Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Ondertussen is de grote redcap toch nog gestorven, ik dacht dat ie er terug door gekomen was, ging weer een paar weken schijnbaar héél erg goed, maar op een morgen trof ik hem/haar dan toch 's morgens dood aan. En ja, waterwaardes waren perfect, zelf gecheckt én in de lfs laat ik steeds m'n water checken als ik er ben voor wat diepvriesvoeding-das ongeveer elke twee maanden.
Vind ik extra zonde omdat ie toch die wen-beschadiging had opgelopen en er (ogenschijnlijk) perfect van was genezen. Misschien toch ergens wat opgelopen met die zware verwonding en beginnen sluimeren, wie zal het zeggen.

Vandaag toch weer een volgende stap gezet richting nieuw aquarium, deze voormiddag een bezoekje gebracht aan een aquariumbouwer in Nederland. Ik dacht eerst aan een bekende Belgische bouwer, maar nadat ik de (ongeveer) prijs had gekregen van in NL toch maar even gaan kijken daar. Het gaat dus alles bij elkaar ruim 1200 liter worden, met grote afneembare dibond-panelen. Iets wat me veel praktischer lijkt dan gewone deurtjes. Ik wou het geheel even bekijken en betasten, want foto's zeggen niet alles. Met m'n overloop(onder-en bovenafzuiging) sta ik blijkbaar niet alleen, want hij vertelde me dat ie al twee sluieraquariums bouwde waarin specifiek gevraagd werd om zo een overloopkamer in te bouwen.
De prijs lag natuurlijk een pak hoger want dit was volledig afgewerkt (was eerst zinnens de onderkast zelf te bekleden) maar ik denk dat de bestelling deze week gaat gebeuren. Oplevering zal in oktober pas zijn. Dat geeft me dan wel ruim de tijd om het huidige aquarium te verhuizen naar de hall waar ie dan een tijdje in de weg gaat staan.
Ga me trouwens nog eens moeten bezinnen over de verlichtingstijd/intensiteit...nu staat deze van 11u tot 21u op en dat heeft een bruinalgexplosie tot gevolg.
 
Ach wat droevig van je redcap, wat naar :(. Sterkte.

En spannend ook, en leuk, van het nieuwe aquarium, wat een geweldig mooi volume, fantastisch dat je dat kunt realiseren. Ik hoop het proces hier te mogen volgen.
 
Ai, dat is weer sneu nieuws. Denk je dat gaat prima de genezing en dan toch nog dood. Zeer nare ervaring weer omdat je er toch ook meer betrokken bij voel met z on vis omdat je er druk mee ben geweest met badjes etc. :cry:

Mooie plannen 1200 liter. Ben benieuwd.

met grote afneembare dibond-panelen???

Kun je de lichten niet wat dimmen? Misschien helpt wat minder fel ook een stukje.

Bruin alg heb ik geen last van maar wel alle soorten groene. Maar ik poets wel want ik wil wel licht op de vissen zodat ik ze zie dus kwestie van prioriteiten stellen. Mijne staat van 13.30 tot 24 uur in het licht.
 
sneu van je vis aquabelg :cry: hoop echt dat je nieuwe aquarium je meer geluk gaat brengen! Aan het aantal liters zal het dan iig niet gaan liggen, lekker hoor 1200 liter 🤤
Dimmen van licht helpt enorm wat betreft alg, heeft mij echt verbaasd. Het fijne van dimmen is ook dat het niet aan of uit is, maar je het licht op kunt laten lopen en daardoor langer kunt laten branden, en de verschillende effecten vind k ook erg tof. Bij ons begint het licht al op te komen rond 07:00 uur, eerst alleen blauw, rond 09:00 uur simuleren we de zonsopkomst door rood de overhand te laten nemen, tussen ongeveer 11:00 en 18:00 is het vrij neutraal en gedimd gezien er dan best wel veel omgevingslicht is, daarna weer meer rood voor zonsondergang tot 21:00 en dan tot 23:00 uur weer richting blauw en daarna uit. We kunnen ze zo veel langer zien, en toch is de algengroei een stuk minder 😊
 
Ai, dat is weer sneu nieuws. Denk je dat gaat prima de genezing en dan toch nog dood. Zeer nare ervaring weer omdat je er toch ook meer betrokken bij voel met z on vis omdat je er druk mee ben geweest met badjes etc.
Ja vooral dat...omdat de vis er zelf ook blijkbaar zin in had...

Dimmen van licht helpt enorm wat betreft alg, heeft mij echt verbaasd.
Ga ik binnenkort eens doen, gewoon ipv. 80% naar 50 of 60 gaan, eens kijken wat dat geeft.

met grote afneembare dibond-panelen???
Dibond is een kunstof/alu plaat die zeer licht en sterk is, m'n bedoeling is om de hele lengte van het aquarium snel toegankelijk te maken om snel en makkelijk aan de bioloog te kunnen
 
Geen nieuws is goed nieuws neem ik aan.

Ben je al wat verder met je plannen voor het nieuwe aquarium?
 
Wat is nou jullie ervaring met koudwatervissen?
Is het interactiever, mooier?

Ik heb nu een plantenbak met maanvissen welke heel statisch bewegen. Mijn vriendin wil graag 4/5 mooie oranda's in onze 250 liter bak met mooi zand op de bodem ipv zwart grind.
Dan zie je wat zwemmen.

Ik vind de oranda's wel schitterend mooi en groot maar ik twijfel over de gezondheid (darmen) en problemen met weinig planten?

Jullie geen twijfels over naar tropisch en of problemen met ziektes?

Dank je wel
 
Hoi Ron,

Super dat je je eerst laat informeren voordat je begint:cool:.
Bij sluiers is ziektepreventie eigenlijk de hoofdtaak. Dus super waterwaarden en goed voer is een must anders krijg je met deze vissen problemen. Medicatie is een uiterste noodzaak. Sterk en gezond houden is hier de utdaging.


Maanvissen vervuilen veel minder dan sluiers dus je fltratie moet uitgebreid worden OF je visbestand moet drastisch omlaag. voor 250 Liter zou ik liever 3 hooguit 4 sluiers kiezen. Ook mbt zwemruimte. Het is dan ook niet wat je er maximaal in wilt, echter minimaal... liever 3 dan hebben ze genoeg ruimte voor een rondje alleen te zijn als ze willen. Om deze reden heb ik nu 6 op 500 liter.
Oranda's en Ryukins zijn de sterkste soorten. Zelf geef ik de voorkeur voor Ryukins omdat ik dan niet de wen van een oranda hoef bij te trimmen.

Planten is een uitdaging op zich. voor goede waterwaarden geven veel sluierhouders hun bodem op en is plantenvoeding ondergeschikt aan de gezondheid van de sluiers. Planten groeien slecht omdat je zoveel mogelijk zuurstof in je water wilt daarom is het advies vaak veel wateroppervlak met goede stroming. De standaard "klassieke"bak verhoudingen zijn wat minder ideaal. Als je een echte maanvis bak hebt (hoge ramen, minder diepte) moet je wellicht een andere vis ipv sluiers te kiezen.

Sluiers hebben overdag niet de neiging om rustig te chillen. Ze grondelen liever op zoek naar eten, ze doen het goed in een groepje en gaan ook los op verkenning. zijn wat lomper en koddig maar niet bang of schichtig. Op het bikken en boren bij de buren reageren ze ook niet op dus zijn ze veel beter geschikt voor een huiskamer dan een tropische bak IMO. Om deze reden heb ik ook de Brochis Splendens (18x) en diamantzalmen (12x) niet meer. te stress gevoelig IMO.

Meteen een disclaimer: mijn mening en staat ver van de huidige forum leden af, echter kijk ik alleen naar het welzijn van de sluier, niet wat de mens zelf graag zou willen zien.

Lees ook eens de ziekte draadjes eens. Je zal merken dat het overgrote deel gaat over de gevolgen van een te kleine behuizing, verkeerde voeding of te krappe filtratie/waterwissels of een persoonlijke voorkeur ipv het welzijn van de vis.

mvg, Erik
 
Ook maar een reactie van mij als sluier houder.

Maanvissen of sluiers. Mooier is natuurlijk een kwestie van smaak maar ikzelf vind ze erg mooi om te zien. Het gedrag van sluiers is uiterst aantrekkelijk. Elke sluier heeft een eigen karaktertje. Dat maakt sluiers houden nu juist erg leuk. Als je ze een tijdje in bezit heb kun je het gedrag ook "lezen".

Het betekend wel erg veel werk qua onderhoud. Vers water is een must. Met de gedachten eens in de week even snel de helft eruit ga je het niet redden.

Flinke maar dan ook flinke en bij voorkeur meerdere filters is ook een must.

Raak je gefrustreerd van stervende planten en algen niet aan een sluier bak beginnen. Je kunt een poging wagen om een mooie planten bak te maken maar er zijn je vele voor geweest met diverse aanpakken maar een Hollandse bak gaat het niet worden. Plantje dood, gewoon enkele reis klikko en nieuwe bestellen om de zoveel weken/maanden kost minder euries en frustratie.

Ziekten is een veel voorkomend euvel bij sluiers. Enige kennis/hulp is wel een aanrader en niet zomaar wat erin gooien.

Ziekten heeft net als bij elke vis te maken met de omstandigheden waar vis in zwemt, voeding en je oplettendheid. Maar zoals gezegd je zult intensief met ze in aanraking komen door het vele onderhoud wat je zult moeten doen en ga je het gedrag lezen. Pietje gaat liggen chagrijnen op de bodem als er wat NO2, NO3 ontstaat terwijl miepje gewoon blijft rond zwemmen. Dit ga je vanzelf herkennen.

Schichtig en bang zijn ze niet. Je heb wel verschil en kun je een stress kipje treffen maar bij onderhoud ga je aanleren ze aan te raken/vast te pakken. Dit doe je gewoon op het gemakje zodat ze in de loop der tijd niet meer bang zijn voor je hand. Dit is handig mocht er iets loos zijn en je ze uit het aquarium moet halen.

Quarantaine mogelijkheden, flinke curvers. luchtpompen, afwasteilen om uit te vangen is ook een must. Een schepnetje is een don t met die grote vissen. Daarmee beschadig je ze. Als je ze wat handtam heb vang je ze met afwasteil en water zo uit.

Vissen met wen is eigenlijk het beste om geen bodem te hebben maar bare bottom. Zandjes willen in de slijmhuid van de wen gaan zitten en kunnen wen rot veroorzaken. Dit wil je niet hebben. Paaien is ook een dingetje. Eieren maar dan ook 1000den eieren zul je iets mee moeten doen. Tierelantijnen, hout en zo wat elk voorwerp in het aquarium is een risico op beschadigingen. Het zwemmen is niet erg atletisch en uitermate klungelig te noemen. Een holle boom stam word onderzocht en mocht er een brokje voer in vallen zit je met een vast gezwommen sluier in boomstam die je operatief moet bevrijden. Een spraybar is al een gevaar waar ze zich achter klem kunnen zwemmen.

Voor dat je verdere plannen maak welk soort ga eerst langs Fancy fish store. Hier kun je op je gemak alle soorten zien zwemmen en heb je een indruk van karakter van bepaalde soorten. Hier zit zoveel verschil in en je heb zoveel soorten die je niet op internet vind tenzij je weet wat je zoek. Eigenaar is uiterst sympathiek en kan je ook heel veel info geven. Als er iets is word een apje gauw beantwoord.

Hoop dat je wat aan de info heb en succes met over denken of je er aan wil beginnen.
 
Bedankt voor de reacties, was inderdaad van plan om morgen naar fancy goldfish store te gaan. We denken er nog over na.
 
Wat is nou jullie ervaring met koudwatervissen?
Is het interactiever, mooier?
Ik vind dat @Erikdebrabander en @michelle1 goed hebben verwoord wat er allemaal mee speelt bij het sluierstaart houden.
De sluiers zijn gewoon erg charmant. Grappige koddige visjes, lief ook, die wel meer aandacht vragen dan een tropisch aquarium, al moet ik ook zeggen dat dat heel erg ligt aan wat je in dat tropisch aquarium hebt zitten. Heb zelf juist meer trammelant van m'n maanvissen dan van de sluiers.

Het onderhoud is wel een ding om te overwegen. Hier gaat twee keer per week de helft er uit en vers water erbij in, en dat is iets wat zo blijft zolang als dat je ze hebt. Dat moet je willen, en kunnen.

Wat betreft interactie, daar heb je twee soorten in vind ik: met elkaar (of andere soorten vissen), en met mij, de mens die hen eten geeft.
Wat betreft vissen onderling, daar denk ik dat sluiers meer hun eigen gang gaan, en daarmee wel met elkaar interacteren, maar ik vind ze minder met elkaar interacteren dan bijvoorbeeld regenboogvissen of c. oblongus (waarvan ik er 3 bij m'n goudjes heb zitten).
Wat betreft naar mensen toe; dat ligt er denk ik ook heel erg aan hoeveel je zelf met ze bezig bent, eerder dan dat het erg soortgebonden is. Al denk ik wel dat het in het karakter van de sluiers zit om zich niet voor mensen te verstoppen, maar eerder een kijkje te komen nemen. En je op te wachten en om aandacht te vragen (lees, eten ;) ).

Ik heb nu een plantenbak met maanvissen welke heel statisch bewegen. Mijn vriendin wil graag 4/5 mooie oranda's in onze 250 liter bak met mooi zand op de bodem ipv zwart grind.
Dan zie je wat zwemmen.

Ik vind de oranda's wel schitterend mooi en groot maar ik twijfel over de gezondheid (darmen) en problemen met weinig planten?
Als je op zoek bent naar vissen die wat actiever rondzwemmen (met elkaar) maar makkelijker zijn in verzorging, zou ik je ook eens willen aanraden om eens te kijken naar regenboogvissen (bijvoorbeeld praecox). Die hebben een duidelijke interactie met elkaar, zijn ook erg actief, maar geen vinnigheid onderling. En ze heten niet voor niets regenboogvissen, ze hebben de meest schitterende kleuren.

Bedankt voor de reacties, was inderdaad van plan om morgen naar fancy goldfish store te gaan. We denken er nog over na.
Heel veel plezier met vissen kijken! En succes ook met de keuze!
 
Wat betreft naar mensen toe; dat ligt er denk ik ook heel erg aan hoeveel je zelf met ze bezig bent, eerder dan dat het erg soortgebonden is

Hier zit wel veel verschil in per soort hoor.

Noem maar even wat
De Ryukin verblijft veel boven in en zwemt door het hele aquarium en vele ook niet op de bodem slapen terwijl je ook echte grondelaars heb die altijd op de bodem bezig zijn en slapen.

Je ziet dit ook en beetje aan hun bouw en lichaams eigenschappen. Je heb soorten met een naar beneden gerichte bek om te grondelen en je heb meer de snoekbek die ook drijvend eten pakt.

Een Oranda en Ranchu zijn weer een stuk logger en naar mijn idee minder snugger terwijl een fantail meer atletisch en gehaaider is.

Mijn ervaring met Pearls is dat dit echt hyper visjes zijn. Die stuiteren de hele dag rond als andere liggen te dommelen.

Veel hangt af van de bouw van een vis. Eigenlijk heel logisch zien. Alles wat een vis zwaarder maakt of langer qua staart en vinnen des te minder atletisch en actief ze kunnen zijn.
Een grote hangbuik word het moeilijk om met de bek op de bodem te komen. Helemaal rond en veel stroming ..........

Je heb ook nog naakt sluiers zonder schubben die weer bevattelijker zijn voor parasieten en nog veel meer soorten.
 
Wat betreft naar mensen toe; dat ligt er denk ik ook heel erg aan hoeveel je zelf met ze bezig bent, eerder dan dat het erg soortgebonden is

Hier zit wel veel verschil in per soort hoor.
Ik bedoelde hiermee niet sluiervarianten ten opzichte van elkaar. Maar sluiers versus bijvoorbeeld de maanvis, in de omgang met mensen.
Met de gedachte dat TS op zoek is naar een interactiever alternatief voor maanvissen.

Wat 'interactiever' inhoudt, met wie, dat was me niet helemaal duidelijk, daarom maakte ik een tweedeling tussen interactie van vis met vis, en vis met mens.

Ik zie de sluiers hier (een 'gewone' en een ryukin) zich niet heel erg anders naar mij toe gedragen dan m'n L-nummer bijvoorbeeld. Die zijn allemaal redelijk vlot in de omgang met mij, omdat ik veel tijd met ze doorbreng. Het wachten voor de ruit op eten, is iets wat mijn maanvissen ook doen. En regenbogen. En oblongussen. Ze herkennen mij, komen aandacht vragen, uit de hand eten etc, en dat verschilt inderdaad ook per individu. Sommige komen direct je hand opvreten als je hem in de bak steekt, anderen zijn super afwachtend.
Vandaar dat mijn ervaring daarin niet soortgebonden is; de sluiers zijn niet meer of minder interactief met mij dan sommige van m'n andere vissoorten. Waarbij ik merk dat het echt invloed heeft hoeveel tijd ik met ze door breng.

Als het dan gaat over de keus om interactievere vissen aan te schaffen, zou ik niet per se voor sluiers kiezen met als hoofdreden dat ze interactiever zijn. Daar zou ik voor kiezen omdat ik ze mooi vind en het gedrag leuk vind.
Als je op zoek bent naar een scholenvis die vooral heel erg interactief en actief met elkaar bezig is, zou ik ook niet per se voor sluiers kiezen, maar eerder voor regenbogen.
 
Hehe, whoops van mij, dank je wel voor de verbetering ;).
Laten we terugkeren naar je aquarium inderdaad!

Want hoe staat het nu met de aquariumplannen? Heb je inmiddels al je nieuwe aquarium opgeleverd gehad?
Hoe is het met je vissen?
 
Het zou best kunnen dat ron35 daar naar op zoek is, maar ik vooralsnog niet....;)

Bij gebrek aan een interactieve aquabelg zorgen we gewoon dat je topic niet in de vergetelheid raakt ;))

Gewoon 1 zinnetje en verder geen up date en foto s :cry: Ik ben erg benieuwd hoe het met je mooie sluiers gaat
 
Bij gebrek aan een interactieve aquabelg zorgen we gewoon dat je topic niet in de vergetelheid raakt ;))
Dus hebben we 'm geRonseld :p.
Maar alles met de goede bedoelingen uiteraard ;).
En ik had gewoon niet goed opgelet ;).
Waarvoor uiteraard excuses!

Gewoon 1 zinnetje en verder geen up date en foto s :cry: Ik ben erg benieuwd hoe het met je mooie sluiers gaat
Rifhanger, @michelle1 ;)).
En ook ik ben erg benieuwd! Ik hoop dat alles goed gaat/is, met mens en met vis!
 
Haha, geen probleem hoor...
De bak is nu pas besteld, vorige week nog eens even naar NL gereden om alles nog eens af te stemmen met de bouwer. Hij gaat voor de kerst geleverd worden. Heeft lang geduurd omdat ik alles eerst naar volgend jaar had verschoven....de aquariumman was een maand met vakantie, ik ook even weggeweest en daarom leek het me het beste om alles gewoon op te schuiven. Maar gezien de temperaturen in het voorjaar-m'n raam moet eruit in de voorgevel en dat kan in het slechtste geval een paar dagen duren-dan toch maar nu besteld. Het voorschot is al weg, dus er is geen weg terug. :)
De vissen...er zijn er nog twee minder-één van de twee nieuwen 's morgens dood gevonden en de andere geëuthanaseerd. Das nu ongeveer twee maanden geleden en sindsdien gaat alles perfect z'n gangetje. ✌️✌️✌️

Er was niet dadelijk iets nieuws te melden, daarom de lange radiostilte...
 
Ach, wat droevig van je twee vissen.
En tegelijkertijd ook erg fijn om te lezen dat het sindsdien goed gaat! Gelukkig!

Wat spannend van de nieuwe bak ook! En heel erg gaaf! Gefeliciteerd ook met de aankoop!
Is er nog iets gewijzigd aan wat je van plan was te doen (1200L), of blijft dat hetzelfde?
Ben heel erg benieuwd en ik hoop de vorderingen te mogen volgen!
En oi, de voorruit er uit, heeft dat te maken dan met het nieuwe aquarium, of staat dat er los van? Veel succes vast met de werkzaamheden in ieder geval!
 
Geen nieuws maar 2 minder is toch wel op zijn Hollands Kl##t nieuws :cry: Ook de oranje bodemhanger?

Maar gelukkig dan 2 maanden eens geen gedoe. Kan me voor stellen het nieuwe aquarium heeft ook zijn tijd in beslag genomen om alles te overdenken en te plannen. Leuk voor de kerst. Kun je de kerstboom en versiersel gedoe overslaan wat dat word dan een leuk klusje en ook licht zat.

2 maanden later foto s van de oranda s is best leuk voor ons. Veel mooie sluier foto s hebben we al maanden niet meer gezien.......
 
Ook de oranje bodemhanger?
Yepp, die heb ik met kruidnagelolie geholpen....

Het nieuwe aquarium gaat dus 230x70x60 worden, de bioloog is ook en beetje gegroeid naar 160x50x50, er komt een grote droogkamer in zodat er via deze weg snelle waterwissels kunnen gebeuren, alsook een doorgang voor de kabels van de verlichting enzo. De driehoekige overloop gaat met een dubbel schot zijn, zodat er zowel boven- als onderaan water wordt aangezogen. De theiling rollermat komt nog steeds in het eerste vak van de bioloog, tweede vak K1, daarna siporax/biohome. Voorwand en r-zijwand van onderkast zijn volledig afneembaar zodat bioloog en leidingwerk supermakkelijk bereikbaar is.
En ja, die ruit is inderdaad bedoeld om het aquarium binnen te krijgen, in de hall staat een trap in de weg...zo kunnen ze het ding gewoon binnen rijden.

141808040_3628606227226443_4757105331284628728_n.jpg




Foto's ben ik niet zo goed in, filmpjes ook niet, maar toch snel eentje gemaakt. Let niet op de begroeiing, de bruinalg is nog steeds een probleem. Nu ja, vooral voor mij, de vissen vinden het niet zoo erg.


 
Leuk een filmpje (y) Wat een schitterende staart heeft de donkere :love: Lekkere dikke buikjes en groeien al goed zie ik. De kop van de pom pom is ook al aardig gegroeid.

Weet je al wat vrouwtjes/mannetjes zijn? Al paaien en/of eieren?

Wat een gigantische villa gaan ze krijgen. Daar zullen ze wel blij mee wezen. Ben benieuwd hoe het is als het klaar is. Dat zal wel een aardige klus zijn qua techniek. Hopen dat het niet heel koud gaat worden met een raam eruit ;)

Ga je opstarten met salmiak methode?

Komt er weer een zand bodem in?

Je woon toch in belgie? Kun je gewoon met leidingwater verversen?
 
Ja, zelf zie ik het niet zo goed, maar ik heb inderdaad de indruk dat ze best wel groeien. Zeker de (halve) pom pom.

Heb er totaal geen idee van, echt zwaar paaigedrag heb ik nog niet echt gezien hier, eitjes ook niet....raar, ik weet het. Ik hoor iedereen op fb steeds maar gillen dat hun vissen mekaar tegen de wand boksen en in hoeken drummen enzo-hier steeds alles peis en vree. Denk dat het toch ook veel met opvoeding te maken heeft. Hier in België zijn we dan ook iets minder direct, wat gereserveerder zullen we maar zeggen. :ROFLMAO: ;)

Opstart weet ik eigenlijk nog niet, maar de salmiak methode lijkt me wel de veiligste. Ik kan er ook tijdelijk m'n twee externe filters opzetten voor een maand ofzo...om zo de rest van de filtermedia mee in te draaien. Maar ik denk dat salmiak wel sneller gaat.

Zand gaat er niet meer in, althans toch geen bodemvulling, misschien een heel klein beetje 'speelzand'.

Leidingwater is ok hier, zolang je er maar producten bijkiepert, ik ga dus in de toekomst nog betere klant worden bij easylife voor hun aquamaker. Spijtig genoeg zijn de grootste verpakkingen 'maar' 5 liter. Ik ga ze vaak nodig hebben met dik 1000 liter per week.
 
Heb je ook nog niets aan paai pukkels gezien dan? Bij oranda wellicht iets moeilijker te zien maar op de wangetjes en vaak een rij op de borstvinnen.

Niet te hopen dat je alleen maar vrouwtjes heb want dan moet je toch echt op zoek naar Fancy de Beuker anders krijg je wellicht te doen met ei nood en cursus hand spawning :cooll:

5 vrouwtjes en eitjes dat ga je niet redden met 1000 liter vers water per week en word je VIP klant van Easy life :DD

In mijn foto album zie je een 1.60 bij 0.50 bodem met eitjes van 1 of 2 vrouwtjes :rolleyess: Daarom is mijn bodem eruit gegaan, gek werd ik van al die ontploffingen met eitjes..............

Maar volgens mij ook wel fijn nog geen eitjes want dan groeien ze nog wat beter uit.
 
De aankoopstappen voor de nieuwe bak zijn gestart. Vandaag toch maar al een opvoerpomp besteld...de wifi-versie van de pomp die ik wilde kostte ineens minder dan de gewone. Ik weet niet waarvoor een pomp via wifi zou moeten bediend worden maar goed, dat zien we dan wel eens ze in gebruik is. Capaciteit gaat 10000 l/u zijn maar ze kan natuurlijk ook lager gezet worden, zo gaat het stroomverbruik ook weer wat naar beneden. Ik denk dat de nieuwe bak evenveel stroom gaat verbruiken als deze die nu draait, met een verdubbeling van het waterdebiet. Nu ja, het volume water gaat ook bijna verdubbelen...

jecod-mdc-10000.jpg


Heb net de jbl filter even gespoeld en voorzien van nieuwe (fijne) filterwatten en een halve liter koi-bacteriën. Ik ben gestopt met het uitspoelen van de filterwatten, ze zijn zooooo vies dat ik ze onmiddelijk vervang na een paar maanden. Eigenlijk zou ik dit een keer moeten filmen en op alle fancy fb-goepen even laten zien wat 5 vissen in 700 liter water, dat elke week voor 80% verververst wordt, produceren qua afval. Misschien, héél misschien gaan er dan een paar ogen opengaan!

Volgende week ga ik de quarantainebak verversen en klaarmaken voor de verhuis van de vissen. Hij gaat gebruikt worden als tijdelijke(1 dag ofzo) opvang terwijl het huidige aquarium van de woonkamer naar de hall verhuist. Ik kan 1 op 1 de jbl 1500 verwisselen zodat de omgeving dezelfde blijft-op de quarantainebak draait ook 24u een jbl1500 mee.

Ik ben eigenlijk van plan om de nieuwe bak, eens deze stabiel draait , dus nadat alle pvc leidingen gelegd zijn en de theiling draait én de bak en bioloog perfect afgeregeld staan, onmiddelijk te gaan gebruiken voor de vissen. Ik ga of de twee potfilters een tijd op de nieuwe bak laten draaien(met een hoop siporax in de bioloog) en daarna de filtermedia gebruiken om de bioloog bij te vullen, of ineens de filtermedia in de bioloog te doen , siporax(of biohome) erbij en gewoon een doorstart maken.
Ik zie niet in waarom ik een filter zou moeten indraaien met salmiak, als ik over voldoende ingedraaide media beschik die dit vissenbestand ruim aankunnen. Alle bacteriën van mijn biotoop bevinden zich in de filtermedia wegens het ontbreken van een bodem.

Ok, jullie insteek....
 
Als je je huidige filtermateriaal overzet zal je jeen Nitrietpiek krijgen. Bij mij heb ik mijn 5kg biohome uit mijn fx6 vermengd met 12kg biohome in mijn nieuwe filtersysteem. Wel doe ik na het mechanisch filteren (over watten ipv sokken en vervang ik elke 4 dagen) het water over 7Liter Siporax stromen. Dat is eerder om tijdens het opstarten van de pomp het water na filtratie door een zeer open media te laten stromen alvorens door de dichtere Biohome. Doordat het water dan wat makkelijker in beweging komt heb ik wat minder problemen met droogpompen van mijn filterbakken.

Mijn opbouw is anders als een normale sump (vertikaal ipv naast elkaar) met een overflow/syphon pvc hevel naar de bovenste kamer en een Bean Animal naar de onderste kamer waar de pomp+ biohome zit. In de bovenste kamer zit ook de mechanische filtrtatie wat echt in 4 dagen vervuild is.

Haal het mechanich vuil uit je cyclus en je bent meteen ook je slakken en planaria kwijt, ook de algen op de planten en ramen worden minder, een goede indicator dat je water steeds schoner wordt.
Niet te veel aantrekken wat anderen beweren die denken hoe wel te weten hoe het moet. Wel fijn om te zien dat je soortgelijke ervaringen opdoet waar ik eerder al achter gekomen was.

Houdt er rekening mee dat Jebao ook wat slechtere reviews kreeg ivm slijtage. Ik heb een aquamedic gekozen gelukkig zonder wifi die is een stuk duurder maar kan 8000L/h en heb ik mijn overflow/syphon ook op getest. Als klein advies wil ik je wel meegevendat je pvc werk een zo hoge stroming aan moet kunnen dat je alle luchtbellen weg kan werken. dwz dat de stroming in de aanzuig hoger moet zijn als de bellen kunnen klimmen. Hierdoor blijft er geen luchtophoping in kritische bochten zitten en stroomt er alleen water door je leidingen dus een nauwkeuriger debiet en minder hoogtevariaties in je sump dus beter af te regelen. een overflow in een 40mm buis gaat tot 800L/h (water+lucht mengsel) en een volle syphon haalt 8000+L/h (alleen water) op ca een meter hoogteverschil.

Probeer geen bare bottom te doen. Mijn Ryukins eten het zand ook om de darmen te prikkelen. Geeft ook bij een hoogwaardig pallet voer meteen een minder hongerig gevoel icm zand dus reageren ze wat minder gretig op voeren. Gevolg hiervan is dat ze de vrouwtjes ook wat minder najagen om de eitjes op te eten (snacken) dus minder stress.

Voor sluiers zou ik eerder de theiling als nafilter na de pomp op de bak monteren. Ik heb ook een watten nafilter en die kleurt ook in enkele dagen bruin door fijnstof wat wellicht resten biofilm uit de opvoerleiding is of afgestorven bacterien uit je media. Die hoeven niet perse gerecycled te worden en je water wordt zo extra gepolijst voordat het de bak weer in gaat. Ook is het een barriere om slakken of planaria uit je sump uit je bak te houden en het fijne vuil uit je showbak te houden dus geen extra residu om te eten voor ongenode gasten.
Binnen enkele weken was ik van mijn slakken en planaria af.

Foto na een dag waar ik doperwten had gegeven. In de dikke drollen zit dus ook zand.
Watten waren 2 dagen oud. Juist hierdoor gebruik ik dus ook een aparte JBL 901 met gravelvac en een DIY zandfilter om dit afval dagelijke uit de bak te "hevelen"en het water weer retour te pompen.
 

Bijlagen

  • 20210722_202233.jpg
    20210722_202233.jpg
    185.9 KB · Weergaven: 122
  • 20210610_104819.jpg
    20210610_104819.jpg
    216.3 KB · Weergaven: 125
Als ik het zo lees zit ik met mijn theorie over het gebruik van de bestaande ingedraaide media dan toch redelijk goed, mij leek het vrij logisch, maar toch, het is goed voor m'n vertrouwen dat ik er niet alleen zo over denk, gelukkig maar.

Tja, de levensdur van een pomp, ik ga er vanuit dat de Jebao's toch niet zoo slecht zijn hoor. Als ik zie wie ze gebruikt bv. op dit forum, dan geeft me dat toch wel wat vertrouwen hoor. Het prijsverschil met bijvoorbeeld de duurste Aqua medic is voor mij verwaarloosbaar, het gaat maar over 60 euro voor een pomp die maar 9000 liter doet. Ik heb ook aan een Red Dragon gedacht, de heilige graal op elk zeewaterforum, maar om nou 700 euro te geven aan een pomp die ik door eentje van 150 euro kan vervangen én die bewezen betrouwbaar en geruisloos is voor velen...
Nu ja, ik heb me eigenlijk verzekerd daartegen want ik heb de pomp gewoon dubbel besteld, zo heb ik steeds een nieuwe pomp in de kast liggen die één op één kan gewisseld worden-in tussentijd kan de andere terug naar de winkel waar ik binnen de garantie wel een nieuwe voor krijg. Misschien overkill, want als er iets gebeurt hoef ik er gewoon eentje te bestellen of (afhankelijk van de tijd) de auto in te springen, dezelfde dag heb ik ze.
Op dat vlak maak ik me echt geen zorgen. M'n vissen kosten véél meer dan zo'n pompje. ;)

De vliesfilter komt toch echt wel als eerste staan in de bioloog hoor, die komt er te staan voor m'n comfort(om de anderhalve maand een vliesrolletje vervangen ofzo) en vooral om de media niet te belasten met mechanische filtering/dichtslibben. Als ik lees hoe lyrisch bv.@tuinkabouter en ook anderen erover zijn, lijkt het me niet meer dan logisch dat je de mechanische filtering doet voor je biologisch gaat filteren. Ik heb echt geen zin om elke paar dagen m'n filterwatten(of filtersokken/gafzakken/sponzen) te moeten vervangen of uit te spoelen. Ik snap niet dadelijk waarom ie als laatste in de keten zou moeten. :S


Goh ja, het zand, ik zou het enkel en alleen als 'speelgoed' in de bak doen, ook mijn vissen grondelen graag in het zand op zoek naar voedsel. Maar als ik zie dat alle echte showbakken met sluiers bare bottom zijn...weet ik het zo niet. Het gevaar van een wen waar zandkorrels in ontsteken is misschien niet zoo vergezocht. Ik zie het vaak bij m'n vissen dat ze met een wen vol zandkorrels rondzwemmen na een waterwissel of poetsbeurt van de bodem.

Ik heb je formidabele filtersysteem trouwens al vaker bekeken/bewonderd, het draait blijkbaar goed, je waterwaardes bewjzen dat waarschijnlijk, maar hier zou het echt geen optie zijn...het aquarium staat hier in de woonkamer en ik wil niet dat er iets zichtbaar is van filtering enzo, ook geluid is een dingetje waar ik me aan stoor, dus moet alles (spijtig genoeg) goed ingekapseld worden zodat oog en oor ook tevreden blijven.

Gelukkig gaat dit m'n laatste aquarium worden!!
 
Tot nu toe heb ik gelukkig nog geen zandkorrels in de wen van Roodkapje aangetroffen ( wel iets wits dat gewoon wengroei bleek te zijn) maar zij gaan ook uit de weg als ik in de bak bezig ben. Bij mij ligt er flink wat zand, ze grondelen allemaal graag.
 
Spannend hoor je nieuwe plannen. Alleen dat wachten is minder maar daar doe je weinig aan dus wat speelgoed tussen door is wel leuk. Opvoerpomp met aansturing per WIFI :oops: nog nooit van gehoord maar misschien voor hele fine tuning? Wel even nagaan dat er niemand een hele erge hekel aan je heeft en verstand heeft van hacken :DD

Filterwatten niet meer uitspoelen want na een paar maanden.............. Ik heb al vele soorten watten geprobeerd, fijne/groffe vijver watten, liggen allemaal op de berg afgekeurd sluiermateriaal want dat slibt hier met een paar dagen dicht. Waardeloos spul. Ik red met de JBL voorfilter ong. 10 dagen voordat het vol zit dus elke waterwissel een spons uitbaggeren. Filters knoeien vind ik echt de meest rottigste klus van alles.

Ik wou dat ik zo technisch was voor een bioloog en z on rollermat en automatisch verversen maar helaas zit dit er niet in. Het is toch best een dingetje dat onderhoud. Ben benieuwd na een maand een nieuw rolletje erop maar gewoon positief denken kan het alleen maar tegenvallen. Weet niet of hele klus is of click and go?

Moet kunnen met je ingedraaide filters en media. Hooguit als je de potfilters niet over zet dat je iets verlies die op het filterhuis/mandjes leven. Wellicht even met een stuk spons van bioloog erover heen zodat je nog wat biofilm meepak van de binnenkant. Dat merk je vanzelf wel als je even meet. Voor eventuele crisis bezwering paar kilo zeoliet achter de hand hebben is niet weg. Maar je krijg ook veel meer water dus ik denk ook niet dat het heel snel uit de klauwen zou lopen. Maar zulk zaken is bloed spannend (vind ik dan) ingestorte bacteriecultuur zou een aardige nachtmerrie zijn.

Tja zand of bare bottom is een keuze. Mijne grondelen evengoed wel ook al ligt er geen zand. Ik denk niet eens dat ze dit door hebben :DD

Succes met wachten
 
Trouwens wellicht ook iets om over na te denken. Altijd een potfilter erop houden zo heb je altijd een back up voor eventuele quarantaine :!
 
Fijne filtermatten heb ik eigenlijk ineens met een paar vierkante meter gekocht...bij mij is het smpel: alle bakjes uit de filter, blauwe sponzen uitknijpen, zwarte ook en witte gaan ineens in de vuilbak, nieuwe witte erin en klaar, op 10 minuten gedaan. Ik doe het maar om de paar maanden, maar ik heb met de lage visbezetting(voor dit aantal liters) en de grote filtering toch duidelijk overschot, dat heb ik nu toch al gemerkt. Ik wacht een maand voor ik de grote eheim doe, om en om dus.

Zo'n bioloog is helemaal niet technisch hoor, het is gewoon een manier om je filtercapaciteit héééél groot te maken in verhouding tot je aquarium, eigenlijk creëer je een hyperstabiele omgeving voor je vissen met heel veel marge(lees: overcapaciteit). Zo kan je bak+filter beter veranderingen in vis- en/of voederbelasting aan.
En ja, de rollermat is normaal echt plug and play...ze geven aan dat de rol na ongeveer 5/6 maanden moet vervangen worden, bij sluiers ga ik ervan uit dat de frequentie eerder naar de anderhalve tot twee maanden zal gaan. Alles hangt natuurlijk af van je waterdebiet en ook wel van het soort vlies wat je gebruikt: héél fijnmazig vlies zal kleinere deeljes uit het water halen, maar ook sneller dichtslibben en ervoor zorgen dat de rol sneller doordraait en daarom ook sneller moet vervangen worden. Dat zien we wel als het zover is. Heb hier een filmpje gevonden van iemand die de rolwissel(bij de kleinste versie van de rollermat) op 40 seconden doet, als dit niet click and go genoeg is, weet ik het ook niet meer...;):)

Ik heb-geen grap- ongeveer 20 kg nieuwe zeoliet klaarliggen. Tja, overkill is echt my middle name.:ROFLMAO:

Ik heb steeds een jbl 1500 vol biohome draaien op de quarantainebak...is toch ook iets waard qua buffer.
 
Het maakt mij niks uit of je sump iets of weinig met mijn filtering overeen komt hoor... De basis is overal hetzelfde en de interpretatie verschillend. Zo ook die van Tuinkabouter. Die heeft maanvissen met een beperkte poepdebiet dus een Theiling is qua onderhoud nog relatief goedkoop voor hem.
Echter hoe de theiling werkt staat mijn persoonlijk niet echt aan... Het vuil water wordt tussen de vliezen gestort waar de uitwerpselen eigenlijk worden "vergruisd" door de turbulente stroming: hou je stof over en je filterrol zal dus bij sluiers wellicht zeer snel op raken.
En daar vind ik 1 rol dan toch best prijzig terwijl ik nu met filterwatten ca 6 weken doe voor 1 zak van superfish a 8 euri. Ook de geur (zwevende bacterien) kan wellicht schade aan onze longen kunnen geven op termijn...
Ik zal over een paar dagen wel eens een foto maken van mijn nafilter dan zie je wat de pomp retour de bak in stuurt : voer voor je slakken en planaria. En daar is de theiling eigenlijk een super ding voor en heb je een afscherming voor en na je media om ongedierte te blokkeren dus honger je ze uit. Ongetwijfeld zal je er een hoop vanuit je potfilter overplaatsen naar je sump dat was bij mijn fx6 ook zo.

Filterwatten bij een sump moeten sowieso na enkele dagen vervangen worden omdat daar ook bacterien op hechten die je liever niet wilt. Niet alleen het vuil wat je ziet. Filtersokken moeten uitgewassen worden maar doe ik liever niet in de huishoud wasmachine ivm zeep resten dus was er voor mij een goede reden om filterwatten als voorfilter te kiezen.

mbt mijn bak, die is bewust gebouwd op een steigerbuis frame om overal goed bij te kunnen voor onderhoud of testen. Hierdoor kan ik mijn filter aan de achterkant plaatsen waar ik makkelijk onderhoud kan doen aan de bak. Echter mijn vloer is niet goed vlak dus een sump van glas was geen goede optie en kunstof knutselt erg fijn.
Geloof me, de pomp is echt wel het laatste waar je je zorgen om moet maken om het geluid. Echt alles er omheen (en je theiling ook) zal je je in moeten verdiepen om te dempen.

En dat gaat je lukken, dat ging bij mij ook;) midden in de woonkamer.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan