Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Hoge rug bedoel ik...hb oranda's dus...ben ik zelf dus niet zooo'n fan van.
En ja, ook al is de ryukin de vreemde eend in de bijt, ze mag blijven van mij, ze past eigenlijk nog wel in de groep. Wel spijtig natuurlijk dat het nóg een vrouwtje is, das weer een kans meer op eitjes...

De oranda op de bodem zal inderdaad afhangen van hoe haar buik het uithoudt, als die beschadigd zou worden van het constante bodemliggen, weet ik spijtig genoeg wat me te doen staat. Maar zover zijn we gelukkig nog niet.
 
Alles gaat een beetje z'n gangetje...twee weken geleden zijn de yuan bao en de rode oranda terug richting NL vertrokken, heb ze weggegeven aan een mevrouw uit Rotterdam-zwemmen nu gelukkig en wel in 1000liter bak!
Een paar dagen daarvoor m'n duurste vis verloren aan...ik weet het echt niet. Zomaar 's morgens dood gevonden, niks aan te zien ervoor, ook niet eggbound ofzo. Dino stond evenzeer voor een raadsel. Maar goed, je gaat verder zeker? Alle waardes zijn goed, elke week nu een ww van 25%. Ben hier nu al een paar maanden mee bezig en dat lijkt goed te zijn, de vroegere ww van 80% doe ik niet meer. Vooral omdat het vrij invasief was en het risico op té grote verschillen in waterwaarden voor en na, te hebben. En natuurlijk kost het me vééééél minder tijd nu(en ook wel geld), zo wordt het veel minder een obstakel!
Misschien ga ik één dezer nog wel eens wat bijhalen, vrienden van me hebben nog wel wat grote oranda en ranchu die ik eventueel mocht overnemen. Dino heeft ook nog wel wat leuks zwemmen, daar heb nog steeds wat vissen tegoed staan....ik zie het wel. Voor nu zwemt alles hier in ieder geval vrolijk rond.
 
O jee, welke was dat? De zwarte rosetail of de lichte? Wat naar!😢. In ieder geval wel een lekkere grote bak voor die andere twee. Wat heb je nu nog rondzwemmen? Ik zag inderdaad dat Dino weer mooie nieuwe vissen binnen heeft gekregen, hopelijk zit er weer wat leuks voor je bij!
 
Ach wat rot zeg dat je je vis verloren bent. Dat vind ik echt spijtig om te lezen. Ik hoop dat het met de andere twee goed gaat, en dat ze zo gezond als een vis mogen blijven!
 
Beetje late reactie.

Fijn dat je een goed huisje heb gevonden voor de 2 overgenomen sluiers. En ook weer heel naar nieuws. Het blijft toch altijd geklooi met die HQ sluiers. Heel zonde en sneu weer. Heel vervelend in eens dood maar aan de andere kant weer een maand dokteren en de kans dat ze daarna toch ook gaan is ook waardeloos. Dit gedeelte is echt een waardeloze kant van deze hobby.

Nu maar weer duimen dat je weer even alles gezond en blij zie rond zwemmen.
 
Update: een zestal vissen, overgenomen van iemand die stopte met sluiers, overgegaan naar cichliden en arowana's. Hij had er nog wel een dertigtal, vooral zelfkweek en kwalitatief iets mindere vissen. De mooiste vier(oranda en drie ranchu's) heb ik meegekregen en dan nog twee kleintjes uitgekozen , eentje met een prachtig lichaam en de andere iets minderqua body, maar met een hoopvol patroon voor de toekomst.
De laatste maanden ook zelf nog een paar vissen verloren, maar daar ben ik spijtig genoeg al gewend aan geraakt. Ik hoorde hetzelfde verhaal van de andere hobbyisten-diegenen die nog nooit een sluier verloren hebben, bestaan volgens mij niet. Kijk ook even naar de ryukin, vergelijk hem even met de bijgevoegde foto, zo zag ze er vorig jaar uit.
Ik ben zoo blij dat ik haar toch gehouden heb, het is echt een fantastische vis. Niet slecht voor een herplaatsertje.
Waarschijnlijk volgende week nog eens richting NL, er is nog een fantastisch mooie grote ranchu die weggaat bij iemand(omdat ie te klein zit) en daar rij ik misschien nog om. Bijna 400km voor één vis is mss wat veel dus zou het zomaar kunnen dat ik in Voorschoten nog even binnenspring, Dino heeft op dit moment héle, héle mooie vissen binnengekregen. Zou het misschien beter niet doen maar goed, het is al meer dan zes maanden geleden-kwestie van niet volledig af te kicken...De fimpjes zijn echt veel belovend.

En voor de non-liefhebbers, sorry voor Wagner, zal de volgende keer iets luchtigers kiezen...;)



20220311_120035_resized_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi! En de muziek erbij vind ik echt wel heel passend hoor, want je weet nooit wanneer het noodlot weer eens toeslaat met deze vissen… Ik krijg ook steeds de filmpjes van Dino binnen, hij heeft inderdaad weer prachtige nieuwe zitten. Ik houd het nu zelf maar bij kijke, kijke, nie kope…

Leuk, die foto van de Ryukin, is echt een schitterende vis geworden!
 
Mooi hoor :love: Blij om te zien dat je nog wat moois heb kunnen behouden. De zwarte met de prachtige staart met wit is echt zo mooi.

Wellicht dat wat luchtere muziek de ryukin weer wat op kleur brengt maar is inderdaad schittert gevormd met zijn hoge hump :pp Vind het een statig soort fanchy s. Als het goed is zwiert deze altijd in hogere sferen.
 
Hier ook nog eens een update, ik heb sinds deze week, alle vissen van @roberto1983 en daarmee ook de grote ranchu van @michelle1 overgenomen.


Zoals je kan zien in het filmpje zijn er in het voorbije half jaar toch nog een paar vissen heengegaan, waaronder ook de mooie ryukin. Een paar dagen na het vorige filmpje, waterzucht ontwikkeld, met zoutbaden behandeld, dadelijk in quarantaine gezet, maar het mocht niet baten.
Was zinnens deze week nog eens naar Voorschoten te rijden, maar daar hebben deze 5 vissen een stokje voor gestoken. Eerst nog mistens een maand aanzien en dan zien we wel.

Ik wil het filter de tijd geven, zich aan te passen aan de grotere visbelasting. Op zich is die ruim genoeg bemeten, het zijn alleen de bacteriën die een beetje moeten vermeerderen.

Er zit dus nu ook een bubble-eye in de bak, niet mijn eerste keuze maar deze heeft echt wel een leuk karakter én ziet er ook niet al te extreem uit. Ik vrees altijd voor oogkwetsuren bij deze soorten. Nu is dit aquarium vrij accident-proof:, behalve een stromingspompje is er dan ook niks in de bak te vinden-heb zelfs de grote luchtuitlaten eruit gehaald omdat ze nogal eens loskwamen(of losgezwommen werden). Er is zoveel beweging in het wateroppervlak dat dit waarschijnlijk niks gaat toevoegen in dit aquarium, het is meer iets voor m'n gemoedsrust. Nu ja, als ik lucht in het water wil, gooi ik wel wat in de bioloog, daar hebben de vissen er geen last van.;)


Omdat de grote ranchu zich soms al eens in een hoekje nestelde, vandaag toch maar eens een afstrijkje laten nemen in de lfs, niks op te zien, tenzij de restanten van witte stip, echter niks levend te zien. Ik zag zelf niks onder mijn microscoop, dacht eerst even na te behandelen, maar ga het toch niet doen omdat de vissen niks van ziekteverschijnselen vertonen. De ranchu is sinds vandaag ook wat meer beginnen rondzwemmen, ik wijt het meer aan de stress van de 3,5u in de auto te zitten. Ook ineens het water nog eens laten nakijken, ook daar , als verwacht, niks te melden. Das eigenlijk al zo sinds de opstart van dit aquarium: van de tig keer dat ik het water liet testen, nog geen enkele keer iets ongewoons gehad. Daarom had ik indertijd gekozen voor een overbemeten filter, maar het is elke keer weer leuk om te horen dat het systeem zo fijn draait.. Hopelijk blijven de vissen ook zo stabiel.

 
Laatst bewerkt:
Hier ook nog eens een update, ik heb sinds deze week, alle vissen van @roberto1983 en daarmee ook de grote ranchu van @michelle1 overgenomen.


Zoals je kan zien in het filmpje zijn er in het voorbije half jaar toch nog een paar vissen heengegaan, waaronder ook de mooie ryukin. Een paar dagen na het vorige filmpje, waterzucht ontwikkeld, met zoutbaden behandeld, dadelijk in quarantaine gezet, maar het mocht niet baten.
Was zinnens deze week nog eens naar Voorschoten te rijden, maar daar hebben deze 5 vissen een stokje voor gestoken. Eerst nog mistens een maand aanzien en dan zien we wel.

Ik wil het filter de tijd geven, zich aan te passen aan de grotere visbelasting. Op zich is die ruim genoeg bemeten, het zijn alleen de bacteriën die een beetje moeten vermeerderen.

Er zit dus nu ook een bubble-eye in de bak, niet mijn eerste keuze maar deze heeft echt wel een leuk karakter én ziet er ook niet al te extreem uit. Ik vrees altijd voor oogkwetsuren bij deze soorten. Nu is dit aquarium vrij accident-proof:, behalve een stromingspompje is er dan ook niks in de bak te vinden-heb zelfs de grote luchtuitlaten eruit gehaald omdat ze nogal eens loskwamen(of losgezwommen werden). Er is zoveel beweging in het wateroppervlak dat dit waarschijnlijk niks gaat toevoegen in dit aquarium, het is meer iets voor m'n gemoedsrust. Nu ja, als ik lucht in het water wil, gooi ik wel wat in de bioloog, daar hebben de vissen er geen last van.;)


Omdat de grote ranchu zich soms al eens in een hoekje nestelde, vandaag toch maar eens een afstrijkje laten nemen in de lfs, niks op te zien, tenzij de restanten van witte stip, echter niks levend te zien. Ik zag zelf niks onder mijn microscoop, dacht eerst even na te behandelen, maar ga het toch niet doen omdat de vissen niks van ziekteverschijnselen vertonen. De ranchu is sinds vandaag ook wat meer beginnen rondzwemmen, ik wijt het meer aan de stress van de 3,5u in de auto te zitten. Ook ineens het water nog eens laten nakijken, ook daar , als verwacht, niks te melden. Das eigenlijk al zo sinds de opstart van dit aquarium: van de tig keer dat ik het water liet testen, nog geen enkele keer iets ongewoons gehad. Daarom had ik indertijd gekozen voor een overbemeten filter, maar het is elke keer weer leuk om te horen dat het systeem zo fijn draait.. Hopelijk blijven de vissen ook zo stabiel.



Leuke update en filmpje, had pas op het einde in de gaten dat ik bijna volle 9 minuten naar je vissen heb zitten staren haha, ziet er super vredig en gezellig uit!
 
Had verleden week al vluchtig iets gelezen dat Roberto de vissen ging herplaatsen en zag al een melding van jou, PM en was blij dat te lezen. Voor het herplaatsen van de Ranchu was jij nr 2 die ik wilde vragen als Roberto toendertijd geen interesse had. Nu met een omweg toch naar Belgie geemigreert.

Zonde om te lezen dat je de mooie ruykin ben verloren en nog wat zo te zien :cry: Maar intussen zul je wel wat gewend zijn op dit gebied.

Je heb nog schitterende vissen over en erbij gekregen van Roberto. De Ranchu was altijd al een einzelganger en rustig van karakter hoor. Jammer dat de staart wat beschadigd is maar wellicht groeit het nog wat terug.

Vind je rode panda telescoop ook erg mooi. Mijne had ook een erg leuk karakter altijd zwemmen en verkennen en een haai met voeren ondanks hij zo blind was als een mol.

Ik hoop dat je lang van je nieuwkomers kan genieten en alles gezond blijft (y)
 
Het gaat niet goed met de grote ranchu, ze hangt bovenaan en eet heel weinig. Eergisteren een afspraak kunnen maken en gisteren naar de dierenarts. Er was idd niks te zien op de vis behoudens een enkele kiewworm en veel slijmhuid. Niks van parasieten dus, ze heeft dus een antibiotica inspuiting gehad die ik elke 72u moet herhalen(5 keer). Heb ineens voor alle zekerheid wat foto's laten nemen, ze stelden voor om dat in een later stadium te doen maar heb hen gevraagd om het onmiddelijk te doen. Gelukkig was er tijd voor. Zo konden ze problemen met de zwemblaas uitsluiten, op de foto is te zien dat de er geen enkele afwijking is en ze mooi in het midden liggen.

Rest van de vissen zwemt vrolijk rond en eet perfect. Vermits er niks op de ranchu zat ga ik me ook geen zorgen maken om de rest. Hoe dit nu ineens komt is mij een raadsel. De dierenarts zei nog dat er aan de ruggegraat wat 'mankementen/afwijkingen' zaten, maar die zijn natuurlijk aangeboren en hebben verder geen invloed op het ontstaan van dit probleem. De aanmaak van extra slijmhuid duidt wel op het zich algemeen niet goed voelen...

Fingers crossed!

Ranchu side view.jpg
Ranchu top view.jpg
 
Heel veel succes met de behandeling en ondanks dat je dit liever niet meemaakt vindt ik het wel mooi om een keer zo een foto van een vis te kunnen zien.
 
Het gaat niet goed met de grote ranchu, ze hangt bovenaan en eet heel weinig. Eergisteren een afspraak kunnen maken en gisteren naar de dierenarts. Er was idd niks te zien op de vis behoudens een enkele kiewworm en veel slijmhuid. Niks van parasieten dus, ze heeft dus een antibiotica inspuiting gehad die ik elke 72u moet herhalen(5 keer). Heb ineens voor alle zekerheid wat foto's laten nemen, ze stelden voor om dat in een later stadium te doen maar heb hen gevraagd om het onmiddelijk te doen. Gelukkig was er tijd voor. Zo konden ze problemen met de zwemblaas uitsluiten, op de foto is te zien dat de er geen enkele afwijking is en ze mooi in het midden liggen.

Rest van de vissen zwemt vrolijk rond en eet perfect. Vermits er niks op de ranchu zat ga ik me ook geen zorgen maken om de rest. Hoe dit nu ineens komt is mij een raadsel. De dierenarts zei nog dat er aan de ruggegraat wat 'mankementen/afwijkingen' zaten, maar die zijn natuurlijk aangeboren en hebben verder geen invloed op het ontstaan van dit probleem. De aanmaak van extra slijmhuid duidt wel op het zich algemeen niet goed voelen...

Fingers crossed!

Bekijk bijlage 362599 Bekijk bijlage 362600
Hey @aquabelg , wat vervelend dat de ranchu er niet lekker bij hangt. Wellicht heb ik het ook onvoldoende aan je overgedragen, maar de ranchu is in gedrag sowieso een eigenaardig beestje...bij ons kon ie ook tijden lang een beetje liggen dobberen, hoog in de bak haast alsof ie voor zich uit ligt te staren...ook met voeren sloeg hij wel eens over, dan was de rest aan het eten maar boeide het hem niet veel, en andere keren was ie er wel meteen bij. Fijn iig dat je meteen in actie bent gekomen en daarmee een aantal mogelijkheden hebt kunnen wegstrepen. Wellicht is het toch de stress van het verhuizen en misschien ook het wat groter aantal vissen in je aquarium waardoor ie wat meer teruggetrokken gedrag vertoont?
 
Oei, dat is niet zo fijn. Hopelijk knapt de Ranchu gauw weer op. Hij is wel wat ouder, @michelle1 schreef op 22 november 2018 voor de eerste keer over deze vis, die nu dus een jaar of 5 zal zijn. Beterschap met ‘m!
 
5 jaar. Das wat ik ook gokte toen ik bij de dierenarts de leeftijd gevraagd werd. Moet wel zeggen dat ze goedkeurend knikten, de meesten die zij in behandeling hebben zijn niet zo oud. Er was nog een oranda onder behandeling-waterzucht, maar die was duidelijk veel jonger.
Nu ja, ze zwemt soms nog wel es (ik probeer steeds wat voedsel te vekruimelen boven haar en dan duikt ze steeds even om te eten) maar ze hangt meestal aan het oppervlak op haar zij.
 
5 jaar. Das wat ik ook gokte toen ik bij de dierenarts de leeftijd gevraagd werd. Moet wel zeggen dat ze goedkeurend knikten, de meesten die zij in behandeling hebben zijn niet zo oud. Er was nog een oranda onder behandeling-waterzucht, maar die was duidelijk veel jonger.
Nu ja, ze zwemt soms nog wel es (ik probeer steeds wat voedsel te vekruimelen boven haar en dan duikt ze steeds even om te eten) maar ze hangt meestal aan het oppervlak op haar zij.

Wat vervelend zeg 😢 5 jaar is inderdaad al wel een beste leeftijd. Hoe vervelend het waarschijnlijk ook is om te zien, zou je misschien een kort filmpje willen posten van het gedrag dat je opvalt? Dan kan ik zien of ik het (deels) herken van hier.
 
Hoe oud wordt een Sluier dan gemiddeld genomen in onze bakken? Ik lees her en der 15 jaar namelijk.

Die 15 jaar die je hier en daar leest is volgens mij rechtstreeks overgenomen vanuit de reguliere goudvissen, maar het aantal sluiers dat die leeftijd haalt is in mijn ervaring maar heel klein. Ze zijn veel gevoeliger voor van alles en nog wat door hun lichaamsbouw en vereisten die worden gesteld aan de huisvesting. Ik durf er geen gemiddelde op te plakken, maar onze oudste is 7 geworden.
 
Ok, ja zo n idee had ik al hoor. Nou ja de 3 hier hebben we net een half jaar dus die kunnen nog wel even mee als we geen gekke dingen meemaken.
 
Wat vervelend zeg 😢 5 jaar is inderdaad al wel een beste leeftijd. Hoe vervelend het waarschijnlijk ook is om te zien, zou je misschien een kort filmpje willen posten van het gedrag dat je opvalt? Dan kan ik zien of ik het (deels) herken van hier.
Heb je een filmje gestuurd via whatsapp...





Ze zit nu in een quarantainebak(juwel 180) die ik snel opgezet heb. Water komt uit aquarium én er staat een jbl 1502 op .
Alle media zijn ingedraaid-ik heb steeds de volledige inhoud(gevulde mandjes biohome ultimate) voor 2 1502's meedraaien in m'n bioloog. Er staat maar 20cm water in maar alles wordt dus wel deftig gefilterd.

En geen nood, in de bioloog zit nog gigaveel siporax, kaldness en biohome, plaats genoeg voor bacteriën dus.
 
Heel apart en wat goed dat je een DA heb gevonden die rontgenfotos kan maken van een vis. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dit doen. Blijft de vis onder water. Ik zie volgens mij een soort van knijper die de vis vast houd?

Ik hoop dat je hem weer beter ga krijgen aan jou inzet zal het niet liggen
 
Heel apart en wat goed dat je een DA heb gevonden die rontgenfotos kan maken van een vis. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dit doen. Blijft de vis onder water. Ik zie volgens mij een soort van knijper die de vis vast houd?

Ik hoop dat je hem weer beter ga krijgen aan jou inzet zal het niet liggen
In weerwil van de inzet is het toch niet gelukt...heb de vis laten inslapen. De laatste drie dagen waterzucht erbij die progressief erger werd maakte dat ik de beslissing genomen heb. eeuwig zonde, want het was echt een geweldige coole vis.


Hij woog trouwens 554gr, dat had ik nog van de dierenarts. Voor de foto's doen ze de vissen gewoon even in slaap en de 'knijper' zijn gewoon twee schotjes om de vis recht te houden, teneinde de ruggegraat mooi zichtbaar te maken.
 
In weerwil van de inzet is het toch niet gelukt...heb de vis laten inslapen. De laatste drie dagen waterzucht erbij die progressief erger werd maakte dat ik de beslissing genomen heb. eeuwig zonde, want het was echt een geweldige coole vis.


Hij woog trouwens 554gr, dat had ik nog van de dierenarts. Voor de foto's doen ze de vissen gewoon even in slaap en de 'knijper' zijn gewoon twee schotjes om de vis recht te houden, teneinde de ruggegraat mooi zichtbaar te maken.


:cry:

Klote zeg, had echt hoop dat ie er nog bovenop zou krabbelen...echt vervelend dat het zo gelopen is 😔
@michelle1 , weet jij toevallig nog hoe oud ie nu ongeveer moet zijn geweest?
 

Terug
Bovenaan