Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Bioloog is inderdaad nogal simpel, rechterkamer komt water binnen, linkerkamer wordt alles weggepompt naar boven. Water 'loopt' dus over alle schotten heen van rechts naar links. De uitloop in de bak zelf ga ik voorzien van één(of twee) y-verdeelstukken om dan via loc line- uitstromers naar verschillende kanten uit te gaan. Kwestie van niet te veel dode plekken te hebben in de bak. Ik dacht ook al aan een stromingspomp(je) aan de linkerkant om een paar keer per week de bodem schoon te spoelen maar dat zie ik wel eens het zo ver is. De waterwissels gaan terug op de oude manier gebeuren, maar daar koop ik ook nog wel een nieuwe pomp voor van 4 à 6000 liter gecombineerd met een grotere maat afvoerslang zodat die tijd ook naar beneden kan. Vullen gaat dan weer met twee slangen gebeuren, ook daar wil ik de tijd naar beneden, want een kleine 1000 liter wisselen gaat anders véél te lang duren...nu ja, m'n boodschappenlijst wordt alleen maar langer. Een groter aquarium zetten, impliceert ook dat je moet opschalen in die zaken, tenzij je een waterwissel van 4 of 5 uur ok vindt, maar ik denk dat zulks een beetje te gek zou worden.;)
 
Bioloog is inderdaad nogal simpel, rechterkamer komt water binnen, linkerkamer wordt alles weggepompt naar boven. Water 'loopt' dus over alle schotten heen van rechts naar links. De uitloop in de bak zelf ga ik voorzien van één(of twee) y-verdeelstukken om dan via loc line- uitstromers naar verschillende kanten uit te gaan. Kwestie van niet te veel dode plekken te hebben in de bak. Ik dacht ook al aan een stromingspomp(je) aan de linkerkant om een paar keer per week de bodem schoon te spoelen maar dat zie ik wel eens het zo ver is. De waterwissels gaan terug op de oude manier gebeuren, maar daar koop ik ook nog wel een nieuwe pomp voor van 4 à 6000 liter gecombineerd met een grotere maat afvoerslang zodat die tijd ook naar beneden kan. Vullen gaat dan weer met twee slangen gebeuren, ook daar wil ik de tijd naar beneden, want een kleine 1000 liter wisselen gaat anders véél te lang duren...nu ja, m'n boodschappenlijst wordt alleen maar langer. Een groter aquarium zetten, impliceert ook dat je moet opschalen in die zaken, tenzij je een waterwissel van 4 of 5 uur ok vindt, maar ik denk dat zulks een beetje te gek zou worden.;)

haha wat een constructie :)
1000 liter is wel een flinke mep ja, maar komt het water er bij jou met zo weinig druk de kraan uit? Ik wissel ongeveer 300 liter per keer en vul het aquarium binnen ongeveer 20 minuten, dus doorgeteld zou rond de 1000 liter dan ruim een uur zijn (nog aanzienlijk maar zeker geen 4 of 5 uur :eek: ). Het water eruit pompen gaat bij mij iets trager maar heb ook geen heftige opvoerpomp, een kleine eheim is dat, maar vind dat niet zo erg omdat dat ongeveer de tijd is die ik nodig heb om de ramen schoon te schrobben :)
 
Ik vrees dat de waterdruk hier bij mij wel een stuk lager ligt, ik doe meer dan 1.5 uur over ± 500/600 liter. Leegmaken is ook iets van een 45min denk ik...dus zo'n 4u ga ik toch wel nodig hebben met hetzelfde materiaal, verviervoudigen qua leegmaken en verdubbelen qua vullen is bij mij dus de enige oplossing.
En ja...dan kan ik weer eens shoppen voor nieuwe spullen, das ook leuk. :)
 
Kun je niet iets van een automatische waterverversingssysteem fabriceren?

Met een nieuw aquarium moet je nu eenmaal aan al die techniek werken maar af en toe even een shot van een mooie vis van je verzacht de pijn om mee te lezen ;):DD
 
Nee...niks van leidingen in de buurt, ik ga vaak ver, maar daar heb ik de grens getrokken, geen af- of toevoer in m'n woonkamer. :)

Hier nog wat actueels...verlichting staat op 30%, bak staat nog steeds op de gang...niet de mooiste foto's dus.

20211227_145608.jpg


20211227_145616.jpg


20211227_145630.jpg


20211227_145638.jpg


20211227_145650.jpg


20211227_145725.jpg


20211227_145737.jpg
 
Aaah dat is lief om wat leuke foto s te plaatsen. Die zwarte blijft mooi. De tweede foto krijgt een mooie hoge cap, is ook erg apart. Hebben ze eigenlijk namen?

Dit maakt het loc line uitstromers verhaal weer helemaal goed :DD Maar heb er alle vertrouwen in dat het allemaal wel goed gaat komen
 
Ik vrees dat de waterdruk hier bij mij wel een stuk lager ligt, ik doe meer dan 1.5 uur over ± 500/600 liter. Leegmaken is ook iets van een 45min denk ik...dus zo'n 4u ga ik toch wel nodig hebben met hetzelfde materiaal, verviervoudigen qua leegmaken en verdubbelen qua vullen is bij mij dus de enige oplossing.
En ja...dan kan ik weer eens shoppen voor nieuwe spullen, das ook leuk. :)

Crap, ja daar zou ik ook niet tegen kunnen nee...inderdaad goede reden voor nieuwe spulletjes! 😁


Nee...niks van leidingen in de buurt, ik ga vaak ver, maar daar heb ik de grens getrokken, geen af- of toevoer in m'n woonkamer. :)

Hier nog wat actueels...verlichting staat op 30%, bak staat nog steeds op de gang...niet de mooiste foto's dus.

20211227_145725.jpg

Mooie vissen heb je hoor! Ik heb er 1 die lijkt wel uit hetzelfde nestje te komen bijna 😁


DSC04094-102.jpg
 
Ja...op die ben ik ook al een tijdje stiekem jaloers....

Maar er gloort weer hoop aan het fancy-firmament...eerste week van januari komt de eerste lading nieuwe vissen van 2022 in Voorschoten binnen, mijn afspraak staat al. ;)
 
Ja...op die ben ik ook al een tijdje stiekem jaloers....

Maar er gloort weer hoop aan het fancy-firmament...eerste week van januari komt de eerste lading nieuwe vissen van 2022 in Voorschoten binnen, mijn afspraak staat al. ;)

Ow gussie, dat is nou ook weer niet de bedoeling 🙈🙊 Januari is er vast weer legio keuze! Mocht je de camera meenemen, ben ik ook wel benieuwd 😁
 
't Is een gezonde jaloezie hoor.;)
En ik ga toch wanneer ze uitgepakt worden, dus normaal ga ik wel iets vinden. Hopelijk gaat ie zelf nog eens in het voorjaar, dan kan ik via filmpjes/foto's uitkiezen wat ie voor mij mag meebrengen.
 
Weet het nog niet....

Ik werk 7 dagen van zodra ik terugkom van de Ardennen....alle spullen zijn besteld, afwachten wanneer alles hier is....neen, zal dus nog even rustig blijven, die week.
 
1e week januari komt nieuwe lading binnen in voorschoten toch? Je zult niet de enige zijn die daarop wacht. Maar reserveren is ook een optie, volgens mij kunnen ze toch niet meteen mee na aankomst.

Word een maand multi tasken............. en diverse soorten stress.
 
Ik ga gewoon kiezen en kom ze een paar weken later ophalen, daarna gaan ze een maand in de quarantainebak om beetje bij beetje te wennen aan het water/bacteriën van het grote aquarium, eerst de nieuwe wennen aan de oude vissen, dan de oude aan de nieuwe...
Dat wordt heel veel liters uitwisselen tussen beide bakken, maar ik heb al teveel meegemaakt om nog meer risico's te nemen.
 
't Is een gezonde jaloezie hoor.;)
En ik ga toch wanneer ze uitgepakt worden, dus normaal ga ik wel iets vinden. Hopelijk gaat ie zelf nog eens in het voorjaar, dan kan ik via filmpjes/foto's uitkiezen wat ie voor mij mag meebrengen.

Denk het toch effe niet dat hij je een filmpje stuurt hoor... Hij had een Gele Ryukin binnen gekregen. Voordat ik 1.5 uur ga rijden had ik 2x een filmpje gevraagd op de app maar niet gekregen wegens "te druk".
Als die niet goed genoeg is voor een filmpje is het voor mij niet goed genoeg... Wil je geld verdienen of niet...
 
Denk het toch effe niet dat hij je een filmpje stuurt hoor... Hij had een Gele Ryukin binnen gekregen. Voordat ik 1.5 uur ga rijden had ik 2x een filmpje gevraagd op de app maar niet gekregen wegens "te druk".
Als die niet goed genoeg is voor een filmpje is het voor mij niet goed genoeg... Wil je geld verdienen of niet...

Misschien is het een andere reden dan te "druk"

Soms zijn er situaties die worden aan gegeven als te druk omdat men niet alles met de wereld wil delen.

Heb wat geduld ik ga er van uit dat hij in normale omstandigheden je altijd een filmpje toe stuurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Well willen verkopen maar niet adverteren:LOL: = niet kopen bij mij.
Zal er beslist wel iets met die vis geweest zijn dat hij er niet 30seconden de moeite mee neemt. Geel is 200% de prijs van normaal. Dus.....
 
Misschien niets met vis aan de hand maar met hem of familie? Ik ga niet over uit wijden maar heeft veel meer lasten op zijn schouders dan geld verdienen.
 
Tja, kan alleen maar zeggen dat ik net(as we speak/write) twee grote oranda's gereserveerd heb van een filmpje dat ik kreeg. ;)
Zodra ze in NL zijn ga ik een beter filmpje krijgen zodat ik kan selecteren. Prijzen zijn niet laag, maar de kwaliteit ziet er dan ook heel goed uit. Ik kan vrijdag nogal moeilijk daar geraken dus doen we het maar zo, de rest van de vissen krijg ik dan ook wel via film thuis.

De vorige keer heb ik er ook eentje vanop een filmpje gereserveerd en dat is perfect gegaan, hij zei me dat ie deze wel vijf keer had kunnen verkopen, maar een woord is een woord en das wel fijn dat het zo kan.
 
Hé kijk...een Franse...dat wordt geappreciëerd.

Filmpjes zijn nog aan het uploaden....
 
Hier een paar foto's...


Zitten dus zoals gezegd in de 180 liter quarantaine, met snel een jmb balkje erboven, let dus even niet op de omgeving-alles dus zwaar overbelicht. Vissen voelen zich wel happy lijkt het, zwemmen goed rond, eten goed,...
Gaan pas na een maand uit deze bak, staat een jbl 1500 op, vol biohome, ww(80%) om de dag, vanaf week 2 stilletjesaan bacteriën uitwisselen met de huidige showbak zodat ze zachtjes kunnen wennen aan elkaar. Ga ze wss samen met de anderen dan in de het nieuwe aquarium plaatsen, heb het met Dino besproken en hij stelde dat voor, nog niet zo'n slecht idee denk ik. Ik ga de nieuwe bak dus gewoon rustig laten indraaien op een maandje. Tussendoor worden er onder de twee visbestanden water uitgewisseld én in een later stadium gewoon de hele jbl 1500, zo wennen ze aan elkaars bacteriën.


20220112_193134.jpg


20220112_193137.jpg


20220112_193143.jpg


20220112_193147.jpg


20220112_193153.jpg


20220112_193157.jpg


20220112_193200.jpg


20220112_193211.jpg


20220112_193244.jpg


20220112_193246.jpg
 
Wauw wat een mooie vangst weer.:smitten:

Hele mooie Ranchu, echt gold.

Onderste foto, die boven Ranchu hangt, kijkt lekker tevreden zeg :madd: Fancy Grumpy

Snap dat je de chiclide stijl neem om ze allemaal samen over te zetten anders word het een ware afslachting.
 
En hier zie je ze bewegen, ook altijd leuk!


Heb nog een aantal bakken gefilmd, weet niet of ik ze hier ook nog moet plaatsen...wil jullie niet allemaal de auto injagen richting Voorschoten. ;)



 
Deze bak was zoo indrukwekkend, maar ik heb er bewust niks uit gekocht. Het zijn echt joekels van vissen, sommigen echt meer dan 25cm lang...das meer iets voor de volgende keren. De prijs viel eigenlijk nog mee, toch in vergelijking met ander vissen.


20220112_151257.jpg
 
Bedankt voor het delen van de foto s en filmpje. Heel leuk.(y)

Heel veel succes met je nieuwe vangst en je klus project. Als af is word schittert met al die mooie visjes.
 
Echte Ranchu liefhebbers zijn ook veel eisende houders. Zie er zo al een paar die niet door de commissie van HQ fancy komen.
De staarten hangen af, te hoge rug :juggle:

Misschien daarom prijstechnisch wat goedkoper voor mensen die ze heel leuk vinden maar geen honderden euro s kunnen/willen afrekenen.


Is dit van de nieuwe lading?
 
Onderste foto, die boven Ranchu hangt, kijkt lekker tevreden zeg :madd: Fancy Grumpy

Ja hij is echt cool, heb deze op het allerlaatste pas toegevoegd aan m'n keuzebak in Voorschoten. Eigenlijk omdat Dino me er op attendeerde. Het is dus echt een grote vis hé, ik dacht dat ie duurder zou zijn en had daarom de prijs niet gevraagd. Hij was me al opgevallen vorige week toen ik de filmpjes bekeek. Het is natuurlijk nog altijd geen goedkope vis, maar goed, dat kunnen ze in deze grootte allang nooit meer zijn. :oops:
En die ranchu's, dat van die afhangende staarten wist ik niet, maar in deze bak zaten er toch ook wel vissen van rond de 500 hoor. Ik weet het, want er was er eentje die me heel erg intrigeerde, maar toch maar zo gelaten, Het was al genoeg voor vandaag.;)


Is dit van de nieuwe lading?

Ja zo goed als allemaal.




Deze ook gezien....en ook nog een pak arowana's.


20220112_133239.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan