Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

Discussie in 'Discus & Maanvissen' gestart door Jos Hut, 25 aug 2014.

View Users: View Users
  1. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Als je het hebt over schoonmaken, moet ik me daarbij voorstellen dat je ook alles desinfecteerd of gewoon schoon in ze zin van alle uitwerpselen en alg eruit?

2. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    @ Mandykuh : ik heb 100 Santa Isabels zwemmen van rond de 15 cm hoog. Daarnaast heb ik nog verschillende nesten jonge maanvissen. Het zal nu niet ver van de 1000 in totaal afzitten qua aantal.

@ Richard: Schoonmaken bij mij is: water verversen, ramen in de aquaria schoonmaken, en wat eendenkroos verwijderen. ik heb geen alg van enige betekenis in mijn aquaria.
    Ik desinfecteer niets, behalve dat ik mijn netten bewaar in een emmer met halamidwater.

Hobbygroet Jos Hut

Laatst bewerkt: 18 mrt 2018
  3. Mandykuh

Mandykuh

Lid geworden:
    5 nov 2012
    1000 bijna :D dat zijn er een paar he. Prachtig hoor!

4. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Dat zijn inderdaad een hoop bekkies om te voeren. Nu zijn de meesten nog klein dus “ valt dat nog wel mee” mede omdat ik ze ruim gehuisvest heb.

Hobbygroet Jos Hut

5. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    En de volgende lichting Nanays zit al twee dagen op een groot blad van een Amazonezwaardplant. De ouders zorgen er keurig voor, er zit geen beschimmeld eitje tussen maar het is ook prettig dat de eitjes mooi ruim op het blad gelegd zijn.

Gisteren kreeg ik via de Whattsapp een berichtje uit het zuiden van Limburg
    of het normaal was dat Nanays 300 eitjes per legsel produceren. Mijn antwoord: ja!
    En mijn gedachte: dat kunnen er nog wel meer zijn: ik had er eens 550.

Maarre, Santa Isabels leggen er gemakkelijk 750 per keer.

Motto: kweken met maanvissen is leuk, zorg wel dat je een paar flinke grote bakken achter de hand hebt om de jongen te kunnen plaatsen.

Hobbygroet Jos Hut

6. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    In mijn huiskameraquarium zonderde de grootste Santa Isabel zich af met een andere. Twee schitterende maanvissen die zich zo gedroegen dat ik denk dat het een koppel is. De grootste liet zijn geslachtsorgaan zien waardoor ik nu zeker weet dat dit een man is. De ruimte rondom de amazone zwaardplant is zijn gebied en daar is hij vaak aanwezig. De Santa Isabels zijn nu 1 jaar en 9 maanden oud en groeien nog wat verder. Ik ben benieuwd of de twe die ik samen zag deze zomer voor een nestje gaan zorgen. Ze zijn echt schitterend. Genieten met volle teugen.

Afgelopen weekend heb ik op mijn Facebookpagina gemeld dat ik nog Santa Isabels beschikbaar had. De dag erna kreeg ik een mail of ik ze ook kon verzenden naar Schotland. Helaas dat gaat mij niet lukken.
    Wel leuk dat zo’n bericht de hele wereld over gaat want de pakweg 750 contacten die ik heb op Facebook zitten overal, van Rusland, Taiwan, Zuid Afrika, Zweden, tot en met Peru aan toe. Zelfs in Iquitos, de bakermat van mijn Nanays.

Hobbygroet Jos Hut

7. Mandykuh

Mandykuh

Lid geworden:
    5 nov 2012
    Ik had laatst ook een fb uitnodiging gestuurd :) ik ben echt een grote bewonderaar geworden haha. Geweldig om te lezen hoe ze zich ontwikkelen en hoeveel vraag er na is :D

8. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    @Mandykuh: Het goede nieuws; Je bent nu besmet met het maanvisvirus,
    Het slechte nieuws: het is ongeneeslijk.....:D:D:D.maar je kan er goed mee leven.

Hobbygroet Jos Hut,
    ( vele jaren terug al besmet, en is daar heel gelukkig mee):juggle:

9. Mandykuh

Mandykuh

Lid geworden:
    5 nov 2012
    Dat is waar :D nog geen moment spijt gehad van mijn groep. Maar wat een vreetzakken. Eten het zelfs uit mn hand brrr. Nu dus via een deskeltje geven.

Ik hou niet zo van dat glibberige haha

10. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Het zijn inderdaad flinke eters. En er komt ook flink wat afval uit. Daarom is veel water verversen noodzakelijk. Je voert dan de afvalstoffen af. Bij de maanvissen zijn de Santa Isabels de grootste eters hier. Ze eten minimaal drie keer zoveel als mijn Nanays maar ze zijn ook veel groter dus dat is logisch.

Ik ga ze even weer wat voeren.

Hobbygroet Jos Hut

11. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Afgelopen weekend heb ik flink wat water ververst. Vanmiddag heb ik gezien dat mijn koppel Nanays op een blad eitjes aan het leggen waren. Ik ga zorgen voor nachtverlichting want dit nest mogen de ouders gaan grootbrengen. Tenminste proberen dan. Op dit moment legt dit koppel iedere twee week eitjes, meestal rond de 300 per keer. In zes andere aquaria zitten al flink wat jongen, ik s het tegen de 700, voorlopig is dat genoeg.

Hobbygroet Jos Hut

12. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik heb een goede remedie tegen al die jongen bij je... om van die plaag af te komen kun je mijn koppel Krobia xinguensis komen halen :D Die eten elke lading eitjes bij mij op... soms met wat schade tot gevolg.

13. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Zonder gekheid: ik heb eind vorig jaar nog nagedacht over de aanschaf van Krobia. Nadat ik wat in een winkel had gezien heb ik besloten om het bij mijn Microgeophagus Altospinosa te houden als medebewoners van mijn Santa Isabels. Ik heb ook twee koppels van de Discrossus maculatus gehad, ook erg mooi in combinatie met maanvissen. Zo te lezen in jouw reactie is Krobia minder geschikt.

Hobbygroet Jos Hut

14. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    De eitjes zijn aan het uitkomen. De ouders pikken de jongen op die loslaten van het blad en spuwen ze weer terug in het nest.
    Mooi om te zien.

Hobbygroet Jos Hut

15. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    De inlaat van het filter heb ik afgedekt zodat de jongen als ze met hun ouders gaan zwemmen niet gelijk opgezogen worden.
    De ouders zorgen er nog steeds erg goed voor. Ik wilde er een filmpje van maken maar de ruit van het aquarium is dat echt wel vies dus dat moet maar even wachten.

Bij de andere aquaria heb het water ververst zodat alles er weer redelijk schoon bijstaat. De rest van de week wordt druk dus daarom vandaag en gisteravond maar het nodige gedaan. Veertien grote aquaria in totaal met ongeveer 4500 liter water erin.

Fijne avond en Hobbygroet Jos Hut

16. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    De jonge Nanays zwemmen samen met hun ouders door het aquarium. ‘S nachts blijft er een lampje branden. De ouders zorgen er dan voor dat alle jonkies op een kluitje van hun nachtrust genieten.

Iets heel anders: over een paar maanden worden hier zonnepanelen op het dak geplaatst. We gaan tot deze aanschaf over omdat we in zes jaar tijd de kosten terugverdienen en daarna voor een groot deel van ons verbruik geen kosten meer hebben. Altijd handig met al die aquaria.

Hobbygroet Jos Hut

17. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Ik denk een "slimme investering" die inderdaad de moeite waard is. Alleen even afwachten wat het kabinet met de regelgeving gaat doen, maar dat zal voorlopdig nog wel los lopen, daar ga ik ook van uit!

18. Fozzy

Fozzy

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Goede keuze Jos, hoeveel laat je er leggen? Hier liggen er 8 op het dak en op een goede dag leveren we behoorlijk terug nog naast ons eigen verbruik. Nu hadden we het erover om dr nog 4 bij te laten leggen en een offerte gevraagd daarvoor.
    Dat viel ff vies tegen, dr moet dan een extra omvormer bijgeplaatst omdat de huidige omvormer bijna op zn max zit.
    Deze 4 zouden ons bijna t zelfde kosten als de 8 die er toen geplaatst zijn.

En dat terwijl we dus bij de aanschaf al aangaven om dr zeker 10 te willen. Kon niet volgens die vent die kwam kijken, en niet meten...., bij installatie zeiden de jongens toen al waarom dr niet meer gelegd werden.

T is dus goed om alles goed te laten berekenen zodat je achteraf geen spijt krijgt omdat er wel wat bij hadden gekunt.
    T is een investering voor de toekomst natuurlijk.

Sucdes dr mee Jos.

En nu weer on-topic: mooi van je jonge Nanays. De 11 doen het hier geweldig goed, ze groeien mooi op, je ziet wel verschil onderling dat er wat bij zijn die niet snel genoeg zijn als er voer in de bak komt. Dr zitten mooie vreetzakken bij.

19. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Er komen 17 zonnepanelen, goed voor ongeveer 4300 kWh per jaar.

Fijn om te lezen dat je Nanays het goed doen. Dat ze onderling verschillen hoort erbij, dat is bij mense ook zo.

Hobbygroet Jos Hut