Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Goh ja, het zand, ik zou het enkel en alleen als 'speelgoed' in de bak doen, ook mijn vissen grondelen graag in het zand op zoek naar voedsel. Maar als ik zie dat alle echte showbakken met sluiers bare bottom zijn...weet ik het zo niet. Het gevaar van een wen waar zandkorrels in ontsteken is misschien niet zoo vergezocht. Ik zie het vaak bij m'n vissen dat ze met een wen vol zandkorrels rondzwemmen na een waterwissel of poetsbeurt van de bodem.

Daarom heb ik niet voor een wen gekozen. Bij Ryukins kan er wel 2 liter filterzand op de bodem liggen en kan ik zo met name de vrouwtjes enorm ontlasten door het honger gevoel weg te nemen bij weinig voer met een hoge voedingswaarde. Het paaigedrag bij mannetjes neemt dus ook af omdat ze dit ook doen om hun honger te stillen (bij mijn bak)
Het filterzand is bij mij dus zeer welkom, echter 2 liter op 500L water is echt weinig hoor daar kan weinig vuil ophopen.
Bij jou gaat dat dus niet.
 
Goh, die rollen van theiling zijn inderdaad prijzig maar er zijn online in Duitsland verschillende veel goedkopere alternatieven heb ik gehoord, dus dat zal de weg zijn die ik insla. Het gaat gewoon om een vlies dat op een rol zit met een bepaalde doorlaatbaarheid, meer is het niet. Het kan voor minder dan de helft van de prijs.

Ik denk dat er in mijn bak nu een drietal kilo sansibar zand ligt, daar kan zoals je zelf zegt quasi niks van vuil in ophopen...ik twijfel nog steeds of ik het eruit ga laten. Paaigedrag is hier totaal geen issue, quasi niks van te zien, enkel in de zomer als de temperaturen echt hoog oplopen. Ik zie wel hoe het loopt.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik wel een keer last van had voordat mijn sump draaide was algen op mijn filterzand. Die had ik even uitgekookt en het water in de pan was echt donker groen.

Super dat paaigedrag laag is bij jouw bak dat scheelt best veel energie bij de vrouwtjes. Echter het zand stilt ook het honger gevoel bij hoogwaardig voer en hebben ze minder competitie bij voeren is ook best fijn.

Verzendkosten uit Duitsland moet je ook even in verdiepen hoor: voor een fx6 kraantje was ik 15 euro verzendkosten kwijt. Een proefbestelling voordat je afrekend is wel op zijn plaats!

Ben benieuwd naar je voortuigang hoor. Ik heb langzaam besloten om alleen nog enkele draadjes te volgen die ik echt leuk vind en dit is er 1 van:cool:
 
Sansibar was toch 0,6-1mm?
Weet niet of ze dit doorslikken... bij mijn Ryukins zie je ze soms letterlijk zand lekken onder de staart.
 
Zo'n bioloog is helemaal niet technisch hoor, het is gewoon een manier om je filtercapaciteit héééél groot te maken in verhouding tot je aquarium, eigenlijk creëer je een hyperstabiele omgeving voor je vissen met heel veel marge(lees: overcapaciteit). Zo kan je bak+filter beter veranderingen in vis- en/of voederbelasting aan.

Ik begrijp goed de meerwaarde van een bioloog. Wat voor de een niet technisch is, is voor de ander abracadabra. Als die PVC pijpjes, bochtjes en de verhoudingen verwerken mijn hersens niet. Ik heb ooit voor buiten bij me koi bowl een soort van bioloog willen maken in curvers maar hoewel het theoretisch heel simpel was ben ik dagen bezig geweest maar of te weinig water erin of teveel dat het overstroomde. Ik kreeg dit niet goed afgesteld.

Nu zou ik dit natuurlijk kunnen laten maken door een technisch iemand maar dan ben ik afhankelijk bij "storingen" van iemand anders die net op vakantie is. Dat wil ik niet. Ik wil graag zelf dingen begrijpen en kunnen bedienen/onderhouden.

Maar vind het wel leuk om topics te volgen hoe andere dit doen. Moet niet te technisch gaan worden want dan krijg ik een storing in me hoofd ;)

Ik ben erg benieuwd of de roller mat gaat bevallen. Ben nog niet tegen gekomen in combi met sluiers.
 
Als ik een bestelling doe zal het toch ineens met 20 of 30 rollen zijn ofzo, dan mag het iets meer zijn qua verzendkosten...

Zand gaat in de mond en komt er steeds gelijk weer uit via de kieuwen, heb hier nog nooit de indruk gehad dat ze het echt binnenslikken. En ja, die sansibar is een redelijk fijne korrel.


Ik denk dat ik binnenkort misschien wel een nieuw topic ga openen over de nieuwe bak, kwestie van één en ander wel een beetje overzichtelijk te houden.



En die vliesfilter is echt een vaak gebruikte oplossing bij koihouders hoor, daar is het vooral het merk Genesis in gebruik...met rollen van 1m breed. Ook bij discushouders zie je ze wel eens opduiken, maar ze zijn vooral populair bij de zeeaquarianen. Die tak van de 'sport' is zoo onderhoudsintensief/technisch dat elke weg om ook maar iets te automatiseren, niet uit de weg wordt gegaan.
 
Tja, Koi filtratie heb ik ook veel naar gekeken, ook hydrophonic waar je ook de zeeffilters ziet. Had er een gebouwd en merkte meteen dat dit niet voor uitwerpselen is maar voor bladafval: de poep werdt kompleet vergruisd...
Ik ken die brede vliezen nog uit de gereedschapmakerij waar koelvloeistof van slijpbanken werdt gezuiverd van metaal slijpsel best mooi spul.

Het is best wel even zoeken bij de bouwmarkt naar pvc voor je er een beetje zicht in krijgt wat mogelijk is, maar dat gaat voor elke nieuwe hobby en dat gaat niet altijd soepel of vlot...
Wel super dat je een manier zoekt dat je aan kan. Uitbesteden is idd niet ideaal.

Automatiseren moet je ook niet direct willen hoor daar bouw je ook veel mogelijke storingen bij in dat kan ook kompleet verkeerd gaan. en duuuuur:p
Bij mij alleen een Inkbird voor de verwarming (en bij een waterwissel de temperatuur in de bak goed te lezen en bij te regelen) en een analoge tijdschakelaar (zonder batterij dus!) voor een 9W led lamp. En een aquamedic.
Wel een Eheim Twinnfeed op Duracells om 6x per dag te voeren.
Valt dus best mee.
 
Wel een Eheim Twinnfeed op Duracells om 6x per dag te voeren.
En dat vind ik dus echt zo'n belangrijke....ik snap nog altijd niet waarom niet iedere aquariaan er één gebruikt...
Vaak wordt die enkel aangekocht om te gebruiken tijdens de vakantie ofzo, bij mij staan ze standaard alle dagen aan.
Het is volgens mij de enige manier om je vissen iedere dag dezelfde kleine beetjes te voeren op gezette tijdstippen. Tenzij je natuurlijk constant hele dagen thuis bent en een wekker instelt ofzo.
 
Heb daarnet in overleg met Dino dan toch maar besloten om in de toekomst een paar ranchu's toe te voegen aan de collectie. Aanleiding was een filmpje wat ie online had gezet van een viertal xl vissen.

Had al een paar dagen getwijfeld of ik hem erover zou bellen en daarnet even met hem erover gepraat of het doenbaar is. Natuurlijk is de calico die ik wilde al verkocht, maar goed, ik heb dus gevraagd of ie voor mij de volgende keer als ie vissen gaat kopen wil uitkijken naar een paar mooie grote ranchu's en ook nog wel wat grote oranda's. Zo kan ik dan zelf al op voorhand beslissen wat er voor mij mag meekomen naar Nederland.
Hij vertelde me nog, dat bij de wat grotere vissen het vaak zo gedaan wordt, omdat de eisen meestal nogal specifiek zijn.

Eigenlijk kan je het een beetje vergelijken met de koi reizen waar veel vissen ook verkocht worden via een filmpje/foto die ter plaatse in Japan wordt gemaakt.
 
Ranchu :smitten: De Calico heeft hetzelfde kleuren patroontje als mijn bolle Ryukin. Machtig mooie kop heeft die. Bolle wangetjes en de rest mooi in verhouding. Jammer al verkocht.

Ik wist dat je specifiek iets kon bestellen. Je kan ook naar een bepaald soort laten zoeken. Ik heb ook hele mooie stippel roggen en arowana vis bij hem zien zwemmen. Maar vreemd is dit eigenlijk niet want hangt ook wel een prijskaartje aan dus dan mag je best een eisen pakket hebben toch.

Lijkt me zelf heel leuk om Oranda en Ranchu samen te hebben. Ik heb hier heel vroeger eens een foto gezien van een gele Oranda. Kan hem niet meer vinden maar die was zo mooi en leuk. Net een dikke Oranda kanarie piet. Echt citroen geel heel apart.

Nog even wachten voor jou................Duurt lang he.;)
 
Het leek zo simpel: grote bak leegmaken om even te verplaatsen...

Gisteren rond een uur of twee de vissen tijdelijk verhuisd naar de quarantainebak van 180 liter, de jbl van de grote bak 1 op 1 overgezet naar de kleine(met 100% nieuw water)-alles ok zou je denken....
De grote tricolore begon rond een uur of 6 verticaal te hangen, twee andere vissen hingen op de grond in een hoekje tegen de aanzuigbuis...
Tijdens wat internetten en tv-kijken steeds met een half oog naar de vissen gekeken en rond middernacht begon de grootste vis op z'n zij te drijven, getwijfeld....want wat kon er mis gegaan zijn: een fris aquarium met vers water, ingedraaide media, zuurstofpompje erbij, temperatuur water was 20°. Rond een uur of 1 's nachts toch maar besloten om weer een ww te doen, daarna de pomp ietsjes verminderd qua debiet-misschien te veel stroming(?) en wat proberen slapen. Rond 3en even uit m'n bed om te gaan checken, zelfde situatie, rond 5en zwom alles terug horizontaal en tegen de morgen aan toen ik wakker werd zwommen ze allemaal rond alsof er niks gebeurd was. Deze namiddag met m'n neefjes de 2 meter naar de gang verhuisd en alles terug opgebouwd, bak gevuld, een uurtje laten draaien(de grote eheim had de ganse nacht inde keuken gestaan op een 120 liter bak met water, met nog een zuurstofpomp erin. Vissen terug daarin overgezet.

Neen, vissen verhuizen, ook al is het maar drie meter verder, 't is echt niet goed voor m'n hart!!
 
Ik dacht dat je aquarium rond om kerst zou komen maar lekker vlot dus. Ik ben natuurlijk erg benieuwd.

Dat is schrikken met dat rare gedrag. Mijn ervaring is ook dat ze erg gevoelig zijn voor veranderingen. Als ik me stroming verander bijv van links naar rechts, liggen ze ook op standje drama. De een sneller dan de ander en de ranchu boeit het allemaal niet. Ik hoop dat ze de 2 meter beter accepteren zonder rare fratsen.

Misschien ook gevalletje minder lucht gezien de 100% verversing op 20 graden. Een tijd geleden had ik een flinke verversing gedaan en me luchtpomp had kuren en even geen zin om te bekijken en stekker eruit. Filteruitlaten wat hoger voor golven op oppervlak en naar bed. De volgende dag zag ik al me slobbers bovenin hangen en de sluiers op de bodem. Dacht dat ze tukkie lagen te doen maar duidelijk een zuurstof dingetje.

Hoop dat je vanavond en vannacht een betere slaap krijg. Zo niet, wat filmpjes of foto s schieten dan heb je wat te doen:DD
 
Komt ook rond de kerst hoor, ik heb nu gewoon de (oude) 2 meter verhuisd naar de gang, daar blijven de vissen in tot het nieuwe aquarium helemaal klaar is-alle pvc leidingen, kranen, bioloog, enzovoort. Ik gok dat ze misschien ergens begin 2022 gaan verhuizen. Dan gaan ze naar 2.30 meter. Dit was gewoon om plaats te maken voor wanneer die komt, je kan moeilijk een aquarium laten staan om dan 'even' een ander in de plaats te zetten. De 180 liter vond ik te gevaarlijk om als tijdelijke opvang te dienen, toch niet voor vijf vissen.

En ja, dat ze gevoelig zijn hoef je mij niet meer te vertellen, het zijn echt ongeveer de laatste vissen die ik iemand ga aanraden om te houden. Het is zoals met m'n bullen vroeger, je moet er echt 200% mee bezig zijn en dan gaat het nog soms mis.

En foto's enzo, dat gaat nogal moeilijk nu, héél m'n gang staat nu quasi vol met aquarium, heb nog 25/30cm over om tussen te laveren, op m'n zij lukt het net. En laat nu net één van m'n andere hobbies, m'n sneakercollectie, zich daar bevinden. Ik moet letterlijk op m'n knieën om m'n schoenen uit te kiezen...ja zo'n vis, het doet wat met een mens! :LOL:
 
Aah voorbereidend werk. Is wel handig ja, denk niet dat ze gaan wachten als je aangeef, momentje even de oude leeghalen en weg zetten.

Slechte hobby voor hart patienten :DD

Nu dan maar niet teveel gaan eten met de kerst want dan zit je nog klem tegen het aquarium en muur.

Een sneakercollectie naast het aquarium. Kan het zijn dat er bepaalde geurtjes omhoog stijgen en op het water slaan :ROFLMAO:

Succes met al wat je nog moet doen en wat gaat komen.
 
Oi, dat moet even flink schrikken geweest zijn! Gelukkig dat nu alles weer tot rust gekomen is. En wat een klus ook. Wens je superveel voorspoed met alles wat nog komen gaat! Waarschijnlijk wordt het jaloersmakend geweldig. Is je ook echt gegund, met al het werk en de energie wat er in zit. Ben benieuwd naar wat komen gaat!
 
Sluiers zou ik ook niet aanraden aan anderen. Het wordt altijd onderschat wat de verzorging opeist, maar ook de moeite om de fabeltjes en feiten te scheiden is echt wel een dingetje.

Ja, de bak verhuizen voor een andere is een flinke klus. Vergeet straks niet als eerste de onderkant in een creme zandkleurtje te verven haalt meteen de spiegeling weg en heeft voor de vissen ook een natuurlijke kleur, en de belichting wordt een stuk makkelijker.
 
Vergeet straks niet als eerste de onderkant in een creme zandkleurtje te verven haalt meteen de spiegeling weg en heeft voor de vissen ook een natuurlijke kleur, en de belichting wordt een stuk makkelijker.
Oei...dat wordt een moeilijke...onderstel wordt geplaatst en onmiddelijk gaat ook de bak erop komen te staan, wel met een houten plaat tussen, dacht dat dit betonplex gaat zijn, weet ik niet helemaal zeker. Ah ja, betonplex is voor ons Belgen, zo'n donkerbruine plaat die in de bouw gebruikt wordt om bekistingen te maken-ik weet niet hoe jullie het noemen.
Ik had er ook al aan gedacht hoor, aan die bodem, de achterwand die heb ik al in het zwart laten folieën. Misschien moet ik gewoon de houten plaat met een (beige) folie beplakken? Nu ja, als ik toch besluit om een paar handvollen beige zand erin te gooien is dat probleem ook van de baan...


Heb een uur geleden, een mailtje ontvangen van Leo dat m'n bak al in elkaar staat, dat ze hem deze week nog verder gaan afwerken...het gaat dus echt gebeuren!! Hopelijk kan ik de timing van de mensen van het glasbedrijf op dezelfde dag van de plaatsing van het aquarium krijgen, anders worden het een paar frisse dagen hier...
 
Mijn onderstel heeft een betonplex blad. Beton plex is nog erg zacht hoor dus moet er wel voldoende ondersteuning zijn en een goede verdeling van de bodem. Een laagje schuim er onder om de druk te verdelen is wel aan te raden anders hoor je met grote waterwissels wel spanningen in je ruiten en kitnaden. Glas is flexibel en dat hoor je. Daar ga je echt wel slecht van slapen! met 2cm schuim ertussen is dit weg en echt een must IMO. Scheelt je een keer extra je bak te legen , zuignappen te lenen en de buurt om hulp vragen om 100+kg even 3cm op te tillen. Is een zaterdag klusje en maar hopen dat er voldoende mensen thuis zijn en geen boodschappen doen. I know....

Een houten ondergrond gaat de spiegeling niet weghalen. Op de delen die dragen wel, echter waar dat niet is zal het gaan spiegelen. Dat gaat er uit zien als luchtbellen tussen een gefoliede achterwand en kan je niet meer bij. Het moet dus echt op de bodem geplakt worden zonder luchtbellen. Al tijd nog eenvoudiger als verven wat ik deed: gemorste kit op de bodem kan je wegpoetsen/krabben maar trekt ook in glas en is niet meer overschilderbaar mits je dit meerdere keren superdik er op smeert.

Ik zou zeggen: laat de bodem ook afplakken. Bij de bestikkeringsbedrijven hebben ze ook creme folie ipv wit moet je even informeren. Prijs kan nog meevallen als dit restanten zijn en voor particulieren zonder btw.

Filterzand laat zich op minder turbulente plaatsen ophopen dus als je maar 1-2liter er in gooit krijg je toch open plekken. Echter de visjes weten dit echt wel te waarderen.

Ik had iets van korengroen (geel/olijfgroen) geschilderd voor een rustige, natuurlijke kleur maar had beter creme kunnen kiezen en kan dit niet meer veranderen.

mijn 60L quarantainebak op een zwarte onderstel laat zien hoe het spiegelt. heel anders dan geschilderd.

Vergeet ook niet de randen van de betonplex af te biezen en de randjes met celluloselak te behandelen. Volgens mij is betonplex alleen watervast op de dunne plastiek laagje wat er op zit en niet het hout zelf. Als je water knoeit met onderhoud kan het wellicht uitzetten als bij mdf.
 

Bijlagen

  • 20210513_171555.jpg
    20210513_171555.jpg
    166.6 KB · Weergaven: 143
  • DSC03009.JPG
    DSC03009.JPG
    145.3 KB · Weergaven: 138
  • DSC02877.JPG
    DSC02877.JPG
    370.9 KB · Weergaven: 144
Overplaatsen van vissen kan je het beste doen met hetzelfde aquarium water (zelfde waarden en temperatuur) om een shock te voorkomen. Dus je nieuwe bak eerst vullen et het water waar ze reeds in logeren en bijvullen . Later in dezelfde verhouding een waterwissel wat ze gewend zijn.
Bij mijn overhuizing had ik ze ook in de badkuip gedaan met het aquarium water erbij en die ook terug in de nieuwe bak gedaan wat ongeveer gelik staat als een 75% waterwissel en gaf geen problemen.

Ik zou dan ook eerst je huidige filters overzetten naast de nieuwe bak en daarna de media overhuizen naar de sump als die naar wens werkt. zo had ik ook mijn fx6 uitgefaseerd. Pas daarna met extra Biohome uitgebreid (gemengd).

Ben benieuwd!
 
Ik heb op een 1.50 juwel kast een betonplex plaat van 1.60. Daarop van die tempex platen en meteen het aquarium daar op. Dit zie je verder niet. Ik vind de spiegeling juist wel leuk. Lijkt net of je heel veel sluiers heb en je kunt ook goed de buikjes zien ;) Maar wat de een leuk vind vind de ander storend.

Het zand is inderdaad wel een dingetje. Ik heb spraybars erop gehad maar door de kracht van de stroming kreeg je hopen op een plek en kale plekken. Ook het grondelen en zand spugen bij de inlaat werd ik gek van, telkens een filter vol met zand en ladingen eieren op zand werd ik helemaal niet vrolijk van.

Ik heb ook wel gelezen dat ze een soort van vijverfolie die je schijnbaar met grindmotiefje heb erin. Zullen best nog meer creatieve oplossingen zijn.

Maar de zoektocht naar allerlei oplossingen is ook een deel van de hobby. Je kom in de loop der tijd vanzelf achter wat voor jou en je vissen werkt of juist weer niet.

Misschien dus nog voor de kerst................ dat schiet al aardig op.
 
De aankoopstappen voor de nieuwe bak zijn gestart. Vandaag toch maar al een opvoerpomp besteld...de wifi-versie van de pomp die ik wilde kostte ineens minder dan de gewone. Ik weet niet waarvoor een pomp via wifi zou moeten bediend worden maar goed, dat zien we dan wel eens ze in gebruik is. Capaciteit gaat 10000 l/u zijn maar ze kan natuurlijk ook lager gezet worden, zo gaat het stroomverbruik ook weer wat naar beneden. Ik denk dat de nieuwe bak evenveel stroom gaat verbruiken als deze die nu draait, met een verdubbeling van het waterdebiet. Nu ja, het volume water gaat ook bijna verdubbelen...

jecod-mdc-10000.jpg


Heb net de jbl filter even gespoeld en voorzien van nieuwe (fijne) filterwatten en een halve liter koi-bacteriën. Ik ben gestopt met het uitspoelen van de filterwatten, ze zijn zooooo vies dat ik ze onmiddelijk vervang na een paar maanden. Eigenlijk zou ik dit een keer moeten filmen en op alle fancy fb-goepen even laten zien wat 5 vissen in 700 liter water, dat elke week voor 80% verververst wordt, produceren qua afval. Misschien, héél misschien gaan er dan een paar ogen opengaan!

Volgende week ga ik de quarantainebak verversen en klaarmaken voor de verhuis van de vissen. Hij gaat gebruikt worden als tijdelijke(1 dag ofzo) opvang terwijl het huidige aquarium van de woonkamer naar de hall verhuist. Ik kan 1 op 1 de jbl 1500 verwisselen zodat de omgeving dezelfde blijft-op de quarantainebak draait ook 24u een jbl1500 mee.

Ik ben eigenlijk van plan om de nieuwe bak, eens deze stabiel draait , dus nadat alle pvc leidingen gelegd zijn en de theiling draait én de bak en bioloog perfect afgeregeld staan, onmiddelijk te gaan gebruiken voor de vissen. Ik ga of de twee potfilters een tijd op de nieuwe bak laten draaien(met een hoop siporax in de bioloog) en daarna de filtermedia gebruiken om de bioloog bij te vullen, of ineens de filtermedia in de bioloog te doen , siporax(of biohome) erbij en gewoon een doorstart maken.
Ik zie niet in waarom ik een filter zou moeten indraaien met salmiak, als ik over voldoende ingedraaide media beschik die dit vissenbestand ruim aankunnen. Alle bacteriën van mijn biotoop bevinden zich in de filtermedia wegens het ontbreken van een bodem.

Ok, jullie insteek....
Ben benieuwd naar je ervaring. Ik wil deze pomp ook gaan bestellen. Heb jij ook een bak bij Van Wolferen in bestelling?
 
Ik denk dat ie zaterdag bij mij start, om 08u komt ie normaal, waarschijnlijk de verste eerst.
 
Tenen krullend? Ooooh, bijna is het zo ver.

Bereid je alvast voor op een zwaar weekend. Hard werken en veel stress en ik hoop erg koud voor korte duur ;))
 
Zwaar werken? Nee hoor, gewoon bak binnen zetten en dan eens rustig bekijken hoe ik het aanpak...de vissen gaan al zeker niet voor 2022 verhuizen. Er moeten nog een hele hoop spullen gehaald en besteld worden...bepaalde kranen zijn enkel online verkrijgbaar zag ik al.
Koude gaat al bij al meevallen, vrijdagnamiddag ruit eruit en zaterdagvoormiddag terug erin. Ik heb vrijdagavond al een bierproeverij gepland bij een vriend thuis, dus de enige die er last van gaat hebben is de kat...:)
 
Haha...gelukkig bestaat er ook nog zoiets als rolluiken...

En ja geduld...de vissen zitten daar waar ze al bijna een jaar in goeie omgeving vertoeven en ik wil een nieuwe bak die binnenkort veel onderhoudsvriendelijker is. Dus moet de combi bak/vliesfilter/bioloog echt wel perfect afgestemd zijn op mekaar, dat gaat dus wat uitdokterwerk en testen met zich meebrengen. Heb ook nog wat verlengde wandelweekends in België en Nederland gepland, ik zal dus echt niet continu aan de bak bezig zijn....
 
Om de grote fotohonger van sommigen hier op het forum een beetje te stillen....;)

Ik ga niet beweren dat het meevalt, ik vind hem echt wel groot. Maar ja, als je Leo dan hoort zeggen dat ie nu nog wat gaat verderwerken aan een bak die 3.20 is in het vierkant...:oops:



20211218_092031_resized.jpg


20211218_092055_resized.jpg


20211218_092112_resized.jpg


20211218_092148_resized.jpg


20211218_093356_resized.jpg
 
wauw wat een beest van een aquarium @aquabelg! Heel fraai, ja hij is idd groot maar dat is de bedoeling ook toch 😁 Ik vind m prima passen in de ruimte. Ik vind het ook knap hoe geduldig je hiermee omgaat, ik heb dat inmiddels ook wel moeten leren bij het aquariumhouden, maar toch zou ik er binnen de mogelijkheden alles aan doen om dit zo snel mogelijk draaiend te krijgen. Benieuwd naar je vorderingen, dus blijf maar komen met die foto's 😁 Hoeveel sluiers wil je hier uiteindelijk in gaan huisvesten?
 
Zou je net eens gaan manen ivm een up date :oops: Staat het er al weken.

Dat ziet er strak uit (y)

Kun je nog met je handen op de bodem komen want ziet er wel hoog uit. Je hoef je in ieder geval even niet te vervelen met alles aan te sluiten en te vullen.

Als de klus is geklaard lekker relaxen in een luie stoel met een stukje hoog staand literatuur met op de achter grond een muur vol dik kopjes. Zo slecht worden die winter avonden voor jou niet
 
Tja...ik heb deze week besloten om toch maar een andere fleece-filter bij te kopen, de theiling past precies in het eerste vak van de sump, maar er is geen plaats genoeg om de pvc mooi aan te sluiten. Ik had de tweede kamer extra groot laten maken omdat ik er een mooi breed bewegend bed in wou, had echter niet meer gedacht aan de pvc leidingen die bij de theiling onderaan de zijkant binnen komen, stom, ik weet het. Ik zou de beide schotten tussen kamer 1 en 2 kunnen verplaatsen, maar dan ga je de restanten van de kit wel blijven zien en dat wil ik dus niet...ik ga dus een Clarisea sk5000 bestellen, die heeft een véél kleiner grondoppervlak én heeft als voordeel dat ie dubbel zo veel debiet heeft. Vliesrollen zijn ook 15cm breed, dus qua filtering blijft het ongeveer gelijk. De theiling geraak ik wel aan iemand kwijt, dat zien we dan wel.
De winkel waar ik normaal alles koop(Ocean Store) is gesloten tot 3 januari, dus dat wordt even wachten. Ik heb ook begrepen dat ik al m'n leidingen best voorzie van koppelstukken, zodat je later makkelijk bepaalde upgrades of aanpassingen kan uitvoeren. Bepaalde kranen zijn ook in bestelling en dat verloopt niet supersnel dezer dagen. Maar goed, ik vertrek woensdag toch op wandel/oudjaarweekend naar de Ardennen, veel tijd ging ik toch niet hebben.
Aantal vissen? Dat zie ik wel, bedoeling van deze bak is vooral dat de vissen ruimte zat hebben, filtering perfect is én dat bij de volgende bezoeken aan Dino enkel m'n portemonnee een rem gaat zijn op m'n aankopen. Ik kan hierin zonder veel problemen ruim 10 vissen van een behoorlijk formaat houden-de toekomst gaat het uitwijzen.
Op de bodem geraken lukt wel, ik ga wel een vouwtrap in plaats van een vouwtrapje gebruiken in 't vervolg.
 
Nice, echt respect voor de grondige manier waarop je het aanpakt. Waarschijnlijk staat het wel ergens, maar wordt het water in dit filter van beide kanten aangezogen, of is het 1 kant de bioloog in, de andere kant de bioloog weer uit? Veel plezier alvast in de ardennen :)
 

Terug
Bovenaan