Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Wel fijn dat je z on grote zaak met microscoop in de buurt heb. Ze hadden een LCD microscoop kunnen hebben en dan even opzij zodat jij kon kijken. Ik heb zelf ook eentje met LCD schermpje. Erg makkelijk. In kader van 1,5 meter geef ik je groot gelijk om er niet vlak op te staan.

Na een paar dagen zijn de parasieten wel dood maar je ga na doseren om andere stadia van ellende nog uit te roeien. De meeste medicatie dood alleen de " volwassen " versies. De formaline die in de costa pur zit is meteen voor kieuw en huidwormen. Als je water de dag na dosis 2 wit word dan verversen.

Lees ook het een en ander over fanchy en bioloog. Ik heb ook wel gelezen in het kader van ziekte zijn er ook die een bioloog af raden. Nestelplaats van ellende.

Ik heb ze nu al een tijd en heb jaren geleden het net afgespeurd naar info en weet niet meer alles. Mijn aquarium draait verder goed en weet nu al automatisch wat gevolgen zijn van diverse zaken dus ik heb zelf bepaalde routes die ik aan hou en meet zo nu en dan eens NH 3/4 en NO2. Daarom kan ik je soms alleen een klein brokje info aan reiken uit mijn geheugen en moet je zelf even verder speuren of iemand anders vult wel weer aan. Er staat ook een hoop onzin op het net. Zelf kijk ik altijd naar de schrijver van het stuk. Ziektens bijv. wil ik info van dierenarts of tenminste met medische kennis. Dus goed kaf van koren scheiden.

Opslag water mocht je dit toch overwegen. Koi bowl zijn relatief weinig kosten en heel veel liters. Maar inderdaad moet je oplossing bedenken om water temperatuur goed te krijgen. Ik kader van juist stip kun je beter een graadje warmer doen dan kouder.

Zit de vijver fancy nog apart in medicatie? Je zou kunnen overwegen om deze op de laatste doseer dag over te zetten zodat deze nog een dagje meds mee krijgt. Als hij alle volle laag manacil en bilocil heeft gehad dan maar even wachten totdat medicatie eruit is en dan overzetten.

Weekje is zo weer om en dan maar eens wat goede berichten met leuke foto s (y)
 
Nee, was dus een grote binoculaire microscoop(ja...ben me al aan het inlezen hé ;)), geen schermpje bij. Dat zei de 'aquariumkenner' in de winkel ook. Hij sprak over drie groepen van problemen die op de vis zaten en dat die eigenlijk perfect allemaal door de costapur f werden aangepakt. Wel grappig, hij gaf me ook de raad om Dr.Google alleen maar te bekijken indien de bron door en door betrouwbaar was. Denk dat hij wel al een paar indianenverhalen gehoord heeft van klanten.
Koi bowl had ik inderdaad ook aan gedacht, maar daar heb ik geen plaats voor binnen...en temperatuurprobleem blijft ook dan.

En om maar eens iets positiefs te vertellen, ja de zwarte zit nog steeds alleen in de 180liter, doet het fantastisch en gaat morgen de laatste dag in van de wormbehandeling. Ik ga hem/haar nog minstens een weekje apart houden en dan (wanneer alles ok zou zijn) bij de vrienden zetten.

Mag ik weten waar je iets las over fancy goldfish én biologen...intrigeert me wel.
 
Bioloog info vind je voornamelijk bij grotere vis soorten. Discus, piranha, etc. de info in context fancy geen flauw idee meer. Ben het vaker tegen gekomen. Zoveel fancy info op internet............... Ook beland je wel eens bij andere vissoorten. Over het algemeen de houders van grote aquarium of vijvers zijn wat meer onderlegd op verschillende gebieden. Daar vind je wat meer uitgebreidere en nuttige info.

Ben er ook niet over uit of ik het een logisch verhaal vond. Een bioloog heeft nooit in mijn planning gestaan dus ik ben hier niet veel dieper op gaan zoeken.
 
Bij mij is het vooral een praktisch gegeven. Als je een aquarium plaatst, staat dat in 99% van de gevallen op een kast of onderstel. Wanneer je nu kiest voor een onderstel, kan je onder je bak een bijkomende bak plaatsen waarmee je het netto volume van je aquarium héél erg mee uitbreidt(20/30% is zeker mogelijk). Ik zag een bak van 200x60x70(netto 720l) met een bioloog van 150x 40x50(netto 240l). Zo kom je aan echt grote volumes, ik weet wel dat de zwemruimte hier niet mee vergroot, maar een ruim hoger watervolume gaat je 'buffer' toch wezenlijk verhogen-denk ik dan. Het komt er op neer dat je op dezelfde oppervlakte, veel meer water neerzet. En elk onderstel kan bekleed worden in elke kleur of design. Heb gisteren een simulatietje gedaan voor een bak van bovenstaande afmetingen en het verschil tussen een naakt onderstel en een 'bekleed' is echt verwaarloosbaar, was iets van 200€.
Het blijft een denkpiste...wel voor de verre toekomst hoor. Alles bij elkaar gaat het toch om een zéér substantiële investering.
 
Bij mij is het vooral een praktisch gegeven. Als je een aquarium plaatst, staat dat in 99% van de gevallen op een kast of onderstel. Wanneer je nu kiest voor een onderstel, kan je onder je bak een bijkomende bak plaatsen waarmee je het netto volume van je aquarium héél erg mee uitbreidt(20/30% is zeker mogelijk). Ik zag een bak van 200x60x70(netto 720l) met een bioloog van 150x 40x50(netto 240l). Zo kom je aan echt grote volumes, ik weet wel dat de zwemruimte hier niet mee vergroot, maar een ruim hoger watervolume gaat je 'buffer' toch wezenlijk verhogen-denk ik dan. Het komt er op neer dat je op dezelfde oppervlakte, veel meer water neerzet. En elk onderstel kan bekleed worden in elke kleur of design. Heb gisteren een simulatietje gedaan voor een bak van bovenstaande afmetingen en het verschil tussen een naakt onderstel en een 'bekleed' is echt verwaarloosbaar, was iets van 200€.
Het blijft een denkpiste...wel voor de verre toekomst hoor. Alles bij elkaar gaat het toch om een zéér substantiële investering.
Een bioloog is wat mij betreft gewoon ongeëvenaard. Zoals jij al aangeeft vergroot je daarmee het totale volume aan water en daarmee de stabiliteit en je hebt een gigantisch volume voor filtermedia. Het is ook nog eens heel erg flexibel, wil je meer debiet dan vergroot je de opvoerpomp (of koopt een instelbare), verwarming kun je mooi wegwerken en daarmee ook direct in de flow mee nemen. Onderhoud is makkelijk, deurtje open en je kunt je filterspons zo weg pakken. Automatisch waterwisselen met een timer of flow regulator? Makkie met een bioloog. Automatisch doseren van voedingsstoffen? Zo weg gewerkt in die bioloog. UV-C filter/lamp aansluiten? Hup neem die ook maar op in de uitstroom of maak een bypass.

Het is even wat meer denkwerk vooraf en waarschijnlijk ook een hogere investering maar daarna zie ik zelf alleen maar voordelen. Je moet ook wel een beetje handig zijn want het zijn geen 'plug and play' dingen zoals een potfilter vaak wel is maar daarmee krijg je dus wel een hoop vrijheid.
 
Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter dat mijn aquarium een overheadsump heeft, en mede dankzij enige forumleden, met name @DanielHoogland, heb ik deze kort geleden in gebruik genomen. Bij mij werkt het in ieder geval prima. Op de facebookpagina Puregoldfish Community zijn ook meerdere leden die Fancy Goldfish houden met een bioloog of overhead sump. De beheerder daar heeft ook een flink artikel geschreven over filtering en waterhuishouding bij Fancy goldfish, ik zal eens kijken of ik daar een vertaling of samenvatting van kan maken.
 
Die filtermedia was ik zelfs al een beetje uit het oog verloren. Het moet wel bijzonder zijn om bijvoorbeeld een 30 kg biohome ultra kwijt te kunnen in je filter(goed voor een complete cyclus van 1500liter hypervervuilers als piranha's, discussen of ...goudvissen), daar dan nog een vakje kaldness bewegend bed bij en je bent goed bezig.
Een mens mag al eens dromen. :ROFLMAO:
 
Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter dat mijn aquarium een overheadsump heeft, en mede dankzij enige forumleden, met name @DanielHoogland, heb ik deze kort geleden in gebruik genomen. Bij mij werkt het in ieder geval prima. Op de facebookpagina Puregoldfish Community zijn ook meerdere leden die Fancy Goldfish houden met een bioloog of overhead sump. De beheerder daar heeft ook een flink artikel geschreven over filtering en waterhuishouding bij Fancy goldfish, ik zal eens kijken of ik daar een vertaling of samenvatting van kan maken.
Ja dat las ik al...geweldige ontdekking trouwens.(y)

Bedoel je dit artikel?
 
Ja, dat artikel dus. Ik vind het mooi en duidelijk verwoord, maar niet iedereen hier is de Engelse taal machtig, vandaar.

Trouwens: heb je de inheemse bak van @erwin2 al gezien? Daar kun je misschien ook nog wat inspiratie opdoen...

 
Laatst bewerkt:
Tja...een trickle filter is zonder meer mogelijk, echter dat wil je niet in je woonkamer denk ik.

 
Ja, gelukkig wel...een pak van m'n hart.
Na drie dagen van lusteloos in de hoek liggen bij de luchtblazer zijn ze sinds vandaag(dag 4 van de behandeling) terug onder de levendigen. Héél vroeg deze morgen(5u) flitsten ze toch nog een beetje de bak door, deze namiddag een 80% ww gedaan en vanavond het licht op halve kracht aangestoken. Morgen en dinsdag terug behandelen en woensdag terug ww- normaal moeten alle ongewensten dan wel vertrokken zijn. Ga de kuur toch maar verlengen naar 7 dagen ook al lijkt alles ok nu. Heb tussendoor constant blijven voederen, zelfs een beetje 'onder dwang', kwestie dat ze genoeg binnenkregen

20201031_193641_resized.jpg


20201031_193644_resized.jpg


20201031_193650_resized.jpg


20201031_193712_resized.jpg



Heb gespeurd en gekeken, met één bril en ook met een tweede erbij ;) niet direct iets te zien, witte stipjes die nog ziet zweven zijn minuscule luchtbelletjes. De vissen zijn terug op goeie weg!
 
Goed om te lezen dat ze na de ww weer wat actiever rond zwemmen. Beter inderdaad nog 2 dagen doen om eventuele tot leven gekomen baby ellende de nek om te draaien. Medicatie heeft toch gevolgen voor weerstand dus beter in 1 keer goed dan blijven kwakkelen en steeds weer opnieuw moeten beginnen met kuurtje.

Je heb er nu niets meer aan maar heb net eens de foto s terug gekeken en het lijkt erop dat het kleine zwarte het al eerder had. Is altijd een beetje moeilijk te bepalen gezien je een bodem heb die erop blijft plakken of vuil. Vind jammer dat het me niet eerder was opgevallen. Maar ja deze 2 gaat goed dus weer wat troost.

de oranda verkleuring gaat snel zeg. Komt steeds meer zwart bij zo te zien.

Leuk even de foto s (y)Nog even een paar dagen wachten en dan volledige reportage met de vijvervis erbij. Op 1 foto zie ik ook witte stipjes op de borstvin van de oranda. Zou betekenen dat het een mannetje is maar nu twijfelachtig gezien de stip. Zit een rijtje vooraan de voorste vin. Zeg maar van buik naar punt.
 
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, omdat bij dat kleintje wat witte puntjes te zien waren. Ik dacht toen aan zandkorrels. Maar de combinatie van vervoer, nieuwe omgeving en stress plus meegekomen parasiet hebben waarschijnlijk tot verminderde weerstand/uitbraak geleid. Gelukkig gaat het nu beter.
 
Heb de foto's ook nog es bekeken en snap. wat jullie bedoelen...zie nu ook wat witte puntjes op het zwarte kleintje.

De oranje vis is inderdaad een mannetje, dat zei Dino me al, hij vertelde me dat ie alle gedragingen én bodyshape heeft van een man. Die foto's van alledrie samen zal nog wel even moeten wachten...ga nog minstens een week wachten tot ze echt, echt ok zijn.

Ik ben toch zoo blij dat ik de 180l als qurantaine heb draaien. Geeft toch dat extra beetje zekerheid.
 
Ok, ik ben redelijk zeker dat de witte stip en andere parasieten overwonnen zijn, heb er voor alle zekerheid een 9-daagse kuur van gemaakt. Ik zag de rood/witte op dag zeven toch nog wat lusteloos liggen en besloot om er nog maar een costapurbehandeling aan toe te voegen. Gisteren dan een 80% waterwissel gedaan en alles ziet er weer peis en vree uit. De rode(oranje?) oranda krijgt elke dag wel wat zwart bij...kan dus nog leuk worden.
Morgen gaat de zwarte er waarschijnlijk bij en gaat de quarantainebak in rustmodus: zuurstof af en de filter niet constant op vanwege het geluid. Waarschijnlijk een tiental uur per dag op non actief vanwege het geluid. De jbl 1501 maakt redelijk wat geluid en heeft ergens last van lucht: paar keer per uur hoor/zie je, de filter lucht in aquarium pompen. Misschien vervang ik de rubbers eens, misschien ligt het daar aan. De pomp werd door de vorige eigenaar enkel gebruikt voor ww, misschien ligt het aan het sporadische gebruik, ik weet het niet.
Ik wil de eheim 2080 die ik nu als reserve nog staan heb niet op de 180l zetten: filter staat naast de bak, dus quasi niks verlies van capaciteit op dat vlak...vrees dat 1700l/u er meer een jacuzzi van gaat maken.

Maakt het trouwens uit wanneer je een vis introduceert? Doe je het best tijdens de dag, zodat ze kunnen kennismaken(met eventuele stress tot gevolg) of doe je het een uurtje voor ze gaan slapen?
Misschien vergezocht, maar ja, dat doe ik wel vaker: het soms ietsjes te ver gaan zoeken. ;)

Hier nog wat sfeerbeelden.

20201106_184251.jpg


20201106_184304.jpg

20201106_184312.jpg


20201106_184708.jpg
 

Bijlagen

  • 20201106_184651.jpg
    20201106_184651.jpg
    387.2 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
Gelukkig, ze zien er weer goed uit:smitten:. Tja... wanneer vis introduceren? Ik heb dit zelf meestal gedaan wanneer ik levend voer in de bak deed, zodat ze allemaal wat te doen hebben. Hoewel... de laatste keer heb ik het plastic zakje met Roodkapje gewoon in de bak gehangen om dezelfde temperatuur aan te nemen toen ik terugkwam van boodschappen doen. Ze komen hier allemaal uit dezelfde winkel, vandaar.
 
Leuk draadje!
Heb niet alle pagina's gelezen net hoor, maar zie duidelijk aan de fotos dat je vissen er een stuk gezonder uitzien nu!

Ik heb een paar dagen geleden een zusje erbij gezet, die had ik overdag gekocht, maar was pas tegen 17:00 thuis en meteen 3 uur in quarantaine gezet op Argulol om oa. eventuele ankerwormen tegen te gaan. Daarna bij de rest gevoegd maar was al best laat. Toch geen problemen mee gehad, maar wel het licht tot 23:00 aangelaten.
 
Goed om te lezen dat de problemen zijn opgelost. Zie ook een mooie gele appel rond slakken. Pas ook op met toevoegen van deze. Die kunnen ook nog wel eens wat mee brengen aan ongewenste ellende. Heeft de gele de costa pur overleefd?

Mijn jbl s willen ook wel eens lucht geluiden maken. Ik heb ze een beetje schuin naar achteren gekanteld staan. Opgerolde theedoek eronder aan voorkant.Misschien helpt het bij jou ook.
 
Deze namiddag vis laten overwennen voor een stevige 40 minuten-verschil tussen de beide aquaria was bijna 3°- ze staan op 4 meter van elkaar in dezelfde ruimte. Wat verlichting al kan doen...

20201107_132926.jpg


En daarna tussen de speelkameraden...






JBL schuin zetten gaan we testen! (y)
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor :smitten:

Die kop die je zo aan kijkt in dat zakje. Wat zal hij/zij even gebaald hebben in dat zakje.:DD

Ziet er zo erg leuk uit.
 
Hoe is het met de vissen?

Went het verversen al en doet je vijver opvoerpomp het beter dan de EHEIM.
 
Verversen lukt wel...vijverpomp nog niet in gebruik. Tot hiertoe mik ik op 80% om de 4/5 dagen. Gezien de inhoud én filtercapaciteit moet dat toch wel voldoende zijn.
Ben erover aan het denken om zo'n in/uitvoerbuis te fabriceren met een kraan op ...probleem is dat ik dan óf één deksel steeds open moet laten óf een stuk uit het deksel moet zagen om de afvoerbuis constant te kunnen laten zitten. Géén van beide opties spreekt me echt aan, dus dat wordt nog even denken.
Vissen stellen het echt, echt super. :) (vr)Eten goed, de slakken groeien ook, enkel de vallisneria's(twee soorten) doen het niet goed. Maar dat kan aan de moeilijke opstartfase met weinig licht(witte stipbehandeling van 10 dagen donkerte) liggen of gewoon dat ze het niet zo goed doen in water van 22.5/23.5 graden. Nu ja, de planten zijn voor mij facultatief, zou het leuk vinden dat ze een beetje mooi staan, zowel voor het zicht als voor de vissen-maar ze komen echt wel op de tweede plaats. Licht staat nu op 11u met 40minuten zonsop- en ondergang. Intensiteit staat op 80% omdat ik de algengroei een tikkeltje wou terugdringen en ook wel omdat ik het té fel vond.
Daarstraks de hydra 1000 volledig voorzien van biohome ultimate, binnen twee weken gaat de het restant biomassa van eheim eruit én vul ik nog een mand met biohome.
 
Leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat na z on rot begin.

Het verversen is altijd een dingetje maar je vind vanzelf een weg wat voor jou het handigste is. Afvoerpijp bovenlangs word inderdaad kap aan passen. Of een gat in de bodem van aquarium boren met pijpje in je kastje ;) Vandaar ik om praktische redens een kap op wieltjes heb. Met het juwel aquarium te vaak ruzie gehad met die kl#@t flappen en tl buis die in het water donderde.

Ik heb de vijverpomp met slang eraan standaard in een bak liggen dus is enkel even de pomp in het water laten zakken en slang in wasbak. Ik heb wel een dikkere diameter slang zodat het wat vlotter gaat.

De vallisnera giganthea moet het op jouw temperatuur doen. Ik kan hier maandelijks hele stukken eraf halen want dat groeit zo snel. Mijne hangen gewoon aan het raam en de wortels wiek ik ook elke maand kort. Als ik er aan denk en dat is niet heel vaak gooi ik een dopje voeding erin. Hoewel de algen hier ook lekker hun gang gaan op de vallisnera maar daar erger ik me niet echt aan. Algen vrij heb ik nooit bereikt maar ook niet heel erg mijn best voor gedaan. Draad algen aan vallisnera trek ik in plukken eraf en baard alg op al het glas heb ik z on verfkrabber voor wat uitstekend werkt. Java varen doet het ook wel redelijk goed bij mijn sluiers. Maar over het algemeen worden planten niet mooier dus na een paar maanden als het te triest word enkeltje klikko en maar weer even shoppen. Is een goedkopere en minder frustrerende oplossing dan al dat gedoe met voeding en licht afstemming. Daarbij vind ik zo nu en dan vis shoppen ook erg leuk.

Ruim 11 uur licht is denk ook wel wat lang maar dan gewoon maar wat meer poetsen dan. Zie je tenminste wel je vissen dat vind ik ook belangrijker dan de algen en planten.

Succes met het filter en duimen dat dit in 1 keer goed gaat en je water waardens stabiel blijven
 
And the saga goes on....

Vanmorgen lag de grote rood/zwarte dood in het aquarium.....:cry:

Gisteren wel gezien dat ie niet altijd meezwom met de andere twee, hij at ook niet elke keer mee, maar ja, de andere twee vertoonden nogal sterk paai(?)gedrag...ik dacht gewoon dat ie even een minder dagje had
De rood/witte zat constant achter de donkere en duwde die steeds tegen het glas. Heb vandaag nog gemeten: NO2 0.05(beetje verontrustend), NO3 1(perfect) en NH4 minder dan 0.05, ook perfect dus. Ww van 80% gedaan vandaag, vissen ademen normaal, niks te zien van snellere ademhaling, lucht happen of wat dan ook. Ik sta dus even voor een raadsel.
Was zo'n beetje het laatste wat ik verwachtte, echt niet leuk dus...het leek allemaal goed te gaan.

Vooral het niet weten waarom vind ik echt niet leuk...als ik nou wist dat ikzelf aan de basis lig, dan kan ik aan de oorzaak iets doen. Het kan ook natuurlijk gewoon iets met de vis geweest zijn...
Heb ooit wel eens een hond dood gehad aan rare dingen, hartdefibrillatie op 4 jarige leeftijd, blaasstenen op 6 weken-laten inslapen betekent dat bij een reu...maar dat zijn allemaal dingen die te plaatsen zijn. Bij een vis is het toch moeilijker te plaatsen vind ik. Heb er nog aan gedacht om hem in te vriezen en naar Lammens te brengen ofzo, maar heb het toch maar zo gelaten.
 
Laatst bewerkt:
Jee wat rot, en helemaal balen dat je de oorzaak niet weet. Je had alles zo grondig voorbereid en toch gaat het mis. Dat is inderdaad de reden dat ik zo fanatiek alle materiaal dat ik kan vinden uitpluis. Het zijn dus ook HQ Sluiers die om vooralsnog onbekende redenen het loodje leggen. Bij LG Sluiers heb ik zelf al een paar keer ondervonden dat er een bacteriele infectie de kop opstak, en dat stress en hoge ammoniak- en nitrietwaarden de weerstand ondermijnen. Maar die komen uit massale kweek. Die andere twee gaan nog goed?
 
De andere twee doen het opperbest, zwemmen vrolijk rond, eten goed.
En ja, voor mij zijn er geen verschillen tussen HQ en en andere sluiers, toch niet op lange termijn.
Nu ja, ik zal een vis uit een groothandel, nu(door de ervaring) eerder een weekje of twee in quarantaine zetten omdat deze makkelijker iets meebrengen volgens mij. Das dan vooral omwille van de snellere 'verkoopstijd' dat deze vissen toch hebben-quarantaineperiode in deze zaken is sowieso minder omdat dit geoon geld kost. Maar na die tijd zijn ze, denk ik wel gelijk op vlak van gezondheid. Misschien dat er later nog wel andere dingen boven komen die dan meer komen uit te enge 'stambomen' laten we maar zeggen-een te kleine fokbasis. Maar dan denk ik al meer in de richting van de erfelijkheidsleer...
Tja, misschien rij ik binnen een paar weken-effe zeker spelen, toch nog maar eens richting Voorschoten.
 
:cry: De Dino vis?

Erg verdrietig om zo te starten.

Ik had eerst 2 oranda s die zomaar dood gingen. Te kort in quarantaine dus weet het hier aan en 1 vast gezwommen achter een luchtslang dacht ik. Even later weer 2 gekocht. 1 ook binnen een paar dagen dood en een ander wat maanden later. Door de komst van de nieuwelingen ook me 2 oudere LFS sluiers dood. Niets te zien, gedroegen zich goed. Microscoop ook niets ernstigs te zien dat ze nog leefde. Dood heeft geen nut om te bekijken.

Ik heb totaal 5 HQ oranda gehad en allemaal in de vissen hemel.

Ik vind ze ook erg leuk en mooi maar ik durf het niet meer aan om nieuwe te nemen. Net als pearl scale die ik zo mooi vind. 2 dood dat is genoeg.

Al met al moet je dus gewoon mazzel hebben en kun je niet van tevoren weten hoe en wat. De fok, kruisbesmetting met bacterieen die ze niet kunnen verwerken. Ik weet het ook niet en ga duimen dat je verder gevrijwaard blijft van ellende.

Doe rustig aan met nieuwe halen en kijk eerst hou je overige zich houden. Lusteloze sluier is altijd een voor teken dat er iets is. Normaal houden ze zich nooit afzijdig of verstoppen ze zich. Niet eten of mondjes maat niet goed. Gezonde vreet altijd. Blijft natuurlijk de vraag wat................................ Nitriet ook oplossen. Als je weer nieuwe toevoeg je filters voor bereiden op komst extra water zwijntje erbij.

Kl@#t hobby die sluiers :'(
 
Inderdaad heb je een mooie quarantaine mogelijkheid.

Wat je zou kunnen doen is het uitwisselen van water van de aquariums zodat ze ook wennen aan elkaar bacterieen. Stel je ververs 100 liter in de quarantaine gooi je 20 liter uit het andere aquarium erbij en dat bouw je langzaam op. En omgekeerd. Water uit het quarantaine aquarium in het hoofd verblijf. Natuurlijk geen zwaar vervuild water en met goede waardens. op deze wijze wennen ze aan elkaars watertje met bijkomende zaken.

Niets wetenschappelijk maar zo heb ik ook mijn slobbers overwent en in quarantaine gehouden. Geen slachtoffers. Misschien is hier wel wat over te vinden op het internet inzake kruis besmetting. Wellicht weer een onderwerp voor onze Sherlock @Giebeltje ;)

Het is natuurlijk al sneu genoeg om een dode sluier te vinden maar Dino vissen is ook geen 10 euro dus alles doen wat in je macht ligt om hem in leven te houden en wellicht kan water uitwisselen hierbij helpen.
 
Tja, het zijn inderdaad geen goedkope vissen, maar goed, daar kies je dan ook voor...de rood witte vis zwemt nu (ogenschijnlijk) even dartel en vrolijk rond als de donkere 'dino'vis. Ze hebben ongeveer dezelfde maat, enkel de aankooprijs en genen zijn verschillend. Maar als je een vis wil die verder uitgeselecteerd is, verder is uitgegroeid, dan is het normaal dat deze meer kost dan een vis die naar hier komt, met lagere transportkosten, lagere quarantainekosten(minder tijd, meer in een bak, enzovoort).

Ik liet indertijd sperma overvliegen voor een KI, uit Zuid-Afrika...had in Universiteit van Utrecht sperma opgeslagen zitten van m'n eigen reu en nog een reu uit UK...reed vóór dekkingen altijd minstens een keer of 4 over en weer naar een dierenartsenpraktijk diep in Nederland voor de progesterontesten-soms 2 dagen na mekaar. Ik wil maar zeggen, ik heb de neiging om al eens (te) ver te gaan in m'n hobbies. ;) :)

En ja, dat water uitwisselen is wel een goed idee, zodat ze mondjesmaat kunnen wennen. De donkere heeft hier 17 dagen in quarantaine gezeten alvorens ie bij de andere ging, denk dat ik een volgende een week of 3 ga apart houden. Eerst de boel hier nog wat laten betijen.
 

Terug
Bovenaan