Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Voor de liefhebbers: er is op Facebook bij de pagina van de NVC een filmpje geplaatst met de eerste 16 minuten van mijn lezing erop. Duidelijk te horen dat ik niet uit het zuiden van ons land kom maar uit het hoge noorden.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vandaag naar Utaka geweest en vervolgens naar Aqua Ferrytale. Op de terugweg een heerlijk broodje gerookte zalm bij Haje aan de A6 gegeten. Leuke dag met reismaat Ap gehad. Over twee weken samen twee dagen naar Vivarium.

Hobbygroet Jos Hut
 
De jonge Microgeophagus Altispinosa zijn nu 1,5 cm groot en doen het heel goed. Ik schat dat ik er 200 heb die verdeeld zijn over twee aquaria van 140x40x40. In een meterbak zwemmen ukkies die moeten uitgroeien tot mooie Rio Nanays. Op de bodem van dat aquarium zwemmen nu ongeveer 20 Corydoras sterbay van 1 tot 2 cm groot. Die eten met de
Ot mee en groeien best wel snel. Ook leuk om daar eens jongen van te hebben.

Hobbygroet Jos Hut
 
En een volgend nest altospinosa’s Is er nu al gevolgd door verschillende maanvislegsels en jonge Corydoras sterbay. Inmiddels heb ik daar al zeker al tussen de 30 en 40 jongen van.
Vanmiddag demonteer ik een grijsblauw Aquariummeubel, de eerste van twee. Ik maar er een nieuw bovenblad op van betonplex en ik schilder het zwart. Ik wil al mijn aquariummeubels zwart hebben. Het weghalen van twee aquaria is noodzakelijk vanwege het plaatsen van een doucheunit op zolder. Tijdelijk in de hele maand januari vanwege de renovatie van onze badkamer.

Hobbygroet Jos Hut
 
Prachtig allemaal Jos en veel succes met de verbouwing, brengt toch altijd weer veel zooi en omkijken met zich mee.
 
Klopt , wat een troep af en toe. Gisteren heb ik het oude ligbad over het gras naar de auto gesleept en met afvalhout naar de stort gebracht. Wel “ goor” als je er vervolgens achterkomt dat er poep op het gras lag, en dat die lucht nu in de auto zit. De onderkant van her ligbad zat eronder....

Hobbygroet Jos Hut
 
Klopt , wat een troep af en toe. Gisteren heb ik het oude ligbad over het gras naar de auto gesleept en met afvalhout naar de stort gebracht. Wel “ goor” als je er vervolgens achterkomt dat er poep op het gras lag, en dat die lucht nu in de auto zit. De onderkant van her ligbad zat eronder....

Hobbygroet Jos Hut
Gatver, dat duurt een tijdje voordat die geur uit de auto is.... net zo vervelend als dat katten uit de buurt mijn voortuin als kattenbak gebruiken, de geur .. :mad:
 
Dat viel wel mee. Er ligt een grote rubber mat achterin en daar zat de viezigheid op. Achter het huis het ding geschrokt en het rook weer naar rubber en niet meer naar poep.
 
De laatste twee dagen heb ik besteed om de bodem van fijn grind in mijn huiskamer aquarium te vervangen door een bodem van filterzand. Gisteren de helft en vandaag de andere helft. Met behulp van een slag hen ik het grind afgezogen en ter plaatse filterzand erin gedaan met behulp van een beker. Maar niet voordat ik het filterzand zeer vaak heb uitgespoeld. Anders is het aquarium drie weken mistig en dat kan niet de bedoeling zijn. Vannavond en vannacht blijven filteren en morgen maak ik het filter schoon. Dan ben ik een hoop vuil al weer kwijt.

Hobbygroet Jos Hut
 
In de afgelopen twee weken heb ik tien jonge sleutelgat cichliden gekocht en acht Laetacara dorsigerus. Beiden rustige soorten die ik verder ga opkweken met als doel er kweekkoppels uit te halen. Ze groeien eerst met de jonge maanvissen mee en scharrelen daar hun voer van de bodem samen met jonge Altispinosa’s. Eergisteren zijn een 25 tal jonge Corydoras sterbay uit het ei gekomen dus het gaat hier, naast het kweken met maanvissen prima. Lekker van genieten.

Hobbygroet Jos Hut
 
Die Jos word nog is een allround kweker!

Je wilt gewoon is wat anders "proberen" neem ik aan?
 
Dat klopt, ik wil wat leuke vissen erbij kweken die goed samen te houden zijn met maanvissen.
Voor mijzelf heb ik nog de Discrossus maculatus, de Discrossus filamentosa, de Microgeophagus Ramirezi en de Farlowella vittatus op mijn lijstje staan. Van al deze vier soorten heb ik al eens jongen gehad.

Hobbygroet Jos Hut
 
Je bent lekker bezig Jos
Mocht je teveel Corydoras sterbay krijgen laat het ons weten :engel::Dk:Dk
 
@ Jaap: ik heb je een pb tje gestuurd ivm de beschikbaarheid van de Corydoras sterbay.

Vanmiddag heeft een koppel Nanays een mooi legsel op een groot blad van een Amazone gelegd. Erg ruim zodat er minder kans is op schimmels. Deze ervaren ouders zorgen goed voor hun nageslacht.

Hobbygroet Jos Hut
 
Jos het blijft daar als een trein lopen bij jou he. Ik ben benieuwd als ik binnenkort bij jou langs kom en ik zit ook met het idee om ofwel de Laetacara Dorsigera of de Laetacara Curviceps aan te schaffen. Of zijn beide ook mogelijk in dezelfde bak ?
 
De Laetacara curviceps heb ik nog niet. De Laetacara dorsigera heb ik gisteren aangeschaft en toegevoegd in een aquarium waar al wat jonge Altispinosa's en jonge Redbacks in zitten. Vanmiddag ging in dat aquarium een Redback dood en vanavond lieten een stuk of drie zien zich ook niet helemaal jofel te voelen. Ik moest daarbij denken aan een kruisbesmetting en ben het aquarium nu aan het behandelen met Baktopur. Later op de avond nog eens kijken maar ik denk dat er nog wel een paar gaan hemelen. De jonge Dorsigerussen hebben in ieder geval nergens last van en ook de jonge Altispinosa’s niet. We gaan het zien.

Hobbygroet Jos Hut
 
Inmiddels drie dood en de rest in het aquarium zwemt nog normaal. Echter in het aquarium ernaast zie ik hetzelfde maar helaas is mijn Baktopur op....

Hobbygroet Jos Hut
 
Ook dat is een onderdeel van onze hobby Jos, helaas.
 
Ja, dat schijnt er ook bij te horen. Vannacht had ik de openingen in de lichtkappen afgedekt met handdoeken om verspreiding door de lucht te beperken. Nu ben ik het water in beide aquaria aan het verversen en verschoon ik de sponsfilters. De teller is blijven steken op 7 jonge dode maanvisjes. Straks ook de netjes en slangetjes die ik gebruikt heb wegzetten in een emmer halamid. Morgen nog eens verversen en dan verwacht ik dat dit ook weer achter de rug is.
Gelukkig heb ik nauwelijks met ziekte te maken, even afkloppen op hout.

Hobbygroet Jos Hut
 
Twee luchtpompjes gerepareerd. Nieuw rubber en binnenwerk doet wonderen voor deze pompjes van zeker 25 jaar oud. Toen ik de allereerste jonge maanvissen had, ergens in de jaren 90 gebruikte ik ze al.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het betreft Silenta 300 luchtpompjes van Velda. Ik heb zes reparatiesetjes daarvoor gekocht en vervang de oude onderdelen door die van een reparatiesetje. Dat is de cirkel van vilt op de buitenbehuizing en het gedeelte van het binnenwerk waar het rubber membraan ook deel van uitmaakt. Het resultaat is dat de pompjes weer krachtiger worden qua luchtopbrengst en soms ook stiller. Twee pompjes waren erg luidruchtig door een scheurtje in het rubber membraan. Toen ik deze setjes in huis had, via de webshop van Veldhuis aquaria, hoorde ik kort daarna dat ze gingen stoppen. Blijft een triest verhaal.

Hobbygroet Jos Hut
 
Inderdaad triest, hoe het verhaal ook in elkaar steekt.

Ik heb nooit het binnenwerk van zo'n luchtpompje gezien. Ik gebruik ze maar zelden en dan zijn ze met ongeveer 12 jaar zeker niet versleten. Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet maar zal er maar geen voor de lol open draaien. Doorgaans ben ik best handig maar ik wil niet het risico lopen dat het binnenwerk uit elkaar valt voordat ik goed heb kunnen kijken hoe het in elkaar zit.

Ik heb een pompje van Tetra, dat ik echt alleen in noodgevallen gebruik en een mini mini van Superfish. Die mini is maar iets groter dan een een flink horloge. Fijn dingetje dat wel, lekker stil. Goedkoop dus die laatste, we zien wel hoe lang ze mee gaan.
 
Bij het vervangen van de grindbodem door filterzand bij vijf beplante aquaria vordert het goed. Nog anderhalve bak te gaan. Als het uitgespoelde filterzand in een aquarium zit ga ik minimaal de helft van het water verversen. In feite spoel ik dan het aquarium door en is het gelijk flink helder. De volgende dag is het water dan kraakhelder. Vandaag hebben drie hoogbejaarde Corydoras davidssandsi gezelschap gekregen van 10 jonge Corydoras Sterbay. Die zijn van 4 oktober 2018 en de oudjes van rond 1998. Scheelt nogal. Het aquariumgrind heb ik vandaag naar de puinrecycling in Emmen gebracht. Toch wel een flink gewicht maar een klein prijsje om het te mogen storten: € 3,-.

Hobbygroet Jos Hut
 
De laatste bak heeft vanmorgen een bodem gekregen van filterzand. Tien jonge Corydoras sterbay zijn er erg blij mee en kunnen daar mooi in opgroeien. Ik denk er sterk over om ook nog vier Laetacara dorsigera toe te voegen, en de andere vier ook in een aquarium met Redbacks. In twee aquaria zitten dan twee koppels Redbacks, tien Corydoras sterbay en hopelijk twee koppeltjes Laetacara dorsigera. Daar zijn nog twee andere soorten van : de Laetacara curviceps en de Laetacara thayeri. Ik ga er naar op zoek. Hele mooie dwergcichliden.

Hobbygroet Jos Hut
 
Mocht iemand nog weten waar mooie Laetacara’s te koop zijn : ik hoor het graag. Er zijn trouwens meer soorten van dan de drie die ik ken: de Curviceps, Dorsigera en Thayeri. Prachtige dwergcichliden. Ik ben nu regelmatig mijn groep van acht Dorsigera aan het observeren om vast te stellen hoeveel mannetjes en vrouwtjes ik heb. En als ik er twee zie die elkaar erg leuk vinden zou dat ook mooi zijn.

Hobbygroet Jos Hut
 
Mocht iemand nog weten waar mooie Laetacara’s te koop zijn : ik hoor het graag. Er zijn trouwens meer soorten van dan de drie die ik ken: de Curviceps, Dorsigera en Thayeri. Prachtige dwergcichliden. Ik ben nu regelmatig mijn groep van acht Dorsigera aan het observeren om vast te stellen hoeveel mannetjes en vrouwtjes ik heb. En als ik er twee zie die elkaar erg leuk vinden zou dat ook mooi zijn.

Hobbygroet Jos Hut
Jos hier hebben ze de Curviceps zitten die toch ook niet te makkelijk te vinden zijn.
https://verduijncichlids.com/product/laetacara-curviceps/
En wie weet kan hij aan de nog zeldzamere Thayeri geraken.
 
Dank je wel. Ik had ze op hun voorraadlijst zien staan. Als ik een keer in de buurt ben rijd ik er even langs.

Hobbygroet Jos Hut
 
Beste Jos ea,

Ik heb een vraag; hoe ververs je met dit weer het water, op het moment dat je vissen jongen hebben? (Eimekei)
Meestal doe ik 1x per week een verversing van 75% van het water en laat dan langzaam het water weer inlopen. De temp daalt dan tot 21graden (van 26) Kunnen de jonge maantjes dit wel hebben?
De vissen zitten op leidingwater, wat ik vanuit het filter aanzuur.
Groet,

CvanI
 
Beste Jos ea,

Ik heb een vraag; hoe ververs je met dit weer het water, op het moment dat je vissen jongen hebben? (Eimekei)
Meestal doe ik 1x per week een verversing van 75% van het water en laat dan langzaam het water weer inlopen. De temp daalt dan tot 21graden (van 26) Kunnen de jonge maantjes dit wel hebben?
De vissen zitten op leidingwater, wat ik vanuit het filter aanzuur.
Groet,

CvanI

De warme kraan erbij open draaien!
 
Bij maanvissen altijd water op de juiste temperatuur toevoegen bij het verversen. Als het water flink afkoelt door kouder water te gebruiken kan dat sterfte en diverse andere problemen veroorzaken.
Net hier in mijn huiskameraquarium weer honderden liters water ververst. De vissen blijven nog langzaam verder groeien en krijgen veel te eten. Dus ook veel water verversen om de afvalstoffen af te voeren.


Hobbygroet Jos Hut
 
Bij maanvissen altijd water op de juiste temperatuur toevoegen bij het verversen. Als het water flink afkoelt door kouder water te gebruiken kan dat sterfte en diverse andere problemen veroorzaken.
Net hier in mijn huiskameraquarium weer honderden liters water ververst. De vissen blijven nog langzaam verder groeien en krijgen veel te eten. Dus ook veel water verversen om de afvalstoffen af te voeren.


Hobbygroet Jos Hut
OK, dank je wel voor de reactie. Ik ga ermee aan het stoeien.
Over het vele eten gesproken: heb je nog een tip om te zorgen dat het voer niet door de hele bak heen gaat? uiteraard heb ik de standaard dingen al geprobeerd (bakje die met zuignap aand e ruit wordt bevestigd ter hoogte van het wateroppervlak)


groet,

CvanI
 

Terug
Bovenaan