Wat is er nieuw

Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

@ Ivo, bedankt voor de link naar dit interessante artikel. Ik heb het aandachtig gelezen en zal het zeker nog een keer gaan lezen. Er staat veel in. Ook de rol van de algen in hun voedsel is interessant. Veel van dit artikel zal ongetwijfeld ook gelden voor de Pterophyllums.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
De jongen van de Microgeophagussen zwemmen inmiddels in mijn kweekruimte. In mijn huiskameraquarium hebben ze geen kans om te overleven.
Wel leuk om te zien hoe de ouders met hun kroost rondzwemmen.
De kleintjes zijn twee dagen oud.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Q4qcqIqLftM&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut

Leuk filmpje Jos! Het blijven prachtige vissen.
 
Er zwemmen nu twee koppeltjes met jongen. Ik laat de ouders er voor zorgen.

Bij de Redshoulders heeft het koppel dat steeds de eitjes op een kegel afzette dit voor de verandering nu eens op een blad van een Amazone zwaardplant gedaan.
Terwijl de jongen van het vorige nest van dit koppel maar net zwemmen is er al weer een nieuw legsel.

Een ander koppel Redshoulders heeft een enorm legsel van een paar dagen oud. Ik ben benieuwd hoe het straks lijkt als deze ouders met een grote wolk jongen gaan zwemmen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mooi Jos,ben ook benieuwd.
 
Ik maak meestal filmpjes en geen foto's. Twee dagen geleden heb ik nog een filmpje gepost in dit topic.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Ik maak meestal filmpjes en geen foto's. Twee dagen geleden heb ik nog een filmpje gepost in dit topic.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ah, zo.

Ja, filmpjes zijn meestal ook mooier als foto's.
 
Door al die aquaria en het spiegelende glas is het fotograferen erg lastig. Mijn foto's zijn vaak erg matig van kwaliteit, oorzaak interessegebrek. Af en toe komen er liefhebbers langs die ook een passie hebben voor fotograferen. Met zo'n fotocanon in de hand vragen ze dan of ze een paar foto's mogen nemen. Ik vind dat prima en vraag gelijk of ze er mij dan een paar willen mailen. Werkt erg goed.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vandaag weer wat kleine vissen verhuist naar een grotere uitzwemmer. Die had ik van tevoren goed schoongemaakt. Met een zachte spons de bak aan de binnenkant gepoetst en flink nagespoeld voordat de bak gevuld werd. De binnenkant van het glas wordt namelijk vet, zo lijkt het althans. Dat vette laagje wil ik eraf hebben. Je kijkt dan in een helder aquarium en niet in eentje die een klein beetje mistig is. Er zitten geen steentjes in de bakken. Een steentje tussen de spons en het glas geeft namelijk snel een flinke kras.

Ook het water in het aquarium van de Geophagussen flink ververst. Ze eten flink en dus geven ze ook veel afval. Ze krijgen een droogvoermix naast witte muggenlarven en diepvries Artemia. Het lijkt er op dat ze snel groeien.
Een vijftal appelslakken heb ik in het aquarium gedaan om de voedselresten op te eten. Dat voorkomt dat het gaat schimmelen.

De wildvang discusvissen eten inmiddels uit mijn hand en vliegen niet meer bij het minste of geringste door het aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vet glas,komt van krachtvoer.
 
Ach zo!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmorgen een hometrainer opgehaald. Die staat nu ook in een van de kweekruimtes. De bedoeling is om tijdens het waterverversen inplaats van in de luie stoel eens wat vaker op dat ding te gaan zitten fietsen. Een beetje meer lichaamsbeweging voor het goeie doel. Wie weet komt mijn wasbordje van vroeger weer wat meer te voorschijn en verdwijnt het wasbolletje voor een deel.
Afwachten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ben benieuwd naar de foto�s Jos

Gr. Dick
 
Vanavond geef ik bij aquariumvereniging Pronkjuweel om 20.00 uur een lezing over het kweken van maanvissen. Het is in caf� West End op de hoek van de Kraneweg/ Friese straatweg in Groningen. Je bent daar van harte welkom.

De lezing is een powerpoint presentatie met foto's, video's en een bijpassend verhaal.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vandaag. 150 jonge Redshoulders geteld en per 50 verhuist naar een drietal grote aquaria. Daarin kunnen ze lekker verder uitgroeien. De Microgeophagus Altospinosa jongen die ook in de bak zaten groeien lekker mee met de maanvissen.
Twee andere nesten ook groter gehuisvest. In hele kleine bakjes bederft het water soms zo snel dat er flinke sterfte is bij de jonkies. Daarom verhuis ik ze nu eerder naar een grotere bak met als resultaat dat ik nauwelijks uitval heb.

De nesten van de Redshoulders zijn kleiner dan bij Peru Altums of Eimekeis, ook groeien ze langzamer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het blijft een hoop werk Jos, maar dan heb je ook wel plezier ervan.
 
@ Ton , En reken er op dat ik er een hoop plezier aan heb. Leuke vrije tijdsbesteding. Veel leuke contacten en ik vind het leuk als liefhebbers blij zijn met de vissen die ik gekweekt heb.

@ Cedric, ik hoop dat het goed met je gaat na al die ellende in Brussel.
Qua aantal valt het bij de Redshoulders nog mee. Dit is een " gewoon" nestje wat aantal betreft. Ik heb eens een keer een nestje Peru Altums van 547 gehad. Eimekeis hebben legsels van rond de 600 tot 800 stuks bij mij gehad. Niet alle eitjes kwamen uit maar het waren iedere keer rond de 300 jongen per nest.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het andere koppel Redshoulders heeft op een blad van een Amazonezwaardplant eitjes afgezet. ik schat het aantal op 200 tot 300. De luchtdruk is een beetje aan het stijgen en de zo'n laat zich wat vaker zien. De maanvissen worden dan enthousiast.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wat een enorme aantallen 😀 Qua aantal eitjes komt het inderdaad wel in die buurt, maar bij mij wordt altijd ruim de helft wit. De overige eitjes verplaatsen ze dan meestal naar een ander plekje en houd ik er zo'n 40 of 50 over.
Maar dat vind ik ook meer dan zat. Je moet er tenslotte ook weer vanaf zien te komen 🙂
 
@ papabear : Het ene koppel maanvissen bevrucht de eitjes beter dan het andere. Daar zit duidelijk verschil in. Ook speelt de waterkwaliteit een belangrijke rol bij het verschimmelen. Op zich al leuk natuurlijk dat je gericht met maanvissen aan het kweken bent. Het lijkt soms zo gemakkelijk maar om het echt goed te doen is niet gemakkelijk.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven Jos. Ik ben er natuurlijk niet zo fanatiek mee bezig als jij, al heb ik me er uiteraard wel flink in verdiept voordat ik eraan begon.
Ik heb nu een aantal succesvolle legsels gehad (nog 11 kleintjes over) en vorige week het ouderkoppel van de hand gedaan.
Het was (en is) in ieder geval een prachtige ervaring geweest, maar wil nu wel eens iets anders 🙂
 
Papabear zei:
Wat een enorme aantallen 😀 Qua aantal eitjes komt het inderdaad wel in die buurt, maar bij mij wordt altijd ruim de helft wit. De overige eitjes verplaatsen ze dan meestal naar een ander plekje en houd ik er zo'n 40 of 50 over.
Maar dat vind ik ook meer dan zat. Je moet er tenslotte ook weer vanaf zien te komen 🙂

40 of 50, dat is ook al goed, hoor.

Mooie kroost :d
 
Appelslakken gaan vaak 's avonds hoog in het aquarium zitten, vlak onder het wateroppervlak. Ze kunnen dan met hun voet een soort van trechter maken tegen het glas aan. Op deze manier kunnen ze erg fijn voedsel dat in het aquarium drijft opzuigen en opeten.

Gisteren heb ik een nest maanvissen van een paar dagen oud in een groter aquarium gedaan waarin ook een vijftal appelslakken zaten. Maanvisjes hebben soms de gewoonte om 's nachts samen in een hoekje weg te kruipen tot dat het weer licht wordt.

Vanmorgen was nagenoeg het hele nest maanvisjes verdwenen op een stuk of zes na. Niet bij stilgestaan en weer een lesje geleerd. : :stom:

Het ouderkoppel is al weer een blad aan het poetsen dus er is al een nieuw nestje onderweg.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Appelslakken gaan vaak 's avonds hoog in het aquarium zitten, vlak onder het wateroppervlak. Ze kunnen dan met hun voet een soort van trechter maken tegen het glas aan. Op deze manier kunnen ze erg fijn voedsel dat in het aquarium drijft opzuigen en opeten.

Gisteren heb ik een nest maanvissen van een paar dagen oud in een groter aquarium gedaan waarin ook een vijftal appelslakken zaten. Maanvisjes hebben soms de gewoonte om 's nachts samen in een hoekje weg te kruipen tot dat het weer licht wordt.

Vanmorgen was nagenoeg het hele nest maanvisjes verdwenen op een stuk of zes na. Niet bij stilgestaan en weer een lesje geleerd. : :stom:

Het ouderkoppel is al weer een blad aan het poetsen dus er is al een nieuw nestje onderweg.

Hobbygroet,
Jos Hut

Oh, wat sneu voor je. Je leert uit je fouten, zo heb ik al veel bijgeleerd :d

Dat je manen al bezig zijn met een nieuw nest te maken, is dan ook weer top! Nu nog zien wat er van komt 😉
 
Zie je wel, bij jou loopt het allemaal op wieltjes.

50 Redshoulders, is ook weer wat, ze worden in de schijnwerkers gezet,

Kan je er eventueel enkele foto's van maken, zodat wij het spektakel ook kunnen bijwonen.



Top bezig!,
 
Je kan beter zelf ook naar Vivarium gaan. Grootste beurs van Nederland, een keer per jaar in Nieuwegein. Ik ga er zeker heen, ben alle vorige edities ook geweest.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Ik maak meestal filmpjes en geen foto's. Twee dagen geleden heb ik nog een filmpje gepost in dit topic.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik heb je ook even Youtube op gezocht.

Daar staan ook wel leuke filmpjes,hoor!
 
Ja, ze worden ook nog redelijk bekeken ook.
Kijk ook eens op YouTube naar Simon Forkel. Is ook leuk.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ben bij hem geweest Simon Forkel geweldige kerel.
Wat voor discussen heb je op moment zitten Jos?.
 
Ik heb wildvang bruine discussen uit Peru.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmiddag bezoek gehad van Ernst van Genne, voorzitter van de Nederlandse vereniging van cichlidenliefhebbers. Ik ken hem als deskundige en kweker van Geophagussoorten en Apistogramma's al heel wat jaren terug in de vorige eeuw. Ik liet hen de Gymnogeophagus Rhabdotussen zien. Prachtige vissen aldus Ernst, maar volgens hem geen Rhabdotussen alhoewel je daar ook verschillende ondersoorten van hebt ( en dat wist ik dus niet). Ernst kon me niet vertellen hoe ze dan wel heetten dus dat is nog iets om uit te zoeken.
Een aquarium daar boven spartelen flink wat larven van Redshoulders. Ik verwacht dat ze morgen samen met hun ouders zwemmen. De strepen van de beide ouders zijn gitzwart en de rode kleur is weg. Vriendelijk verzoek om uit de buurt te blijven aldus pa en ma maanvis.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vriendelijke man is Ernst 🙂

Bas Pels is iemand die er redelijk veel vanaf weet. Je kunt hem vinden op hetncf.nl 🙂
Wil je iemand met nog meer kennis van zuidelijke zuiders, zou je Felipe Cantera moeten benaderen.
Nadeel Felipe woont in ZA (Uraguay) 😉
 
Dank je. Ik zal zorgen voor een foto en fie naar Bas sturen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
AquaCafe
Help Users
      triple: Vroege morgen
      Terug
      Bovenaan