Wat is er nieuw

Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

Denk dat je het laatste stukje (dat is wat ik mis) GEDULD nog vergeet Jos!
 
Zo zijn er nog wel meer te verzinnen bv KENNIS, CONTACTEN, GELD, TIJD.

Echter passie en plezier, vind ik het belangrijkste hier.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Leuk filmpje Jos, en ga zo door :thumbs:
 
Dat doe ik zeker. Gisteren sprak ik een liefhebber bij mij thuis en samen waren we het er over eens dat deze vissen weinig te koop worden aangeboden en dat het weer eens wat anders is.
De vissen die ik heb komen uit Tjechie.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De jongen van de Gymnogeophagus rhabdotus zwemmen samen met hun ouders op dit filmpje. Het is hun eerste dag.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=PjDPWahlpr0&feature=youtu.be[/video]

Je ziet deze vissen niet zo vaak in de handel, de vorige keer bij mij was meer dan 35 jaar geleden. De ouderdieren zijn afkomstig uit Tsjechi�.
 
Mijn eerste aquarium kreeg ik in 1961........ twintig jaar eerder.
Een gelast hoeklijn aquarium waarin het glas zat met stopverf. Volglas aquaria waren er nog niet. Het eerste volglas aquarium kreeg ik in 1970.

Hobbygroet Jos Hut
 
Jeetje, in 1961??? Toen was ik nog niet eens in de maak 😉
 
Heel mooi die video Jos. Ouders hebben het maar druk zo.
 
Het is prachtig om te zien hoe de ouders met de jongen door het aquarium zwemmen. De jongen eten nu ook levende Artemia. Dat gaat er nu in flinke hoeveelheden door omdat er ook vier nesten maanvissen en een nestje Altospinosa 's dit krijgen. Bij de andere twee koppels zwemmen de larfjes nog niet. Zal niet lang meer duren.
Gelijk met de jonge maanvisjes en jonge Gymnogeophagussen groeien jonge Appelslakjes op. Net als de maanvissen is dit ook wildkleur. Het zijn er honderden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmiddag zag ik bij thuiskomst in mijn huiskamer aquarium dat de Eimekeis een legsel hebben, ik schat 500 eitjes. Op een stukje kienhout links in heg aquarium. Toen ik dichterbij kwam lieten ze me weten dat niet te accepteren. Andere vissen worden ook op een flinke afstand gehouden.
Er zijn een paar eitjes verschimmeld. Dat betekent dat de eitjes zeker een dag oud zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat is weer leuk nieuws vanuit de kraamkamers Jos!
 
Inderdaad leuk nieuws. Dat betekent dat er in september weer Eimekeis beschikbaar zijn. Ze worden nog nauwelijks elders gekweekt voor zover ik weet. Ik lees wel eens dat iemand een nestje heeft maar bijna nooit dat ze jongen ook daadwerkelijk groot brengen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het blijft mooi om ze met hun ouders te zien:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=io5obmpAdkI&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet Jos Hut
 
Schitterend gezicht :daisy:
 
Ja, dit koppel wel. Het andere koppel heeft de larfjes opgegeten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat kan al eens gebeuren.

Gelukkig heb je toch nog een koppel die goed voor hun jongen zorgen.
 
herstel: Het tweede koppel heeft de jonkies niet opgegeten. Ze zwemmen samen met hun ouders door het aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De eitjes van de Eimekeis zijn uitgekomen. Verschillende larfjes bungelen aan het kienhout. Ze zitten met de voorkant van hun koppies vastgekleefd. Anderen liggen in een groep op de bodem te spartelen. Nog een dag of vier en dan zwemmen ze. Een kweekbak staat al klaar. Ik blijf me altijd verbazen hoe die ukkies ter grootte van een korreltje suiker in drie maanden uit kunnen groeien tot maanvissen van 10 cm hoog.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Natuur is mooi he!
 
Super!

Dat is inderdaad versteld, maar dat is ook bij ons zo.

We worden als ukkie geboren, en kijk nu hoe groot wij zijn .. 😉
 
Vandaag in een aquariumspeciaalzaak geweest en daar vier volwassen Discrossus maculatus gekocht. Het is wildvang. Komende tijd kunnen ze wennen aan hun nieuwe aquarium. Na enige tijd wil ik de waterwaarden geschikt maken voor het kweken met deze schoonheden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Succes Jos, de Maculatus is een van de mooiste dwergcichliden; ik heb ze ook gehad.
 
Heb je er ook mee gekweekt?
Op welke waterwaarden zaten ze bij jou?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dag Jos, mooie keus, ze zijn prachtig.
Waarschijnlijk is het recept zelf eenvoudig: zacht water, lage geleidbaarheid, pH ergens vanaf licht zuur tot zuur, waarbij waterhardheid en geleidbaarheid belangrijker zijn dan de pH bij het laten uitkomen van de eitjes en waarbij pH en temperatuur mogelijk invloed hebben op de geslachtsverhouding bij de nakomelingen.
Dat is dan gebaseerd op onze ervaringen met D. filamentosus, de overeenkomsten van deze vissen en de grote overeenkomsten tussen hun natuurlijke habitats. KH en GH waren bij ons onmeetbaar, geleidbaarheid onder de 100 microSiemens/cm en zelf bij pH om en nabij de 6.8 kwamen de eitjes nog uit. Geslachtsverhouding weinig over te zeggen en dat heeft alles te maken met het feit dat ze in een Zuid-Amerikaans gezelschap zaten en geen apart ingerichte kweekbak.
 
De Gymnogeophagus rhabdotus blijkt geen Gymnogeophagus rhabdotus te zijn maar Geophagus brasiliensis. Daar zijn verschillende varianten van heb ik in de afgelopen weken geleerd. Ze worden lang niet allemaal even groot. Zoals het nu lijkt worden die van mij iets meer dan 10 cm ( de mannetjes) , vrouwtjes blijven kleiner. De jongen groeien goed, krijgen meermalen per dag Artemia en stofvoer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet: :petjeaf: Mogge room, John, André, Rinzo.
      Terug
      Bovenaan