Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Mja....zal er wel een paar pm'en.

Heb ondertussen nog een oranda, ryukin én gigagrote yuan bao overgenomen van iemand, waar ze veel te klein zaten. Ik ga ze waarschijnlijk wel herplaatsen, tocht zeker de ryukin-alle vissen komen bij Dino vandaan. Allemaal grote vissen van minstens een jaar oud. Ging enkel voor de oranda, maar heb me laten overhalen om de twee andere ook mee te nemen. Was dan ook vooral omdat ze bij mij beter gingen zitten.-filtering was ondermaats en ook de aandacht die ze kregen, was misschien wat te weinig. Ze zitten nu bij mij in de quarantainebak, beetje te bekomen. Trouwens, m'n nieuwe manier van transport, met open zak in geïsoleerde bak met zuurstofpomp is wel goed bevallen, denk dat ik nog een tweede bak ga klaarmaken zodat ik eventueel twee verschillende vissen tegelijk kan transporteren.

Heb eindelijk ook m'n nieuwe microscoop met camera, dus dat wordt nog wel wat oefenen terug. Denk er trouwens toch aan om nog een microscopiecursus te gaan volgen, zal wel in de koi-wereld moeten, wegens geen interesse in de fgf-middens. Dino zei me eergisteren nog(ja, ik was er weer) dat ie misschien zoiets zou willen organiseren bij genoeg interesse...dus mail hem maar even als je dat iets lijkt.
 
Mja, ik moet nog even werken aan me digitale/telefonische omgeving ;) Het is er nog niet van gekomen en ook z on klusje van bahhhhh. Ik werk in de zorg en het is op het moment een gekkenhuis, vele corona besmettingen dus ik kan het klokje om werken en prive ook nog van alles wat in de wacht staat. Even klieren op het forum is voor mij even een moment van rust en ontspanning. Eigenlijk hoor ik gewoon even een maandje of langer naar een zonnig oord af te reizen en niet veel meer te doen dan luieren in de zon maar dat zit er even niet in.

Ojee je heb je laten inpakken met opvangers (y) Visjes hebben een goed huisje getroffen met jou. Ik ben benieuwd. Yuan bao zegt me zo niets, zal straks even googlen. Is er veel belangstelling in Belgie voor Fancy s? Als je ze herplaats hoop ik dat ze ook weer een goed onderkomen treffen maar dat zul je wel in de gaten houden.

Microscoop met camera? Is dat z on camera ding die je op de vis moet plaatsen. Ben benieuwd of dat bevalt. Is wel lastig om wat in de kieuwen te kunnen checken lijkt mij.

Tja cursus heb ik al gehad. Ik heb utube filmpjes en info koi gebruikt. Ik red mezelf met een afstrijkje maken en bekijken en herkennen van de gangbare ellende. Dino heeft mij ook wel eens geholpen nadat ik beeld materiaal had verzonden. Het lastigste is denk wat voor microscoop je heb en het bedienen van alle technische snufjes. Die van mij heeft ook allerhande technische snufje die je kunt aansluiten op computer en kan opnemen en vergroten etc. maar hier heb ik me nooit in verdiept. Dan duurt cursus jaren als je die gebruiksaanwijzing moet door worstelen. Ik heb altijd sterk de voorkeur van max. 3 pagina s voor dummy s stap 1, stap 2 en stap 3 is meer dan voldoende. Al die boekwerken word ik al moe bij het zien van de voorkant en dikte :juggle:

Voor mij is voldoende om het preparaat eronder te leggen en in 3 vergrotingen rechtstreeks op LCD beeld te kijken. De beweging van allerhande ellende zegt al vaak genoeg. Ik hoef niet exact te zien of het ook oogjes of pootjes heeft. Ik deel in huidparasieten, wormen, flagelaten, schimmels, bacterieen. Medicatie is toch ook onderverdeeld op dit gebied. Enige wat ik nader bekijk is kieuw of huidworm maar dat zie je eigenlijk ook vrij makkelijk. Voordeel van microscoop is ook dat je kun zien of een euvel wel/niet opgelost is met medicatie daardoor kun je de duur van behandeling wat beter afstemmen.

Als je een microscoop heb waarvoor je een afstrijkje moet maken wil ik wel eens een filmpje voor je maken, hoe en wat in dummy stijl. Volgens mij heb ik ook ooit ergens hier op het forum dmv foto s een kleine samenvatting geplaats maar waar.............
 
Laatst bewerkt:
Yuang boa snel gevonden.

1646994000445.png



Wat ik begrijp een kruizing Oranda, Ryukin en Ranchu.

De Ryukin zie je er wel goed in met die hoge rug. Korte staart en kleine peddel vinnetjes. Ben benieuwd hoe dat zwemt. Is toch een groot lichaam wat ze voort moeten bewegen met die kleine vinnetjes.
 
Yuang boa snel gevonden.
Bekijk bijlage 340795
Wat ik begrijp een kruizing Oranda, Ryukin en Ranchu.
De Ryukin zie je er wel goed in met die hoge rug. Korte staart en kleine peddel vinnetjes. Ben benieuwd hoe dat zwemt. Is toch een groot lichaam wat ze voort moeten bewegen met die kleine vinnetjes.
Er is toch ook een lid van het AF dat Yun Bao heeft zitten? Volgens mij had @Fiskje destijds een aantal jonge vissen via een FB groep aangeschaft. Ben benieuwd hoe het daar mee is.

In ieder geval mooi dat je er een paar hebt opgevangen, @aquabelg. En natuurlijk zie ik ook graag foto’s verschijnen😀
 
Deze yuan bao is 22cm lang en 13/14cm hoog(conservatief gemeten), doordat ze een shorttail hebben lijken ze ongelooflijk massief. Zwemmen doen ze eigenlijk héél erg goed, beter dan rosetails en ranchu's. Qua karakter zijn ze super aanhankelijk, zeer tam en nieuwsgierig, meer dan een oranda. Deze is wat schrikkerig omdat ie een oog mist, is zo uit China gekomen, in een grotere bak gaat ie wel wat rustiger worden, zit nu nog vaak tussen de waterpest. Als ie weggaat zal het enkel naar een grote bak gaan en/of zeer goed gefilterde van minstens 120cm, of groter. Ryukin eigenlijk ook, redelijk stevige vis, daarom enkel naar een grote bak met goeie filtering uiteraard.

20220311_120035_resized_1.jpg
20220311_120036_resized_2.jpg
20220311_120055_resized_2.jpg
20220311_122011_resized_2.jpg
20220311_115842_resized_1.jpg
 
Ja hoor, er zitten ook nog een 10-tal gewone oranda en 2tal gewone ranchu in de grote bak.;)

In ieder geval mooi dat je er een paar hebt opgevangen, @aquabelg. En natuurlijk zie ik ook graag foto’s verschijnen😀

Tja, ik ben er naartoe gereden omdat de oranda op foto én film er knap uitzag, men zocht een betere thuis dan wat ie nu had. De vissen kwamen van bij Dino, dus dacht ik, waarom niet. Toen ik daar kwam(ritje van 120km enkel) viel de oranda toch wat tegen, maar heb ze dan toch maar meegenomen-zelfs voor betaald(ja, ik weet het, ben tikkeltje gek). Eigenlijk wist ik toen al dat ik ze niet ging houden.
 
Te weinig fut om uit gebreide reactie te geven maar ik vind die Ryukin wel heel erg mooi hoor.

Wat een rugvin en eigenlijk alle aanhangsels. :love: De kleuren ook erg mooi valt goed op.

Nu zal niet iedere ryukin deze mooi vinden vanwege de nogal aanwezige aanhangsels maar ik vind hem schitterend.

De andere 2 beetje moeilijk te zien wei wat is door de slechte pose die ze aannemen. Die ryukin weet tenminste hoe het hoort als je een foto wil maken
 
Als je wil mag je haar(ja, 't zijn alledrie haaren :) ), hebben hoor. Als ik maar weet dat ze goed zitten geef ik ze gewoon weg.
 
Vandaag is me iets opgevallen, deze vis:


20220112_193153.jpg 20220112_193211.jpg Zag er op 12 januari, das dus twee maandjes geleden....




20220317_192336_resized.jpg 20220317_192346_resized.jpg 20220317_192421_resized.jpg 20220317_192440_resized.jpg ...........en ziet er vandaag zo uit.

Als je dan weet dat ik hem(zie voorkant vinnen) speciaal kocht voor het fantastische diepe rood wat ie had, dan bewijst dit toch weer dat er bijna géén zekerheden zijn qua kleurbehoud, behalve dan de calico's-daar kan je min of meer nog wat zekerheid hebben. Het zwart is echter wel nog verbeterd vind ik. En ok, het rood is erg verdrongen door zwart en grijs, maar ik vind hem er bijna nog beter uitzien, dan voorheen. Benieuwd wat ie in de toekomst gaat doen.
 
:oops: Dit is wel erg apart. Ik hou van mooie diep zwarte sluiers en die worden altijd oranje en bij jou worden ze juist meer zwart.................

Mijn voormalige zwarte telescoop is afschuwelijk geworden. Is bijna helemaal oranje geworden:cry:

Jouw oranda is evengoed nog erg mooi gebleven. Mooi gevuld buikje ook.

Eerste foto mooie staart op achtergrond :smitten:
 
Ja ik weet het, ik heb een vriendin die redelijk goed onderlegd is in de kweek van fgf én daarom ook wel een goeie kijk heeft op de kleurevolutie. Zij zegt ook steeds en bewijst het via haar vissen dat zwarte vaak helemaal oranje worden. En ja, ik hoop dat deze oranda in deze richting blijft evolueren, ik ben verzot op het grijsblauwe doorzichtige wat ik al vaker zag bij vissen op het www maar nog niet echt kon kopen Het is ook met kop en schouders mijn duurste vis en daarom hoop ik zeker dat ie mooi(er) blijft/wordt. Alleen dat groeien dat lukt niet zo goed bij deze, alhoewel, denk dat ik wat ongeduldig ben.
Als ik zie wat mijn calico's nu zijn tov wanneer ik ze kocht, dan ben ik echt wel tevreden, ze groeien mooi door, ze blijven er(voor mij althans) fantastisch uitzien én ze hebben een superleuk karakter. Oh enne die mooie staart behoort nog steeds aan jouw favoriet...de grote tri-colore, die gelukkig ook mooi z'n kleur houdt.

Gisteren nog bericht gehad dat het met de batch ranchu's waarvan ik er twee (hopelijk) mag kopen niet goed gaat, er zijn er al twee gestorven. Ten gevolge van de, 24u langere vlucht waarschijnlijk, aten ze heel slecht en ging het niet zo best. Hopelijk komt de volgende vlucht met oranda en yuan bao's op het normale tijdstip aan. Al deze berichten sterken me nog meer om zelf niet te gaan importeren, heb er al eens aan gedacht hoor, maar ik laat de stress liever aan de Dino's van deze wereld.;)
 
Eigenlijk zou jij gewoon om de 6 weken verplicht in quarantaine moeten.

Waanzinnig mooie visjes. Dat is gewoon niet te doen als men er 1 of 2 mogen uit kiezen. Vind de combi met de Ranchu s ook erg leuk om te zien.

voer jij ook doperwten?
 
Eigenlijk zou jij gewoon om de 6 weken verplicht in quarantaine moeten.
Nu, ik mag hopen van niet...ben er wel al een drietal dagen ziek van...na meer dan twee jaar heeft covid me dan toch te pakken gekregen.:(

Waanzinnig mooie visjes. Dat is gewoon niet te doen als men er 1 of 2 mogen uit kiezen. Vind de combi met de Ranchu s ook erg leuk om te zien.

voer jij ook doperwten?
Ja klopt wel vind ik en das echt zonder pretentie, er zijn er volgens mij minstens 7/8 bij die héél erg mooi zijn. Eh doperwen, heb ik ooit wel eens gegeven ivm. zwemblaasproblemen, maar ik maak er zeker geen gewoonte van.

Leuk effect zo met die bol! En die grote Rosetail blijft mooi!
Ja, is een probeerseltje van me, zou dus eerst een glazen versie van 10kg zijn, maar toch maar niet gedaan wegens schrik voor te hoge puntbelasting op de bodem. Deze zijn in rvs, heb ze geboord, met 1 kg grind en de rest water gevuld, afgedicht met carrosseriedoorvoeren, op hun beurt vastgekit met aquariumsilicone-is dus wel wat tijd en werk in gaan zitten. Volgende week komen de kunststoffen steunringen toe, zodat ze zeker niet meer kunnen bewegen-heb er nog eentje die nog moet geprepareerd worden-maar dat zal voor na de isolatieperiode worden vrees ik.

De grote tricolore blijft inderdaad ook heel mooi op kleur, 't is een leuke vis trouwens!
 
Beterschap aquabelg! Je hebt inderdaad een hele mooie verzameling vissen zo!
 
Ieder nadeel heeft een voordeel. Wij krijgen nu tenminste vissen te zien ;)

Ben je gevaccineerd en geboosterd?

Ik denk het is niet voor niets dat ze alle maatregelen hebben laten varen. Nu er een "zwakkere" variant rond gaat en ze graag groepsimmuninteit beoogde zal uiteindelijk iedereen er tegen aan lopen en is het probleem van degene " ik wil niet prikje" opgelost. Het is naar je bent er ziek van maar je overleef het wel, daar ga ik tenminste wel van uit. Je kun eenvoudig weg niet weken op de IC liggen te luieren want je heb vissen te verzorgen, foto s en filmpjes te posten ;)

Sterkte en ik hoop dat je snel opknap. Na nog een leuk filmpje van de 180?
 
Ieder nadeel heeft een voordeel. Wij krijgen nu tenminste vissen te zien ;)

Ben je gevaccineerd en geboosterd?

Ik denk het is niet voor niets dat ze alle maatregelen hebben laten varen. Nu er een "zwakkere" variant rond gaat en ze graag groepsimmuninteit beoogde zal uiteindelijk iedereen er tegen aan lopen en is het probleem van degene " ik wil niet prikje" opgelost. Het is naar je bent er ziek van maar je overleef het wel, daar ga ik tenminste wel van uit. Je kun eenvoudig weg niet weken op de IC liggen te luieren want je heb vissen te verzorgen, foto s en filmpjes te posten ;)

Sterkte en ik hoop dat je snel opknap. Na nog een leuk filmpje van de 180?

Goed punt Michelle, misschien komt dat aquarium nou ook eindelijk een keer af want tjonge, ons geduld wordt wel op de proef gesteld! 😋
 
Ieder nadeel heeft een voordeel. Wij krijgen nu tenminste vissen te zien ;)

Ben je gevaccineerd en geboosterd?

Ik denk het is niet voor niets dat ze alle maatregelen hebben laten varen. Nu er een "zwakkere" variant rond gaat en ze graag groepsimmuninteit beoogde zal uiteindelijk iedereen er tegen aan lopen en is het probleem van degene " ik wil niet prikje" opgelost. Het is naar je bent er ziek van maar je overleef het wel, daar ga ik tenminste wel van uit. Je kun eenvoudig weg niet weken op de IC liggen te luieren want je heb vissen te verzorgen, foto s en filmpjes te posten ;)

Sterkte en ik hoop dat je snel opknap. Na nog een leuk filmpje van de 180?
Ehm...natuurlijk ben ik drie keer geprikt...
en ik heb wel geen omikronvariant, wss wel de delta, gezien het ziektebeeld.

Leuke filmpjes van de 180 zijn moeilijk, de vissen zijn naar mijn mening nog steeds niet superhappy in de (te) kleine bak. Ik ga blij zijn als ze in de grote kunnen(of verhuisd zijn naar een leuke thuis).

Goed punt Michelle, misschien komt dat aquarium nou ook eindelijk een keer af want tjonge, ons geduld wordt wel op de proef gesteld! 😋
Tja, die is eigenlijk al af van een paar maanden geleden hoor, alleen ben ik steeds maar aan het tweaken, ook een leuk deel van de hobby

Ben al aan het kijken of ik m'n fitnesskamer-die al jaren ongebruikt is- niet kan omvormen tot vissenkamer. Heb al een paar leuke stellingen zien staan die ik tegen de muren kan plaatsen. Voordeel is dat de lelijke 180l uit de woonkamer is en dat ik dan meer vissen kan apart zetten van elkaar, kwestie van de quarantaineruimte wat uit te breiden. Is wel zo makkelijk als je vissen koopt van verschillende kwekers.
 
Ai, 3 keer een prikje en dan evengoed er tegen aan lopen is wel waardeloos.

We hadden het opgelopen net op het moment dat we moesten boosteren dus ik had zo iets van rand geval en net niet op tijd. Maar nu ik dit lees denk ik dan wel weer wat heeft de booster dan voor zin als je het dan nog kunt oplopen. Minder ernstig verloop van de ziekte................... of zou het weinig verschil maken. Ik ben van die prikjes ook een dag of 2 goed ziek en nog wat dagen niet in me hum. Ik mag eind maart weer. Ik zag hier in het winkelcentrum een prikpost waar je zonder afspraak gewoon meteen prikjes kunt krijgen maar moet toch wat dagen uitroosteren voor het geval ik weer ziekjes word van het prikje.

Grootse plannen met een vissenkamer. Ik ben benieuwd
 
Tja, die is eigenlijk al af van een paar maanden geleden hoor, alleen ben ik steeds maar aan het tweaken, ook een leuk deel van de hobby

Ben al aan het kijken of ik m'n fitnesskamer-die al jaren ongebruikt is- niet kan omvormen tot vissenkamer. Heb al een paar leuke stellingen zien staan die ik tegen de muren kan plaatsen. Voordeel is dat de lelijke 180l uit de woonkamer is en dat ik dan meer vissen kan apart zetten van elkaar, kwestie van de quarantaineruimte wat uit te breiden. Is wel zo makkelijk als je vissen koopt van verschillende kwekers.

Houd je er wel rekening mee dat dat tweaken vooral voor jezelf leuk is, en niet zozeer voor ons? 🙊😁 Wij willen eindresultaat!🙏
En wat een leuk idee, een dedicated vissenkamer! Breng me maar niet op ideeen! 😂
 
Ik weet niet echt wat je dan bedoelt met eindresultaat, heb gisteren toch een filmpje gepost van de bak en de sump heb ik ook al gepost, verder valt er eigenlijk niet veel te zien, alleen een gesloten kast en daar is voor een techneut als ik niks aan.:ROFLMAO:
Voor- en zijwanden liggen dan ook al maanden aan de kant-scheelt wel wat aan geluid moet ik wel toegeven, binnenkort gaat ie dus wel dicht, nadat ik de wanden akoestisch geïsoleerd heb.
En ja die vissenkamer, ik zag het bij iemand uit Nederland en het heeft wel iets, je showbak in de woonkamer en je knutselbakken apart. Gaat ook de vissen ten goede komen! Maar goed, het is maar een idee!


Ai, 3 keer een prikje en dan evengoed er tegen aan lopen is wel waardeloos.
Maar nu ik dit lees denk ik dan wel weer wat heeft de booster dan voor zin als je het dan nog kunt oplopen. Minder ernstig verloop van de ziekte................... of zou het weinig verschil maken. Ik ben van die prikjes ook een dag of 2 goed ziek en nog wat dagen niet in me hum.
Tja, het scheelt vooral in de ernst waarin je het krijgt, daarom heb ik m'n ouders indertijd in isolatie geplaatst tot ze hun eerste prikken gekregen hebben. Ik heb al die tijd alle boodschappen gedaan, ze mochten niet buiten van me en niks van bezoek-drastisch, maar het heeft opgeleverd: ze zitten nu al sinds oktober terug in het Spaanse zonnetje, zoals ze elk jaar doen, volgende maand komen ze terug.
Ik vind het dus zeker geen probleem dat ik het alsnog krijg, iedereen komt toch aan de beurt-of is al ongemerkt, aan de beurt geweest. Een vriendin van me heeft het al drie keer gehad, alle varianten, één keer had ze totaal géén symptomen, ze is huisarts en na de sessies op de spoedafdelingen werd ze steeds getest, zo kwam ze het te weten.
Ik blijf van mening dat wanneer alle Europese landen indertijd een verplichting hadden afgekondigd we al meer dan een jaar veel meer vrijheid en gezondheid gekend hadden-maar goed, das mijn mening en ik wil hier zeker géén polemiek starten. Echt niet!
 
Ik weet niet echt wat je dan bedoelt met eindresultaat, heb gisteren toch een filmpje gepost van de bak en de sump heb ik ook al gepost, verder valt er eigenlijk niet veel te zien, alleen een gesloten kast en daar is voor een techneut als ik niks aan.:ROFLMAO:

huu...zijn we al naar je nieuwe bak aan het kijken dan? Dan ben ik abuis, het overzicht een beetje kwijt in al je topics vrees ik, ik dacht dat we naar een tijdelijk onderhoud zaten te kijken 😦
Ik heb het gedeelte van de feestelijke opening helemaal gemist dan denk ik, heb zelf ook corona gehad en merk dat ik daar soms best wel warrig van ben, maar ik zat nog steeds in spanning te wachten op het eindresultaat. pff ik ga teruglezen 🙈😂
 
huu...zijn we al naar je nieuwe bak aan het kijken dan?
Ik heb het gedeelte van de feestelijke opening helemaal gemist dan denk ik,
Speciaal voor jou ;)

20220405_221144.jpg


En nog een paar van de vissen nu alles terug bij elkaar zit...
20220405_221144.jpg
20220405_214559.jpg
20220405_214554.jpg
20220405_214540.jpg
20220405_214743.jpg
20220405_214732.jpg
20220405_214802.jpg
20220405_214613.jpg




Nog wat fatale 'verschuivingen' gehad ondertussen(na costia, Chilodonella ontdekt, filmpje gemaakt en doorgestuurd naar Voorschoten-werd bevestigd), behandeld, twee vissen verloren, terug richting NL om toch even te checken, dode costia maar ook levende huidwormen gezien, niet extreem maar toch veel meer dan gemiddeld, terug behandeld...nu alles terug ok. Ik denk dat ik op twee weken tijd iets van een 4000 liter water ververst heb!! Alles uit de bak gehaald van planten, rvs-bal ook maar uitgehaald. Op den duur begin je overal gevaar in te zien, omdat de chilodonnella volgens Dino iets met een rottingsproces te maken heeft, moest ik onmiddelijk aan de wijze raad van @michelle1 denken ivm. de plantenbakken en bodemrot.
Ik weet echt niet waar al die dingen vandaan komen, er is geen enkele nieuwe vis in de bak gezet de laatste maand. Enkel planten en een metalen bal.

De drie opvangvissen heb ik pas na alle behandelingen van de quarantaine naar de grote bak gezet, heb ook nog een hele mooie calico opgehaald in NL bij iemand die stopte met sluiers. Alles zwemt al twee weken bij elkaar nu.
 
Speciaal voor jou ;)

Bekijk bijlage 341962

En nog een paar van de vissen nu alles terug bij elkaar zit...
Bekijk bijlage 341962 Bekijk bijlage 341963 Bekijk bijlage 341964 Bekijk bijlage 341965 Bekijk bijlage 341966 Bekijk bijlage 341967 Bekijk bijlage 341968 Bekijk bijlage 341969



Nog wat fatale 'verschuivingen' gehad ondertussen(na costia, Chilodonella ontdekt, filmpje gemaakt en doorgestuurd naar Voorschoten-werd bevestigd), behandeld, twee vissen verloren, terug richting NL om toch even te checken, dode costia maar ook levende huidwormen gezien, niet extreem maar toch veel meer dan gemiddeld, terug behandeld...nu alles terug ok. Ik denk dat ik op twee weken tijd iets van een 4000 liter water ververst heb!! Alles uit de bak gehaald van planten, rvs-bal ook maar uitgehaald. Op den duur begin je overal gevaar in te zien, omdat de chilodonnella volgens Dino iets met een rottingsproces te maken heeft, moest ik onmiddelijk aan de wijze raad van @michelle1 denken ivm. de plantenbakken en bodemrot.
Ik weet echt niet waar al die dingen vandaan komen, er is geen enkele nieuwe vis in de bak gezet de laatste maand. Enkel planten en een metalen bal.

De drie opvangvissen heb ik pas na alle behandelingen van de quarantaine naar de grote bak gezet, heb ook nog een hele mooie calico opgehaald in NL bij iemand die stopte met sluiers. Alles zwemt al twee weken bij elkaar nu.

Wow, wat een mooi geheel! En prachtige collectie vissen!
Echt een plaatje zo. Wil je er uiteindelijk wel weer wat bij in hebben, of laat je het zo qua inrichting/decoratie?
Wel vervelend dat je met ziektes en problemen blijft kampen, ik hoop echt voor je dat je straks een stabiel geheel krijgt waarbij dat allemaal verdwenen is.
 
Ik heb een tijdje de planten aan de achterwand gehad met zuignappen enzo, maar die hangen terug in de quarantainebak. Ze trokken er stukken uit en die zweefden dan de bak rond, met als gevolg dat ze via m'n 'onderloop' in overloopbak terechtkwamen. Alles kan zonder problemen door de 32mm pvc, maar daarna zit m'n vliesfilter en daar geraakte alles wel opgehoopt in de sleuven van de uitlaatbuis. En laat nu net langs die onderloop heel veel vuil uit de bak stromen...

Dus neen, ik denk dat er afgezien van wat grind(2mm) en de rvs ballen, er niks meer in de bak komt. Pas op, ik vind dat geen straf hoor, ben nogal een 'less is more'-adept. ;)
 
Bij mij krijgen de Sluierstaarten fijgesneden Romaanse sla of Little Gem, dat houdt ze bezig en ze blijven van de planten af. Maar ik heb wel het nodige onderhoud aan de bak natuurlijk, dagelijks poepjes wegzuigen en zo…

Maar wel mooi om je vissen nu in volle glorie te zien natuurlijk!
 
Ik heb een tijdje de planten aan de achterwand gehad met zuignappen enzo, maar die hangen terug in de quarantainebak. Ze trokken er stukken uit en die zweefden dan de bak rond, met als gevolg dat ze via m'n 'onderloop' in overloopbak terechtkwamen. Alles kan zonder problemen door de 32mm pvc, maar daarna zit m'n vliesfilter en daar geraakte alles wel opgehoopt in de sleuven van de uitlaatbuis. En laat nu net langs die onderloop heel veel vuil uit de bak stromen...

Dus neen, ik denk dat er afgezien van wat grind(2mm) en de rvs ballen, er niks meer in de bak komt. Pas op, ik vind dat geen straf hoor, ben nogal een 'less is more'-adept. ;)

Begrijp ik wel, wij zijn ook steeds 'kaler' gegaan, tot aan nu nog maar een paar stenen rondom onze bubbelsteen. In het begin was dat nog vrij kaal maar hoe groter ze worden, hoe meer ze zelf de bak al vullen. We hebben sinds kort wel weer wat waterpest staan en dat doet het boven verwachting goed, ze vreten het niet kaal, dus denk dat we dat er maar inhouden.
 
Wat een mooi aquarium en vulling :love:

Nog wat aan slachtoffers :'( Kan het niet goed zien op de foto maar toch niet die hele mooie zwart staart he.................. Word eens tijd dat je ze namen geef zodat we de lijst kunnen bij houden wat er nog wel/niet rond zwemt.

Die lichte Oranda is ook waanzinnig mooi en ik vind de Ryukin ook erg mooi hoor. Vind leuk zo al die verschillende soortjes. Zie je verschil in gedragingen?

Nu je blijkbaar een afstrijkje kan maken niet meteen gaan hypochonderen bij alles wat je zie ;))

Een "schone" vis en aquarium, bioloog etc. bestaat niet.

op een afstrijkje zie ik ook altijd wat maar gaat om aantallen en aangroei.

Costia en bacterieel de versie die je kunt zien is wel een dingetje dat ik zeg meteen behandelen en wat kieuwworm ook maar de rest eerst aanzien. Al die medicatie heeft ook gevolgen op de weerstand en verzwakken ze toch iets door waardoor je weer meer trickers geef om aan te groeien.

Afstrijkje kieuwen is belangrijk en dan afstrijkje buik, rug bij rugvin (indien aanwezig) en bij poepgaatje die kan in een keer.

Ik ga duimen dat je nu even rust krijg met je patienten.
 
Alles wat ik zag(en zie) wordt steeds gefilmd en gecommuniceerd met Dino of andere 'kenners', ik vraag wat zij ervan denken én toets dat(dan pas) aan wat ik denk dat het is. Meestal komen we op hetzelfde uit.
De huidworm was een beetje teveel om zo te laten...

Neen, niet de mooie zwarte, die heeft eigenlijk nog nooit iets gemankeerd behalve dat ie heel regelmatig aan het luchthappen is-dat doet ie elke dag wel een paar keer.
En ja, de lichte calico is supermooi, heb hem aangeboden gekregen omdat de man stopt met alle vissen en goeie huizen zocht voor z'n vissen. Ik heb natuurlijk betaald voor de vis, maar dat ie goed zat was belangrijker dan het geld, zullen we maar zeggen. De vis is een viertal jaar oud en is via Dino uit Thailand geïmporteerd. Hij is meer dan 25cm en ziet er echt fantastisch uit. De rest van de vissen waren vooral hogere oranda's en die zijn niet mijn eerste keuze, daarom heb ik ze niet meegenomen-het is me gevraagd of ik ze ook wou.

Enne, de ryukin gedraagt zich gelukkig zoals het hoort, hapt niet naar de andere(tragere) vissen-zoals ryukins al eens durven te doen. Zij had een bobbeltje op de zijkant en das nu compleet verdwenen, sommige vissen genezen dus ook bij mij!!:rolleyes:
Een van de ranchu's hangt soms eens ondersteboven aan het oppervlak, eerst had ik er geen goed oog in, maar nu ben ik het zo gewend dat het gewoon passeert. Er is enkel nog de rescue-oranda die niet in haar hum is, ze ligt apathisch op de bodem en zwemt alleen als er eten is en ze gestoord wordt, verder quasi nooit. Ik heb ook de indruk dat ze vergroeid is en het daarom moeilijk heeft. Das de enige waar ik momenteel een beetje schrik voor heb.

Hier een foto van de ryukin van half maart, waar je duidelijk de bobbel zag. Die is dus compleet weg.

20220311_115747bis.jpg
 
De knobbel op de ryukin lijkt me een karper pok. Je heb een tijdje verwarmt toch en natuurlijk al dat schone water dat zal hem natuurlijk goed hebben gedaan. Fijn dat ze zich gedraagt. Dat bijten naar andere heb ik ook nog nooit gezien hoewel ze wel hele lange toeters van bekken hebben als ze die uitstrekken. Ik vind dat altijd een erg grappig gezicht. Ik ben uren bezig geweest dit ooit op een foto te krijgen is me wel geteld 1x echt goed gelukt :DD

Goed om te lezen dat de mooie zwarte nog mooi rond zwemt hoewel deze nu wel concurrentie heeft van de lichte want die heeft ook een schitterende staart.

Wat bedoel je met "hogere" Oranda s. Hoge rug of hoge wen.

Jammer dat de rescue oranda veel op de bodem ligt. Je heb er nog eentje gehad die oranje. Maar als ze verder doet wat ze hoort te doen wat maakt het uit. Beetje zoals de Ranchu. Maar het is natuurlijk niet leuk om te zien en je te moeten af vragen, lijd de vis eronder.
 

Terug
Bovenaan