Wat is er nieuw

Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

Net even een filmpje gemaakt van mijn bruine discusvissen. Wildvang uit Peru en nu ongeveer anderhalf jaar oud. Het filmpje uploaden bij Youtube duurt erg lang.
Komt vanzelf.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Heb je de echte bruine discus?
 
Jos Hut zei:
Tussen een legsel van de Redbacks blijken een aantal jongen te zitten die wit gekleurd zijn. Nu ze en centimeter of acht hoog zijn kan ik zien dat het geen albino's zijn want ze hebben geen rode ogen. Wel is er een blauwe glans over de zijkant van hun lijven zichtbaar.
Maanvissen beginnen pas met kleuren als ze een half jaar oud zijn, ik ben benieuwd hoe deze jongen zich gaan ontwikkelen. Ze eten in elk geval erg goed en ze groeien ook erg goed. Het zijn mooie vissen, maar dan in het wit.

Hobbygroet,
Jos Hut
Apart! Deze hou je dus wel aan voorlopig?

Hoe zijn die half zwarte geworden?
 
Voor zover ik weet wel. Ik ben geen discuskenner dus mocht dat niet het geval zijn dan hoor ik graag wat het wel is.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Morgenvroeg ga ik het filmpje verder uploaden. 'S avonds duurt het vele uren en 's morgen een paar minuten. Hebben jullie die ervaring ook?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Voor zover ik weet wel. Ik ben geen discuskenner dus mocht dat niet het geval zijn dan hoor ik graag wat het wel is.

Hobbygroet,
Jos Hut
maarja, wat is nu een bruine Discus eigenlijk?

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

recent onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3147135/

IJEB2011-360654.001.jpg


Distribution and collecting areas of phenotypes of the genus Symphysodon. Numbers represent: (1) Tabatinga (Calder�o River), (2) lower Juta� River, (3) Lake Santa Maria (Japur� River), (4) Bauana (Juru� River), (5) Igarap� Bowona (Tef� River), (6) Lake Coari (Coari River), (7) Lake Castanho (Purus River), (8) Lake Manacapuru (Manacapuru River), (9) Iranduba/Mamuri (Solim�es River), (10) lower Demini River, (11) Igarap� Bui-Bui (Negro River), (12) Novo Air�o (Negro River), (13) Novo Aripuan�-Acari (Madeira River), (14) Nova Olinda do Norte (Madeira River), (15) central Abacaxis River, (16) Maues (Mau�s River), (17) Itapiranga (Uatum� River), (18) Nhamund� (Nhamund� River), (19) Porto Trombetas (Trombetas River), (20) Belterra (Tapaj�s River), (21) Lake Grande (Amazonas River), (22) Igarap� Arapiranga (Jari River), (23) Vit�ria do Xingu (Xingu River), and (24) Camet� (Tocantins River). Colors correspond to the phenotypes analyzed in this study: green = green phenotype; blue = blue phenotype; black = Heckel phenotype; yellow = abacaxi phenotype; red = brown phenotype; pink = Xingu clade. Localities 13/14 and 18 contained the �abacaxi� and �brown� phenotypes and the �Heckel� and �brown� phenotypes, respectively.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Een 'guide' over Discus: https://sites.google.com/site/definitiv ... wild-forms

About twenty years ago the Brown discus was the most commonly kept discus, which gave this fish its original pseudonym of the Common discus. It is found mainly eastwards from Manaus, through Santarem to Belem in the principal rivers and their feeder streams. These days the Common discus is anything but common, having made way for all of the tank-bred examples we have today. It is in Germany however, making something of a comeback. In certain areas of the Amazon River, specimens of the Brown Discus have been found with more red pigmentation than in the standard Brown. These specimens are sought after for crossbreeding in pursuit of the Tomato Red discus.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Beide bronnen suggereren dat bruine Discus nu juist niet uit de richting van Peru komen...
maargoed, of dat van belang is 😉
 
Jos Hut zei:
Morgenvroeg ga ik het filmpje verder uploaden. 'S avonds duurt het vele uren en 's morgen een paar minuten. Hebben jullie die ervaring ook?

Hobbygroet,
Jos Hut
Dat zou zomaar eens te maken kunnen hebben met dataverkeer uit landen in andere tijdzones, lees je wel eens.
Amerikanen komen nu uit school of hun werk en liggen op ��n oor als wij er 's ochtends uitkruipen
 
Qua uiterlijk is bruine wildvang erg herkenbaar.
 
@ Botia: Die half zwarte zijn heel erg mooi geworden. Een winkelier heeft ze van mij overgenomen. Ik kreeg gisteren een mailtje van een liefhebber die er vijf had gekregen voor zijn verjaardag. Hij vond ze schitterend.

De witte maanvissen heb ik apart zitten en laat ik gewoon opgroeien.

@ Mascha en Ivo: mooi verhaal over de bruine discussen. Ik weet van de handelaar waar ik ze kocht dat het wildvang uit Peru is. Ik vind ze wel mooi in ieder geval en ze ontwikkelen zich goed. Een was bij de aankoop wat kleiner en dat is hij nog steeds.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Uploaden nu in twee minuten:

Mijn wildvangdiscussen uit Peru. Ik heb ze anderhalf jaar geleden gekocht toen ze 8 cm waren. Na veel voeren en water verversen is dit de tussenstand:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=0KiAFx5mlfM&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mooie schijven Jos maar hou je deze op gewoon kraan water of op behandeld osmose water
Gr Rienke
 
Ze zitten op kraanwater dat gemengd is met osmosewater. Daardoor ligt de geleidbaarheid rond de 300 microsiemens. Ze doen het goed, ik heb ze twee keer preventief ontwormd. Ze worden ook steeds rustiger in de omgang en komen kijken als ik ze ga voeren. Eten nog net niet uit de hand.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Als je ze ooit beu bent,laat het me maar weten.
 
Dat zal ik dan doen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Bedankt.Altijd plek voor dit soort dieren.
 
Van de witte maanvissen zullen er een paar in Emmen bij mij blijven. Zes zijn er naar Zaanstad gegaan en zaterdag over een week gaan er dertig naar Belgi�.
Ook daar zijn er veel liefhebbers van maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
prachtige wildvang discussen Jos...

Gr. Dick
 
Dank je. Ik vind ze ook erg mooi.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
@ Mascha en Ivo: mooi verhaal over de bruine discussen. Ik weet van de handelaar waar ik ze kocht dat het wildvang uit Peru is. Ik vind ze wel mooi in ieder geval en ze ontwikkelen zich goed. Een was bij de aankoop wat kleiner en dat is hij nog steeds.
Leuk dat het wordt gewaardeerd.

Niet om nu erg moeilijk te gaan doen, maar is het zeker dat de dieren in Peru gevangen zijn, of zijn ze vanuit Peru geexporteerd?
Het gebeurt namelijk wel eens dat in Brazili� gevangen dieren via exporteurs in Iquitos, Peru, deze kant op komen.
En dan zou je dus kunnen zitten met bruine Discus gevangen in de buurt van bv. Santar�m die "uit Peru komen".
De legende gaat ook dat de 'red spotted greens' die in Peru gevangen worden stammen uit een heel andere regio, maar in Peru door het vergaan van een transport zijn terechtgekomen.
 
Ik denk dat dat voor ons liefhebbers moeilijk te achterhalen is.
 
Er zijn winkeliers die van het onderscheid op de hoogte zijn en dit ook nagaan bij hun importen. Kwestie van vragen dus. Weten ze het niet blijft het in het ongewisse. Ook geen punt.
 
Deze zijn rechtstreeks bij de groothandel gekocht. Ze konden het me daar toen niet vertellen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mondeo zei:
Qua uiterlijk is bruine wildvang erg herkenbaar.

Ik vind het best lastig, om het verschil tussen de bruine en blauwe discus op te merken. Bruine discussen kunnen heel blauw zijn en blauwe vissen kunnen soms amper blauw in zich hebben.

Bruin kan soms knalrood zijn, zoals Alenquer of Ica terwijl de overwegend bruine uit de buurt van Santarem royal blue kunnen zijn.

Zo is ook het door de exporteur aangegeven vangebied verre van zaligmakend. Mijn vissen zouden Madeira's zijn, maar in de Rio Madeira zelf komen volgens Bleher �berhaupt geen discussen voor.

En als je ziet wat voor kleurverschil er tussen de beesten zit, ongekend. Ik heb een volledig rode, een paar roodbruine, een paar met een olijfkleurige basis, en dan nog niet gesproken over de intensiteit van de patronen.....

Jouw vissen Jos, zien er prachtig doorvoed uit. Kan je nog veel plezier van hebben!
 
Mascha&Ivo zei:
De legende gaat ook dat de 'red spotted greens' die in Peru gevangen worden stammen uit een heel andere regio, maar in Peru door het vergaan van een transport zijn terechtgekomen.

Klopt, maar er gaan ook verhalen waaruit zou blijken dat het net andersom is; dat de groene discussen van oorsprong uit Peru zouden komen en dat ze per ongeluk in de buurt van Tefe zijn terechtgekomen. Al lijkt me dat sterk want groenen komen ook ondermeer in de Rio Jutai voor.
 
Ik sta dagelijks ook verbaast te kijken hoeven voer de discussen aan kunnen. Ik voer diepvriesartemia en witte muggenlarven in grote hoeveelheden. Klein beetje rode muggenlarven voor de Corydorassen in het aquarium. Wekelijks ververs ik de helft van het water en soms wat meer.
Qua kleur zie ik dat naarmate ze ouder worden ze ook mooier gaan kleuren.

Leuke vissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hoi Jos


Klopt helemaal Jos

het zij grote eters...als ze zich prima op hun gemak voelen in het aquarium.... ik heb 7 discussen en 5 maanvissen, er gaat elke week behoorlijk wat door.

Dat je zoveel water ververst, is denk ik ook de sleutel voor het succes voor het ( gezond) houden en kweken van discusvissen en maanvissen. vaak wordt dit onderschat.

we zien vast wel weer nieuwe foto�s van je

Gr. Dick
 
Vanmorgen eerst maar weer eens zes bakken flink schoon gemaakt. Jonge vissen verhuist en qua aantallen gezorgd dat alles weer klopt. Zo heeft het nieuwe jongbroed ook straks weer een ruime bak en zitten de oudere jongen niet te dicht op elkaar of met te veel in een aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Erwin1982 zei:
Mondeo zei:
Qua uiterlijk is bruine wildvang erg herkenbaar.

Ik vind het best lastig, om het verschil tussen de bruine en blauwe discus op te merken. Bruine discussen kunnen heel blauw zijn en blauwe vissen kunnen soms amper blauw in zich hebben.

Bruin kan soms knalrood zijn, zoals Alenquer of Ica terwijl de overwegend bruine uit de buurt van Santarem royal blue kunnen zijn.

Zo is ook het door de exporteur aangegeven vangebied verre van zaligmakend. Mijn vissen zouden Madeira's zijn, maar in de Rio Madeira zelf komen volgens Bleher �berhaupt geen discussen voor.

En als je ziet wat voor kleurverschil er tussen de beesten zit, ongekend. Ik heb een volledig rode, een paar roodbruine, een paar met een olijfkleurige basis, en dan nog niet gesproken over de intensiteit van de patronen.....

Jouw vissen Jos, zien er prachtig doorvoed uit. Kan je nog veel plezier van hebben!

Hoe kan Bleher daar absoluut zeker van zijn ? Hij heeft waarschijnlijk goede redenen dat aan te nemen. Maar ik ga ervan uit dat hij niet elke m2 heeft afgevist ?
 
MauriceM zei:
Erwin1982 zei:
Mondeo zei:
Qua uiterlijk is bruine wildvang erg herkenbaar.

Ik vind het best lastig, om het verschil tussen de bruine en blauwe discus op te merken. Bruine discussen kunnen heel blauw zijn en blauwe vissen kunnen soms amper blauw in zich hebben.

Bruin kan soms knalrood zijn, zoals Alenquer of Ica terwijl de overwegend bruine uit de buurt van Santarem royal blue kunnen zijn.

Zo is ook het door de exporteur aangegeven vangebied verre van zaligmakend. Mijn vissen zouden Madeira's zijn, maar in de Rio Madeira zelf komen volgens Bleher �berhaupt geen discussen voor.

En als je ziet wat voor kleurverschil er tussen de beesten zit, ongekend. Ik heb een volledig rode, een paar roodbruine, een paar met een olijfkleurige basis, en dan nog niet gesproken over de intensiteit van de patronen.....

Jouw vissen Jos, zien er prachtig doorvoed uit. Kan je nog veel plezier van hebben!

Hoe kan Bleher daar absoluut zeker van zijn ? Hij heeft waarschijnlijk goede redenen dat aan te nemen. Maar ik ga ervan uit dat hij niet elke m2 heeft afgevist ?

Dat lijkt me ook niet, en ik weet dat Bleher niet onbesproken is, maar hoe je het wendt of keert, hij heeft er honderden excursies op zitten en weet in bepaalde opzichten wel waar hij het over heeft.

Daarbij probeerde ik aan te geven dat al mijn vissen volgens de exporteur Madeira's zouden zijn, terwijl er tussen de vissen zeer grote verschillen bestaan.
 
Met andere woorden je ziet door de bomen het bos niet meer om gek van te worden :regen:
 
Bij bepaalde vissoorten moet je er rekening mee houden dat je niet alle informatie over de vissen kan vinden. Ik vind het dan juist leuk om allerlei nieuwe dingen te horen vanuit andermans ervaringen. Het is een beetje het ongewone en daar zit ook een uitdaging in.

Bij wildvang discussen en maanvissen vind ik dat erg leuk om te lezen en te zien.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Bij het koppel Redbacks dat eergisteren afzette lijken de eitjes goed bevrucht. Slechts een paar zijn verschimmeld. De geleidbaarheid van het water heb ik 50 microsiemens naar beneden gebracht, wat esha2000 toegevoegd en een luchtsteentje op het bakje gezet. Het vrouwtje bewaaierde nauwelijks de eitjes vandaar dat ze nu in een bakje zitten dat in het aquarium bij de ouders hangt. Dit is een heel mooi koppel met knalrode ruggen waar ik graag wat jongen groot van zie worden.

Een ander koppel zet ook regelmatig af. In deze nesten zijn niet alle jongen gestreept , een aantal is wit.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan