Dit is zo te lezen niet de schuld van Eheim. Die plastic tubes zijn niet bedoeld om een slang met een RVS klem op vast te zetten maar daar zijn inderdaad gewoon speciale dingetjes voor die er voor zorgen dat je ze niet te vast en daardoor kapot draait. Niets met een maandag ochtend model te maken maar een boertige gebruiker 😉 Maar goed dat heb je zo te zien ontdekt.
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je die slangen steeds los moet halen? Als ze eenmaal vast zitten en je moet in je filter zijn (wat ik overigens veel te veel gerommel vind bij spul wat al draait, lekker met rust laten) dan klik je die gehele adapter er toch uit en laat je de slangen daar verder gewoon op vast zitten? Zonde in elk geval maar gelukkig wel ontdekt waardoor het komt.
Alhoewel ik 'boertig' niet de juiste omschrijving vind, ik kan me beter vinden in: dom, overdone, lomp en ook nog vaag iets met een ezel en een steen
😉.
Verder heb je h e l e m a a l gelijk hoor, overschot ervan zelfs. Ik heb gewoon twee keer de slangen op de adapter met metalen slangklemmen bevestigd op (plastic) aansluitingen. Wanneer je dat té vast doet dan barst, scheurt het plastic lichtjes.
Ga je dan de slangadapter manipuleren, als in 'gewoon uit de filter klikken' om het filter even open te maken om media te vervangen(de eerste keer) of in een lichte stressreactie op de toestand van de vissen giga veel bacteriën wil toevoegen(tweede keer)-dan scheuren de aansluittuit(en) spontaan af wanneer je de adapter uit het filter haalt.....en staat je woonkamer(parket) in no time blank.
😳
Waar meet je het water mee? Strips of druppels? Als je enigzins twijfel gooi er een zak zeoliet bij in. Hoeft niet perse in je filter. Liefst in de stroming. Ik doe het wel in z on soort was zakje en hang ik met lijmklem voor de uitlaat van filter
Strips van sera en druppels van JBL
Verversen met water op dezelfde tempratuur?
Ja hoor.
Foto zwarte vlekken kunnen we even meekijken. Het zwarte aan de vinnen is dat ook wat gerafeld? In de zin van vreet het zwarte stukjes weg. Nu zijn sluiers toverballen en kunnen zomaar van kleur veranderen.
23 oktober
Vier dagen later, daarnet dus...
Let niet op de algen op de ruit...daar doe ik bewust even niks aan, tot de rust-vooral die in mijn hoofd- is weergekeerd.
🙂
Wat een gedoe met je filter. EHEIM schijnt toch een zeer deugdelijk merk te zijn maar zo te lezen heb jij een maandag model. Nu ben ik niet heel erg technisch maar ik lees 3 slangen? 2 ingangen en 1 uitgang op een filter? Dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen.
Tja dit is dan ook een grooot filter, er kan bijna 7kg filtermedia in, das zelfs een pak meer dan de fluval fx6(5kg)die op zijn beurt wel interessanter is op gebied van pompcapaciteit en vooral een grotere uitstroomdiameter heeft.
En de eheim heeft twee ingangen, je kan dus (eventueel) op verschillende plaatsen en hoogtes water aanzuigen. Omdat ik twee filters gebruik, kan ik niet anders dan mijn twee aanzuigbuizen naast elkaar plaatsen.
Foto van de eerste stommiteit.
en bij de tweede adapter ineens maar alles kapot...wel een beetje geholpen moet ik toegeven...
Ja het EHEIM opvoerpompje is niet heel krachtig. Toen mijne was overleden heb ik een vijverversie gehaald en een dikkere tuinslang erop gezet dat gaat een stuk sneller. Misschien kun je hem nog terug sturen als je toch een andere wil hebben. Anders ook zonde geld als je hem niet gebruik.
Tja, misschien kan ik hem idd terugsturen...ik zie nog wel. Vijverpompje heb ik aan gedacht, maar het moag wel niet te groot worden...het moet nl in een emmer passen. Mijn keukenkraan heeft zo'n flexibele uitgang waar geen gardena aansluiting op past.
Daarom: emmer in gootsteen, pomp in emmer, thermometer in emmer, kraan open in emmer en wegpompen uit de emmer naar aquarium. Echter, dan moet het debiet van de pomp een beetje zijn afgestemd op het debiet van de kraan, om een beetje comfortabel te kunnen werken. Lees: kraan open zetten, pompen, bak vol, kraan dicht pomp af...en niet tussendoor steeds gaan kijken of de emmer niet overloopt of de pomp niet droog komt te staan. Als ik dit elke paar dagen wil doen, moet het makkelijk en snel kunnen gebeuren. Oh ja, en ik heb speciaal emmers en bakken gekocht die alleen maar worden gebruikt voor aquariumtoestanden. Zelfs de tuinslang is nieuw aangekocht, doorgespoeld en wordt alleen gebruikt voor waterwissels. Voor de tuin/auto wassen heb ik andere spullen. Ik werk dus met compleet gescheiden spullen.
Toch ook fijn om te lezen dat black beauty wel actief rond zwemt. Je zag al in je filmpje dat deze zeer goed gedrag vertoonde. Ik denk niet dat dit een stress kipje is. Die zal wel al wat gewend zijn in de vijver met koi s. Ik zou ook even afwachten met samen voegen totdat je zeker ben dat de oranje "goed" is. Lusteloos rond hangen is geen goed teken. Zitten of zaten ze in medicatie? Preventief behandelen is een optie die goed kan zijn maar ook too much kan zijn.
Was ik al van plan, de beide bakken hebben enkel een anti-parasitaire behandeling gekregen(malacil). De quarantainebak vandaag tweede van drie wormbehandelingen, de andere niks-behalve de voogle.
Momenteel zijn die grote waterwissels het enige dat je kunt doen om de waterkwaliteit stabiel te krijgen. Zo'n bak moet zich uiteindelijk toch stabiliseren.
Het zal me trouwens niet verbazen dat bij veel sluiers stress toch een impact heeft. Heeft dit misschien een rol gespeeld bij je overleden kleintje?
Tenslotte zijn ze weer over een grote afstand vervoerd, en zullen ze toch moeten acclimatiseren. Ik zag overigens op je foto's en filmpje van die grote rode een klein rozerood dingetje bij de aanzet van de rugvin aan de linkerflank. kan het zijn dat dit een parasiet is die is meegekomen? En dat die problemen veroorzaakt? In het filmpje was zijn zwemgedrag normaal, maar als stress een rol speelt, kan de weerstand omlaag zijn gegaan.
Straks staat er terug een ww gepland en ja, die stabilisatie moet er inderdaad wel ooit komen.
Dat rode puntje had ik inderdaad ook al opgemerkt, dat ziet er trouwens al beter uit dan daarvoor.
Nu ja, ze zien er vandaag toch iets beter uit, denk ik, hoop ik...