Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Jos Hut zei:
Blijkt toch wel dat de Hydra's met de Artemia mee de bak in komen.

Bedoel je daarmee dat de hydra's mee in de eitjes verpakt zitten ?
Dus mee in de verpakking van de artemia eitjes .
Ik ken het niet die hydra's .
 
Het lijkt er in ieder geval sterk,op dat dat zo is. Hydra,s zijn zoetwaterpoliepen. Ze lijken een klein beetje op anemonen die je in zeewateraquaria ziet. Het zijn holtedieren die met hun vangarmpjes kleine voedseldeeltjes vangen , naar de holte brengen waar de prooi verteerd wordt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Interessant (niet als je zelf mee zit)
Is het dan niet verstandig om andere eitjes te kopen en kijken of ze dan nog terugkomen ?
 
Deze eitjes waren voor mij meegenomen vanaf een beurs een jaar geleden. Ik heb ze in de diepvries bewaard en gepakt toen het andere blik eitjes leeg was. Op Vivarium heb ik twee verpakkingen eitjes gekocht, een blik en een vacuumpak. Met deze merken heb ik erg goede ervaringen en nooit problemen gehad met Hydra's.
Gisteravond weer even wat Alparex in de bak gedaan om deze veel armige bandietjes te bestrijden. Gelukkig zijn de jonge discussen inmiddels zo groot dat ze er geen last van hebben. Het zijn er ongeveer 50 stuks waarbij je nu kan zien dat het discusjes gaan worden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Alles weer fris en alles weer helder in de aquaria. Bij de jonge discussen gaat het minder goed deze schijfjes van een centimeter groot eten slecht en dagelijks liggen er een paar dood in de bak. Balen als een stekker hiervan. Gisteren veel water uit deze bak ververst omdat ik zit te denken aan de een of andere bacteriebesmetting. Vanmiddag heb ik een kuurtje baktopur opgehaald om ervoor te zorgen dat deze ellende stopt. Ik hoop tenminste dat het helpt. Baktopur bestaat uit tabletten die per stuk goed zijn voor 50 liter water. Ik heb de tabletten opgelost in water en toen in de bak gedaan. Flinke beluchting erop en nu is het verder afwachten.

Doordat de Eimekeis en Peru Altums in de afgelopen tijd flink gegroeid zijn vragen ze wat meer ruimte en moet er wat vaker schoongemaakt worden. En als je 40 bakken in gebruik hebt kost dat de nodige tijd. Het blijft een leuke hobby.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Net nog even wezen kijken. Geen dode vis meer gezien. Ik ben benieuwd hoe het morgenvroeg eruit ziet.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
En vanmorgen was alles prima. Geen enkele dode vis te zien. Kennelijk heeft het kuurtje Baktopur geholpen. Michael van Utaka bedankt voor je goede advies!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Je kan nu duidelijk zien dat ze weer meer zijn gaan eten en dat ze nu weer flink groeien.

Het koppel discussen ( red scribbled vrouw, blauw turquoise man) heeft nu voor de zoveelste keer een nestje jongen. Alle keren waren die verdwenen als de kleintjes vrij gingen zwemmen. Vandaag heb ik voor de eerste keer de jongen op de huid van de ouders gezien. Ze gingen van het vrouwtje naar het mannetje en zo hen en weer. Weer een stapje verder met dit koppel. Nu kijken hoe lang het goed gaat.

Een van de twee koppels Redshoulders heeft ook weer voor nakomelingen gezorgd. Ik ben er blij mee want daar had ik niet al te veel van. Hun broertjes en zusjes zijn inmiddels 5 cm hoog.

Ook hebben de drie koppels Peru Altums voor nageslacht gezorgd. De jonkies zwemmen ook vandaag voor het eerst.

Binnenkort even weer wat foto's maken.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gisteren foto' s gemaakt: resultaat is niet om over naar huis te schrijven. Alles spiegelt met al die bakken. Ook een keertje vaker de aquariumramen schoonmaken zal ongetwijfeld de situatie verbeteren. Fotograferen, het is niet mijn ding, vandaag even de fotograaf buurman opzoeken.

De jonge discussen zitten nog steeds bij hun vader en moeder op de huid. De bak is zeer matig verlicht en de hele familie vindt het prima om een grote Amazone zwaardplant als schuilplaats te gebruiken. Ik ga ze maar Blue scribbeltjes noemen geloof ik.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Die Blue scribbeltjes groeien als kool. Binnenkort kunnen ze Artemia eten. Ik hoop wel dat ik niet weer last van Hydra's krijg.

Regelmatig heb ik vraag naar Redshoulders. Veel meer vraag dan ik kan kweken. Drie dagen terug zwom een nestje Redshoulders voor het eerst. Omdat ze zo klein zijn voer ik ze de eerste tijd met een vloeibaar opfokvoer. Het vervuilt snel het water dus heb ik de jonkies uit voorzorg in een aqua40 bakje gezet. Handige bakjes om de eerste weken te gebruiken voor de opfok van maanvissen. Met een weekje zijn deze jonkies in staat om Artemia te eten.

De twee Honinggoerami's die ik ter bestrijding van de hydra's had gekocht zwemmen nu in het aquarium in de huiskamer. Het is daar wat koeler en dat vinden deze visjes helemaal prima.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Zolang ik geen foto's hoef te maken die boven het niveau uitstijgen van vakantiekiekjes gaat het hier al vele jaren heel erg goed. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar dat valt allemaal heel erg mee.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vandaag heeft een van de drie koppels Peru altum een flink legsel geproduceerd. Beide ouders verzorgen afwisselend de eitjes.

Bij een aantal bakken de ruiten jaar eens goed schoongemaakt. Morgenavond komt de fotograafbuurman met fotocanon, statief enz. Hij gaat zijn best doen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Met behulp van de buurman:

244333jos_hut_0_82_dsc_5056.jpg


749473jos_hut_0_82_dsc_5057.jpg


234385jos_hut_0_82_dsc_5061.jpg


541975jos_hut_0_82_dsc_5062.jpg


446427jos_hut_0_82_dsc_5031.jpg


795841jos_hut_0_82_dsc_5037.jpg


175854jos_hut_0_82_dsc_5038.jpg


Een paar foto's uit de kweekruimte en twee laatste foto's van het koppel met de jonge Blue scribbeltjes. Klein rampje om die te fotograferen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dank je. Vooral de al wat grotere discusjongen op de twee na laatste foto waren lastig voor de lens te krijgen. Het ene moment zitten deze Santarems allemaal op elkaar in de hoek, het volgende moment gaan ze als gekken door de bak. Daar zitten trouwens constant levende Artemia voor ze in. Staan in het voer zogezegd. Ze groeien er goed op.

Aan de stellingen heb ik her en der haken hangen. Ik klem daar bij het verversen de slang in. Die floept dan niet zo gauw uit de bak, en ik hoef niet te dweilen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wow Jos jeetje wat een werk maak je er van!!! Wel erg leuk hoor! En wat zijn je discusbabies leuk zeg, klein grut!
 
Als je ze in het echt ziet is het nog mooier. Trouwens de jonge maanvissen doen het ook goed. Ik heb nu ook de ruimte om de vissen ruim te huisvesten. Met 40 aquaria moet dat lukken. Het betekent wel dat ik iedere week flink wat tijd aan het onderhoud besteed. Zeker als de jongen wat groter worden. Ze vervuilen dan ook meer en ik moet dan om de twee dagen veel water verversen. Mijn waterverbruik is ook vier keer zo veel als bij de buren...

Vanmiddag ging er spontaan een bakje van 80x35x40 lek. Met de waterstofzuiger was het een fluitje van een cent om de 20 liter water op de vloer op te ruimen. De vissen in een andere bak en morgen de lekke bak opnieuw kitten. Ik gebruik daar afplakband bij. De kitnaden worden zo strakker. Goed en strak kitten is trouwens niet eenvoudig. Al doende leert men. Met mijn lijmklemmen voor schilderijtjes kan ik de aquariumruiten goed op hun plaats houden tijdens en na het kitten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De jonge Santarems zijn nu rond de 2,5 cm. Het zijn er 26 inclusief twee achterblijvers. Ze zijn nu aan het leren om diepvriesartemia te eten. Het is voor hun nog aan de grote kant maar de aanhouder wint. Daarnaast krijgen ze granulaat met vitamine ,cyclops en Artemia nauplien. Ze hebben eigenlijk continu honger.

Vandaag weer een mooi legsel van een van de twee koppels Redshoulders. Dit is een zeer ervaren koppel dat al meerdere legsels heeft gehad. Ze laten telkens een goede broedzorg zien. Na een periode van minder goed weer worden de maanvissen een beetje hoteldebotel als de luchtdruk stijgt. Niet zelden worden er dan eitjes gelegd.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De jonge Redshoulders zwemmen met hun ouders door het aquarium. Nu al een dag of vijf. Bij de geboorte zijn ze nog te klein om levende Artemia te eten. Ik geef ze een vloeibaar middel. Af en toe voeg ik wat levende Artemia toe om ze eraan te wennen. Het is trouwens net of de duvel er mee speelt. De eerste hydra' s zitten ook al in de bak.

Even verderop zwemmen 12 Blue Scribbelt discusjes met hun ouders door het aquarium. Ze eten inmiddels al Artemia maar gaan af en toe nog naar hun ouders om wat huidsecreet te pakken. Ze zijn bijna een centimeter groot.

De Santarem discussen eten nu ook diepvriesartemia naast de levende Artemia. Ze hebben de hele dag honger lijkt het wel.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Supergaaf als je op deze wijze je hobby (ook nog eens professioneel) kunt uitoefenen.
 
Het is nog steeds een hobby hoor! Wel een beetje uit de hand gelopen maar ik kan er nu veel tijd aan besteden. Daarnaast heb ik er profijt van dat ik erg veel mensen ken uit het aquariumwereldje.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
dag jos .

ik vraag me eigenlijk af hoe jij je bakken ververst?
gaat dat automatisch d.m.v aanvoer en afvoer ,of die je het handmatig ?
zo ja chapeau als je het met de hand doet en wild doen.

en zo als gewoonlijk mooi
en ik zie de vele maanvissen op de foto's geweldig gewoon :)
 
Ik hang een slang in het aquarium waardoor ik het water afzuig naar een uitstortgootsteen. Met behulp van een sponsje maak ik dan de bak schoon. Met behulp van een tuinslang met broeskop vul ik de bak terwijl ik gelijktijdig een andere bak leegzuig.


Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan