Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


ja zeker, je moet er alleen even heen om het op te halen. Ik varieer flink met het visvoer zodat de vissen alles lusten als ze naar andere liefhebbers gaan en ze krijgen zo natuurlijk alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen.

Voor de Discrossus richt ik een apart aquarium in. Ze zitten nu in quarantaine.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Leuk dat je het voordelig hebt kunnen overnemen Jos.

Natuurlijk minder leuk voor de eigenaar van het bedrijf, dat zijn bedrijf failliet gegaan is.
 
De vissen hebben al weer lekker van het voer gegeten. Ook het groepje Discrossus smulde er van.

De allerkleinsten zijn vandaag de Peru Altums. Het is hun tweede dag dat ze zwemmen en vanmiddag hebben ze voor de eerste keer levende Artemia gehad.

Hun oudste broers en zussen, negen in aantal, zijn bijna volwassen. Schitterende maanvissen.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Alles wat jij hebt zwemmen in jou bakken is mooi Jos! :)
Daar zullen veel mensen jaloers op zijn haha
 
Ik heb er dan ook een lekkere luie stoel staan om daar van te genieten.
Zostraks zag ik twee Discrossus maculatus tegen elkaar baltsen. Een mannetje en een vrouwtje. De geleidbaarheid heb ik inmiddels wat verlaagd maar het moet nog wat verder naar beneden.
Het zijn geen alledaagse vissen maar als je dat dan ziet: schitterend gezicht!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mooi he? :)

Heb je ook gezorgd voor een verticaal oppervlak waarop ze eventueel kunnen afzetten?
 
Ik heb gezorgd voor verschillende gladde stenen, kienhout met holtes , schuilplaatsen en er zijn daarvan verschillende verticale vlakken bij. Het aquarium is ook flink beplant met o.a. dwergamazones. Het licht is gedempt.
Het water is nu 26 grAden en heeft een geleidbaarheid van 290 microsiemens.
Dat wil ik nog wat verlagen tot rond de 250 microsiemens.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
We gaan het volgen Jos. Succes ermee :)

Onze Dicrossus filamentosus hadden een grote voorkeur voor verticale oppervlakten voor het afzetten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mikrogeophagus altispinosus, die horizontale oppervlakten verkiezen). Grotere Echinodorus soorten en de welbekende slagtanden kienhout waren steevast in trek. Je ziet dat vaak bij Dicrossus soorten.
 
Dank je wel voor de tip.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
250 microSiemens/cm lijkt me nog vrij hoog. Dat is hoger dan kraanwater. Voor apistogramma ortegai moet ik echt onder de 100 zitten.
 
Ik breng de geleidbaarheid in kleine stappen naar beneden. Het kraanwater hier heeft een microsiemens die rond de 350 ligt. Als ik veel lager dan 200 ga zitten houden de planten in het aquarium op met groeien en dat wil ik voorkomen.
Komt de Apistogramma ortegai uit hetzelfde biotoop dat je deze vergelijking trekt?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De geleidbaarheid in het aquarium van de Discrossus maculatus zit nu op 250 .microsiemens. Gisteren kreeg ik het bondsblad " Het Aquarium" in de bus met daarin een artikel van de Pool Radec Bednarczuk ( www.radbed.com) over de schaakbordcichliden. Vandaag zal ik het eens aandachtig gaan lezen en eens een kijkje op zijn site nemen. Zo te zien staat er naast de vele prachtige foto's ook het een en ander over het gedrag en de kweek in.

Gisteren heeft een koppel Redshoulders op een Amazone zwaardplant eitjes gelegd. Vannacht heeft er een lampje boven gebrand. Ik. Zie duidelijk aan dit koppel dat ze steeds beter hun legsel gaan verzorgen, de eitjes worden beter gewaaierd en ze zijn er actiever mee bezig. Erg mooie vissen met een knalrode rug.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ze moeten eerst nog wat groeien. Nu zijn ze net nog wat te jong.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De Redshoulders hebben vanochtend hun legsel opgegeten. Misschien heb ik ze iets teveel geprezen.
Aan de overkant van de kamer heeft een koppel Peru Altums ook eitjes gelegd. Tussen de 100 en 150 schat ik.
De jongen van het laatste nest van de Eimekeis groeien goed . Ze zitten met zijn allen in een aquarium van 130x50x50. Dit is het grootste nest Eimekeis dat ik ooit gehad heb. Ze zijn nog erg klein maar het zal me niets verbazen als het er 500 zijn. Misschien zelfs wel meer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het hoort er bij.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De zeven Discrossus die ik onlangs kocht zijn allemaal Discrossus filamentosa. Ze zitten bij elkaar in een aquarium en zijn al aardig gewend. Ik geef ze zwarte en witte muggenlarven naast levende Artemia nauplien. Daar zullen ze goed op groeien want voordat ik er mee kan kweken moeten ze nog wat groter worden. En natuurlijk voldoende water verversen, dat is nodig voor opgroeiende vissen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Kun je het geslachtsonderscheid bij de filamentosus al zien Jos?

Nu het allemaal filamentosus blijkt te zijn, heb je vermoedelijk nog meer aan de ervaringen die wij zo her en der in de loop van dit topic hebben geschreven dan in het geval het om de maculatus ging.
 
Ik kan het geslachtsonderscheid zien. Ik heb vier mannen waarvan een duidelijk groter is dan de andere drie, en drie vrouwtjes. ik was blij met jullie ervaringen en heb er zeker wat aan. Ze zijn trouwens gek op levende Artemia nauplien. Als ik dat gevoerd heb zwemmen ze even later allemaal met mooie bolle buikjes rond. Ook de zwarte muggenlarven gaan er goed in.
Het verschil met de maculatus is trouwens eenvoudig te zien: de staart ziet er heel anders uit.

Hobbygroet,
Jos Hut.
 
Leuk! Fijn!

Wellicht nog een interessant weetje: de vrouwtjes hielden er bij ons toen ze eitjes hadden, alsook toen ze met een wolk larfjes rondzwommen een (sub)territorium op na van 30 tot 35 cm in diameter, binnen het (super)territorium van het mannetje. Mogelijk is dat relevant als je doelgericht wilt gaan kweken en je afvraagt wat een haalbare samenstelling zou zijn.
 
Kijk, hier heb ik wat aan. Bedankt voor de informatie.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Ook op facebook is een groep liefhebbers van maanvissen: angelfish enthusiasts international. Er staan prachtige bakken met maanvissen bij maar ook " wat mindere exemplaren" om het " netjes te zeggen".
Af en toe kijk ik daar ook bij MaJa , dat staat voor Mijn AquariumJouw Aquarium.
Ook daar zijn de verschillen groot.

Hobbygroet,
Jos Hut

Al van een tijdje terug maar goed

Daar hoor ik ook bij , ik kijk er ook geregeld eens .
 
Er zwemmen weer wat nieuwe Peru Altums. Niet zo'n groot nest maar dat maakt niet uit.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gisteren terug gekomen van drie weken vakantie op de camping. Gisteravond begonnen met het schoonmaken van aquaria en het verversen van het water. Bij enkele bakken gisteren de helft en vandaag alles ivm de waterwaarden. Het was even wat meer werk en daardoor konden de vissen gemakkelijker omschakelen van water van drie weken oud naar vers kraanwater. Morgen ga ik nog wat osmosewater toevoegen aan een bak met Discrossus maculatus. Vanmiddag om vier uur was het weer schoon in de aquaria in beide kweekruimtes en bleef eigenlijk alleen het huiskamer aquarium nog over, daar was nog niets gebeurd qua onderhoud.
Morgenmiddag stond op de planning om eens flink water te gaan verversen.. Ik zeg " stond" want dat wordt hem niet meer. Mijn koppel Eimekeiscwas zo blij met onze thuiskomst dat ze vanavond het grootste legsel ooit in mijn aquaria gelegd hebben op en groot blad van een Vallisneria gigantea. Het aantal eitjes schat ik inmiddels boven de 700 en ze zijn nog niet klaar met leggen. Ik heb een filmpje ervan gemaakt van vier minuten dat ik morgen zal plaatsen.

Boven de bak is een nachtlamp geplaatst zodat de ouders de eitjes ook vannacht kunnen verzorgen en verdedigen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dit legsel laat ik bij de ouders zitten. Op zolder heb ik al de jongen van twee eerdere legsels zwemmen en dat is qua aantal voldoende.

Ik had zeven Peru Altums apart gezet in een aquarium van 130x50x50, samen met twee achterblijvers. De achterblijvers had ik erbij gedaan zodat ik minder kans zou hebben dat er bij de zeven ook een achterblijver zou komen. Op laten groeien tot ze volwassen zijn en dan kijken of er een mooi koppel tussen zit. Ook de twee achterblijvers hebben zich erg goed ontwikkeld waardoor ik nu negen prachtige Peru Altums heb zitten. De grootsten zijn nu meer dan 20 cm hoog.

Hobbygroet, Jos Hut
 
Het blijft mooi!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=iGmFytO9xvk[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Prachtig om te zien Jos!

Mooi dat ze ieder eitje dat per ongeluk valt direct oppeuzelen. En in het begin pikt de apistogramma (?) ook stiekem een eitje. :D

En hoe ze om de beurt de eitjes leggen en dan bevruchten.

Valt me wel altijd op dat ze eigenlijk maar hele kleine eitjes hebben. Voor zo een grote vissen bedoel ik. Die van de Corydoras lijken zelfs groter.

Leuk thuiskomen zo trouwens!
 
jemig wat een hoeveelheid, en ik ben al blij als ik een garnaaltje met eitjes zie :D

heel mooi om te zien Jos :)

gewoon een vraag die me te binnen schoot, maar heb je wel is per ongeluk veel lawaai gemaakt waardoor ze meteen stoppen met leggen? of trekken ze zich niks van de omgeving aan?
 
De eitjes zijn vanochtend opgegeten.

@Sanneke, de eitjes van Corydorassen zijn inderdaad veel groter.
Verschillende Apistogramma soorten combineren sle het met maanvissen is mijn ervaring. Ik houd ze daarom samen met Microgeophagus Altospinosa.

@ Richard, als de maanvissen eenmaal aan het leggen zijn gaan ze daarmee door. Ik gedraag me in de buurt van mijn aquaria altijd rustig zodat ik de vissen niet laat schrikken. Ik wil namelijk niet dat ze in paniek door het aquarium vluchten en zich een een stuk kienhout verwonden. Dat is nergens voor nodig.
Ze zijn allemaal gewend aan beweging voor het aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jammer, daar hebben ze trouwens wel een flinke maaltijd aan gehad ;)
 
Die paar eitjes was niet meer dan een voorafje voor deze reuzen.

Als ik af ga op het gedrag van de negen jonge Peru Altums zit in die groep minstens een koppel. Die twee zijn vaak bij elkaar te vinden en toonden hun belangstelling voor een blad van een Echinodorus.

Hun ouders hebben vanmiddag eitjes gelegd. Naar schatting 150 tot 200. Ik ben er blij mee want ik heb maar 80 jonge peruutjes zitten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan