Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Och ja, dat is ook zo. Afgelopen donderdag met mijn aquariummaat Ap naar Aquabeek en Aqua Ferrytale geweest. Gelijk even Artemia eitjes meegenomen. Ritje van ongeveer 500 km met tussenstops bij La Place aan de a50 en Haje aan de A6. Het was erg gezellig. Nu zitten alle vissen weer ruim gehuisvest in schone aquaria. Ik heb nog tien Redbacks beschikbaar, dat is alles.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vandaag bij thuiskomst na een dagje fietsen op het Hogeland was er een mooi legsel van een koppel Rio Nanays. Jonge Laetacara Curviceps zwemmen inmiddels en dat geldt ook voor Microgeophagus Altispinosus.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het zijn weer vruchtbare tijden Jos ;)
 
Op verschillende aquaria heb ik een extra luchtsteentje geplaatst of een klein pompje om extra waterbeweging te krijgen. Altijd handig met hogere temperaturen. En zo vlak voor de vakantie maak ik alles flink schoon zodat het er een tijdje tegen kan. Gisteren zes Eheimpompen van een schone inhoud voorzien en ook de vijverfilter gereinigd. Sinds ik daar het overschot aan vis heb uitgehaald heb ik veel minder algen, en stofvuil en groeien de planten beter. De eerste salamander heb ik al weer gespot en als ik naar de vijver loop nemen de groene kikkers een duik vanaf de kant.

Hobbygroet Jos Hut
 
Jonge farlowella’ s komen uit hun eitjes en liggen nu te teren op hun dooierzak. Nu met de vakantie voor de boeg wordt dat een “beetje lastig” maar we gaan het zien.
 
Eergisteren ik Hilversum een aquarium van Akvastabil 130x50x50 opgehaald. Ik ben nu bezig om het geheel flink schoon te maken en op te knappen zodat het er weer netjes uitziet. Vanavond of morgen breng ik het aquarium met meubel naar zolder. Bij het tillen houden we de bak op de kop zodat we goed grip hebben. Op zolder gaan twee kweekbakken van 110x40x50 en 100x40x45 weg ( stuur even een pb tje als je deze aquaria gratis wilt hebben) en er worden een paar aquaria iets verplaatst. Dat wordt nog een hele klus. Twee beplante aquaria van 130x50x50 moet ik 10 cm naar rechts opschuiven zodat ik voldoende ruimte krijg om er een aquarium van 100x50x50 naast te zetten. Ik combineer dit met het water verversen.
 
De aquaria die ik over had zijn verzegd. Volgende week gaan ze weg.
 
Alles staat nu op zijn plaats. De hele dag mee bezig geweest: aquarium leeghalen, vissen vangen en in een andere bak doen, zand wassen, en ga zo maar door.
Bij het aquarium dat ik in Hilversum gekocht had zat niet alleen een nieuwe Eheimpomp van 1000 liter maar ook zes mooie stukken spiderwood. Dat heb ik verdeeld over drie aquaria en ze zo geplaatst dat de maanvissen eronder kunnen staan en dat de dieptewerking versterkt wordt. Vijf grote Vallisneria gigantea hebben boven ook een nieuwe plek gekregen. Er staan in de eerste kweekruimte nu 7 Akvastabil aquaria van 130x50x50 en 1 van 100x50x50. Alle meubeltjes zwart en de meeste met aluminium op de deurtjes of laadjes. Morgen nog wat puntjes op de i zetten en wat foto’s maken.

Hobbygroet Jos Hut
 
Jos, dit alles werkt toch veel handiger als je stellingen hebt waarin bakken staan met een flinke bioloog er anders?

Ieder zijn ding hoor maar al die losse bakken lijkt mij zo waanzinnig onhandig allemaal.
 
Natuurlijk is dat handiger, helemaal als het te combineren is met automatisch water verversen.
Maar op een zolder waar het aan de zijkanten 1,30 hoog is en de vloer geen eindeloos draagvermogen heeft is dat erg lastig om te maken. Vandaar dat ik professionele stellingen heb waar dat kan, en de combinatie maak met mooie aquaria. Het is een hobby, ook het ermee bezig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Vanmorgen een flink legsel van de naaldmeerval Farlowella vittatus. Naast de halfwas Redbacks en Nanays heb ik nu ook flink wat Laetacara Curviceps en Microgeophagus Altispinosa. Het gaat lekker. Nu nog een mooi legsel van de Santa Isabels want het laatste legsel is erg klein. Slechts een paar larfjes.
In de afgelopen week ook nog een aquarium voorzien van led-verlichting. Op 1 aquarium na zit dat nu boven alle aquaria. Het scheelt flink in het stroomverbruik. Bij de laatste jaarrekening viel het mij op dat ik in vier jaar tijd ook meer dan 4000 kilowatt minder ben gaan verbruiken.

Hobbygroet Jos Hut
 
Dat zijn aardig wat aquaria om te onderhouden. Ik vind het altijd leuk om je belevenissen over de maanvissen e.d. te lezen, met alle kweekverhalen.
Wel bijzonder dat het zo vaak goed gaat met de kweek.
 
Door het kweken beleef ik van alles rondom de hobby. En dat maakt het leuk. Vanavond kwam er een motorrijder uit Deventer 8 Redbacks halen. De zak met vissen heb ik in een krant verpakt meegegeven. In een rugzak naar Deventer retour. Volgende week overhandig ik Redbacks aan een liefhebber op het station van Emmen Zuid. Hij komt met de trein uit Zuid Limburg.
 
Het nieuwe aquarium doet het goed. Planten groeien en weinig alg. Ook de Sleutelgatcichliden voelen zich er in thuis
 
In een kweekbak van 30 liter zitten wat jonge Corydoras en twee jonge Farlowella’s van 1,5 cm. Bij de maanvissen lijkt het af en toe een gekkenhuis. Meerdere telefoontjes/ mailtjes gehad van liefhebbers die een groep willen aan schaffen. Gisteren voor een aquarium van een paar kuub inhoud en vanavond een verkennend gesprek voor een groep die in een aquarium komt van meer dan vijf meter lang. U leest het goed : meer dan vijf meter lang. Leuk om eens mee te maken.
 
Is dat een particuliere of een zakelijke partij Jos?
 
Een aquariumvereniging is benaderd om te helpen bij het plaatsen van het aquarium. Een grote groep Redbacks is spectaculair om te zien. Een paar jaar geleden mocht ik de NVC een groep van 50 stuks leveren voor een groot aquarium op de Vivariumbeurs. Dat aquarium stond toen onder de trap in Nieuwegein waar toen Vivarium nog was.
 
Een aquariumvereniging is benaderd om te helpen bij het plaatsen van het aquarium. Een grote groep Redbacks is spectaculair om te zien. Een paar jaar geleden mocht ik de NVC een groep van 50 stuks leveren voor een groot aquarium op de Vivariumbeurs. Dat aquarium stond toen onder de trap in Nieuwegein waar toen Vivarium nog was.
Die had ik gezien ja, prachtig.
 
Vanmorgen zag ik dat het vrouwtje van een koppel Santa Isabels nauwelijks nog in staat was om te zwemmen en veelvuldig in allerlei vreemde houdingen vlak boven de bodem hing. Direct een hele forse waterwissel en een luchtsteen op de bak erbij. Ik ben bang dat het een onherstelbaar inwendig probleem is met haar zwemblaas. Baktopur toegevoegd maar Ikverwacht dat dit niet meer gaat goedkomen. Is echt flink balen.


Hobbygroet Jos Hut
 
Dat is balen Jos en ik hoop voor je dat ze het nog gaan redden.
 
Ik ben voorzichtig optimistisch over de afloop. De vis staat inmiddels met haar partner rechtop onder het kienhout. Het begint erop te lijken dat ze deze crisis te boven komt. Vanmorgen direct een zeer grote waterwissel en een luchtpomp geïnstalleerd, twee uur later een voorzichtige dosis Baktopur en om 16.00 uur nog een dosis Baktopur onder het mom van dit is mijn laatste redmiddel. Ik ben benieuwd hoe ik het morgenvroeg aantref.

Morgen naar De Maanvis in Nijmegen en naar Aquabeek in Handel.

Hobbygroet Jos Hut
 
En dat was vanochtend perfect. Beide vissen enthousiast voor het glas zwemmen om daarna zich te vergrijpen aan een flinkehoeveelheid Artemia en muggenlarven. Pff, dat lucht op
 
Dat is goed om te horen Jos en nu kun je met een gerust hart weer op pad:thumbs:
 
Net contact gehad met een liefhebber die maanvissen van mij wil kopen en wat informatie wil. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat : hij woont in Sydney, Australië.
 
Dat zal nog een onderneming kunnen worden
Net contact gehad met een liefhebber die maanvissen van mij wil kopen en wat informatie wil. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat : hij woont in Sydney, Australië.
Dat zou nog wel eens een onderneming kunnen worden Jos, een hoop papier werk denk ik, of een ticket om ze te brengen :D
 
Hoe gaat zo’n transport? Hoe lang kan een vis overleven in een zak met zuurstof? Ik haast me altijd naar huis als ik vissen in de winkel gekocht heb.
 
Als je een grote zak neemt gaat dat wel goed. Een tempexbox naar de andere kant van de wereld sturen is erg kostbaar, en vraagt ook het nodige papierwerk, ik ga er niet aan beginnen.
 
Als je een grote zak neemt gaat dat wel goed. Een tempexbox naar de andere kant van de wereld sturen is erg kostbaar, en vraagt ook het nodige papierwerk, ik ga er niet aan beginnen.
Snap ik.
Misschien kan hij wel een firma in schakelen die de vissen bij jou ophaalt, en dan de hele papierwinkel en verscheping voor hem gaat doen. Zal wel een stevig bedrag kosten denk ik, en er is nog altijd het risico dat er iets mis gaat.
 
Als je een grote zak neemt gaat dat wel goed. Een tempexbox naar de andere kant van de wereld sturen is erg kostbaar, en vraagt ook het nodige papierwerk, ik ga er niet aan beginnen.
Zou Ruinemans je hierbij niet kunnen van dienst zijn?
 
Het kost mij veel teveel tijd om dit soort zaken te gaan regelen. Een groothandel kan het versturen, er zijn exportvergunningen nodig, en de kosten zijn enorm.
 
Australië is dramatisch lastig als het gaat om levende dieren invoeren (of verse voedingswaren, wat dat betreft). Inderdaad verstandig om daar niet aan te beginnen. Maar wel leuk dat ze je van de andere kant van de wereld ook weten te vinden :)
 
Daar verbaas ik me ook wel eens over. Komt door Facebook vermoed ik. Ik heb daar meer dan 1300 contacten wereldwijd.

Hobbygroet Jos Hut
 
Aanstaande maandag komen er zes Santa Isabels weer terug naar Emmen. Ze zijn volwassen en net zo oud als de tien die ik heb.
Daarnaast heb ik er nog vier van een jaar oud die ook al flink uit de kluiten gewassen zijn. Eens kijken of er een goed koppel uit te halen is.
Ik heb nu jonge Redbacks, jonge Rio Nanays, jonge Curviceps, jonge Altispinosa’s en veel jonge Corydoras sterbai en een paar jonge Santa Isabels. Dat mogen er wel flink meer worden.


Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan