Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Ach soms hebben we het in ons dagelijks leven ook wel eens andersom haha een grote dame met een kleinere man. Ik ben eens benieuwd hoe de verdelingen in mijn bak is maar dat zal nog even op zich laten wachten aangezien de mijne zaterdag 6 maanden zijn.
 
Ach als ze maar verliefd zijn doet lengte er niet toe toch (zowel bij vis als mens) :smitten:

Iets wat wel wat in mij opbrengt:

Manen zijn echte koppelvormers, dus echt een koppel voor het leven toch?
Hoe reageren ze als 1 van de 2 ziek word of in zijn geheel wegvalt?
 
Het eerste wildvang koppel van de scalare Rio Nanay dat ik in de jaren 90 had nodigde regelmatig ook een ander vrouwtje uit bij de paringen. Twee vrouwtjes en een mannetje, ik heb ze op de foto aan de muur in mijn kweekruimte. Zeer goede broedzorg verdeeld over drie maanvissen. Ze zijn zeer belangrijke voorouders van de Nanays geworden doordat ze samen voor veel jongen gezorgd hebben in de tijd dat ze nog spaarzaam verkrijgbaar waren onder de naam Peru altum en liefhebbers soms een half jaar of langer moesten wachten voordat ik vis voor hun beschikbaar had.

Een jaar of vijf terug had ik een scalare Rio Nanay die na vele jaren samen met zijn vrouwtje, weduwnaar werd. Hij was toen al een jaar of tien oud. Een paar maanden later heb ik een volwassen vrouwtje kunnen kopen en die bij hem geplaatst. Hij was zeer gelukkig en leefde helemaal weer op. Hij leerde het vrouwtje om goede broedzorg te tonen en heeft met haar samen nog vele kleintjes gekregen. Op een leeftijd van ruim veertien is hij overleden, zijn vrouwtje volgde een aantal maanden later.

Hobbygroet Jos Hut
 
Laatst bewerkt:
14 jaar?! Wauw erg bijzonder. Ik vond de mijne van 8 jaar al oud. Het is dan wel geen raszuivere en met hier en daar een afwijking/ mankementje maar toch haha
 
Vanmiddag weer het nodige water ververst en weer wat jonge vissen verhuisd naar een groter aquarium. Het gaat gewoon door wat dat betreft. Het begon vanmorgen met het plaatsen van drie nestjes jongen in kleine bakjes van 30 liter.
Morgen de bak in de huiskamer.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vanmiddag weer het nodige water ververst en weer wat jonge vissen verhuisd naar een groter aquarium. Het gaat gewoon door wat dat betreft. Het begon vanmorgen met het plaatsen van drie nestjes jongen in kleine bakjes van 30 liter.
Morgen de bak in de huiskamer.

Hobbygroet Jos Hut

Vang jij de kleintjes met een netje? Of zijn ze nog zo klein dat je ze met een slang kan afzuigen?
 
@coenb: Met een netje en dan tel ik ze tegelijk.
Net klaar met waterverversen, kost altijd flink wat tijd met al die bakken.

Hobbygroet Jos Hut
 
@coenb: Met een netje en dan tel ik ze tegelijk.
Net klaar met waterverversen, kost altijd flink wat tijd met al die bakken.

Hobbygroet Jos Hut
Je zou bijna na gaan denken over een eenvoudiger systeem. Jij vult jouw bakken toch niet met osmose? Dus veel PVC met wat kogelkranen, open draaien en gaan met die banaan...
 
Daar heb ik wel eens over nagedacht. Dat wordt een heel lastig verhaal bij de manier waarop ik met mijn vissen bezig ben in twee verschillende kweekruimtes. Bij gewone stellingen is dit eenvoudig, maar die heb ik niet. Ik heb bijvoorbeeld 8 akvastabilbakken van 130x50x50 op de bijbehorende meubels staan. En dan nog 20 andere aquaria. Op zolder.
Ik blijf het doen zoals ik het nu doe, dat werkt voor mij het beste.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vandaag een legsel bij een koppel Redbacks en bij een koppel Rio Nanays. De ouders mogen er zelf voor gaan zorgen. De aquaria die ik heb zitten de komende twee weken nog vol. Daarna komt er pas weer wat ruimte.

Hobbygroet Jos Hut
 
Daar heb ik wel eens over nagedacht. Dat wordt een heel lastig verhaal bij de manier waarop ik met mijn vissen bezig ben in twee verschillende kweekruimtes. Bij gewone stellingen is dit eenvoudig, maar die heb ik niet. Ik heb bijvoorbeeld 8 akvastabilbakken van 130x50x50 op de bijbehorende meubels staan. En dan nog 20 andere aquaria. Op zolder.
Ik blijf het doen zoals ik het nu doe, dat werkt voor mij het beste.

Hobbygroet Jos Hut

Ik denk inderdaad dat je daar gelijk in hebt..... bij nader denken... maar deze indeling is wel weer erg gaaf om uit jouw stoel te bewonderen!!
 
In beide ruimtes staat een lekkere stoel. Sinds een paar maanden heb ik daar ook een koffiezetapparaat.

Hobbygroet Jos Hut
 
En vanmiddag zag ik dat een koppel Redbacks eitjes aan het leggen was op een groot blad van Anubias. Dit koppel legt meestal ruim 200 eitjes waarvan er maar weinig verschimmelen. Prachtige vissen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het gaat goed bij jou daar. Je gaat een drukke zomer krijgen!
 
Ik heb geen klagen. De vissen doen het perfect en regelmatig gaan er ook vissen weg. Deze nieuwe lichting is alvast een aanvulling daarop. De Redbacks zijn zeer gewild merk ik.

Hobbygroet Jos Hut
 
In beide ruimtes staat een lekkere stoel. Sinds een paar maanden heb ik daar ook een koffiezetapparaat.

Hobbygroet Jos Hut
Dat is dus wel ruim een jaar te laat :D:D:D
 
Je bent altijd welkom om de “schade” in te halen hoor!

Hobbygroet Jos Hut
 
Terwijl bij de Nanays de larfjes aan een blad hangen en worden vertroeteld door hun ouders zijn in de bak ernaast de eitjes opgegeten. Het is niet anders. Vanavond vijf grote aquaria schoongemaakt. Morgen kunnen er weer wat maanvissen verhuizen naar een groter aquarium. Een deel van hun oudere broertjes en zussen Redbacks zwemmen nu in Zwolle, vlak bij het station. Dat geeft weer ruimte.

Hobbygroet Jos Hut
 
Weer lekker druk qua jongen zo te lezen als ik over een jaartje ofzo eindelijk eens een echt groot aquarium kan plaatsen dan gaan er zeker maanvissen in komen

Mocht je nog met santa isabela's willen gaan kweken dan heeft glaser nu prachtige wildzang zitten
 
Dat is mooi maar ik heb al tien prachtige volwassen Santa Isabels hier zwemmen. Dat is voldoende. Ik zie dit jaar wel of er eitjes komen of niet. Geen probleem als ik een jaar er geen jongen van heb. Geeft weer wat extra ruimte voor de Redbacks en hun kroost.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vier jaar geleden na de zomervakantie heb ik dit topic gestart, dit is het duizendste bericht daarin en inmiddels ben ik ook duizenden maanvissen verder die overal rondzwemmen waarvan de meesten in Nederland en Belgie. Komende week gaan er nog maanvissen weg en dan komt zo langzamerhand de zomervakantie in zicht. Alle bakken en pompen worden verschoond en alle jonge vissen ruim gehuisvest zodat ze in de vakantie niet verhuist hoeven te worden en ze lekker kunnen groeien.
Meestal kost deze extra grote schoonmaak me een week werk, maar het resultaat is er dan ook naar.

Hobbygroet Jos Hut
 
Een hele grote vrouw Santa Isabel zwemt met de legbuis uit. Ik ben benieuwd of er iets van gaat komen. Een aantal weken terug maakte er ook eentje zo ‘n schijnbeweging en werd het niets.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het poetsen van een groot blad van een Amazone zwaardplant is begonnen. In de afgelopen uren heb ik nog een grote waterwissel gedaan, van honderden liters, dat stimuleert altijd. Deze Santa Isabels zijn op 5 dagen na, twee jaar oud en zijn in topconditie.



Hobbygroet Jos Hut
 
Laatst bewerkt:
Het koppel is druk doende om eitjes af te zetten. Helaas is er een vrijgezel mannetje Santa Isabel vervelend aan het doen. Hij komt af en toe langs en gaat dan van de eitjes eten. De toekomstige vader laat het gebeuren, het vrouwtje niet, die joeg hem net de halve bak door. En aangezien zij een heel stuk forser is kon deze man opkrassen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Oefening baart kunst zullen we maar zeggen. Tot dusverre zijn veel eitjes wit, en dus onbevrucht. Het jonge koppel moet dus nog flink oefenen om succesvolle ouders te zijn.
Geeft allemaal niets, het hoort er bij.

Ik heb een filmpje gemaakt, mooi materiaal voor de lezing die ik in oktober mag verzorgen bij de NVC in Odijk.

Hobbygroet Jos Hut
 
Nadat ik de restanten van het legsel van de Santa Isabels veilig heb gesteld werd het afwachten of er nog iets zou uitkomen. Er zijn flink wat resterende eitjes beschimmeld maar er zijn er ook een aantal uitgekomen. De kleine larfjes teren op hun dooierzak en het zal nog een paar dagen duren voordat ze gaan zwemmen. Hun eerste aquarium staat voor hun al gereed: een 30 literbak. Hier zullen ze maximaal twee weken in blijven voordat ze naar het volgende aquarium gaan: 100x40x40. En nog veel later naar een aquarium van 130x50x50 maar tegen die tijd loopt de zomervakantie op zijn eind.
Wie weet komt er voor die tijd nog een legsel...

Hobbygroet Jos Hut
 
De Jonge Santa Isabels zwemmen vandaag voor het eerst. Naar schatting 30 tot 40 stuks. Morgen krijgen ze voor het eerst eten: pas uitgekomen Artemia en vloeibaar voedsel. Het blijft leuk om die ukkies te zien.

Hobbygroet Jos Hut
 
Een tijdje terug heb ik een Akvastabil aquarium van 100x50x50 opgehaald uit Veghel. Het meubel opgeknapt en het aquarium ingericht met reuzen Vallisneria, Anubias barteri, een amazone zwaardplant en flink wat kienhout. Twee jonge Nanays kwamen erin als hoofdbewoners en kregen gezelschap van bij Corydoras sterbay. Alle vissen groeien goed en vanmiddag zag ik de twee maanvissen aan het poetsen. Ze hebben samen gekozen voor een blad van de Amazonezwaardplant. Daar zijn ze nu hun eitjes aan het leggen. Het blijft altijd leuk om te zien.

Hobbygroet Jos Hut
 
Mooi Jos, ook het juiste seizoen voor, hier gaan ze ook steeds aan de gang.
 
Dee week groot onderhoud gepleegd na drie weken vakantie. Een meubel gerepareerd en alles flink schoon gemaakt. Een volwassen mannetjes Redback is de enige vis die doodgegaan is. Blijft altijd jammer maar gezien de hoge temperaturen valt het nog erg mee. Het onderhoud was wel nodig en inmiddels is alles voor de tweede keer ververst. Volgende keer graag wat koeler op zolder. Temperaturen van flink boven de 30 graden zijn voor mij wat teveel van het goede. Inmiddels is het na flink ventileren weer een graadje of 27.
De eerste liefhebbers hebben al een afspraak gemaakt om Redbacks of Rio Nanays op te komen halen. Gisteren twee advertenties op Marktplaats gezet maar ook visvoer besteld. Dat gaat er ook in flinke hoeveelheden door nu er ruim over de 1000 vissen zwemmen.

Hobbygroet Jos Hut
 
@Seabait , als je ze eens hebt zien zwemmen bij Jos. Mooi gezicht al die verschillende groottes vissen.

@Jos Hut, gelukkig komt de bezorger volgende week weer in de buurt.
 

Terug
Bovenaan