Vervelend joh...hoeveel vissen heb je nu op hoeveel liter? Is het geen idee om in plaats van dagelijks preventief te verversen, dagelijks het water te testen? Als de waardes prima zijn kun je wellicht stress voorkomen door niet onnodig te verversen? Just a thought 🙂
Ja heb ik ook al aan gedacht maar langs de andere kant worden de bakken bij Dino elke(of minstens om de) dag ververst-ik weet niet of je dat al gezien hebt, maar na een bak of twintig te 'zien' verversen weet ik wel zeker dat dit veel stresseerender is dan hoe ik het doe hoor. En ik gooi hier zeker geen steen naar Dino, hij kan het gewoon niet zoals wij het(zouden moeten doen)-daar heeft ie gewoon de tijd niet voor. Een dag heeft namelijk maar 24u.
😉
Nu goed, ik heb wel een telefoontje gedaan met hem toen het gebeurd was, hij heeft het héél correct opgelost hoor.
Ben 10 dagen geleden nog naar m'n lfs geweest en water van zowel 2 meter als quarantainebak laten testen, water was zoals steeds tot nu toe, perfect-dat was 5 dagen voor de nieuwe vissen kwamen.
Heeft wel een keerzijde. Een grotere vis kopen heeft ook meer voer en verzorging gekost dus is duurder, Echter door hun hogere leeftijd is de levenscyclus bij de nieuwe eigenaar korter. Je zal er zelf dus minder lang van kunnen genieten.
Voordeel van klein is dus goedkper en heb je er langer plezier van en ze zien groeien is ook erg leuk, Echter bij de jonkies kan je dus niet altijd de afwijkingen zien die later beter te herkennen zijn.
Ok maar op die maximum 1 à 2 jaar verschil gaat het nu ook niet aankomen denk ik, want welke fgf bereikt er nu die hoge maximumleeftijden die aangegeven worden....niet zo bijster veel vrees ik.
En het grote voordeel geef je al aan, je ziet beter wat je gaat krijgen, grotere vissen zijn nu eenmaal stabieler dan andere. Ik heb vaak een voorkeur voor calico's en wildkleuren(zoals Dino ze noemt) en die blijken vaak redelijk stabiel te zijn.
Als je graag grote, zware vissen ziet, dan weet je dat daar een prijs voor staat. Ik hoop bijvoorbeeld dat er dit jaar nog een grote vis gaat bijkomen, ranchu of oranda, daar ben ik nog niet uit, ik heb al prijzen gehoord en dat valt eigenlijk nog best mee, hoor.