Wat is er nieuw

Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

En erg goed. Dit is nummer 7 van die maat. Ze zijn ook erg gemakkelijk te onderhouden omdat je door de brede klep aan de voor en achterkant overal gemakkelijk bij kan.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gisteren na het verversen een nestje Redshoulders bekeken. Ze zwommen nog niet allemaal. Vanmorgen was het wel zo ver. En het zijn er veel. Zo veel zelfs dat ik ze vandaag nog moet overzetten naar een groter kweekbakje. U kent ze wel: een Aqua 40. Ik heb er drie die ik regelmatig gebruik. Ze staan op ooghoogte bovenop andere aquaria zodat ik goed in de gaten kan houden hoe het met de allerjongste vissen gaat. Twee druppels vloeibaar opfokvoer er in en een heel klein beetje net uitgekomen Artemia zodat een jonkie die eten wil, dat ook kan. Gisteren begonnen de eersten namelijk al met zwemmen terwijl anderen nog een dagje daarmee wilden wachten.

In een ander bakje zit een groepje Microgeophagus Altospinosa. Ze hebben daar betere overlevingskansen dan in mijn huiskameraquarium. Als de jonkies wat groter zijn komen ze samen met jonge maanvissen in een aquarium. Ze groeien daar dan samen op.

Overmorgen komt een nest Peru Altums uit. Ik kan wel weer wat jongen hiervan gebruiken en heb ze apart gezet. Extra verwarming erin die de temperatuur op 27 graden houdt en een flinke bellenbaan met lucht langs het legsel laten lopen.
Het moet goed komen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gaat allemaal mooi zo te lezen, wat voor vloeibaar opfokvoer gebruik je als ik zo vrij mag zijn.
Dus die redshoulders die de winkel in Eelde aanbied zijn niet van jou? De peru altums wel neem ik aan? zag ik gister op mp 🙂
 
Ik gebruik vloeibaar opfokvoer van JBL. Er zit ook Artemia in. Ik gebruik het heel weinig. Het vervuilt het water namelijk erg snel.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Bij het opkweken van een van de nesten maanvissen blijkt er een groepje van 40 stuks te zijn die wit van kleur zijn. Geen streep te zien en geen kleur. Dat ligt niet aan het feit dat ik flink kleurenblind ben. .. :sorry:

Maanvissen beginnen met het krijgen van het volwassen kleurenpatroon als ze ongeveer zes maanden oud zijn. Deze maanvissen zijn nu bijna drie maanden oud dus ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Ze zitten nu met zijn allen apart in een aquarium en groeien daar samen op. Net als hun broertjes en zusjes groeien ze als kool en eten als slootgravers.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Een nestje Redshoulders hangt aan een blad van een Anubias te spartelen. Afwisselend bewaken de beide ouders de larfjes. Ik verwacht dat ze morgen of overmorgen samen met hun ouders door het aquarium gaan zwemmen. Dat blijft altijd een prachtig gezicht.

In een ander aquarium van 130x50x50 zit een prachtig koppel Redshoulders. Knalrode ruggen en heel mooi om te zien. Vanavond zag ik dat ze elkaar flink aan het uittesten waren. Af en toe even ergens wat poetsen want de legbuis van het vrouwtje is al zichtbaar en het geslachtsdeel van het mannetje ook. Ze houden kennelijk nogal van een beetje kinky voorspel want het gaat er regelmatig ruig aan toe. Met een beetje mazzel heb ik morgen een legsel van dit koppel. Beide zijn niet verwant aan elkaar.

Mijn derde koppel Redshoulders doet het goed. Misschien als de luchtdruk wat gaat stijgen dat zij het ook in de bol krijgen om te gaan paren. Ik wacht gewoon af.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wat mooi dat het zo goed gaat. Misschien lastig om ze er goed op te krijgen, maar foto's zien we graag, zeker van het kleine grut!
 
Hoi Jos

super.........dat het goed gaat met je koppels
wat leuk om de ontwikkelingen zo te volgen

Ik maak spoedig een afspraak met je, om een keer bij je langs te komen.

Gr. Dick
 
Wow Jos! wat veel bakken zak je niet door de vloer 😛 😛 geintje

wel leuk hoor die kleine discus vissen
 
@ BettaFish96: het zijn maanvissen. Mijn discusvissen kijken elkaar aan en verder gebeurt er niets.

@ Dick : leuk!


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Een lekker zonnetje vanochtend, scheen alleen in het aquarium.....

Een kort filmpje van de larfjes van de Redshoulders. Het vrouwtje vindt het maar niets als ik zo dicht bij haar jonkies kom.Het blijft moeilijk te zien.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=tQVN-P8Gj2w&feature=youtu.be[/video]


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gisteren was de 25000e bezoeker bij dit topic op Aquaforum. Ik vind het leuk dat zoveel mensen hier een kijkje nemen. Helaas was het voor het beheer niet mogelijk om te achterhalen wie de 25000e bezoeker was.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Toch altijd leuk als je topic zo goed wordt bekeken, geeft voldoening.
 
Het andere koppel Redshoulders is nu druk bezig om eitjes af te zetten op een kegel. De vorige keer gaven ze hier ook de voorkeur aan in plaats van op een plant. Toen ze naar een andere beplante bak gingen heb ik de kegel er gewoon bij gezet. Net maakte ik een filmpje van het hele gebeuren en wilde dat uploaden naar YouTube. De computer gaf aan dat dat twee uur ging duren. Ik dacht: bekijk het maar! Morgenvroeg kan het ook en dan een stuk sneller.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Maar om weer eens terug te gaan naar TS.

Hoe gaat het met de discussen ?
 
De wildvang uit Peru groeit goed, vreten als slootgravers. Het is nog steeds veel voeren en water verversen. Toch kunnen ze nog wel wat groter voordat ik ga kijken of er ook een koppel bij zit dat wil paren. Een nestje groot brengen vraagt best wat van de ouderdieren heb ik gezien. Dus ik wacht nog even.
De andere discusvissen die ik had heb ik verkocht.
Het accent ligt momenteel meer op de maanvissen en het kweken daar mee.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het filmpje van de Redshoulders die aan he afzetten zijn op de kegel.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=mmd5bjBirV4&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Prachtige vissen, leuke film goed duidelijk :thumbs:
 
Dank je Ton,

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mooi filmpje, ik was gisteren in Meppel Matavi daar hadden ze ook een aantal volwassen redshoulders zitten. Grote jongens wel wat beschadigingen e.d hier en daar, waarschijnlijk van iemand die er van af wou.
 
Jos Hut zei:
Het filmpje van de Redshoulders die aan he afzetten zijn op de kegel.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=mmd5bjBirV4&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut

Zit nu op een andere computer en ik kan de video niet zien, als ik thuis ben ga ik hem eens bekijken, wil ,dit voor geen geld van de wereld missen! :d
 
Het afzetten duurde veel langer dan de duur van het filmpje. Mijn telefoon heb ik gebruikt om dit filmpje te maken. Na een tijdje kreeg ik een lamme hand door het stilhouden van de telefoon en heb ik maar op de stopknop gedrukt.
Het is een prachtig koppel met knalrode ruggen. Ze zitten in een beplant aquarium van 130x50x50 samen met vijf Corydoras punctatus.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hoi Jos,

Wat een ontzettend mooie koppel....

Zijn de toekomstige jongen al allemaal gereserveerd? ( haha)


Hopelijk gaat het goed.

Gr. Dick
 
Hoi Dick,

Ik vind ze ook prachtig. Op de kegel zit nu een mooi legsel. Wil jij de eerste zijn die hier jongen van reserveert? 😀 😀

Hobbygroet,
Jos Hut
 
heel raag Jos

Stuk of 6 ?

haha. .reservering op nog niet geboren vissen

Moet niet gekker worden...misschien keer op kraamvisite ?

Groet,

Dick
 
Ik bedoel,

Heel graag Jos

Dick
 
Het is hier gezellig vol op de kraamafdeling. 😀

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het is het tweede legsel van dit koppel. Ze zijn nog erg onhandig bij het verzorgen van de eitjes. Daardoor zijn er in de loop van de dag flink wat eitjes verloren gegaan. Ik heb de kegel met de laatste dertig eitjes op een gegeven moment maar veilig gesteld. Zit nu in een apart bakje en ik kijk wel hoeveel eitjes er nog zullen uitkomen. Een andere kegel staat inmiddels in het aquarium.
Ouderdieren moet leren om voor hun legsel en jongen te zorgen. Bij de eerste legsels gaat het vaak mis. Wel jammer als het om hele mooie roodrugmaanvissen gaat..


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hoi Jos...

Hoe gaat het nu met het legsel van het red back koppel

Gr. Dick
 
Dat is niets geworden. Ze moeten het nog leren. Gelukkig heb ik op dit moment voldoende jonge Redbacks. Ik heb sinds twee maanden drie koppels die regelmatig afzetten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Tussen een legsel van de Redbacks blijken een aantal jongen te zitten die wit gekleurd zijn. Nu ze en centimeter of acht hoog zijn kan ik zien dat het geen albino's zijn want ze hebben geen rode ogen. Wel is er een blauwe glans over de zijkant van hun lijven zichtbaar.
Maanvissen beginnen pas met kleuren als ze een half jaar oud zijn, ik ben benieuwd hoe deze jongen zich gaan ontwikkelen. Ze eten in elk geval erg goed en ze groeien ook erg goed. Het zijn mooie vissen, maar dan in het wit.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Je video is prachtig!

Hoe krijg je ze altijd toch zo ver? :d

Bij de meesten lukt het gewoon niet 😉

Ik weet het, een goed koppel is de kunst.
 
Het is de kunst om een goed koppel te selecteren, een bak in te richten waarin zij tot voortplanting willen overgaan en om het jongbroed op te kweken waarbij je veel ruimte in aquaria nodig hebt.
Door ervaringen uit te wisselen leer je steeds bij.
Natuurlijk gaat er daarbij veel goed, maar ook wel eens wat mis. Dan moet je weten wat je moet doen om het tij te keren.
Het belangrijkste echter is PASSIE voor het aquariumhouden en het kweken van vissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan