Wat is er nieuw

Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

Het koppeltje Redshoulders heeft een paar dagen voor hun jongen gezorgd. Vanmorgen zag ik de kleintjes niet meer zwemmen. Opgegeten door hun ouders. Jammer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wat jammer.
Mag ik je iets vragen?
er zijn veel vissoorten in de aquaria die hun eigen kroost opeten lees ik.
Eten ze hun jongen op als er gevaar dreigt of zo?
Doen ze dat in het wild ook?

Groetje Sanneke
 
Ik weet niet of ze het in de natuur ook doen.

Ik denk wel eens: Het lijkt er op dat als het donker is geweest de ouders zijn vergeten dat ze jongen hebben. Zodra het dan weer licht wordt in het aquarium zien ze hun jongen als prooi en eten ze op.
Het gebeurt ook wel eens als de ouders bij het verzorgen ruzie krijgen.

Ze moeten het verzorgen leren.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik schat ze op een jaar of drie. Redelijk jong dus nog.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ja, ze zullen alles nog goed moeten leren hoe het moet.

Het zal hun vast wel lukken, het heeft enkel wat tijd nodig 😉.
 
En ze hebben weer een nieuw legsel eitjes. Het blad van de Echinodorus was dit keer niet groot genoeg 😳 vandaar dat ze gewoon nu twee Echinodorus bladeren gebruikt hebben. Een flink nest voor Redshoulders, ik schat het aantal eitjes tussen de 300 en 350.

Ik kan wel zien dat ze rustiger zijn als ze eitjes hebben dan voorheen.

Vandaag weer een flink aantal bakken schoongemaakt en alle water daarvan ververst. Iedereen is nu weer fris en fruitig.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Van zo een update wordt je nu eens blij!

300,350 eitjes;, wat is me dat een heleboel, zeg.

Er zijn er natuurlijk wel een beetje die niet zo ver komen tot een visje, maar als de eitjes niet opgegeten worden, dan ga je hier toch wel een heleboel jongen van hebben.

Ik heb ook nog en vraagje: hoeveel van de velen eitjes zouden het overleven als het nest niet zou opgegeten worden door de ouders (ongeveer)?
 
Dat is per keer verschillend. En het verschilt ook per koppel. Het ene koppel heeft iedere twee weken een legsel, het andere twee keer per jaar. De nestjes die ik heb bij de Redshoulders zijn meestal rond de 150 tot 200 jongen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Op dit moment valt het wel mee en zitten er niet zo veel. Zes bakken staan zelfs leeg. Meestal is dat maar tijdelijk want als de luchtdruk buiten stijgt gaan maanvissen vaak afzetten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Een ander koppel Redshoulders heeft gisteren ook eitjes afgezet. Het paringsritueel duurt bij deze twee vissen eigenlijk twee dagen. Op de eerste dag wordt de legbuis van het vrouwtje voor een deel zichtbaar, op de tweede dag volledig. Vissen draaien de hele tijd om elkaar heen en bijten zachtjes naar elkaar. Af en toe nemen ze even een pauze. Leuk om te zien . Bij ieder koppel is het weer anders. De eitjes worden beter verzorgd als de twee vorige keren. Vanmiddag waren er nog maar weinig verschimmeld dus ze zijn keurig bevrucht.
Al doende leert men.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wat leuk om te lezen! Spannend weer.
 
Helaas hebben ze vanmorgen alles opgegeten.
Er zitten toch wel grote verschillen in de broedzorg van koppels.

Volgende keer beter.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Een ander koppel heeft dat inmiddels gecompenseerd met een legsel.
Het hoort er gewoon bij.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Omdat hier toch wat ervaring bijeen zit in dit topic een vraag.

Ik heb 7 discussen in mijn aquarium. Deze zitten er nu een 12 dagen in en heb gisteren mijn eerste legsel gehad. De zijkant van mijn binnenfilter plakte vol. Een paar uren later waren de eitjes opgegeten. Ik was niet verrast omdat ik gelezen had dat dit regelmatig gebeurt.

Nu mijn vraag. Gezien ik een schooltje heb van 7 discussen en bijvissen (ramirezi en cacatuoide)is het �berhaupt mogelijk om een nest discussen groot te krijgen? Of moet ik het koppel sowieso overzetten naar een andere bak?
 
Als je zeker weet dat het een koppel is,en je wilt kweken en je hebt de ruimte voor de vissen en de tijd.Ja dan kun je ze apart zetten en een poging wagen.
 
Vanmorgen bij het water verversen van mijn aquaria zag ik weer een ijsvogeltje vanuit het zolderraam. In de rode boom achter in de tuin. Vanaf een tak speurend naar kleine visjes om te verschalken. Toen hij naar de tuin va de buren vloog en op de voorste punt van het dak ging zitten is het mij gelukt om hem te fotograferen met mijn telefoon. Helaas geen fotokanon met super telelens, maar voor de geoefende kijker is hij zichtbaar.

612863jos_hut_0_82_wp_20160516_001.jpg


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Super leuk! Heb ze nog nooit in het echt gezien.
 
Ik had het ook nog nooit in het echt gezien.

Een aantal weken geleden heb ik negen jonge Gymnogeophagus Rhabdotus gekocht met het doel om er mee te gaan kweken.
Vandaag zag ik dat er een koppel bij zat en dat koppel heb ik apart gezet.
Het pronken naar elkaar toe staat op dit filmpje. Helaas schittert het nogal in het glas maar dat is niet anders overdag tussen al die aquaria.
De drie Corydorassen davidsandsii zijn stokoud en al ver over de veertien jaar heen. Ze genieten hier van hun oude dag. Vinnen en dergelijke zin versleten.



[video]https://www.youtube.com/watch?v=h_Ip6fjYGYc&feature=youtu.be[/video]

Zonet zijn ze begonnen met het leggen van de eitjes op de zijwand. Dat heb ik ook gefilmd. Ik upload het morgen naar Youtube, nu duurt het namelijk en aantal uren voor een filmpje van een paar minuten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dit zijn de laatste drie van een grote groep. Ik kan in mijn keuringsformulieren eind jaren 90 en begin jaren 2000 nakijken hoe oud ze precies zijn.

Ik ben benieuwd wanneer de eitjes van de Gymnogeophagussen uitkomen. Zal wel niet veel verschillen van de maanvissen. Daar duurt het ongeveer 72 uur.
Een ander koppel heb ik ook apart gezet in een ge�mproviseerd aquarium met wat stenen , fijn bodemgrint en kienhout. Eens kijken of die binnenkort ook gaan afzetten.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
2 tot 3 dagen inderdaad, geeft men aan op cichlidae.com
 
Leuk visje, helaas in een bak met een verkeerde bodem.
Dit zijn aardeters die hun voedsel ondermeer uit zand filteren.
Ze nemen een hap zand, spoelen dit als het ware door hun bek en het zand gaat ondermeer via de kieuwen terug in de bak.
Met een grind bodem kan dit tot problemen leiden.

P.S.
De jongen komen na 48 uur uit.
 
De paring:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=T5A-WlpPXdk&feature=youtu.be[/video]

Zodra het mogelijk is zal ik de bodem vervangen door filterzand.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het tweede koppel zit in een ander aquarium. Ook zij hebben inmiddels gepaard met een mooi nest eitjes als resultaat. De bodem in dat aquarium is omgetoverd tot een klein maanlandschapje. Diverse kuiltjes om de jongen straks in te huisvesten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
En in het aquarium waar de vijf overgebleven Gymnogeophagussen in zitten bleek nog een koppel te zitten. Ook die hebben nu een nest eitjes.

Bij alle drie de koppeltjes worden de eitjes goed verzorgd. Morgen zullen de eersten gaan uitkomen, ik ben benieuwd.


Het gaat lekker zo.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat is een stofje waardoor anderen ook vaak mooie aquaria succesvol kunnen hebben:

Dat stofje heet : PASSIE !

Ik ben al meer dan 50 jaar fanatiek met het aquarium houden bezig waarvan meer dan 20 jaar als hobbykweker. Op een gegeven moment moet het dan toch lukken?

En dat zorgt weer voor een ander stofje : PLEZIER.


Hobbygroet Jos Hut
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge Andre
      Terug
      Bovenaan