Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Er s erg veel vraag naar goede maanvissen. Ik kweek ze nu 20 jaar en heb nog nooit vis over gehad. Wel is het vaak voorgekomen dat men graag meer wilde dan ik had zitten. In de jaren 90 heeft een liefhebber uit Emmeloord een jaar op maanvissen moeten wachten. Nu is het vaak een maand tot zes weken en heeft men er een flinke autorit voor over om ze op te halen. Omdat ik in het bezit ben van zuurstof is dat geen probleem meer.
Daags voor kerst vorig jaar gingen er nog 15 Eimekeis naar Polen per Toyota avensis. Ze konden nog net in de transportbox bestemd voor een kweker daar. De vier familieleden zaten er knus omheen.

Hobbygroet,
Jos Hutl
 
Krijg je na al die jaren geen inteelt problemen bij je Maanvissen?
 
Ik heb van alle soorten meerdere kweekkoppels vanuit verschillende bloedlijnen om inteelt te voorkomen. Regelmatig kan ik jongen aanbieden die vanuit verschillende ouders komen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het ziet er allemaal fantastisch uit Jos.
Ook de nieuwe kweekruimte.
Je weet het:ik hou je in de gaten.

Groet:Wilfried
 
Vandaag behang geplakt om het halletje op zolder af te werken. Alles is schuin en bijna vier meter hoog. Morgen enige acrobatiek boven het trapgat om ook dat stukje verder af te werken. De laatste loodjes zogezegd.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De stellingen heb ik online gekocht via onlineveilingmeester.nl. Dit zijn grootvakstellingen. Volgens mij zijn ze van het merk AR ( al staat dat nergens op) . Ik heb de hoogtes en breedtes aangepast. Dit was erg eenvoudig. De legborden zijn van betonplex. Is waterbestendig .

Via veilingsites kan je regelmatig aan stellingen komen. Ik kijk regelmatig op bva auctions, prolineveiling en onlineveilingmeesters.

Inmiddels heb ik de ruimte klaar. Alle aquaria zijn nu in gebruik. Op de donkere momenten in de ochtend en in de avond gebruik ik twee lichtslangen van 6 meter als verlichting. Slechts 11 watt per stuk. Ik zag dit bijv een kweker in Wormerveer. De aquaria zijn zo neergezet dat ze zo veel mogelijk lichtinval hebben en dat ik er gemakkelijk aan kan werken. Doordat ik weinig licht boven de aquaria heb zie ik nog geen sporen van algen.

De grootste bak zal de eerste weken gaan dienen als quarantainebak voor de nieuwe discusvissen die hopelijk vandaag aankomen. Zes groene wildvang Jutai green tarzoo. Als alles meezit haal ik ze vrijdag op. Er staat een filmpje van deze vissen op YouTube.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Helaas, nog een weekje wachten op de discussen.
Soms is het niet anders.....

Bij de Santarems zwemt het mannetje met een flinke groep jongen om zich heen. Het vrouwtje heb ik even weggevangen, zij at de jongen die ontsnapten aan de bescherming van pa steeds op.

Bij het andere koppel discussen heb ik ook jongen gezien. Ze hangen nog aan het kienhout en zullen binnenkort ook gaan zwemmen. Vorige keren aten de ouders ze dan op. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Oefening baart kunst.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Geeft ook allemaal niets. Ik neem de tijd.
De jonge discusliefhebbers zijn inderdaad opgegeten en beide ouders zijn inmiddels al weer druk bezig om een stuk hout te gaan poetsen.

In de andere bak zwemt pa Santarem met een flinke school jongen om zich heen. Het gaat daar prima met de kleintjes. Dagelijks spuit ik met behulp van een pipetje artemia tussen hun in en die wordt dat graag gegeten. Klein minpuntje in die bak: er zitten ook Hydra's in en die poliepen doen zich ook tegoed aan de Artemia. Even nadenken hoe ik doe op een biologische manier kan bestrijden.

De jonge Eimekeis zijn toe aan een grotere bak dan de 140x40x40 waar ze nu in zitten. Ik heb twee van deze bakken met daarin tussen de drie en vierhonderd Eimekeis. Ze zijn nu rond de 3 a4cm hoog en hebben continu enorme honger. Het is onvoorstelbaar wat deze maantjes voor hoeveelheden kunnen verwerken aan voer. Iedere twee dagen ververs ik in de twee bakken met Eimekeis alle water. Wat dat betreft lijken ze veel op hun beroemde oom Tank. Hun ouders maken trouwens ook aanstalten om af te gaan zetten, zou leuk zijn. Tank is trouwens samen met het aquarium verkocht en zwemt nu in Emmen bij een echte liefhebber. Zijn vorige eigenaren hadden hun eerste kind gekregen en op de plek waar het aquarium stond moest de box komen te staan.

Een nest Peru Altums is uit het ei gekomen en ligt nu te teren op hun dooierzak. Nog drie dagen en dan kunnen ze zwemmen.

In de andere ruimte heb ik ook een koppeltje Microgeophagus ramirezi's zitten. Mooi water met een wat lagere PH en een hele lage geleidbaarheid. Vanuit de lekkere stoel die naast deze bak staat zag ik gisteren hoe dit koppeltje een mooi legsel op een anubiasblad legde. Om de beurt zorgen pa en moe voor het bewaaieren. Fantastisch mooi om te zien.

De twee Microgeophagus Altospinosa's die ik heb zwemmen in de bak bij de oudste jonge Santarem discussen. Ze moeten net als de discussen nog wat groeien en ruimen mooi de voedselresten op. Als ze groter zijn ga ik ze apart zetten om te kijken of ze willen kweken. Ik heb nog wel een leuk bakje voor ze.
 
ik zou toch haast een x langs komen..mede emmenaar :p

Klinkt allemaal erg goed
 
@straatklinkerfm:

Je bent van harte welkom. Jij hoeft tenminste geen 2,5 uur te rijden zoals het bezoek van gisteren wel moest.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Waar in emmen zit je ongeveer dan?

En met al die bakken moet t een groot huis zijn :p
 
Dat klopt,het is een ruime woning in Parc Sandur.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
ooo park te duur is op de fiets bijna te doen...

mijn bak is 1.10...heb jij een sooortje wat er in zou kunnen?
 
De meeste bakken van 1,10m zijn te klein voor maanvissen. Je hebt eigenlijk een bak nodig van minimaal 300 liter en nog liever groter omdat alle maanvissen zeker 25 cm hoog worden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
@straatklinkerfm: ook discussen hebben flink wat ruimte nodig. Lukt niet in je aquarium.

@ Mascha en Ivo: ik heb ook heel wat gegoocheld om het zo voor elkaar te krijgen. Op zich is het ook logisch dat de boel goed in orde is. Ik ben inmiddels ruim 50 jaar fanatiek met de hobby bezig en heb overal een beetje de kunst kunnen afkijken.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
geweldig gewoon :)

heb je ook foto's waar je e 1200 maanvissen beter ziet ?

ik hoop voor die poolse mensen dat hun vissen het goed doen na die lange reis .

als ik naar emmen zou komen zou ik dat combineren met een uitstap ofz .

niet dat ik ga komen hoor wil wel maar is niet haalbaar aangezien ik geen eigen vervoer heb.
 
@senne,
De jonge maanvissen zitten in kale aquaria. Meestal zit er geen verlichting boven. Doordat ze klein zijn, erg druk en ik een slechte fotograaf ben lukt dat vaak niet. Ik heb altijd veel bewondering voor liefhebbers die hun vissen haarscherp op de foto zetten bij mij bewegen ze altijd, staan er half op, zijn flets van kleur of zwemmen snel uit beeld.....

Die Poolse liefhebber was erg blij met zijn vissen. Naderhand kreeg ik namelijk nog een telefoontje hierover. Altijd leuk om te horen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Goed bezig, Jos.
Wordt allemaal wat grootschaliger ofniet?
Maarre door wie zijn de jonge discusliefhebbers opgegeten? :p
 
@Rikkert,
Het is inderdaad wat grootschaliger geworden. Ik wilde weer wat nieuws op hobbygebied. Wat uitdaging. De andere helft van de zolder heb ik de afgelopen maanden aangepast. Mijn knutselplek is verplaatst naar de schuur en nu is het kijken of ik de wildvangdiscussen ook tot voortplanting kan brengen. De wildvang uit Peru ontwikkelt zich erg goed en de groene discussen hoop ik volgende week te krijgen. Ik verwacht dat er over enige tijd alleen wildvangdiscussen en maanvissen zitten. Originele vissen in originele kleuren die voor een normale prijs voor veel liefhebbers dan beschikbaar komen.

De jonge discuslarfjes zijn door hun ouders opgegeten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Klinkt allemaal goed!
Ik vermoedde al dat het om de larfjes ging. Maar je had het waarschijnlijk per ongeluk over liefhebbers.
 
Vanmiddag heb ik twee Colisa chuna gekocht. Niet om mee te kweken maar met een ander doel. Deze twee labyrinthvissen moeten mij van mijn zoetwaterpoliepen afhelpen. Ben benieuwd of het lukt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
@ Spot78: Ik heb alleen de geleidbaarheid gemeten. Die is 120 microsiemens. Ik verwacht dat de PH rond de 7 is. De larfjes zijn trouwens opgegeten door de ouders.


Verder kreek ik vanmiddag bericht dat de groene discussen niet meegekomen waren met de zending uit Colombia. Qua afspraken is het daar soms wat anders dan in Nederland.....

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De bestrijding van de Hydra's ging minder goed dan ik wilde. Wel zag ik dat hun aantal flink toenam. Ze vermenigvuldigen zich namelijk door zichzelf te delen. Honderden bevolken inmiddels het aquarium en ze doen het goed omdat zij ook vele keren per dag Artemia krijgen net als de jonge discussen.

Vrijdag ben ik naar de diierenspeciaalzaak gegaan en heb Dacticyd opgehaald van Colombo. Een flesje is goed om een 500 liter aquarium te behandelenVoor het gebruik heb ik eerst 30 %van het water ververst hiermee ging de geleidbaarheid geleidelijk omhoog. Vervolgens de juiste hoeveelheid volgens de gebruiksaanwijzing in de bak gedaan en de beluchting op de hoogste stand gezet.

Regelmatig gekeken of er ook wat opvallends was te zien bij de vissen, en de jonge discusvissen. Geen bijzonderheden te zien maar ook geen vermindering van het aantal Hydra's na een dag. Na nog een halve dag heb ik wederom Dacticyd toegevoegd, 25 ml. 1 ml is goed voor 5 liter water. Nu zijn we weer een dag verder, de vissen zwemmen levendig door de bak heen en lijken nergens last van te hebben. Ook kan ik zien dat het aantal Hydra's duidelijk in aantal is afgenomen. Het gaat de goede kant op.


Verder heeft het andere koppel discusvissen weer eens eitjes gelegd. Op een stuk hout vlak achter de voorruit. Morgen komt dit legsel uit.

Een koppel Ramirezi's heeft inmiddels ook jongen ( heb ik in een apart topic gezet) en een nest Peru Altums zwemt voor de tweede dag en eet nu levende
Artemia.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De chuna moet je niet te warm houden (22 graden is warm zat), daarnaast zijn ze wat schrikkerig. Het is trouwens een erg leuk visje om een keer mee te kweken.

De Blauwe spat schijnt een betere hydra eter te zijn maar wil oo kniet heel erg warm zitten.
 
Is een kleine school corydoras sterbais erbij zetten geen optie?
Die eten dacht ik ook hydra en kunnen wel goed tegen de hoge discus temperatuur.
Als bij komend voordeel eten ze ook nog het teveel gevoerde voedsel op.

Succes met het bestrijden.

Gr Rens
 
Het aantal Hydra's is flink afgenomen maar ze zijn zeker nog niet helemaal verdwenen. De jonge discussen groeien goed en zullen over een week of twee naar een eigen bak gaan verhuizen.
Als ik dan het mannetje weer bij het vrouwtje zet in een andere bak kan ik met Alparex van Colombo ook de Hydra' s bestrijden. Het water wordt dan weliswaar hartstikke groen maar na een half uur is er geen enkele Hydra meer in leven. Na een dag even flink het water verversen en dan is het probleem opgelost.

In een ander bakje heb ik inmiddels ook een paar Hydraatjes gezien. Sinds een paar dagen zwemmen daar jonge Peru Altums in. Blijkt toch wel dat de Hydra's met de Artemia mee de bak in komen.

Net even weer de kleintjes gevoerd, ze zwemmen in een mooie groep rondom hun vader door de bak. Prachtig om te zien.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanavond om 10 uur een lage dosering Alparex van Colombo toegevoegd om de Hydra's een kopje kleiner te maken. Steeds na een half uur gekeken hoe het met de vissen in de bak ging. Geen enkel probleem, zijn levendig . De Hydra's zijn grotendeels verschrompeld en bijna niet meer te zien. De jonge vissen worden zo niet langer ge�rriteerd door de vangarmpjes. Het water is "lekker groen" maar dat is nu even niet belangrijk.

Morgen goed de situatie bekijken en vaststellen wanneer ik het water ga verversen. Dit doe ik dan in stappen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmorgen was het aquarium mooi helder. Ik zag geen Hydra's meer. De jonge discusvissen scharrelden hun Artemia op of er nooit iets gebeurd was.

Nu aan de slag met het afhevelen van de bak. Om de vissen niet teveel te storen doe ik het in gedeelten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan