O, maar was al om 7u op hoor...
Op staartgebied hebben importeur en ik wel verschillende mening, ik wil grote staarten, er zijn blijkbaar ander meningen.🙂 Maar heb echt zoveel verschillende types gezien: hoog, lang(er) oranda's, ryukins met een echte bolle buik(prachtige vis trouwens, ben nooit echt kapot van ryukins, maar dat was een type wat ik nog wel leuk vind. Heb echt gigavissen gezien, ranchu's van 25cm, die (voor mij)echt flawless zijn. Binnen afzienbare tijd komen er nog wel wat richting Europa!
De echte showkwaliteit jumbo's blijven normaal wel ginder, worden héél zelden verkocht.
Heb bij de hornbach vestiging geen zand gekocht, omwille van de ervaringen die ik her en der las: sommige delen klonteren héél erg en had daar geen zin meer in omwille van de vliesfilter en overloop. Dus maar voor de andere oplossing gegaan, 10 euro per 2 kg garnalengrind(0.7-1.2mm), heb er 7 zakjes van meegenomen(ga plantenbakken ook leeggooien en vullen met deze). Rij binnen 10tal dagen toch terug naar NL(verlichting ophalen en Dino-bezoek) en als ik te weinig heb kan ik nog steeds bijhalen.
Wel grappig, toen ik de winkelmedewerker vroeg waar ik het grind kon vinden(lag niet bij het normale zand en grind) zei ie 'o, maar alle spullen voor de kleine bakjes ligt in de andere gang hoor'. Dan vroeg ie, hoe groot is het bakje en keek me héél raar aan toen ik antwoordde.
Rare Belgen zal ie wel gedacht hebben. 😉
Eén dezer ga ik de stromingspompen installeren, heb twee Sicce voyager 8 gekocht(ook nog een Maxspect gyre 350 om ernaast te testen wat best is), ga ze op een wifi stopcontact zetten zodat ik ze met tablet of foon kan bedienen. Bedoeling is om de bodem schoon te blazen richting onder- en overloop. Hoeft maar paar minuten te duren en hopelijk verlicht het het hevelwerk, on verra!
Heb nu groot luchtgordijn in de bak gelegd-nieuwe zware luchtpomp(550l/min) gecombineerd met 25cm luchtsteen- en dat bevalt de vissen blijkbaar héél goed. Probleem is natuurlijk dat ik niks in de bak wou, maar het meest irritante is natuurlijk het geluid...wodt weer afwegen.🙄