ook moeilijk er uit te krijgen en kunnen ze verbleken. Net als mensen kan stress veel gezondheidsproblemen geven maar ook haaruitval/vergrijzen en ongemerkte mankementen vrijgeven. Vaak hebben mensen ook bijvoorbeeld kiespijn/rugpijn oid in de zomervakantie wat eerder door werkstress onderdrukt werd.

Zomaar een idee. De FGS heeft mij hier ook wel wat meer inzicht in gegeven.

Ook groot onderhoud doe ik nog steeds in 45 minuten/300L waterwissel/4dagen en is goed vol te houden. Het gemak voor groot onderhoud is bij deze sluiers wel een pre geworden merk ik.
Ook een fleece filter waar ook snel het vuil uit het water gehaald wordt maakt groot onderhoud nagenoeg aleen maar de ruiten kuisen en een WW en voerautomaat bijvullen. moet toch te doen zijn.

mvg,
 
Laatst bewerkt:
Hahaha zo leuk dit! Ik heb vorig jaar een aquarium gekocht sweetpets.nl en tot op de dag van vandaag nog geen spijt gehad! Mijn visjes zijn heerlijk aan het zwemmen en het gaat super goed met ze.
 
Wauw, wauw, waaaauuuwwwww!!!!! Wat is dat een schitterend filmpje, met die muziek erbij!!! En wat is die Gnoom een schitterende vis geworden… Echt prachtig hoor. Hoeveel zijn het er nu?
 
Ik denk 28 in totaal...wel hele kleintjes bij...ook wel een paar héle grote.

Ineens een heleboel erbij-een vissenvriendin die stopte met alles en liefst had dat ze naar mij kwamen. Tijdelijk nog een (ingedraaide) JBL 1502 én 1902 bij op de bak gezet, om de plotse verhoogde filterbelasting op te vangen.
De beide JBL's waren de filtering waar de vissen in zwommen(600liter). Ik heb gewoon alles meegenomen, met zuurstofpomp voor onderweg in de auto.
Dit gecombineerd met 4 daagse 400liter-waterwissels, toevoeging van bacteriën(maak ik nu zelf aan via bacterial activator) en een verminderde voeding(twee keer ipv. vier à vijf keer).
Dit moet alles op peil houden.
Eens de inloopperiode voorbij, gaat de inhoud van de bioloog wel alleen verder kunnen-er gaat zelfs nog een kilo of vijf (ingedraaide) biohome bijgeplaatst worden in het filter.
Dan wordt het ongeveer 15 kg in totaal, samen met de siporax en de kaldness is er wel voldoende filtermaterie aanwezig-daar kan het dan niet aan liggen.
 
"Kleine" update:



Wow, wat een fijne update! Ik wilde eigenlijk al een paar weken vragen hoe het met ze gaat, maar was ergens een beetje bang dat er misschien weer iets gebeurd was met 1 van de koetjes,
dus hikte daar een beetje tegenaan, dus zooo fijn om te zien dat het goed met ze gaat! Gnoompje ziet er inderdaad prachtig uit zeg. Wel heel verdrietig nog steeds dat de ranchu het niet gehaald heeft,
die had deze gezellige boel waarschijnlijk ook helemaal het einde gevonden! Wat een leuke verzameling onderwater koetjes zijn het! :love: Ik vind de bak met dat hoge aantal niet eens echt super overbevolkt
overkomen, hoewel het qua belasting op het water inderdaad niet mals zal zijn, maar het ziet er heerlijk gezellig uit!
 
Dat is dus nog heel recent… Hopelijk blijft alles nu goed draaien volgens plan! Succes met je prachtige sluierverzameling, ik blijf je volgen!
 
Mooi zeg!😍 als je zo’n filtering hebt op de bak en je kunt meer sluiers kwijt is het voor de vissen ook heel fijn denk ik. Dat heb ik in mijn vijver gemerkt, daar ving ik sluiers uit kommen op en die genoten van elkaar. Vooral in de lente en zomer vroeg in de ochtend veel paargedrag. Heb jij dat ook?
Geniet van je bak!
 
Wow, wat een fijne update! Ik wilde eigenlijk al een paar weken vragen hoe het met ze gaat, maar was ergens een beetje bang dat er misschien weer iets gebeurd was met 1 van de koetjes,
dus hikte daar een beetje tegenaan, dus zooo fijn om te zien dat het goed met ze gaat! Gnoompje ziet er inderdaad prachtig uit zeg. Wel heel verdrietig nog steeds dat de ranchu het niet gehaald heeft,
die had deze gezellige boel waarschijnlijk ook helemaal het einde gevonden! Wat een leuke verzameling onderwater koetjes zijn het! :love: Ik vind de bak met dat hoge aantal niet eens echt super overbevolkt
overkomen, hoewel het qua belasting op het water inderdaad niet mals zal zijn, maar het ziet er heerlijk gezellig uit!

Geloof me, in 't echt ziet het er echt fantastisch uit. Voordeel is ook dat de vissen elkaar constant bezig houden-ze zijn veel alerter dan vroeger. Waarschijnlijk omdat ze meer getriggerd worden door hun soortgenoten. En ja , Gnoom(pje), is, denk ik, zelfs nog wat bijgekomen, zwemt nu ook meer rond, vroeger hing ie 85% van de tijd in z'n hoek, nu nog 65%, denk dat ie de rest van z'n leven zo zal doorbrengen. Als er eten in het aquarium gaat, tik ik in z'n hoek op het glas, dan begint ie rond te draaien en wanneer ie de eerste korrels op de bodem vindt, gaat ie als een bulldozer door de rest van de vissen. :LOL:

Dat is dus nog heel recent… Hopelijk blijft alles nu goed draaien volgens plan! Succes met je prachtige sluierverzameling, ik blijf je volgen!

Wel, als er iemand dat mee hoopt dan ben ik het wel, heb meer dan een week over de beslissing nagedacht en er dan toch maar voor gegaan. Mede door het overnemen van de beide ingedraaide filters heb ik de beslissing voor mezelf kunnen verantwoorden. Anders had ik het risico echt niet genomen.

Hele leuke video hoor.

Bedankt!!

Mooi zeg!😍 als je zo’n filtering hebt op de bak en je kunt meer sluiers kwijt is het voor de vissen ook heel fijn denk ik. Dat heb ik in mijn vijver gemerkt, daar ving ik sluiers uit kommen op en die genoten van elkaar. Vooral in de lente en zomer vroeg in de ochtend veel paargedrag. Heb jij dat ook?
Geniet van je bak!

Gebeurde in het verleden (gelukkig) niet zoo vaak-gaat altijd gepaard (yep, pun intended) met nitrietpieken en die wil ik graag vermijden. Ik vrees echter wel dat het in de toekomst gaat vermeerderen, want zo'n menigte bij elkaar gaat het paaigedrag zeker aanscherpen. Bij de vorige eigenaar was het paaien inderdaad iets wat minstens maandelijks, soms wekelijks voorkwam. Moet er wel aan toevoegen dat het bij haar vaak met temperatuurverhogingen gregeld getriggerd werd. Zij heeft jaren sluiers gekweekt,


Alle kleintjes die je hier ziet zijn nakomelingen van eigen imports uit Thailand, eitjes die uit Duitsland gehaald zijn uit Thai en China importvissen, samenwerken met nog vele hobbykwekers. Ook zijn er voor verschillende eitjes ouderparen gekruist met vissen van bij Dino. Alles is het resultaat van vele jaren tienduizenden eitjes, 99% cullen en daar dan mee verder gaan. Iets waar ik me never ever mee ga bezig houden, ik kan dat toch niet, dat cullgedeelte.
Verschillende (grotere) vissen uit de nieuwe lichting komen trouwens van bij Dino. Voordeel van al deze vissen is dat ze (bijna)allemaal al minstens een jaar bij elkaar zwemmen. Ze zijn dus gewend aan ons water en vooral, temperaturen. Ik heb al jaren, nog voor honderden euros vissen te goed van bij fgf-store, maar ik heb al meer dan 1.5 jaar geen vissen meer aangekocht-gewoon uit schrik omdat ze zo kort in NL zijn en volgens mij nog te gevoelig zijn. Heb op dat vlak al teveel meegemaakt denk ik.

Er zitten bij de aangekochte groep ongeveer 60 % vissen die ik fantastisch vind, 30% die meer dan ok zijn en de rest vind ik gewoon leuk, maar zou ik zelf misschien niet uitkiezen. Nu goed, ze gaan bijna zeker allemaal blijven hoor. Die paar kleintjes meer gaan het nu ook niet doen qua meerbelasting van het filter. Normaal moet dat zelfs nog veel meer aankunnen, plaats voor bacteriën is er genoeg, ik ga alleen in het begin wat meer ww doen en minder voedsel geven, om de aanpassing wat minder risicovol te maken.
Het gaat dus echt nog wel een tijdje duren eer er nu nog wat bijkomt.

Maar nogmaals, het ziet er geweldig uit, geloof me, dit is ongeveer de bezetting van een verkoopbak bij Dino, alleen wordt deze bak natuurlijk veel beter gefilterd-maar goed das normaal-verkoopbakken bij lfs zijn dan ook geen bakken waar de vissen langdurig moeten in verblijven, de bedoeling is toch wel dat ze leegverkocht worden.
Ik kijk nu uit op m'n eigen kleine fancy-heaven;)
 
Ik wilde eigenlijk al een paar weken vragen hoe het met ze gaat, maar was ergens een beetje bang dat er misschien weer iets gebeurd was met 1 van de koetjes,
dus hikte daar een beetje tegenaan, dus zooo fijn om te zien dat het goed met ze gaat!

Tja er is ondertussen toch nog één van de topvissen uitgevallen, de hele grote mooie witte calico oranda is, nadat ik hem, bijna drie maanden in quarantaine had, na zwemblaasproblemen dan toch maar geëuthanaseerd, heeft bijna een volle maand op erwten gestaan, een maand op Kenta gas release, maar niks hielp, Heb hem echt bijna uit de hand gevoerd onder water, maar hij bleef gekanteld, dan heb ik maar ingegrepen...
 
Tja er is ondertussen toch nog één van de topvissen uitgevallen, de hele grote mooie witte calico oranda is, nadat ik hem, bijna drie maanden in quarantaine had, na zwemblaasproblemen dan toch maar geëuthanaseerd, heeft bijna een volle maand op erwten gestaan, een maand op Kenta gas release, maar niks hielp, Heb hem echt bijna uit de hand gevoerd onder water, maar hij bleef gekanteld, dan heb ik maar ingegrepen...
Je hebt echt je best gedaan zo te horen. Ik weet zeker dat ze vis dat gevoelt heeft. Sterkte met het verlies!
 
Geloof me, in 't echt ziet het er echt fantastisch uit. Voordeel is ook dat de vissen elkaar constant bezig houden-ze zijn veel alerter dan vroeger. Waarschijnlijk omdat ze meer getriggerd worden door hun soortgenoten. En ja , Gnoom(pje), is, denk ik, zelfs nog wat bijgekomen, zwemt nu ook meer rond, vroeger hing ie 85% van de tijd in z'n hoek, nu nog 65%, denk dat ie de rest van z'n leven zo zal doorbrengen. Als er eten in het aquarium gaat, tik ik in z'n hoek op het glas, dan begint ie rond te draaien en wanneer ie de eerste korrels op de bodem vindt, gaat ie als een bulldozer door de rest van de vissen. :LOL:

Bedoel je gnoompje de bubble-eye..? Die ziet er toch wel levendig uit in je video, of is dat momentopname?

Tja er is ondertussen toch nog één van de topvissen uitgevallen, de hele grote mooie witte calico oranda is, nadat ik hem, bijna drie maanden in quarantaine had, na zwemblaasproblemen dan toch maar geëuthanaseerd, heeft bijna een volle maand op erwten gestaan, een maand op Kenta gas release, maar niks hielp, Heb hem echt bijna uit de hand gevoerd onder water, maar hij bleef gekanteld, dan heb ik maar ingegrepen...

Jammer joh, het blijven helaas kwetsbare beestjes. Maar ook prachtig 🥰
 
Oops neen, had het op de grote zwarte oranda. Ik en vissen met namen...:oops:

Snap ik helemaal hoor, het waren tenslotte niet eens je eigen bedachte namen 😁 De oranda was inderdaad altijd wel wat rustiger, maar als ik het goed zie is de bubble-eye nog steeds even vrolijk en guitig als dat ze bij ons was 🥰
 

Terug
Bovenaan