Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


idd Jos, en eens gelijk.
 
Hier precies hetzelfde Jos, ik kweek niet maar de manen hebben al een tijd geen eitjes afgezet.

De afgelopen dagen hebben bij mij juist wel 2 koppels maanvissen afgezet. De eitjes zijn allemaal opgegeten... maar ze doen bij mij dus wel wat.
 
Het is nu de tijd om alles lekker goed schoon te maken. Als de vissen het dan weer op hun heupen krijgen , ben ik er klaar voor.

Hobbygroet Jos Hut
 
En vandaag kregen de maanvissen het op hun heupen zogezegd. Wind of geen wind: er moesten eitjes afgezet worden door een van de vier koppels Redbacks. Mooi op een blad van een Amazone zwaardplant. Het mannetje verdedigde fel zijn aspirant nakomelingen tegenover het mannetje van het andere koppel Redbacks dat in hetzelfde aquarium zit. Dat mannetje was ook fel en wilde van geen wijken weten. Zonet bij het plaatsen van een klein lampje boven dat aquarium zag ik waarom : hij gaat ook vader worden van een heleboel kleintjes. Zijn vrouwtje was druk bezig om het legsel te bewaaieren.
Prachtig om te zien vanuit de luie stoel.

Hobbygroet Jos Hut
 
Jonge maanvissen moeten leren om hun legsels te verzorgen. Ondanks het lampje vannacht heeft een van de beide koppels zich vergrepen aan hun legsel en alles opgegeten. De vorige keer deden ze dat gelijk na het leggen. Het gaat vooruit dus.

Hobbygroet Jos Hut
 
Op mijn verzoek heeft Ton Hageraats van het beheer de titel van dit topic gewijzigd. De naam ‘ Extra kweekruimte voor discusvissen’ klopte op 25 augustus 2014 toen ik het topic startte. Maar nu allang niet meer. Het is een topic over het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen. Leuk trouwens dat vorige week de 60000e bezoeker een kijkje nam.

Ton: bedankt! ( en alle bezoekers in de afgelopen jaren natuurlijk ook!)

Hobbygroet Jos Hut
 
Vandaag twee kleine nestjes van Redbacks. Meestal leggen ze tot 150 eitjes per keer. Afwachten wat het wordt.

Zeven jonge Nanays in een beplante bak van 130x50x50 gezet. Ze kunnen hierin mooi uitgroeien tot ze volwassen zijn.
De Santa Isabels die vorige zomer geboren zijn groeien goed. De meeste zijn nu 12 tot 14 cm hoog en ongeveer zes maanden oud. De 150 die ik nog heb zullen de komende maanden hun weg wel vinden naar liefhebbers. En dan ik het afwachten of er deze zomer eitjes gelegd gaan worden in mijn huiskameraquarium. Eerst moet het zomer worden....

Hobbygroet Jos Hut
 
Vorige week heb ik een koppel Nanays verhuist naar een ander aquarium. Zeven jonge Nanays laat ik in die bak samen opgroeien. Het koppel dat verhuist is heeft vanmiddag eitjes gelegd. De laatste keer dat ze dat deden was zeker drie maand geleden. Ik ben er blij mee. Wel hoop ik dat de eitjes bevrucht zijn. Dat is afwachten omdat ze op de onderkant van een blad van een Amazone zwaardplant gelegd zijn. Ik weet het over een dag of drie.

Bij de twee legsels van de Redbacks zie ik nog geen verschimmelde eitjes. Dat ziet er erg goed uit.

Hobbygroet Jos Hut
 
Geweldig Jos, lijkt alsof het seizoen voor jou weer begonnen is.
 
Er komen dit jaar in ieder geval flink minder jongen als afgelopen jaar. Ik kan er minder tijd aan besteden sinds ik mijn eigen bedrijf heb opgestart.

Hobbygroet Jos Hut
 
Jammer Jos, maar goed dat je je prioriteiten stelt
 
Twee nestjes van Redbacks Rio Manucapuru zwemmen sinds gisteren. Ik schat het aantal rond de 250. Vandaag hebben ze hun eerste voer gehad. Heel voorzichtig met een pipetje en zijn ze met zijn allen verhuist naar een aquarium van 30liter. Daarin is het beter mogelijk om de kleintje gericht te voeren en loop ik minder risico op massale sterfte door een te grote belasting van het water door het meerdere keren per dag voeren.
De eerste drie weken zijn alles bepalend is mijn ervaring.

Hobbygroet Jos Hut
 
Mooi Jos, veel geluk met de nestjes. Hopelijk krijg je heel veel groot.
Wat is een normaal percentage uitval?
 
en zijn ze met zijn allen verhuist naar een aquarium van 30liter. Daarin is het beter mogelijk om de kleintje gericht te voeren en loop ik minder risico op massale sterfte door een te grote belasting van het water door het meerdere keren per dag voeren.

deze volg ik niet helemaal, een kleiner aquarium maar minder kans op een te grote belasting?
 
Ze zaten met zijn allen in een klein bakje dat in het aquarium van hun ouders hing, de bak waar ze nu in vertoeven is ten opzichte van dat bakje flink groter.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vandaag alles weer ververst en schoongemaakt. De beloning daarvoor kwam een paar uur later: een mooi nest van een koppel Redback Rio Manucapuru. En in een ander aquarium zwemmen ook twee koppels van deze fraaie maanvissen. Beide vrouwtjes zwemmen al met hun legbuis uit.

Hobbygroet Jos Hut
 
De vier koppels Redback Rio Manucapuru die ik heb hebben nu allemaal een nestje. Verder heb ik nog een koppel scalare Rio Nanay. En je raadt het nooit: die hebben ook...... een nestje. Gelukkig heb ik een flinke voorraad Artemia eitjes op voorraad net als Artemia vervanger, ontkapselde Artemia en fijn stofvoer. Ik ben er klaar voor!

Hobbygroet Jos Hut
 
Bij ons ook volop jongen. Het proces is wel veeleisend hoor. Misschien doet mijn schoonvader hetniet volgens het boekje maar het gaat wel goed.

Heb je ook foto's?
 
Ik maak weinig foto,s en ben daar ook erg weinig in geïnteresseerd,. In mijn kweekruimtes staan aquaria vrij dicht op elkaar en heb je bij fotograferen veel last van allerlei spiegelingen van glas. Af en toe komen er liefhebbers voor vissen die ook een hobby fotografie hebben. Die zetten dan van alles op de foto en sturen mij meestal ook wat foto’s die ik gebruik.

Het gaat prima met de kleintjes. Komende week zullen er weer een paar honderd gaan zwemmen die nu nog op hun dooierzak teren.

Hobbygroet Jos Hut
 
Hoeveel manen kweek je ongeveer per jaar Jos ?
 
Ik houd het niet bij hoeveel dat er zijn. Het ene jaar zijn het er meer dan het andere jaar. Vorig jaar heb ik 800 Santa Isabels groot gebracht, twee jaar ervoor had ik geen jongen daarvan. Nu heb ik regelmatig jongen van Redbacks, vorig jaar een pAr honderd en de twee jaarvdaarvoor geen enkel jong omdat ik geen kweekstel meer had. Met het opkweken van jongen, het aankopen van nieuwe vissen en het samenbrengen van de juiste vissen tot een goed kweekstel kost gauw 1,5 jaar. Het kweken is een deel van de hobby dat ik leuk vind. De verzorging kost veel tijd en vaak duurt het vijf tot zes maanden voordat de laatste vissen uit een nest naar een liefhebber gaan. Voor mij heeft altijd voorop gestaan dat ik een bijdrage lever aan het instand houden en beschikbaar blijven van de soorten die ik kweek. Natuurlijk levert het wel eens wat geld op maar dat heb ik altijd gebruikt om voer, aquaria of andere materialen te kopen. En ik kan je vertellen dat dat echt niet goedkoop is omdat ik hoge eisen stel. Het moet gewoon het beste zijn.

Hobbygroet Jos Hut
 
Alle nestjes jonge vissen zwemmen nu. Drie nestjes Redbacks en een nestje Nanays. Ze hebben vandaag hun eerste voer gehad, gisteren nog niet omdat ze nog op hun dooierzak teerden.
Het gaat goed komen met deze ukkies.

Hobbygroet Jos Hut
 
hallo lees dit forum al een tijdje mee en fijn dat je weer een paar nestjes hebt en dat ze hun eerste voer hebben gehad
 
Ik heb nu inmiddels alle drie de kweekcilinders voor Artemia in gebruik. Gisteren had ik weer een legsel van een koppel Redbacks, wat dat betreft zijn mijn vier koppels nu lekker actief. De grootsten daarvan zijn nu 3 cm hoog en zullen snel weg zijn. Afgelopen maand heb ik er regelmatig vraag naar gehad. Het lijkt erop dat ze heel erg moeilijk verkrijgbaar zijn.
Naar schatting zwemmen er nu 600 jonge Redbacks in mijn kweekbakken die in april/ mei groot genoeg zijn om weg te kunnen.

Verder heb ik twe nestjes Nanays zwemmen die ongeveer even oud zijn.
Vier grote aquaria worden bevolkt door 180 Santa Isabels van 7 maand oud, die komen al mooi op kleur en zijn inmiddels rond de 14 cm hoog. En een honger dat ze hebben! Eten als slootgravers.


Hobbygroet Jos Hut
 
Ik houd het niet bij hoeveel dat er zijn. Het ene jaar zijn het er meer dan het andere jaar. Vorig jaar heb ik 800 Santa Isabels groot gebracht, twee jaar ervoor had ik geen jongen daarvan. Nu heb ik regelmatig jongen van Redbacks, vorig jaar een pAr honderd en de twee jaarvdaarvoor geen enkel jong omdat ik geen kweekstel meer had. Met het opkweken van jongen, het aankopen van nieuwe vissen en het samenbrengen van de juiste vissen tot een goed kweekstel kost gauw 1,5 jaar. Het kweken is een deel van de hobby dat ik leuk vind. De verzorging kost veel tijd en vaak duurt het vijf tot zes maanden voordat de laatste vissen uit een nest naar een liefhebber gaan. Voor mij heeft altijd voorop gestaan dat ik een bijdrage lever aan het instand houden en beschikbaar blijven van de soorten die ik kweek. Natuurlijk levert het wel eens wat geld op maar dat heb ik altijd gebruikt om voer, aquaria of andere materialen te kopen. En ik kan je vertellen dat dat echt niet goedkoop is omdat ik hoge eisen stel. Het moet gewoon het beste zijn.

Hobbygroet Jos Hut

Respect voor deze instelling! Zo zouden alle kwekers het moeten doen, alleen het beste. Dat vissen dan misschien duurder zijn dan je ze nu in de LFS vind, dat is dan heel jammer, het is beter dan de dieren van de grote kweekfabrieken in het oosten.
 
Maar ik vermoed dat ook het aantal kwekers steeds verder terugloopt. Soms vraag ik me wel eens af: wat gaat er gebeuren als ik stop met het kweken van maanvissen? Kunnen de liefhebbers dan nog wel Redbacks, Santa Isabels en Nanays in de winkel kopen? Ik kweek nu meer dan 20jaar maanvissen maar voor zover ik weet is er niemand anders ook mee bezig.

Hobbygroet Jos Hut
 
Hier gaat het ook goed met de jongen en ik zie nu inderdaad wat voor tijd erin zit en werk.

Helaas zijn het geen raszuivere.

Mocht onze bak in orde blijven, ga ik maar eens een familie bezoekje plannen in april bij familie in Ommen en dan even door na Emmen en terug na Maastricht :D ligt toch naast de deur haha.

Ik heb hier nu 3 zaken gevonden die zeggen dat ze raszuivere hebben maar dat betwijfel ik...
 
Maar ik vermoed dat ook het aantal kwekers steeds verder terugloopt. Soms vraag ik me wel eens af: wat gaat er gebeuren als ik stop met het kweken van maanvissen? Kunnen de liefhebbers dan nog wel Redbacks, Santa Isabels en Nanays in de winkel kopen? Ik kweek nu meer dan 20jaar maanvissen maar voor zover ik weet is er niemand anders ook mee bezig.

Hobbygroet Jos Hut

Ik heb mijn groepje Redbacks van de oude eigenaren van Verloop (Hazerswoude, Nieuw Vennep). Meneer en mevrouw Verloop kweken met F1 koppels en verkopen de nakweek voor een nette prijs via de 2 winkels.

Dit zijn mijn exemplaren;

EF9AFF92-B782-4220-A69C-548EA8A606D7.jpeg
0B7C95F6-6B92-4397-A147-E0396F8802C3.jpeg
 
Ik heb een aantal keren contact gehad met mevrouw Verloop over het kweken van jonge Redbacks. Zij vond het veel moeilijker dan de kweek met discusvissen en had hier een leuke uitdaging aan. Wat weken later heb ik daar Redbacks, Nanays en Santa isabels geleverd. Vanuit Emmen een hele rit maar een zaak die zeker een bezoek waard is.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik zag inderdaad een lege verkoopbak waar jouw naam vermeld stond, volgens mij waren het nanays. Kan me voorstellen dat het een flinke rit is vanuit Emmen!
 
Ik mag graag autorijden en werk landelijk. Een paar honderd kilometer rijden went snel. Ik rijd gelukkig diesel.

Hobbygroet Jos Hut
 
En net een prachtig legsel van mijn koppel Nanays op een blad van een Amazone zwaardplant. In een ander aquarium zwemmen zeven jonge Nanays die vorig jaar juni zijn geboren. Ze groeien goed en zijn continu de rangorde aan het bepalen. Leuk om te zien.

Hobbygroet Jos Hut
 
De larfjesvan de Nanays teren op hun dooierzak. Nog even en dan gaan ze zwemmen. Een apart aquarium staat al voor hun klaar.
Gisteren en vandaag heb ik alle aquarium weer schoongemaakt en water ververst. Bij de Santa Isabels moet dat om de drie dagen. Simpelweg om dat ik er 100 heb zitten in drie aquaria van 130x50x50. Ze zijn 14 tot 16 cm hoog en krijgen iedere dag flinke hoeveelheden voer. En wat erin gaat........


Hobbygroet Jos Hut
 
Ze eten behoorlijk veel he hahaha. Wel ontzettend mooi dat je weer een paar 100 straks hebt :D maar petje af hoor het moet wel echt een hobby zijn want het vergt veel tijd en kost een kapitaal!
 

Terug
Bovenaan