De aankoopstappen voor de nieuwe bak zijn gestart. Vandaag toch maar al een opvoerpomp besteld...de wifi-versie van de pomp die ik wilde kostte ineens minder dan de gewone. Ik weet niet waarvoor een pomp via wifi zou moeten bediend worden maar goed, dat zien we dan wel eens ze in gebruik is. Capaciteit gaat 10000 l/u zijn maar ze kan natuurlijk ook lager gezet worden, zo gaat het stroomverbruik ook weer wat naar beneden. Ik denk dat de nieuwe bak evenveel stroom gaat verbruiken als deze die nu draait, met een verdubbeling van het waterdebiet. Nu ja, het volume water gaat ook bijna verdubbelen...
Heb net de jbl filter even gespoeld en voorzien van nieuwe (fijne) filterwatten en een halve liter koi-bacteriën. Ik ben gestopt met het uitspoelen van de filterwatten, ze zijn zooooo vies dat ik ze onmiddelijk vervang na een paar maanden. Eigenlijk zou ik dit een keer moeten filmen en op alle fancy fb-goepen even laten zien wat 5 vissen in 700 liter water, dat elke week voor 80% verververst wordt, produceren qua afval.
Misschien, héél misschien gaan er dan een paar ogen opengaan!
Volgende week ga ik de quarantainebak verversen en klaarmaken voor de verhuis van de vissen. Hij gaat gebruikt worden als tijdelijke(1 dag ofzo) opvang terwijl het huidige aquarium van de woonkamer naar de hall verhuist. Ik kan 1 op 1 de jbl 1500 verwisselen zodat de omgeving dezelfde blijft-op de quarantainebak draait ook 24u een jbl1500 mee.
Ik ben eigenlijk van plan om de nieuwe bak, eens deze stabiel draait , dus nadat alle pvc leidingen gelegd zijn en de theiling draait én de bak en bioloog perfect afgeregeld staan, onmiddelijk te gaan gebruiken voor de vissen. Ik ga of de twee potfilters een tijd op de nieuwe bak laten draaien(met een hoop siporax in de bioloog) en daarna de filtermedia gebruiken om de bioloog bij te vullen, of ineens de filtermedia in de bioloog te doen , siporax(of biohome) erbij en gewoon een doorstart maken.
Ik zie niet in waarom ik een filter zou moeten indraaien met salmiak, als ik over voldoende ingedraaide media beschik die dit vissenbestand ruim aankunnen. Alle bacteriën van mijn biotoop bevinden zich in de filtermedia wegens het ontbreken van een bodem.
Ok, jullie insteek....