Wat is er nieuw

Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

Al meer dan een jaar ben ik bezig om vijf jonge wildvangdiscussen uit Peru op te kweken. Ze zijn inmiddels een centimeter of 12 tot 14, er kan nog wel een stukje bij qua grootte. Ze zitten in een aquarium van 130 x50x50 met daarin veel hout en drijfplanten. Daardoor is de rechterkant van het aquarium flink donker.
Vanmorgen bij het voeren kwamen er maar drie naar voren en de twee grootste discussen niet. Die waren niet te zien in het aquarium en nu nog steeds niet. Het s goed mogelijk dat ze zich achter het hout verstoppen om.......

Ik vraag me dan ook af of ze daar stiekum een legsel hebben geproduceerd. Het zou kunnen want de andere drie zitten echt aan de andere kant van het aquarium.
Het zou ook kunnen dat ze enorm geschrokken zijn van iets maar dat is afwachten.

Spannend, want het zou geweldig zijn om ze daar achter het hout met een groep kleintjes te zien zwemmen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ff goed observeren Jos.Beide kan zoals je aangeeft.
 
Je weet de spanning er wel in te houden 😛
 
Een beetje spanning is er wel . Het is erg leuk als er bij mijn wildvang discussen een koppel zit . Er zit veel tijd en moeite in om ze groot te krijgen. De kers op de taart als het kweken hiermee op een gegeven moment gaat lukken. Daarbij ga ik er niet van uit dat het de eerste keer gelijk lukt,

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ga daar maar niet vanuit.Twee vrouwen willen ook wel eitjes leggen.
 
Zulke discusvrouwen heb ik hier al gehad. Is later toch goedgekomen.
Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Uiteraard ben ik ook benieuwd.
 
Terwijl de discussen zich nog steeds verbergen showt dit koppel Redshoulders hun jongen. Opvallend is dat de strepen nu diepzwart zijn en dat de rode kleur weg is. Het is de tweede dag dat de kleintjes zwemmen

[video]https://www.youtube.com/watch?v=98ETpmS5H-k&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Zo leuk om te zien :daisy:
 
Super mooi om te zien! In verhouding krijgen maanvissen best kleine jongen! Ik ga voor je duimen voor de discussen dat ze verkering met elkaar willen! :smitten:
 
Je filmpje is zo mooi!

Ik ga het direct ene like geven.

Weet je nog altijd niks meer over je discussen, Jos?

Ik vindt het nu toch wel spannend 😉
 
De discussen zitten nog steeds goed verstopt achter het hout en de planten. Dat doen ze expres om het spannend te maken.
Voor het aquarium is maar 60 cm ruimte dus dat is ook ideaal voor het filmen en het maken van foto's 😳

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De eitjes komen ongeveer na 72 uur uit en dan zitten de larfjes nog een tijdje op het afzetsubstraat vastgeplakt voordat ze met hun ouders gaan zwemmen. Mocht er een legsel zitten dan verwacht ik dat het nog wel een week duurt voordat er wat te zien is.
Er staat al een aquarium klaar voor de andere discusvissen als dat nodig mocht zijn.
Nog een spannend weekje dus.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
De eitjes komen ongeveer na 72 uur uit en dan zitten de larfjes nog een tijdje op het afzetsubstraat vastgeplakt voordat ze met hun ouders gaan zwemmen. Mocht er een legsel zitten dan verwacht ik dat het nog wel een week duurt voordat er wat te zien is.
Er staat al een aquarium klaar voor de andere discusvissen als dat nodig mocht zijn.
Nog een spannend weekje dus.

Hobbygroet,
Jos Hut

Je bent al goed voorbereid op alles 😉 , dus dat is toch al goed.
 
Ik moet ook goed voorbereid zijn als hobbykweker anders zal het nooit een succes worden. Er zit natuurlijk ook een mooie uitdaging in omdat het mij nog nooit gelukt is om met wildvang discussen te gaan kweken. Op zich ook niet zo gek omdat dit de eerste keer is dat ik in het bezit ben van wildvangdiscussen. Eerder had ik een paar nestjes bij twee koppeltjes Stendker discusvissen. Die beide koppeltjes heb ik niet meer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het is een andere sport dan manen,maar lukt je wel.
 
Ik doe mijn best.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Twijfel ik niet aan,je bent meer dan liefhebber.
 
Hobbykweker Cedric. Ga maar eens kijken bij de St Magdalenaweg 6 in Gemert, daar zit een professionele kwekerij en dat verschilt behoorlijk met de manier waarop ik vissen kweek. Het is de firma Aquabeek die altijd ook op beurzen staat met een grote stand.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Geen jonge discusvissen. Vanmiddag bij de tweede keer voeren kwam een van de twee discussen die ik miste naar voren en ging ook eten. De andere bleef uit zicht. Na controle van het wateroppervlak bleek dat deze vis dood achter wat drijfplanten dreef. Het bleek de kleinste van de groep te zijn.
Straks weer water verversen want het rook niet echt fris. Jammer maar ook dit hoort bij de hobby.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Helaas Jos,hoort erbij.
 
Jos Hut zei:
Hobbykweker Cedric. Ga maar eens kijken bij de St Magdalenaweg 6 in Gemert, daar zit een professionele kwekerij en dat verschilt behoorlijk met de manier waarop ik vissen kweek. Het is de firma Aquabeek die altijd ook op beurzen staat met een grote stand.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja, daar heb je gelijk, het is wel een heel verschilletje.

Maar je bent toch wel een hobbykweker die zeker een pluim verdiend!

En meer dan 1 zelfs!
 
Jos Hut zei:
Geen jonge discusvissen. Vanmiddag bij de tweede keer voeren kwam een van de twee discussen die ik miste naar voren en ging ook eten. De andere bleef uit zicht. Na controle van het wateroppervlak bleek dat deze vis dood achter wat drijfplanten dreef. Het bleek de kleinste van de groep te zijn.
Straks weer water verversen want het rook niet echt fris. Jammer maar ook dit hoort bij de hobby.

Hobbygroet,
Jos Hut

Oh, wat jammer! ;(
 
Dat is niet leuk, een tegenslag zelfs. Dit vind ik altijd moeijlijk als dieren ziek zijn of doodgaan. vooral als je niet weet waarom.

Hopelijk sluit de discus een nieuwe vriendschap!
Complimenten, zacht uitgedrukt, over hoe je te werk gaat.

Heb je hele lange verslag van het kweken met cory's helemaal gelezen en super super veel van geleerd! Dank daarvoor!
 
@ Sanneke, bedankt voor je bericht. De andere overgebleven discussen zwemmen actief door het aquarium. Ik heb flink wat water ververst want ik kan me voorstellen dat een dode vis ook er voor kan zorgen dat de waterkwaliteit achteruit gaat.

Je bedankt me voor een lang kweekverslag van Corydorassen. Die kweek ik niet, wel maanvissen :sorry:

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Auw, sta ik ff voor paal zeg :stom:

Ik verwar Jos met Joost. Klein foutje...

Niet dat ik jouw verslagen niet mooi vind hoor Jos, want heb hier ook veel terug gelezen, omdat ik maanvissen zo mooi vind. Ik kan ze alleen zelf niet houden want mijn grootste bak is 80 cm. Maar wie weet ooit een keer in de toekomst....

Sorry voor de verwarring
 
Corydorassen kweken lijkt mij ook wel leuk. Wie weet, ooit in de toekomst....


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat hangt morgen van de uitslag van de Staatsloterij af.

Ik verwacht dat het aantal gelijk blijft omdat ik meestal hooguit een tientje win maar meestal niets.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
AquaCafe
Help Users
      triple: Vroege morgen
      Terug
      Bovenaan