Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Neem een arowana.
Dan zwemt er meteen genoeg voer rond voor de eerste twee weken

Probleem was dat de arowana's een pak kleiner waren dan de grootste oranda die ik meenam. Gaat niet passen vrees ik.;)

Heel benieuwd naar het totaalplaatje straks! Ben je al wat verder met het aquarium zelf?

Dat kan je hier een beetje volgen, heb maar een foto-topic aangemaakt over het aquarium zelf
 
Laatst bewerkt:
Ja hij heeft wel meer andere aparte vissen rond zwemmen. Die foto s is chiclide of niet. Mooie kleurtjes daar achterin. Zijn denk niet erg vrolijk gezien de geknepen vinnen maar misschien ook nog bijkomen van transport. Heb ook hele grote roggen met stippen gezien die waren ook zo mooi.

Kleine arowana, dat is hap slik weg door Fancy Grumpy :DD

Ik ga duimen dat ze allemaal goed erdoor heen zijn gekomen. Ze zwemmen al wel vrolijk met vinnetjes uit dus dat is al een goed voor teken.

Ja die jumbo s zijn wel wat duurder maar die zijn ook al jaren gevoerd. Ik was toen helemaal in love op eentje van 650 euro maar ik had net ervoor 3 dode dus durfde het niet aan. Z on hele grote jongen die ziek word, het drama en dan de kosten in de klikko hield mij toen ook tegen maar wat een machtig mooi beest.
 
Ben hem kwijt. Ik had een heel mooi overzichtje met tekeningen waar de "perfecte" verhoudingen en lichaamsbouw aan moet voldoen. Van alle soorten. Balen ik kan niet meer vinden.

Bij Ranchu zijn de wangetjes ook van groot belang. De staart hoort zeg maar in 1 lijn van de kop te staan, als een soort van propellertje achter een duikboot. De rug moet ook mooi strak in een niet te hoge stand zijn. Bocheltjes in de rug is vreselijk. 2 anaalvinnen is ook een must bij alle soorten. Je heb veel met maar 1 anaalvin.

Die grote oranje zie je dat die rug en staart erg lang door loopt dus die zal niet door iedereen mee genomen worden. Persoonlijk vind ik hem wel mooi hoor. Het is ook gewoon een kwestie van smaak en gevoel als je zo veel daar zie rond zwemmen.

Zoals Fancy Grumphy zou ik ook voor vallen gezien de uitdrukking van die kop en die staart is ook fantastisch maar zo zal ieder nerd wel ergens voor vallen.

@roberto1983 zijn telescoopje vind ik ook fantastisch gewoon door de uitdrukking van dat kopje. Daar kan geen HQ tegen op.
 
Tja...kleuren, smaken, vormen gelukkig verschillen ze...en als je geluk hebt, hangt aan jouw smaak net toevallig dat iets mindere prijskaartje aan. De zwarte had ik dus al laten reserveren, met een optie op nog eentje uit die bak (kijk maar op m'n video's die ik bij Dino maakte), hij is niet zoo groot maar de kleuren zijn irl echt wel fantastisch. Achteraf bekeken was ie eigenlijk wel best duur, zeker in vergelijking met de andere tricolor die ik heb...maar goed, het is wat het is, zeker? Het geld is uitgegeven en het zwemt nu rond...en das altijd leuk.:cooll:
 
Oops...ik dacht dat je op mijn youtube-kanaal ging kijken...had ze hier niet gedeeld, Wacht, zal ze even hier plaatsen. Eerste bak is die waaruit de tricolor komt, de andere met zwart en oranje/rood op de flanken heb ik eest gereserveerd maar dan toch niet meegenomen. Het is een prachtige vis hoor, maar ik heb al twee vissen met hoofdzakelijk zwart, daarom toch maar daar gelaten.
Rest is een beetje lukraak gefilmd.










 
blegh wat een walgelijk mooie vissen zitten daar tussen zeg 🙈
Maar we zitten al vol 😭
 
blegh wat een walgelijk mooie vissen zitten daar tussen zeg 🙈
Maar we zitten al vol 😭
Gewoon filters bijzetten(of groter nemen) en meer water wisselen, voor alles is een oplossing.
Als je bv. twee fluval fx6 erop gooit kan je ineens al vééél meer zetten hoor.

En ja, er zitten echt mooie vissen tussen. Dino vertelde me wel, dat als je groot wil, je best groot koopt, vooral bij ranchu, oranda iets minder. Hij vertelde me dat ze hier in onze aquaria vaak niet echt super doorgroeien. Denk dat het een beetje is zoals met de koi: De meeste toppers blijven een jaartje of vier doorgroeien in de algdoordrenkte mudponds in Niigata alvorens ze in hun Europese of Amerikaanse vijver rondzwemmen. Ook sommige fgf blijven een paar jaar in groene aquaria zitten, ze krijgen véél eten, veel vers water, veel warmte en zo groeien ze makkelijker uit.
 
Gewoon filters bijzetten(of groter nemen) en meer water wisselen, voor alles is een oplossing.
Als je bv. twee fluval fx6 erop gooit kan je ineens al vééél meer zetten hoor.

En ja, er zitten echt mooie vissen tussen. Dino vertelde me wel, dat als je groot wil, je best groot koopt, vooral bij ranchu, oranda iets minder. Hij vertelde me dat ze hier in onze aquaria vaak niet echt super doorgroeien. Denk dat het een beetje is zoals met de koi: De meeste toppers blijven een jaartje of vier doorgroeien in de algdoordrenkte mudponds in Niigata alvorens ze in hun Europese of Amerikaanse vijver rondzwemmen. Ook sommige fgf blijven een paar jaar in groene aquaria zitten, ze krijgen véél eten, veel vers water, veel warmte en zo groeien ze makkelijker uit.

Zit al op 2 filters, enige dat ik nog zou kunnen upgraden is in plaats van 1x fx6 + oase biomaster 850 naar een tweede fx6 inderdaad, maar goed die maken toch wel behoorlijk wat geluid, maar bovenal zitten nu we al op 10 stuks...los van waterkwaliteit moeten ze ook wel lekker kunnen zwemmen en een totaal volgepropte bak oogt op een gegeven moment ook onrustig vind ik. Ik vrees dat het voor ons de komende tijd hier even bij blijft, tenzij er visjes naar de eeuwige vijvers vertrekken, maar gelukkig overkomt ons dat tot heden niet vaak (klopt af🙏)
 
Ok...was even vergeten dat je al een fx6 staan had. Als ik Dino bezig hoorde dan was er in mijn 700l ruimte zat voor een 15tal vissen mits voldoende waterwissels én stevig filteren, maar goed, hij is natuurlijk waterwissels elke of om de dag gewend. Dat scheelt natuurlijk....ik zei hem eergisteren nog dat z'n vaste kosten in België een pak hoger zouden liggen. Hij moest eens lachen en wist natuurlijk waarover ik het had, vond het trouwens ook niet nodig om water te behandelen tegen chloor, zoals ik steeds doe. Vissen kunnen er echt wel tegen zei i.
Denk dat een handelaar er toch anders tegenaan kijkt dan een aquariumhouder: wij, althans ikzelf toch, behandelen ze meer als kasplantjes dan als vissen. Denk dat het meer voor ons gemoed/geweten is dan dat het echt nodig is.:rolleyes:
 
Wat een leuke filmpjes en zie je ook goed het verschil qua gedrag. De ranchu bewegen heel anders en zijn wat "rustiger" dan de wiebelende oranda.

Zie er best ook wat die leuk in min aquarium zouden passen.............
 
Tja, die zie ik ook nog hoor, ook al kom ik er net vandaan. :D
 
Ok, eentje heeft het dus niet gehaald, vrijdagnacht dood gevonden. Was al wel een dikke dag aan het vinnenknijpen enzo, maar goed, dat hebben wel meer vissen na de stress van het transport. De anderen doen het wel goed, ik blijf stug elke dag bijna de hele bak verversen, wil echt geen risico's meer lopen...
Gelukkig niet één van de hele dure vissen, maar toch, het is nooit leuk een vis te verliezen.
 
Ok, eentje heeft het dus niet gehaald, vrijdagnacht dood gevonden. Was al wel een dikke dag aan het vinnenknijpen enzo, maar goed, dat hebben wel meer vissen na de stress van het transport. De anderen doen het wel goed, ik blijf stug elke dag bijna de hele bak verversen, wil echt geen risico's meer lopen...
Gelukkig niet één van de hele dure vissen, maar toch, het is nooit leuk een vis te verliezen.

Vervelend joh...hoeveel vissen heb je nu op hoeveel liter? Is het geen idee om in plaats van dagelijks preventief te verversen, dagelijks het water te testen? Als de waardes prima zijn kun je wellicht stress voorkomen door niet onnodig te verversen? Just a thought :)
 
Gewoon filters bijzetten(of groter nemen) en meer water wisselen, voor alles is een oplossing.
Als je bv. twee fluval fx6 erop gooit kan je ineens al vééél meer zetten hoor.

En ja, er zitten echt mooie vissen tussen. Dino vertelde me wel, dat als je groot wil, je best groot koopt, vooral bij ranchu, oranda iets minder. Hij vertelde me dat ze hier in onze aquaria vaak niet echt super doorgroeien. Denk dat het een beetje is zoals met de koi: De meeste toppers blijven een jaartje of vier doorgroeien in de algdoordrenkte mudponds in Niigata alvorens ze in hun Europese of Amerikaanse vijver rondzwemmen. Ook sommige fgf blijven een paar jaar in groene aquaria zitten, ze krijgen véél eten, veel vers water, veel warmte en zo groeien ze makkelijker uit.

Heeft wel een keerzijde. Een grotere vis kopen heeft ook meer voer en verzorging gekost dus is duurder, Echter door hun hogere leeftijd is de levenscyclus bij de nieuwe eigenaar korter. Je zal er zelf dus minder lang van kunnen genieten.
Voordeel van klein is dus goedkper en heb je er langer plezier van en ze zien groeien is ook erg leuk, Echter bij de jonkies kan je dus niet altijd de afwijkingen zien die later beter te herkennen zijn.
 
Vervelend joh...hoeveel vissen heb je nu op hoeveel liter? Is het geen idee om in plaats van dagelijks preventief te verversen, dagelijks het water te testen? Als de waardes prima zijn kun je wellicht stress voorkomen door niet onnodig te verversen? Just a thought :)
Ja heb ik ook al aan gedacht maar langs de andere kant worden de bakken bij Dino elke(of minstens om de) dag ververst-ik weet niet of je dat al gezien hebt, maar na een bak of twintig te 'zien' verversen weet ik wel zeker dat dit veel stresseerender is dan hoe ik het doe hoor. En ik gooi hier zeker geen steen naar Dino, hij kan het gewoon niet zoals wij het(zouden moeten doen)-daar heeft ie gewoon de tijd niet voor. Een dag heeft namelijk maar 24u. ;)
Nu goed, ik heb wel een telefoontje gedaan met hem toen het gebeurd was, hij heeft het héél correct opgelost hoor.

Ben 10 dagen geleden nog naar m'n lfs geweest en water van zowel 2 meter als quarantainebak laten testen, water was zoals steeds tot nu toe, perfect-dat was 5 dagen voor de nieuwe vissen kwamen.

Heeft wel een keerzijde. Een grotere vis kopen heeft ook meer voer en verzorging gekost dus is duurder, Echter door hun hogere leeftijd is de levenscyclus bij de nieuwe eigenaar korter. Je zal er zelf dus minder lang van kunnen genieten.
Voordeel van klein is dus goedkper en heb je er langer plezier van en ze zien groeien is ook erg leuk, Echter bij de jonkies kan je dus niet altijd de afwijkingen zien die later beter te herkennen zijn.

Ok maar op die maximum 1 à 2 jaar verschil gaat het nu ook niet aankomen denk ik, want welke fgf bereikt er nu die hoge maximumleeftijden die aangegeven worden....niet zo bijster veel vrees ik.
En het grote voordeel geef je al aan, je ziet beter wat je gaat krijgen, grotere vissen zijn nu eenmaal stabieler dan andere. Ik heb vaak een voorkeur voor calico's en wildkleuren(zoals Dino ze noemt) en die blijken vaak redelijk stabiel te zijn.
Als je graag grote, zware vissen ziet, dan weet je dat daar een prijs voor staat. Ik hoop bijvoorbeeld dat er dit jaar nog een grote vis gaat bijkomen, ranchu of oranda, daar ben ik nog niet uit, ik heb al prijzen gehoord en dat valt eigenlijk nog best mee, hoor.
 
Daarstraks na uren achtervolgen door een klein mannetje, de grote oranda even geholpen met de eitjes. Terug rust in de bak en eitjes in de gootsteen-pfoeh dat plakt zeg!



 
OOh wat naar eentje dood. :cry:Welke?

Misschien ook eens Voogle overwegen.

Wie is het vrouwtje van de eieren? Zonde weg gooien protien ontbijtje
 
Tiger-ranchu....

Grootste oranda in de bak werd constant achtervolgd door het tricolore mannetje(halve grootte van haar), zie net dat het nog steeds niet compleet gestopt is, misschien moet ik hem nog van z'n hom verlossen? Zou dat helpen?
Zij komt zich niet meer 'aanbieden' zoals gisteren, zij is dus wel rustiger nu. Probleem is dat ze nog wel even in zo'n klein bakje zitten en er een in- en uitlaat en een luchtsteen in hangen, waar ze zich aan kunnen kwetsen.

Voogle heb ik staan hoor, tja, wat heb ik eigenlijk niet staan, heb ook de elexir van bij Dino staan...maar of dat allemaal gaat helpen tegen 'paardrang' durf ik te betwijfelen.:)
 
Tiger Ranchu is dat de oranje of de gouden?

Tja mannetjes willen wel eens gewoon door gaan terwijl er geen eieren meer zijn. Zou niet teveel eruit gaan persen. Als ze klaar er voor is dan 1 vingertop en krijg je al een ontploffing. Tenminste bij mijn RIP telescoop was dit het geval. je wil ook niets van het kippenhok beschadigen.

Nee de voogle niet voor paaien maar bij quarantaine nieuwe vis.

Misschien 1 van de twee al overzetten als het echt te gek word met oog op uitputting of beschadiging. Zou dan het opgewonden standje doen want die andere kunnen wel een beukje hebben en kans als vrouwtje toch nog eieren heeft er op eens 5 op af vliegen
 
Zie het al in het filmpje de gouden is er nog.
 
Ja die wel...de gouden(wildkleur?) oranda niet meer, zomaar, plots. Heb nog gepoogd de vis in bactopur direct(2 liter-1 pil-half uur) te redden maar was al te ver. Er is er nog eentje die beetje aan het knijpen is in een hoek dus vandaag maar terug naar lfs, was er gisteren al voor watertest, water is perfect, in alle bakken, verder een standaard wormpje gevonden en lichte witte stip, stress waarschijnlijk. Dus net beginnen behandelen (twee keer/drie dagen). Ben toch wel overgeschakeld op 20% ww per dag vanaf nu. Mijn theorie is dat de ww een grotere impact hebben in zo'n kleine bak, mider buffer enzovoort enzoverder,en zo toch wel die stress veroorzaken. Ik denk wel niet dat de vissen die gestorven zijn daar gevolgen van hadden, daar zal de stress van het tansport mss wel voor iets tussen gezeten hebben. Nu ja, het blijft altijd een beetje gissen met dieren, ze praten zo moeilijk hé.
 
Sterkte met de behandelingen, ik hoop dat het goed mag helpen.
 
Dat komt normaal wel goed. Heb, als ik er over nadenk, eigenlijk alle keren ik nieuwe vissen haalde, al witte stip gehad. Misschien de volgende keer al eens standaard behandelen in de loop van de tweede week quarantaine?
 
Altijd balen met die drama sluiers.

Preventief behandelen is een optie maar kan ook weer tegen werken.

Ik denk met name een nieuwe lading dat de weerstand van de vis al vrij laag is en dan nog een ritje belgie, temperatuursverschillen en verversingen, al de stress etc. De vissen hebben dan al heel wat achter de rug. Stip breekt vaak uit bij lage weerstand. Eenmaal stip in het aquarium zwemt het daar ook vrolijk rond en in je filter en dan alle anderen waar de weerstand laag van is lopen het ook op.

Lage weerstand en preventief kuurtje is een optie maar dan zou ik kiezen voor een hele milde en korte kuur. Sera med protazol ofzo. 24 uur en eruit.

Stip zie je meestal wel aankomen en weerstand opbouwen is ook een optie.

Een uvc lamp is ook een optie tijdens quarantaine. :!
 
Ik denk met name een nieuwe lading dat de weerstand van de vis al vrij laag is en dan nog een ritje belgie, temperatuursverschillen en verversingen, al de stress etc. De vissen hebben dan al heel wat achter de rug. Stip breekt vaak uit bij lage weerstand. Eenmaal stip in het aquarium zwemt het daar ook vrolijk rond en in je filter en dan alle anderen waar de weerstand laag van is lopen het ook op.
Mja, ik denk dat ik in de toekomst sowieso minder rigoureus ga water wisselen, ik kan trouwens niet anders, ik kan moeilijk de bioloog laten leeglopen.:)
Maar qua buffer gaat het wel goed zitten de volgende maanden, 1200 liter met 10 vissen én een filtering die véél meer aankan. Daarom mik ik op 40/50 % week, gaat ongeveer het maximum zijn want 1200-300=900liter in bak, laten we zeggen dat er minimum 20cm in de bak moet blijven , dan blijft er maar een kleine 600liter over die kan gewisseld worden. Maar ik denk dat op zo'n bak dat veel minder een rol gaat beginnen spelen, in grote koi-vijvers is ww ook van veel minder belang dan bij lagere volumes.

Stip zie je meestal wel aankomen en weerstand opbouwen is ook een optie.
Heb deze week nog gehoord dat stip bij koudwater vaak getriggerd wordt door temperatuurverschillen, das bij koi blijkbaar zo, combineer dat met vliegstress, NL--->B stress en je creëert een omgeving waarin stip zich kan ontwikkelen. Misschien heb ik ergens even niet goed opgelet tijdens een waterwissel-als je ze zo vaak doet als ik wordt het echt een routine. Maar goed, de stip mag ik misschien mea culpa voor slaan, de twee vissen die er niet meer zijn vind ik dan weer van niet.



Scheelt een uv lamp dan zo veel?
 
Zal het hier ook ff plaatsen, misschien heeft hier iemand goede raad: klik
 
Zo ziet water er trouwens uit na een tweetal maanden enkel afhevelen en dan met een sponsje over de ruiten te gaan...700l wordt klaargemaakt voor vertrek.

20220214_134341.jpg
20220214_134427.jpg
 
En ja hoor, we zijn weer aan het dokteren geslagen: net terug van de lfs, de ene vis waar ik 14 dagen geleden ook al mee was terug onder de microscoop...vol huidwormen, 14 dagen geleden nog behandeld tegen stip, zat een klein wormpje op, verder niks...nu dus vol. Normaal moet alles binnen de week ok zijn, fingers crossed wederom.
Zij lag al een hele tijd in een hoek, hoog aan de oppervlak. Maar ja, het was ook degene die constant bejaagd werd ddoor een mannetje, waar ik handmatig de eitjes van heb afgehaald...dus dan denk je automatisch aan verhoogde stress. Maar goed, binnenkort hoop ik terug op kerngezonde vissen. Ze heeft het zeer waarschijnlijk bij zich gehad toen ze van China kwam. Rest van de vissen toont niks van ziekteverschijnselen, behalve dan een sporadische keer flitsen tegen de bodem ofzo, toch misschien een teken dat er toch wel iets aan de hand is. En je zal altijd zien dat ongelukken vaak bij elkaar troepen, net m'n microscoop verkocht, de nieuwe had hier al moeten zijn maar die laat nu net nog wat op zich wachten. Iets met een leverancier ofzo. Heb er nu een trinoculaire besteld-3 oculaires zodat je kan kijken en foto/filmen tegelijkertijd-samen met de 5k camera moet dat wel een verbetering worden.

Waterwaardes waren perfect op een te lage Kh(2) na. Op hun aanraden maar even kh+ toegevoegd om snel wat te verhogen, waarschijnlijk komt het van de nieuwe planten denken zij en zal dat binnen een paar weken stabiliseren.
Maar goed, dat testen we later nog wel even, nu eerst even wat wormen vermoorden!! Yeehaa!
 
Dat is weer balen zeg. Maar lichte troost beter huidwormen dan kieuwwormen of interne. Hopen dat ze nog een beetje reserve weerstand heeft.

Je weet tenminste wel dat je een hobby heb. Hele dagen druk ermee.
 
He jakkes dat is niet fijn zeg, daar heb je wel pech mee. Beterschap aan de vis. Ik hoop dat de wormen snel uitgeroeid zijn.
 
Sterkte en success met het bestrijden van die wormen. Hopelijk spoedig weer kerngezonde vissen😀
 

Terug
Bovenaan