Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Net een fotootje doorgekregen van m'n oude bak, staat net bij de nieuwe eigenaar, wachtend op vissen. Tuurlijk nog wat overbelicht én troebel. Leuke scape vond ik, fijn om te zien dat ie echt goed terechtgekomen is. Kan belachelijk klinken maar daar word ik nu eens blij van.:br:

1645297999386.png
 
Gisteren is onder de microscoop gebleken dat de Lernex gebruikt voor de huidwormen toch niet aansloeg zoals het moest, er zaten nog steeds wat wormen op de vis, iets minder dan vorige week, maar toch. Dus dan maar, naar de Lernex pro gegrepen en daar mee behandeld. De pro versie is bedoeld voor als je ooit al behandelde met lernex(of denkt te maken te hebben met reeds resistente wormen).
Als ik het op voorhand had geweten had ik die van de eerste keer moeten nemen, maar goed, als ik alles al wist, was het leven ook niet spannend meer...;)
Naar wat ik hoor én lees zou dit echt hét moeten zijn, dus ga ik er vanuit dat er binnen een paar dagen geen wormen meer in het aquarium zullen zijn.
 
Ja, de hele bak behandelen ben je er meteen vanaf.
Om meer dokteren te voorkomen kan je ook overwegen om ook pallets en gekookt eten te geven ipv levend LFS voer. Schijnt dat muggenlarven uit sloten in Polen gevist worden dus weet je dat er meer in kan zitten dan je wilt.
 
Schijnt dat muggenlarven uit sloten in Polen gevist worden dus weet je dat er meer in kan zitten dan je wilt.
Ik voer al jaren dit aan de Manen en heb er nog nooit gedoe mee gehad dus ja wat er van alle verhalen klopt weet ik niet want volgens mij wordt het meeste levendvoer ook gewoon gekweekt en dat komt denk ik niet uit een vieze sloot. Hier is al eens eerder wat over gepost maar waar dat weet ik zo niet meer.
 
Lastige dag voor de vissen blijkbaar...3 à 4 hangen al een hele dag lusteloos in de hoeken, eten wel, maar das echt alles wat ze doen....
Toch geen lachertje zo'n wormenbehandeling.
 
Zit er flubenol/flubenazole in Lernex pro.

Hier kunnen sluiers slecht tegen.

Is ook nog eens kuur 2.

Hoe lang moeten ze nog.

Als je slecht gevoel erbij heb gaan verversen hoor. Huidwormen zijn wat eerder bestreden dan kieuwwormen.
 
Zit er flubenol/flubenazole in Lernex pro.

Hier kunnen sluiers slecht tegen.

Is ook nog eens kuur 2.

Hoe lang moeten ze nog.

Als je slecht gevoel erbij heb gaan verversen hoor. Huidwormen zijn wat eerder bestreden dan kieuwwormen.
Klopt volkomen hoor, heb er gisteren even over gedacht grote ww te doen of zelfs een paar in de quarantaine te zetten. Vandaag gaat het een beetje beter, maar ik heb er geen fantastisch gevoel bij, dus ben ik dan toch aan de ww gegaan. Binnen een tweetal uur zitten ze op 60/70% vers water. Nu ja, ik heb nog wat ingelezen over de lernex pro en zou eigenlijk al na een paar uur het grootste deel van z'n werk gedaan hebben dus fingers crossed dat de wormen dood zijn. Ben ook de bak tijdelijk naar wat hogere temperatuur te brengen om zo wat
Morgen rij ik weer richting NL, even gaan kijken bij die Hornbach naar het fijnste grind of het grofste zand en ook nog wat vissen ophalen, normaal een ranchu en een oranda, maar dat valt nog even af te wachten wat de eigenaar wil verkopen. Begin volgende maand staat er nog een oranda gepland uit NL en ook een ranchu van bij Dino.
 
Iets vergeten aanvullen hierboven...had moeten staan:

Ben ook de bak tijdelijk naar een hogere temperatuur aan het brengen om zo eventuele parasieten minder kans te geven.
 
Net nog een nieuwe, iets stevigere visvervoerbox in elkaar geflanst.
Grote plastic box met klemdeksel, aan de binnenkant volledig geisoleerd met styrodur(of zoiets). Pak stabieler qua temperatuur als je wat verder moet rijden voor je vissen-binnenkort waarschijnlijk richting Duitsland. Denk dat ik het ga combineren met een luchtpompje op batterij(of 12v stekker). Buitenafmetingen zijn 46x36x36, ruim voldoende voor 1à2 zakken vastgezet met wat bubblewrap.

20220224_173844.jpg 20220224_173900.jpg 20220224_173938.jpg
 
Dat ziet er goed uit voor FIF vervoer. Ik heb ooit eens een luchtsteen gehad die ik kan aansluiten op me aansteker van de auto. Ik denk van Allie
 
Ja hoor, heb ik ook al gezien, of op een batterij...ze worden vooral gebruikt om aasvissen in leven te houden.....

Mjjaaa, ik weet het.....is een beetje héél raar....
 
Ja echt he die vissen nerds ............................

Gister heb ik als schildpad in de auto een curver slobbertjes weg gebracht. De curver was iets te vol met water en moest langzaam door de bocht en over die rot hobbels waar ze Nederland mee vol hebben gegooid.

Een hoop getoeter en gefrustreerde automobilisten onder weg :pp
 
Zit hier ook in de 5 de file al in jullie grrrrrr leuke land....pfff...al 4.5u voor 200km...:mad::mad:
 
Zit hier ook in de 5 de file al in jullie grrrrrr leuke land....pfff...al 4.5u voor 200km...:mad::mad:

Ach je vooral niet laten gek maken. Muziekje aan, extra sigaretje opsteken en gewoon meegaan in de flow...........

Straks bij thuiskomst denk weer hard aan het werk met vissen uitpakken, zand spoelen dus geniet nog maar even van je geluier achter het stuur.
 
Net terug, vissen zijn net aan het overwennen....zijn er dan toch vier geworden.
Toch nog even een ww doen van 50%...voor alle zekerheid, na de ontworming.

Ach je vooral niet laten gek maken. Muziekje aan, extra sigaretje opsteken en gewoon meegaan in de flow...........
En na 57 jaar beginnen roken...nope, dat heb ik er ook niet voor over.:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Vleermuizen bloed. Om 1 uur s nachts nog even fancy s overwennen en ww doen :oops:

4 :love:

Dat vraagt natuurlijk om foto s.

Hoop dat je patienten weer happy rond grondelen
 
Viel mee hoor, was om 2u30 al klaar.:ROFLMAO:
Om 7u30 wekker gezet om te checken of alles nog ok ging-gelukkig wel.

Heb op aanraden van de vorige eigenaar, de bak(in vier dagen) nu op 25/26° omdat ze van 27/28 komen-was om paaigedrag te stimuleren. Ga ze een tweetal weken daarop houden, om zo mss wat (eventuele) parasieten klein te krijgen. Ze voelden zich een beetje lusteloos na de wormbehandeling en zwemmen nu echt veel vrolijker rond op de hogere temperatuur.. Of dat nu een direct gevolg is daarvan of deels door de waterwissels/stopzetting van de behandeling of een combinatie van factoren, dat weet ik niet. Feit is wel dat ze zichtbaar beter zijn. Ze storten zich op het voer, ze zwemmen constant de bak door, zelfs de 'hanger' eet terug en zwemt al vaker mee met de rest. Ook de pompom voelt zich duidelijk beter in z'n vel

Foto's ga ik nog even mee wachten, ze zijn echt héél erg mooi, dat kan ik al wel zeggen, zijn geïmporteerd uit Thailand, komen van een hele gerenommeerde kweker, via een buitenlandse kleinschalige importeur-hebben al 2 quarantaines in Europa achter de rug. Binnenkort mss nog een paar: aaa-grade jumbo ranchu en heel mss ook oranda-contacten zijn gelegd.


Ze grondelen inderdaad constant...op de bare bottom. Heb wel garnalengrind(superfijn) klaarliggen nu, das echt m'n laatste poging om wat op de bodem te hebben, zit nu al aan 120 euro aan zand/grind alleen voor die paar mm op de bodem plus de vijf plantenbakken en nu is het welletjes geweest.
Als dit niet naar m'n zin is, dan wordt het barebottom4ever !

En nu wat slaap inhalen!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd. Thai staat volgens mij weten bekend om hun hele mooi staarten toch?

Dacht dat je Hornbach zand ging proberen of is dit inmiddels al gebeurd en ook afgekeurd?

Nu maar even lekker uitslapen, dat heb je wel verdient na z on druk weekend. Ik ga zo auto ijskrabben :( Waardeloos zo vroeg opstaan en lange dag in het vooruitzicht maar kan ik ook weer wat potjes visvoer kopen ipv zand. Visjes hier grondelen al op zoek naar hun voer vinden ze veel leuker dan zand.
 
O, maar was al om 7u op hoor...

Op staartgebied hebben importeur en ik wel verschillende mening, ik wil grote staarten, er zijn blijkbaar ander meningen.:) Maar heb echt zoveel verschillende types gezien: hoog, lang(er) oranda's, ryukins met een echte bolle buik(prachtige vis trouwens, ben nooit echt kapot van ryukins, maar dat was een type wat ik nog wel leuk vind. Heb echt gigavissen gezien, ranchu's van 25cm, die (voor mij)echt flawless zijn. Binnen afzienbare tijd komen er nog wel wat richting Europa!
De echte showkwaliteit jumbo's blijven normaal wel ginder, worden héél zelden verkocht.

Heb bij de hornbach vestiging geen zand gekocht, omwille van de ervaringen die ik her en der las: sommige delen klonteren héél erg en had daar geen zin meer in omwille van de vliesfilter en overloop. Dus maar voor de andere oplossing gegaan, 10 euro per 2 kg garnalengrind(0.7-1.2mm), heb er 7 zakjes van meegenomen(ga plantenbakken ook leeggooien en vullen met deze). Rij binnen 10tal dagen toch terug naar NL(verlichting ophalen en Dino-bezoek) en als ik te weinig heb kan ik nog steeds bijhalen.
Wel grappig, toen ik de winkelmedewerker vroeg waar ik het grind kon vinden(lag niet bij het normale zand en grind) zei ie 'o, maar alle spullen voor de kleine bakjes ligt in de andere gang hoor'. Dan vroeg ie, hoe groot is het bakje en keek me héél raar aan toen ik antwoordde.
Rare Belgen zal ie wel gedacht hebben. ;)

Eén dezer ga ik de stromingspompen installeren, heb twee Sicce voyager 8 gekocht(ook nog een Maxspect gyre 350 om ernaast te testen wat best is), ga ze op een wifi stopcontact zetten zodat ik ze met tablet of foon kan bedienen. Bedoeling is om de bodem schoon te blazen richting onder- en overloop. Hoeft maar paar minuten te duren en hopelijk verlicht het het hevelwerk, on verra!

Heb nu groot luchtgordijn in de bak gelegd-nieuwe zware luchtpomp(550l/min) gecombineerd met 25cm luchtsteen- en dat bevalt de vissen blijkbaar héél goed. Probleem is natuurlijk dat ik niks in de bak wou, maar het meest irritante is natuurlijk het geluid...wodt weer afwegen.:rolleyes:
 
Ik moet zeggen dat ik hele goede ervaringen heb met het Aquasand van de Hornbach en dit wordt door meerdere leden gebruikt
 
Ja ik weet het hoor en heb ook alles goed doorgelezen en afgewogen, maar las vrij vaak dat er bij het vullen vaak (kleine) percentages beginnen klonteren en dan best weggehaald worden. Ik had hier helemaal geen zin meer in-ben ondertussen ook nog wat aan het experimenteren met verschillende soorten vlies die ik uit de koi-sector heb gehaald.
Alles bij elkaar wou ik gewoon een super onderhoudsvriendelijke bodem en dat is grind meestal wel, ik koos dan wel voor een hele fijne korrel die eigenlijk even of zels minder dik is dan het zand. Ik ben er van overtuigd dat het hornbach zand perfect doenbaar is in een sluieraquarium, maar grind is gewoon iets minder 'stuifgevoelig' das alles.

Ook in combinatie met de stromingspompen zou zand een minder interessante keuze geweest zijn.
 
Alles bij elkaar wou ik gewoon een super onderhoudsvriendelijke bodem
Een laag beton storten van 5 cm is heel onderhoudsvriendelijk is me verteld en de planten staan er ook nogeens rotsvast in:pp
Maar goed ik snap je dillemma en je hebt natuurlijk niet een gemiddelde plantenbak.
 
Ja, de opstelling met de stromingspompen is ook maar een test hoor. De plantenbakken staan nog steeds in de quarantaine voorlopig, voor hetzelfde geld vliegen de planten wel door de bak als de stromingspomp(en) aanslaan-een permanente, stabiele oplossing is nog steeds het doel, maar das nog niet bereikt.
Maar goed, was het niet Confucius die zei, de weg ernaartoe is de eigenlijke bestemming? :)
 
Tenzij dat garnalenzand (tot 2 mm mag je zand noemen) een bepaalde kleur heeft die jij mooi vindt, denk ik dat je jezelf geld had kunnen besparen door gewoon filterzand te halen. Zoals dat van Wildkamp. Is ook in de maat verkrijgbaar die jij nu aangeschaft hebt. :) En anders had je bij Hornbach nog spotgoedkoop grof zand van 1-2 mm gehad, dat krijg je niet zomaar in je filterinlaten.

En waarom eigenlijk de filterinlaten niet hoger hangen? Ik heb ze hier in alle bakken zo hoog mogelijk en nergens zijn circulatieproblemen. Zou denk ik al een stuk kunnen schelen met die zandspugers van jou. :) Ik bedoel dit allemaal trouwens niet als kritiek hoor! Maar als ik eerlijk ben vind ik dat je een beetje moeilijk doet.
 
Mja, moeilijk doen, heb ik nog gehoord hoor. Je hebt overschot van gelijk. :)

Zand stuift nu eenmaal iets meer dan grind, omdat de korrelgrootte meer varieert, das de reden.

En dat van de filterinlaten snap ik niet goed, hoe kan je die dan hoger hangen?? :S
 
:DD Achja.

Inschuiven inderdaad, en als hij dan nog steeds diep in de bak steekt: inkorten. Ik heb het nodige verzaagd hier.

Iedereen doet het anders hè, dus ik wil ook weer niet zeggen dat dit dé manier is. Maar hier werkt het goed. Tegen zand, en hopelijk, als er een potfilter uit elkaar zou knallen, scheelt het ook wat liters die de kamer in geheveld worden.
 
Nou ik kan hem in de 60cm hoge bak zover inschuiven dat hij boven de helft uitkomt dus dan heb je denk ik geen last ervan dat er zand inkomt tenzij ze gericht het zand naar de korf spugen gaan. Vindt het opzich wel een goed systeem.
 
Ahum....

Heb aanzuiging op 10cm én aan de waterlijn. Ik kan mijn glasplaat of m'n overloop niet verschuiven voor zover ik weet? Tenzij jullie meer weten natuurlijk....;)
 
Een gekke Belg die ook nog moeilijk doet en om 7 uur opstaat en een giga aquarium met allerlei high tech snufjes heeft en er dan goudvissen in doet met grote staarten met garnalen grind.

Stapelgek :eek:

Trek het je maar niet aan hoor. De meeste hier op het forum hebben op een of andere manier een kronkeltje tot kortsluiting in de hersens.

Over smaak valt te twisten en ik weet dat er nogal verschil in "smaak" of ethisch verantwoord issues zijn betreft soorten en uiterlijk. Persoonlijk hou ik ook van grote staarten en vinnen. Een argument is dat dit de vis in zijn beweging belemmerd maar Fancy s zijn niet gemaakt om beweeglijk te zijn of te jagen. Ik heb ook een hele dikke ryukin met korte staart en vinnen en die zwemt beroerder dan de zwaar besluierde. De korte vinnetjes moeten10 slagen peddelen om dat lichaam in beweging te zetten.

Ik vind full moon erg mooi maar na een paar van Dino die achter elkaar om vielen (dood) ben ik daar klaar mee. Ik dacht dat nu juist thais betekend vol op erg volle sluiers.

Je vind vanzelf de weg wel wat je fijn vind qua inrichting. Dat zal voor iedere situatie anders zijn. Je heb nu eenmaal ook verschil in vis. De een blijft netjes beneden grondelen maar je heb ook gekkies die happen zand om zich heen rond spuwen en met je filterrol zal dit niet fijn zijn. Als je 5 dames tref die om de dag eieren loslaten ben je ook gauw klaar met een bodem. Maar al doende leer je vanzelf wel.

De fancy s hadden denk liever garnalen huppelend op de bodem dan garnalen grind denk ik. ;)
 
Excuus voor het vervuilen van je technische topic :rolleyes:

Ik lette niet op en vergeten dat je 2 lijntjes heb lopen. Hier de meer mooiere foto s.

Ik neem aan dat je al bezig ben met foto s maken van je nieuwe aanwinsten en de rest zodat we even kunnen checken of alles nog goed gaat ;)
 

Terug
Bovenaan