Hier ook nog eens een update, ik heb sinds deze week, alle vissen van
@roberto1983 en daarmee ook de grote ranchu van
@michelle1 overgenomen.
Zoals je kan zien in het filmpje zijn er in het voorbije half jaar toch nog een paar vissen heengegaan, waaronder ook de mooie ryukin. Een paar dagen na het vorige filmpje, waterzucht ontwikkeld, met zoutbaden behandeld, dadelijk in quarantaine gezet, maar het mocht niet baten.
Was zinnens deze week nog eens naar Voorschoten te rijden, maar daar hebben deze 5 vissen een stokje voor gestoken. Eerst nog mistens een maand aanzien en dan zien we wel.
Ik wil het filter de tijd geven, zich aan te passen aan de grotere visbelasting. Op zich is die ruim genoeg bemeten, het zijn alleen de bacteriën die een beetje moeten vermeerderen.
Er zit dus nu ook een bubble-eye in de bak, niet mijn eerste keuze maar deze heeft echt wel een leuk karakter én ziet er ook niet al te extreem uit. Ik vrees altijd voor oogkwetsuren bij deze soorten. Nu is dit aquarium vrij accident-proof:, behalve een stromingspompje is er dan ook niks in de bak te vinden-heb zelfs de grote luchtuitlaten eruit gehaald omdat ze nogal eens loskwamen(of losgezwommen werden). Er is zoveel beweging in het wateroppervlak dat dit waarschijnlijk niks gaat toevoegen in dit aquarium, het is meer iets voor m'n gemoedsrust. Nu ja, als ik lucht in het water wil, gooi ik wel wat in de bioloog, daar hebben de vissen er geen last van.
😉
Omdat de grote ranchu zich soms al eens in een hoekje nestelde, vandaag toch maar eens een afstrijkje laten nemen in de lfs, niks op te zien, tenzij de restanten van witte stip, echter niks levend te zien. Ik zag zelf niks onder mijn microscoop, dacht eerst even na te behandelen, maar ga het toch niet doen omdat de vissen niks van ziekteverschijnselen vertonen. De ranchu is sinds vandaag ook wat meer beginnen rondzwemmen, ik wijt het meer aan de stress van de 3,5u in de auto te zitten. Ook ineens het water nog eens laten nakijken, ook daar , als verwacht, niks te melden. Das eigenlijk al zo sinds de opstart van dit aquarium: van de tig keer dat ik het water liet testen, nog geen enkele keer iets ongewoons gehad. Daarom had ik indertijd gekozen voor een overbemeten filter, maar het is elke keer weer leuk om te horen dat het systeem zo fijn draait.. Hopelijk blijven de vissen ook zo stabiel.