Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Ahhhh Canto Ostinato, my favorite :smitten:en natuurlijk prachtige vis. Ook die andere twee. Die rood-witte is ook een leuk pittig visje. Welke muziek heb je daaronder gezet? Vind ik ook mooi! Mijn visjes krijgen trouwens Hikari, ik heb vorig jaar op de Vivariumbeurs een heleboel gekocht, ze blijken er lang mee te doen. En ik heb een zakje goudvisvoer van VoerVoorVis, die lusten ze ook. Een keer per maand krijgen ze nu preventief een kuurtje pellets met Kingyo vitaminedruppeltjes omhuld met pure cacao, en dat vinden ze helemaal geweldig. Ze zijn nadat ze de pellets op hebben nog een hele poos aan het wateroppervlak aan het slobberen om de laatste restjes cacaopoeder naar binnen te werken.
 
Laatst bewerkt:
:love: Mooi hoor.

Vind die vijvervis ook erg mooi en gedrag ook zeer goed en actief.
 
Welke muziek heb je daaronder gezet? Vind ik ook mooi!
Eerste is een herontdekking van deze week, (her)kijk nogal veel films...is van Yann Tiersen, gecomponeerd voor 'le fabuleux destin d'amélie poulain'...geweldige soundtrack trouwens. Tweede is de Jef Neve versie van de onvolprezen dance-hit, synrise van Goose...volledig Belgisch spul dus. Ben nogal gek van piano en Jef Neve kan ik zowel klassiek als jazzy héél erg smaken.


Tja, Dino is zeker geen hikari-fan, maar ja, als de vissen het niet lusten, vrees ik toch dat ik naar andere voermerken ga uitkijken. Ik vrees dat m'n buurman z'n vijvervissen na de winterstop héél lekker gaan eten. :ROFLMAO:

Vind die vijvervis ook erg mooi en gedrag ook zeer goed en actief.

Ik vind hem stiekem zelfs mooier dan de rode...die is natuurlijk meer in your face, met z'n superstaart en grootte. De zwarte moet het vooral van z'n sierlijkheid hebben...
Nu ja, ik ben echt blij met alledrie hoor! Fingers crossed dat ze nog jaaaaren mogen blijven!
 
Ik weet niet zo wat die zakken voer kosten maar kan me voorstellen dat ze aardig prijzig zijn. Als het rendabel zou ziijn om ze terug te sturen en wellicht kan dino ze omruilen voor hikari. Denk niet dat hij daar moeilijk over doet. met de nog niet geopende zakken.

Het is altijd even uitzoeken wat ze wel of niet lekker vinden. Bij mij eten ze basleer en hs ook niet. Dit word in de bek gestopt en spugen ze keihard weer uit met een blik van vreet die troep zelf maar op. Nu als je een paar dagen niets anders geef dan vreten ze het wel hoor. Als ze een paar dagen niet eten is ook geen drama. Maar is toch een teken dat ze het gewoon niet lekker vinden.
 
En ze zijn zo leuk al die sluiers ik ben vooral fan van de oranda vissen
 
Vandaag op allebei de bakken een waterwissel van 60% gedaan. Ik had gehoopt vandaag een eheim pompje van 1000L/u binnen te krijgen, maar er werd niet geleverd. Hopelijk morgen nog...
Dus gewoon via hevelwerking dan maar....dat duurt echt wel lang hoor.
Heb wel vastgesteld dat alle vissen mooi rondzwemmen, ook tijdens de ww. De zwarte gaat zelfs gewoon onder de straal door zwemmen. Allebei de bakken even getest op stress, binnen de minuut na de ww, door wat voer te geven: perfect allebei, direct aan het eten alsof er niks gebeurd was. Heel geruststellend allemaal! (y)

En ja dat voer...ik probeer gewoon alles uit tot ik een drietal soorten heb die elkaar wat overlappen: wat basisvoer, iets kleurversterkend en iets wat de groei versterkt. Wanneer ik met verschillende voerautomaten werk, ben ik ook zeker dat ze steeds weer het juiste voer krijgen op het juiste moment.
Broccoli lusten ze ook....;)
 
Dat is leuk he, wanneer ze met de straal gaan spelen. Bij mij vinden ze het ook altijd leuk als ik in de bak bezig ben. Hoewel deze sluiers niet echt dol op mijn handen zijn, maar ze volgen de sera bodemzuiger. En daarna direct eten, dat doen ze bij mij ook. Ik voer ook 4 verschillende soorten pellets: 3 verschillende van Hikari en 's avonds de pellets van VoerVoorVis, waar veel spirulina in zit.

Broccoli is ook prima voer, vol vitamines en antioxidanten.
 
Goed te lezen dat alles goed rond zwemt.

Als je straks pomp heb dan eitje een verversing. Daar word je vanzelf steeds handiger in.

Eten erin gooien als stress indicator is volgens mij nutteloos. Al land er hier een vliegtuig in het aquarium maar als er vreten is zal dit weinig indruk maken tenzij hij in de weg ligt op het eten :DD

@Willemina heeft echte oranda kennis. Zij kweekte ze ook.
 
Opvoerpomp reeds binnen?

Gaat alles verder goed met je nieuwe visjes?
 
Goh...
Ja (sinds vanmorgen)

en (ik denk) neen...

Pompje vanmorgen al getest voor een ww op de quarantainebak-gaat vlooter, maar ik had gehoopt om het nog iets sneller te laten verlopen-misschien koop ik nog een nieuwe pomp-met iets hoger debiet.

En dan ja de vissen...
De rood/witte en de rode hebben zichtbaar wat probleempjes...vaak tijdens de dag lusteloos in de buurt van een aanzuigbuis hangen...eten gaat goed, ontlasting ook...maar grootste verandering is dat de rode nu zwarte vlekken heeft gekregen. Eerst alleen op linkerflank, dan ook rechts een beetje en op de vinnen...elke dag een tikje meer. De rood/witte niks, die zwemt ook vaker rond. Vrees voor ammoniakprobleem, nagemeten, alles ok op dat vlak, wel een ph van 7.8.
En vermits Murphy vaak in gezelschap komt is de grote eheim filter voor de tweede keer stukgegaan-weerom de slangadapter-nu de adapter van amper een paar dagen oud.
Ik weet nu ook gelukkig hoe het komt-bedankt youtube.

Ik heb steeds de slangen op de slangpilaar vastgemaakt met drie(twee ingangen-één uitgang) roestvrijstalen klembanden-zoals ik hem aangesloten zag toen ik hem overnam van de vorige eigenaar. Blijkbaar moet dat met een plastic klem die over de drie slangen heen klemt-dat weet ik nu pas. Ter mijner verdediging, ik heb bij de spullen die ik kocht een doos 'accessoires' bij gekregen van ongeveer 60 bij 50 en 50 hoog-deze zit bomvol.
En ik heb graag dat dingen 'vast' staan, ik werkte vroeger al eens aan m'n motoren en vespa's.

Nu ja, lang verhaal kort, eergisteren rond elf uur 's avonds nog even na m'n werk nog even filter willen extra bacteriën toevoegen...adapter terug afgebroken, 1/4 van de woonkamer onder water-ja het gaat snel als je eerst alles moet afkoppelen...dus even doorgewerkt zodat ik om ongeveer 2u klaar was met alles opruimen/opvullen/verwijderen. 's Nachts nog snel even alles afgezocht en weerom een slangadapter besteld in Duitsland.

Gisteren, zelfde liedje, voor alle zekerheid 70% ww.
En vandaag, omdat de eheim spullen nergens in stock zijn en de spullen pas ten vroegste donderdag hier gaan zijn effe doorgebeten en een eheim 2080 bijgekocht, zelfde als m'n 2180, maar dan zonder verwarming. Daar de adapter van genomen en op m'n ingedraaide filter gestoken(nadat ik die boordevol bacterie balletjes heb gestopt). Dus nu terug voldoende filtercapaciteit. En ik heb nu een tweede reservefilter staan, naast de JBL. Het komt hier aardig vol te staan. Ook de bak een voogle behandeling gegeven, kwestie van de vissen toch een beetje te helpen.

Fingers crossed.

En ja, de zwarte die zwemt, eet en slaapt vrolijk rond. Heb er even aan gedacht om de twee bij de zwarte te zetten, maar ten eerste is dat weer wat stress bij voor alledrie(weer een verandering) én ten tweede ben ik vrij zeker dat de waterwaarden ok zijn.
Ik ga wel om de twee dagen een ww doen van 70/80%...
 
Jeetje de sluiers hebben blijkbaar ook een Murphy mee genomen.:rolleyes:

Waar meet je het water mee? Strips of druppels? Als je enigzins twijfel gooi er een zak zeoliet bij in. Hoeft niet perse in je filter. Liefst in de stroming. Ik doe het wel in z on soort was zakje en hang ik met lijmklem voor de uitlaat van filter

Verversen met water op dezelfde tempratuur?

Foto zwarte vlekken kunnen we even meekijken. Het zwarte aan de vinnen is dat ook wat gerafeld? In de zin van vreet het zwarte stukjes weg. Nu zijn sluiers toverballen en kunnen zomaar van kleur veranderen.

Wat een gedoe met je filter. EHEIM schijnt toch een zeer deugdelijk merk te zijn maar zo te lezen heb jij een maandag model. Nu ben ik niet heel erg technisch maar ik lees 3 slangen? 2 ingangen en 1 uitgang op een filter? Dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

Misschien ook even een foto zodat iemand met verstand van filters mee kan kijken. Want dat is natuurlijk geen doen telkens je woonkamer dweilen.

Ja het EHEIM opvoerpompje is niet heel krachtig. Toen mijne was overleden heb ik een vijverversie gehaald en een dikkere tuinslang erop gezet dat gaat een stuk sneller. Misschien kun je hem nog terug sturen als je toch een andere wil hebben. Anders ook zonde geld als je hem niet gebruik.

Toch ook fijn om te lezen dat black beauty wel actief rond zwemt. Je zag al in je filmpje dat deze zeer goed gedrag vertoonde. Ik denk niet dat dit een stress kipje is. Die zal wel al wat gewend zijn in de vijver met koi s. Ik zou ook even afwachten met samen voegen totdat je zeker ben dat de oranje "goed" is. Lusteloos rond hangen is geen goed teken. Zitten of zaten ze in medicatie? Preventief behandelen is een optie die goed kan zijn maar ook too much kan zijn.


Sterkte met de strijd.................. Je weet wel dat je visjes heb ;)
 
Dit is zo te lezen niet de schuld van Eheim. Die plastic tubes zijn niet bedoeld om een slang met een RVS klem op vast te zetten maar daar zijn inderdaad gewoon speciale dingetjes voor die er voor zorgen dat je ze niet te vast en daardoor kapot draait. Niets met een maandag ochtend model te maken maar een boertige gebruiker ;) Maar goed dat heb je zo te zien ontdekt.

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je die slangen steeds los moet halen? Als ze eenmaal vast zitten en je moet in je filter zijn (wat ik overigens veel te veel gerommel vind bij spul wat al draait, lekker met rust laten) dan klik je die gehele adapter er toch uit en laat je de slangen daar verder gewoon op vast zitten? Zonde in elk geval maar gelukkig wel ontdekt waardoor het komt.

Met de sluierproblematiek kan ik je niet helpen, geen verstand van. Wel is dit niet ongewoon merk ik, bij veel sluierhouders. Altijd maar zeulen met die gezondheidsproblemen van die dikke misvormde bollekes :p
 
Momenteel zijn die grote waterwissels het enige dat je kunt doen om de waterkwaliteit stabiel te krijgen. Zo'n bak moet zich uiteindelijk toch stabiliseren.

Het zal me trouwens niet verbazen dat bij veel sluiers stress toch een impact heeft. Heeft dit misschien een rol gespeeld bij je overleden kleintje?

Tenslotte zijn ze weer over een grote afstand vervoerd, en zullen ze toch moeten acclimatiseren. Ik zag overigens op je foto's en filmpje van die grote rode een klein rozerood dingetje bij de aanzet van de rugvin aan de linkerflank. kan het zijn dat dit een parasiet is die is meegekomen? En dat die problemen veroorzaakt? In het filmpje was zijn zwemgedrag normaal, maar als stress een rol speelt, kan de weerstand omlaag zijn gegaan.

In ieder geval ben ik blij dat je voldoende filtercapaciteit hebt, maar die biofilm heeft ook tijd nodig om op te bouwen. Gelukkig zijn er hier veel mensen die je met dit technische gedeelte kunnen bijstaan.

Ook ik wens je veel sterkte in de strijd, ik blijf je volgen...
 
Dit is zo te lezen niet de schuld van Eheim. Die plastic tubes zijn niet bedoeld om een slang met een RVS klem op vast te zetten maar daar zijn inderdaad gewoon speciale dingetjes voor die er voor zorgen dat je ze niet te vast en daardoor kapot draait. Niets met een maandag ochtend model te maken maar een boertige gebruiker ;) Maar goed dat heb je zo te zien ontdekt.

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je die slangen steeds los moet halen? Als ze eenmaal vast zitten en je moet in je filter zijn (wat ik overigens veel te veel gerommel vind bij spul wat al draait, lekker met rust laten) dan klik je die gehele adapter er toch uit en laat je de slangen daar verder gewoon op vast zitten? Zonde in elk geval maar gelukkig wel ontdekt waardoor het komt.

Alhoewel ik 'boertig' niet de juiste omschrijving vind, ik kan me beter vinden in: dom, overdone, lomp en ook nog vaag iets met een ezel en een steen ;).
Verder heb je h e l e m a a l gelijk hoor, overschot ervan zelfs. Ik heb gewoon twee keer de slangen op de adapter met metalen slangklemmen bevestigd op (plastic) aansluitingen. Wanneer je dat té vast doet dan barst, scheurt het plastic lichtjes.
Ga je dan de slangadapter manipuleren, als in 'gewoon uit de filter klikken' om het filter even open te maken om media te vervangen(de eerste keer) of in een lichte stressreactie op de toestand van de vissen giga veel bacteriën wil toevoegen(tweede keer)-dan scheuren de aansluittuit(en) spontaan af wanneer je de adapter uit het filter haalt.....en staat je woonkamer(parket) in no time blank.:oops:




Waar meet je het water mee? Strips of druppels? Als je enigzins twijfel gooi er een zak zeoliet bij in. Hoeft niet perse in je filter. Liefst in de stroming. Ik doe het wel in z on soort was zakje en hang ik met lijmklem voor de uitlaat van filter
Strips van sera en druppels van JBL


Verversen met water op dezelfde tempratuur?
Ja hoor.


Foto zwarte vlekken kunnen we even meekijken. Het zwarte aan de vinnen is dat ook wat gerafeld? In de zin van vreet het zwarte stukjes weg. Nu zijn sluiers toverballen en kunnen zomaar van kleur veranderen.
23 oktober
20201023_204724.jpg


Vier dagen later, daarnet dus...

20201027_113438.jpg

20201027_113429.jpg


Let niet op de algen op de ruit...daar doe ik bewust even niks aan, tot de rust-vooral die in mijn hoofd- is weergekeerd.:)



Wat een gedoe met je filter. EHEIM schijnt toch een zeer deugdelijk merk te zijn maar zo te lezen heb jij een maandag model. Nu ben ik niet heel erg technisch maar ik lees 3 slangen? 2 ingangen en 1 uitgang op een filter? Dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen.
Tja dit is dan ook een grooot filter, er kan bijna 7kg filtermedia in, das zelfs een pak meer dan de fluval fx6(5kg)die op zijn beurt wel interessanter is op gebied van pompcapaciteit en vooral een grotere uitstroomdiameter heeft.
En de eheim heeft twee ingangen, je kan dus (eventueel) op verschillende plaatsen en hoogtes water aanzuigen. Omdat ik twee filters gebruik, kan ik niet anders dan mijn twee aanzuigbuizen naast elkaar plaatsen.

Foto van de eerste stommiteit.

20201016_114908.jpg


en bij de tweede adapter ineens maar alles kapot...wel een beetje geholpen moet ik toegeven...

20201026_200244.jpg



Ja het EHEIM opvoerpompje is niet heel krachtig. Toen mijne was overleden heb ik een vijverversie gehaald en een dikkere tuinslang erop gezet dat gaat een stuk sneller. Misschien kun je hem nog terug sturen als je toch een andere wil hebben. Anders ook zonde geld als je hem niet gebruik.

Tja, misschien kan ik hem idd terugsturen...ik zie nog wel. Vijverpompje heb ik aan gedacht, maar het moag wel niet te groot worden...het moet nl in een emmer passen. Mijn keukenkraan heeft zo'n flexibele uitgang waar geen gardena aansluiting op past.
Daarom: emmer in gootsteen, pomp in emmer, thermometer in emmer, kraan open in emmer en wegpompen uit de emmer naar aquarium. Echter, dan moet het debiet van de pomp een beetje zijn afgestemd op het debiet van de kraan, om een beetje comfortabel te kunnen werken. Lees: kraan open zetten, pompen, bak vol, kraan dicht pomp af...en niet tussendoor steeds gaan kijken of de emmer niet overloopt of de pomp niet droog komt te staan. Als ik dit elke paar dagen wil doen, moet het makkelijk en snel kunnen gebeuren. Oh ja, en ik heb speciaal emmers en bakken gekocht die alleen maar worden gebruikt voor aquariumtoestanden. Zelfs de tuinslang is nieuw aangekocht, doorgespoeld en wordt alleen gebruikt voor waterwissels. Voor de tuin/auto wassen heb ik andere spullen. Ik werk dus met compleet gescheiden spullen.

Toch ook fijn om te lezen dat black beauty wel actief rond zwemt. Je zag al in je filmpje dat deze zeer goed gedrag vertoonde. Ik denk niet dat dit een stress kipje is. Die zal wel al wat gewend zijn in de vijver met koi s. Ik zou ook even afwachten met samen voegen totdat je zeker ben dat de oranje "goed" is. Lusteloos rond hangen is geen goed teken. Zitten of zaten ze in medicatie? Preventief behandelen is een optie die goed kan zijn maar ook too much kan zijn.

Was ik al van plan, de beide bakken hebben enkel een anti-parasitaire behandeling gekregen(malacil). De quarantainebak vandaag tweede van drie wormbehandelingen, de andere niks-behalve de voogle.


Momenteel zijn die grote waterwissels het enige dat je kunt doen om de waterkwaliteit stabiel te krijgen. Zo'n bak moet zich uiteindelijk toch stabiliseren.

Het zal me trouwens niet verbazen dat bij veel sluiers stress toch een impact heeft. Heeft dit misschien een rol gespeeld bij je overleden kleintje?

Tenslotte zijn ze weer over een grote afstand vervoerd, en zullen ze toch moeten acclimatiseren. Ik zag overigens op je foto's en filmpje van die grote rode een klein rozerood dingetje bij de aanzet van de rugvin aan de linkerflank. kan het zijn dat dit een parasiet is die is meegekomen? En dat die problemen veroorzaakt? In het filmpje was zijn zwemgedrag normaal, maar als stress een rol speelt, kan de weerstand omlaag zijn gegaan.
Straks staat er terug een ww gepland en ja, die stabilisatie moet er inderdaad wel ooit komen.

Dat rode puntje had ik inderdaad ook al opgemerkt, dat ziet er trouwens al beter uit dan daarvoor.

Nu ja, ze zien er vandaag toch iets beter uit, denk ik, hoop ik...
 
Geen verstand van deze vissen maar op de tweede foto lijken de uiteindes van de rugvin er wat minder goed uit te zien.
 
De daad bij het woord...meer kan er echt niet uit. :oops:

20201027_132305.jpg


En die vinnen zien er mij eigenlijk héél erg ok uit hoor..ik denk dat de close-up een beetje vertekend beeld geeft. Er is niks rafelig of gescheurd te zien.
 
Stress kan inderdaad veel problemen geven bij deze vissen in het verleden ook wel eens meegemaakt bij de oranda.s ik dek altijd dan even het aquarium af met een laken en laat ze dan even met rust
 
Heb de verlichtingstijd al iets verminderd én ik maak de kamer steeds wat donkerder bij waterwissels...


Gedrag hieronder in het filmpje, zie ik, afgewisseld met een tijdje ergens gaan liggen in een hoekje...dit is een klein uur na de waterwissel.

 
Ze lijken alweer wat levendiger. Ik merk dat mijn eigen vissen niet al te warm willen zitten, 21 - 22 graden vinden de mijne het fijnst merk ik. Toen ik mijn bioloog nog niet in werking had, merkte ik dan ook duidelijk verschil in levendigheid. Nu is de bak in evenwicht en zijn ze voortdurend levendig en alert.
 
Tja...daar kom ik niet aan...22.3 is echt mijn laagst haalbare temperatuur denk ik, 's morgens gemeten, nadat de woonkamer een hele nacht niet verwarmd was. De verwarming van de eheim staat af(heb geen verwarming in de bak zelf) en toch staat de temperatuur nu bijvoorbeeld op 22.7(manuele thermometer geeft dat ook aan in het aquarium).
Das met de verwarming in de woonkamer op 21°, begrijpe wie kan...mijn aquarium is blijkbaar een warmtebron? :)

20201027_220129.jpg
 
begrijpe wie kan...mijn aquarium is blijkbaar een warmtebron?
Uiteraard! Pompjes van je filter maken bijvoorbeeld ook warmte en die wordt gewoon netjes afgegeven aan het water. Ik zie een pomp van 40 watt bijvoorbeeld als een verwarming van 40watt (niet helemaal maar dicht in de buurt wel) en wat denk je van verlichting overdag?
 
Haha....natuurlijk, even niet aan gedacht dat die ledverlichting ook nog eens 72watt verbruikt en verwarmt. Daar dan nog een pomp van 13 en eentje van 25w/500w bij en daar zit m'n verwarming van het geheel. Nu ja....m'n overschotten van de zonnepanelen worden dan toch al ten dele omgezet in verwarming van het huis.
Daar kan ik weer een deeltje van m'n ecologisch geweten mee sussen. :ROFLMAO:
 
Filmpje ziet er goed uit hoor. Dappere dodo telkens in de achtervolging. Zo leuk gezicht.

De oranda zal denk ik toch wat minder actief zijn dan de rest. Hij is al wat ouder en natuurlijk is zijn lichaam niet echt aerodynamisch door de kop en de grote zwaardere staart. Ook de opmerking over de vinnen dat de gehavend zijn kan ik me wel voor stellen maar alle sluiers hebben andere vormen uit eindens. De oranda heeft een gekartelde vorm. Mijn ranchu heeft ook een wat vreemdere uit eindens, die zijn gegolft. Nou ja zo iets want ik weet niet hoe je dit vak technisch beschrijf. Dit zie je ook wel bij Betta s. Sommige lijken net door de ratten aan gevreten maar dat hoort dan bij die soort staart.

Dat zwarte lijkt me gewoon pigment. je zie bij de bek ook al wat zwarts. Kleuren komen en gaan. Ik heb een zwart teleskoopje geadopteerd die is ook aan het kleur verwisselen en niet op de mooiste manier (echt lelijk :rolleyess:) maar daar doe je niets aan.

Bij de foto vis op laag water zei ik wel allemaal witte spikkels op de rug achter de kop. Wat is dit?

:DD Ik hoef niet z on eheim hoor:DD Too much pijpjes/slangen etc. Ik heb ook soms van die idiote dingen met filters maar ja ik ben ook een beetje een boeren trien ;)) Teveel onbenullige kracht als zaken niet gaan zoals ik wil.

Opvoerpomp verhaal snap ik dat word geen optie met een vijverpomp via emmer. Ik heb 24/7 de gardena op de kraan.

Mijn aquarium is nu 24 graden zonder heater en vissen doen het verder prima hoor. Zolang ik geen grote schommelingen teweeg breng kunnen ze best wat warmte hebben. Volgens mij is de normale gang van zaken lage tempratuur laag energie niveau en anders om.

Strips en druppels :DD Kijk aan zulke info hebben we wat. Zal de vraag wat gerichter stellen. NH3/4 en NO2 word gemeten met drupjes van JBL?

Het is toch relax genieten van al dat moois wat je heb rond zwemmen. Je word meteen goed ingewerkt als sluier baasje. Nog een weekje en krijg je denk een nieuwe badge van beheer. Zeer ervaren aquariaan :cooll:
 
Haha....natuurlijk, even niet aan gedacht dat die ledverlichting ook nog eens 72watt verbruikt en verwarmt. Daar dan nog een pomp van 13 en eentje van 25w/500w bij en daar zit m'n verwarming van het geheel. Nu ja....m'n overschotten van de zonnepanelen worden dan toch al ten dele omgezet in verwarming van het huis.
Daar kan ik weer een deeltje van m'n ecologisch geweten mee sussen. :ROFLMAO:
Ach zo doe ik dat ook, beetje relativeren is prima ;)

Ik moet altijd een beetje glimlachen als iemand met een nieuw filter 3W weet te besparen maar vervolgens wel de thermostaat op 26c heeft staan. Die 3W besparing pomp je er via de verwarming gewoon weer in hoor.
 
Bij de foto vis op laag water zei ik wel allemaal witte spikkels op de rug achter de kop. Wat is dit?

Deze heeft me gisteren niet genoeg getriggerd....echter...



....vanmorgen lichtjes geschrokken...witte stippen, zover je kon zien op vinnen en staart, echter weinig op het lichaam...dus twijfelen tussen Ichthophthirius en Lymphosystis. Voor alle zekerheid naar de LFS, vis meegenomen en onder microscoop bekeken. Resultaat was dus echt wel witte stip en trichodina. Sera costapur meegekregen, ik weet dat de manacil daar ook voor bedoeld is, maar vermits ik daar vorige week al twee dagen mee behandelde, deze keer toch maar een iets agressievere methode gebruikt. Waterwaardes ook maar gelijk even laten checken en die waren ok, enkel dat m'n GH en KH niet fantastisch zijn. Kan een gevolg zijn van m'n ww vertelden ze me. Ze gaven zelfs de raad om geen aquamaker meer toe te voegen en gewoon te zorgen voor zoveel mogelijk stroming en beweging tijdens de ww, kwestie van de chloor weg te krijgen. de aquamaker zou een invloed kunnen hebben op m'n waardes.
Maar goed, behandeling is ingezet, ga voor alle zekerheid 7-daagse kuur doen ipv. 3-daagse. Of wat denken jullie?

20201028_144032.jpg


Volgende aankoop gaat een microscoop worden denk ik.:confused:
 
Heb ook m'n verwarming ingeschakeld, ga anders temperatuur opvoeren naar 27° of misschien meer??
Zou dat langzaam willen doen, is 1° per 24u ok, of mag het meer zijn. Ik kan bijvoorbeeld ± elke 2u 0.1° opvoeren.
Heb begrepen dat de behandeling met weinig licht en hogere temperaturen best aanslaat.

Iemand ideeën?
 
Jammer weer om te horen.

Hitte behandeling heb ik zelf goede ervaringen mee maar dit is bij tropische vissen die 30+c aan kunnen. Ik weet niet hoe veel zin het heeft om naar bijvoorbeeld 27c te gaan want dat is niet genoeg om de parasiet uit te schakelen. Wel versnel je daarmee de levenscyclus van die parasiet en hierdoor de werking van de medicatie, want die is vaak maar in 1 van de 3 cycli van de parasiet werkzaam. Pas vanaf 30c+ kun je met enkel de hittebehandelig werken anders heeft het weinig zin.

Of je vissen er blij van worden durf ik niet te zeggen maar ik zou sluiers zelf niet op 30+c houden en gewoon de normale temperatuur aan houden. Ik zeg dit wel als sluier amateur hoor.
 
Ok...heb nog eens doorgelezen en vermits de 'ideale' temperatuur tussen 22 en 25° zou liggen, heb ik dat idee maar laten varen. Het is inderdaad zoals je zegt, pas vanaf 30° ga je de parasiet op een natuurlijke manier te lijf. Ik ga dus even een week naar 23° mikken. Dit omwille van de uitschakeling van de verlichting en daarom dus de verlaging van de temperatuur.
 
Oei je word meteen belaagd door Murphy :mad:

Ik heb costa pur nooit gebruikt dus geen ervaring mee. Neem aan de F versie. Zoals ik lees gebruiksaanwijzing. lichten uitlaten, dag 1 en 2 doseren en dan dag 5 en 7 wederom doseren. Ik zou dag 5 voordat je ga doseren meteen 80% verversen en dan nieuwe dosis erin, Dag 8 weer flink verversen en kool filteren om medicatieresten eruit te filteren. Na dag 8 bij verversen eerst even sponsje over je ramen, plantjes uitwaaieren en afhevelen flink over je bodem waaieren. Baby ellende gaat dan zweven in watertje die je dan richting riool stuur. Weekje na het kuurtje moeten plekjes weg trekken. Het mag absoluut niet gaan vermeerderen in de zin dat je nieuwe witte hoopje zie die er eerst niet waren.

Heb je mee kunnen kijken microscoop? Trichodina zit er altijd wel wat op. Mag je niet hele roedels bij elkaar zien in 1 zichtbeeld microscoop. Witte stip wil je niet zien.

De witte stipjes zijn niet het beestje maar een stapeltje huid waaronder het beestje ligt te Grazen. Bij inzet medicatie gaan ze even trachten dieper te grazen in de hoop het te overleven en lijkt het wat groter te worden. het verdwijnt dus ook niet in 2 dagen want die huidstapeltjes moeten even tijd hebben om te herstellen. Na de kuur moet het ergste toch wel met een weekje weg zijn.

Vis kan gaan schuren, vinnen flikkeren en wat vreemd gedrag vertonen. Hij krijgt soort van jeuk.

Temperatuur zijn jullie al uit. Nutteloos.

GH, KH, meet ik nooit meer. Geen idee of dit schokkende waardens zijn maar dat weet @daniel wel.

Ik zou dat niet durven met het chloor gezien het percentage wat je ververs. Dan zou ik kiezen voor een flinke speciekuip of regenton ofzo vullen en luchtpompen erop en dit na 24 uur ofzo gaan gebruiken. Geen idee wanneer chloor eruit is. Zal je ook wel kunnen meten neem ik aan zodat je zeker weet dat chloor eruit is.

Vind het heel sneu voor jou en de vissen om zo van start te moeten gaan :( Helaas zijn sluiers zorgen visjes. Je word meteen in het diepe gegooid. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat je dit ga oplossen. Je bent er vroeg bij dus even een weekje stress en dan maar weer relaxen (y)
 
Ps wel NH3/4 en No2 blijven meten Tijdens kuur. Medicatie heeft verder geen invloed op test resultaat bij JBL druppels.
 
GH, KH, meet ik nooit meer. Geen idee of dit schokkende waardens zijn maar dat weet @daniel wel.
Ach ik had dat juist even genegeerd want het zijn van die losse kreten van zo' man/vrouw/weetniet. Aquamaker heeft geen invloed op de pH, KH of GH en zo'n kaartje invullen met kleurtjes is ook leuk maar is dat kaartje generiek of speciaal voor de sluierstaart? Meestal generiek en het zegt dus waarschijnlijk niets of dat goed of fout is en laat mij zien dat zo iemand niet eens weet waar die mee bezig is. Dan heb je nog de opmerking dat het zou komen door het water verversen en dat is ook onzinnig om te zeggen zonder dat je weet wat voor water daar uit de kraan komt. Wellicht (en waarschijnlijk) komt daar dus gewoon zacht water uit de kraan en dan is het logisch dat je die waarde meet. Dat ga je echter niet oplossen door te stoppen met waterwissels want dat komt niet vanzelf in het water, maar zal je GH/KH+ (dus mineralen) moeten gaan toevoegen.

Even snel googelen en het blijkt dat goudvissen het liefste minimaal een GH van 5 DH hebben dus dan zit je net goed. Zou mij daar geen zorgen om maken en geen actie ondernemen.

Aquamaker juist wel gebruiken want dat advies van een beetje water laten kletteren is niet genoeg. Je zou het water wel een dagje kunnen beluchten in een regenton met een bruissteen bijvoorbeeld (doe ik zelf, niet voor chloor maar voor de temperatuur) maar dat wordt best een project als je daar niet de ruimte / middelen voor hebt.
 
Foei, ben ik niet gewend hoor, dat je zulks ga negeren :help:

Voor jou wellicht wat minder interessant, sluier watertje, maar voor TS met nu al zijn starters ellende, denk wel welkom.
Dus gewoon, hop, hop strak er boven op zitten :DD
 
Ik heb costa pur nooit gebruikt dus geen ervaring mee. Neem aan de F versie. Zoals ik lees gebruiksaanwijzing. lichten uitlaten, dag 1 en 2 doseren en dan dag 5 en 7 wederom doseren. Ik zou dag 5 voordat je ga doseren meteen 80% verversen en dan nieuwe dosis erin, Dag 8 weer flink verversen en kool filteren om medicatieresten eruit te filteren. Na dag 8 bij verversen eerst even sponsje over je ramen, plantjes uitwaaieren en afhevelen flink over je bodem waaieren. Baby ellende gaat dan zweven in watertje die je dan richting riool stuur. Weekje na het kuurtje moeten plekjes weg trekken. Het mag absoluut niet gaan vermeerderen in de zin dat je nieuwe witte hoopje zie die er eerst niet waren.
Eén kleine kanttekeningdag 1 en 3 doseren en dan dag 5 en 7. De rest vind ik een perfect draaiboek waarin ik me helemaal kan vinden.


Heb je mee kunnen kijken microscoop? Trichodina zit er altijd wel wat op. Mag je niet hele roedels bij elkaar zien in 1 zichtbeeld microscoop. Witte stip wil je niet zien.

De witte stipjes zijn niet het beestje maar een stapeltje huid waaronder het beestje ligt te Grazen. Bij inzet medicatie gaan ze even trachten dieper te grazen in de hoop het te overleven en lijkt het wat groter te worden. het verdwijnt dus ook niet in 2 dagen want die huidstapeltjes moeten even tijd hebben om te herstellen. Na de kuur moet het ergste toch wel met een weekje weg zijn.
Nee heb ik niet gedaan, we zijn hier in België héél erg begaan met social distancing(nu ja, nog niet genoeg volgens de cijfers)...en ikzelf ben een grote voortrekker van die beweging...daarom toch maar niet. Ik heb sinds 13 maart geen enkele mens aangeraakt en niemand, maar dan ook niemand benaderd binnen de anderhalve meter zonder bescherming. De kerel die de watertest deed had soms(per ongeluk) z'n mondkapje niet voor en dan ben ik helemaal niet geneigd daar vlak bij te gaan staan...

En ja...normaal moet alle parasieten na een week wel naar de eeuwige jachtvelden vertrokken zijn...
Vis kan gaan schuren, vinnen flikkeren en wat vreemd gedrag vertonen. Hij krijgt soort van jeuk.

Temperatuur zijn jullie al uit. Nutteloos.

GH, KH, meet ik nooit meer. Geen idee of dit schokkende waardens zijn maar dat weet @daniel wel.

Ik zou dat niet durven met het chloor gezien het percentage wat je ververs. Dan zou ik kiezen voor een flinke speciekuip of regenton ofzo vullen en luchtpompen erop en dit na 24 uur ofzo gaan gebruiken. Geen idee wanneer chloor eruit is. Zal je ook wel kunnen meten neem ik aan zodat je zeker weet dat chloor eruit is.
Tja, schuren en vreemd gedrag vertonen...dat doen ze zeker.:(
Heb daarstraks nog wat gelezen en inderdaad, de aqumaker is toch wel een must. Ik denk dat ik zowat 300liter ververs en dat gaat echt niet lukken in speciekuipen, regenton zou een optie zijn, maar dan zit ik nog steeds met de temperatuur. Een regenton in de garage kan, maar dan ga ik toch nog moeten bijverwarmen-lijkt me in z'n geheel té omslachtig om op lange termijn vol te houden.
Vind het heel sneu voor jou en de vissen om zo van start te moeten gaan :( Helaas zijn sluiers zorgen visjes. Je word meteen in het diepe gegooid. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat je dit ga oplossen. Je bent er vroeg bij dus even een weekje stress en dan maar weer relaxen (y)
Kijk, zolang de vissen in orde komen zonder averij ben ik binnen een paar weken terug ok, nu is het echt wel stressen voor mij. Gelukkig ga ik vrijdag terug wat werken, dan wordt ik er niet weer hele dagen mee geconfronteerd. Maar nogmaals, als de vissen in orde komen, is dit het voor mij allemaal waard.

Ach ik had dat juist even genegeerd want het zijn van die losse kreten van zo' man/vrouw/weetniet. Aquamaker heeft geen invloed op de pH, KH of GH en zo'n kaartje invullen met kleurtjes is ook leuk maar is dat kaartje generiek of speciaal voor de sluierstaart? Meestal generiek en het zegt dus waarschijnlijk niets of dat goed of fout is en laat mij zien dat zo iemand niet eens weet waar die mee bezig is. Dan heb je nog de opmerking dat het zou komen door het water verversen en dat is ook onzinnig om te zeggen zonder dat je weet wat voor water daar uit de kraan komt. Wellicht (en waarschijnlijk) komt daar dus gewoon zacht water uit de kraan en dan is het logisch dat je die waarde meet. Dat ga je echter niet oplossen door te stoppen met waterwissels want dat komt niet vanzelf in het water, maar zal je GH/KH+ (dus mineralen) moeten gaan toevoegen.
Ik ga één dezer mijn kraanwater wel eens testen dan weet ik ook daar waar ik mee start.

Even snel googelen en het blijkt dat goudvissen het liefste minimaal een GH van 5 DH hebben dus dan zit je net goed. Zou mij daar geen zorgen om maken en geen actie ondernemen.

Aquamaker juist wel gebruiken want dat advies van een beetje water laten kletteren is niet genoeg. Je zou het water wel een dagje kunnen beluchten in een regenton met een bruissteen bijvoorbeeld (doe ik zelf, niet voor chloor maar voor de temperatuur) maar dat wordt best een project als je daar niet de ruimte / middelen voor hebt.
Cool, bedankt om dat even te checken, dus daar had de tester dan weer ongelijk in. In de winkel werken ongeveer een 7-tal mensen en de persoon die de testjes deed was blijkbaar nog wat groen om de oren. Het is een winkel die voor 70% vijver- en 30% aquariumgeoriënteerd is, wel geen klein winkeltje, dat zeker niet.
De verantwoordelijke van de aquariumafdeling, kwam ook toevallig langs de teststand en heeft zelf ook een kijkje genomen en me héél gedetaiilleerd vertelt wat er moest gebeuren. Hij wist echt wel waarover ie sprak en heeft de andere medewerker dan ook gezegd wat ie moest meegeven. De volgende keer als er wat is, vraag ik sowieso aan hem om de vissen na te kijken. Hij vertelde me wel dat m'n opstelling zwaar overfilterd was en dat daar totaal geen problemen mogen verwacht worden. Maar ja, dat was ook mijn bedoeling.
En ja, die aquamaker schrappen, zoals ik hierboven al aangaf, met de hoeveelheden water, is dat een weg die ik niet ga inslaan. Zelfs een regenton van 300 liter met een zware hiblow gaat verschillende graden te laag uitkomen qua temperatuur.
Ik ga waarschijnlijk wel de keukenkraan vervangen door eentje met een normale uitgang waar ik een gardena-aansluiting kan op zetten. Dan kan ik gewoon rechtstreeks vanuit de kraan vullen, zal makkelijker én sneller gaan dan het pomp in emmer systeem. De bestelde oase vijverpomp gaat dan enkel gebruikt worden om water af te voeren.

Ben ondertussen toch al eens aan het kijken naar een 2m opstelling met grote bioloog eronder. Zo kan je zonder problemen boven de 1000liter komen. Met zo'n buffer moeten problemen toch vaker wegblijven.
Denk ik dan.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan