Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Dat zijn dan vissen die iemand anders heeft grootgebracht, koppels heeft uitgehaald en de rest weer retour doet?

als je daar dan zelf weer wat koppels uit kan halen door ze te mengen met eigen vissen... mooie principe.
 
Nee , dit zijn vissen van iemand die een ander bestand wilde.
 
In een beplant aquarium zitten nu twee Santa Isabels. Ze hebben vier Corydoras sterbai als gezelschap. Ik weet dat het een man en vrouw is maar of de twee gaan paren? Dat is nog afwachten. In een ander aquarium zitten vier Santa Isabels, het zouden wel eens twee koppels kunnen zijn als ik naar het gedrag kijk. Gisteren had er eentje veel belangstelling voor de uitstroombuis van een Sponsfilter. Ik heb deze buis vervangen door een veel langere groene buis om wat extra ruimte te geven voor het afzetten van eitjes ( mochten ze het op hun heupen krijgen) .

Hobbygroet Jos Hut
 
Tot dusverre geen actie. Zoals het nu lijkt heb ik drie koppels van de Santa Isabel
 
Ze slaan soms een jaartje over. En dan heb je ineens heeeel veel jonkies.
 
Update:

Ik heb in drie aquaria twee Santa Isabels geplaatst temidden van volop mogelijkheden om af te zetten. Een van de koppels heeft eitjes afgezet enopp een groot anubiasblad, en ze netjes verzorgd. De jongen zitten nu saampjes in een apart aquarium van 30 liter en de groei is al zichtbaar. Meerdere keren per dag artemianauplien vinden ze erg lekker.

Ook een kweek met farlowella vittatus is gelukt. Er zwemmen nu in een aparte bak van 20 liter met erveel groen vier jongen die inmiddels 2 cm zijn.

Gelukkig zijn er ook al weer jonge Redbacks en rio Nanays van verschillende nesten. Die moeten allemaal nog flink groeien voordat ze weg kunnen.

Onderin de aquaria zwemmen ook jonge Corydoras sterbai. Ik schat dat ik inmiddels meer dan 100 heb in verschillende maten.

Een koppel microgeophagus altispinosa heeft vandaag eitjes gelegd. Een paar honderd, ik ben er blij mee.

Hobbygroet Jos Hut
 
Kweek jij ze (in het begin) bewust op in zo'n klein bakje Jos?
 
Laat ze maar flink groeien, dan mogen er een aantal daarna hier in de bak :)
 
In een klein bakje kan je ook heel gericht voeren. Dat doe ik met een plastic pipet.
 
De jonge Santa Isabels zijn nu 10 cm hoog en zijn verdeeld over 8 aquaria. Er zijn er al flink wat weggegaan naar liefhebbers en in de tussentijd heb ik het ouderkoppel in een hoger aquarium gedaan. Een ander koppel heb ik wegens overcompleet verkocht.
 
Hoi Jos, nog steeds druk met de vissen bezig?
Ik kan misschien niet voor Jos spreken maar zover mij bekend is na het laatste contact met hem is hij heel druk en heeft hij dus erg weinig tijd om op het AF te komen.
Ik heb laatst contact met hem gehad maar alles gaat verder goed maar wel erg druk dus no panic;)
 
Zijn zijn vissen nog ergens te koop?

Wil misschien nog wel een leuke groep Maanvissen.
 
Heb Jos ook een privé bericht gestuurd hier.

Heb geen Facebook dus hoop dat die het leest :)
 
De Maanvis in Nijmegen heeft een hele hoop maanvissen zitten die net geleverd zijn door Jos. VKC idem😉. Weet dat omdat ik Jos afgelopen weken gesproken heb over de aanschaf van Red Backs. Zelf er 11 gereserveerd bij de Maanvis die ik aankomende zaterdag ga ophalen
 
Aquarium Coenen in Best heeft normaal gesproken ook maanvissen van Jos zitten. Even bellen voor de zekerheid.
 
Flink groeien is flinke waterwissels en meerdere keren per dag lekker gevarieerd voeren. Heb zelf 11 jonge Redbacks zitten en héb er bijna een dagtaak aan😂😂😂
 
Ja geen probleem. Bak is groot zat en de bezetting is niet zo hoog.

Voer ze nu keertje of 5 per dag. Eten meer dan goed.
 
Flink groeien is flinke waterwissels en meerdere keren per dag lekker gevarieerd voeren. Heb zelf 11 jonge Redbacks zitten en héb er bijna een dagtaak aan😂😂😂
Ja geen probleem. Bak is groot zat en de bezetting is niet zo hoog.

Voer ze nu keertje of 5 per dag. Eten meer dan goed.
Puur uit belangstelling op wat voor wijze voeren jullie ze en wat voer je ze
Heb hier de Maanvissen van het helaas veel te vroeg heen gegaan Ton Hageraats zitten en die eten me ook de oren van het hoofd ;)
Zijn al wat ouder maar eten nog als de beste.
 
Herkenbaar Jaap en ik voer ze nog 2x per dag diepvries/levendvoer en een aantal malen per week wat vlokken erbij.
Ik denk dat als ik ze 4x zou geven ze net zo makkelijk dooreten.

Edit: ik ververs wekelijks de helft minimaal en in het begin deed ik dat 2x maar wat is de reden dat je veel moet verversen voor het goed laten uitgroeien. Welke stoffen zou de groei belemmeren als je minder zou verversen? Is het niet zo dat je veel moet verversen omdat je veel voert als ze jong zijn?
 
Ik voer 5 a 6 keer per dag. Afwisselend diepvries artemia, rode mug of witte mug. Chiclidengranulaat, chiclidengranulaat gemengd met spirulina, vlokken en 4 x per week levende artemia of rode mug.
Waterwissel 1 x per week +/- 25% en daarnaast een continuverversing van 3 liter per uur (504 liter per week) op een bak van netto 770 liter inclusief bioloog. En ja het zijn hongerhalzen, als ik richting de bak loop dan stormen ze met zijn allen op de voorruit af😂😂😂
 
Ook even een aandeel leveren in dit mooie topic 😄….Heb hier 15 jonge redbacks. Ze koppelen al goed en heb met regelmaat eitjes… leuk als dat op 4 plekken tegelijk is…

Ik voer 2-4 x per dag. Afwisselend Artemis, mysis, witte mug… diverse korrels van Bassleer, vlokken.

Ik wissel een of twee keer 25% per week. Af en toe komt nu de rode rug tevoorschijn…
 
Laatst bewerkt:
Heb 12 altums zitten van ongeveer 18 maanden voer ze 4-5 x per dag.
1xArtenia, 1xmysis, 2xgranulaat, 1xknoflookpillen en op zondag nog extra larve van zwarte soldaatvlieg. Dagelijkse automatisch waterwissel van in totaal 80 liter.
De grootste is nu rond de 30 cm.
 
Veel leden met jonge Manen dus en dat is leuk om te lezen. In de eerste 12-18 maanden als ze nog groeien is veel voeren een must maar daarna kun je denk ik prima over tot 2x per dag en ik heb wel mensen gehoord die ze net als andere vissen maar 1x per dag voeren na het uitgroeien.
 
En ja het zijn hongerhalzen, als ik richting de bak loop dan stormen ze met zijn allen op de voorruit af😂😂😂
Heel herkenbaar wordt hier ook ernstig gestalkt door de Dames/Heren kan er niet voor bij lopen of ik wordt gevolgd en als ik avonds in de tv stoel zit komen ze met ze allen in de zelfde hoek zitten met af en toen een tikje/botsing tegen het glas van de Dames/heren ;) :DD
 
Van mij krijgen 4-5 per dag eten. Vooral droogvoer

Dit is verschillende Bassleer en Hikari korrels door elkaar

Daarnaast nog één keer diepvries vlees (De Parel momenteel)

Ik ververs wekelijks rond de 60% van het water ook nog eens. Dat is 1 uur en 40 min bijvullen
 
Hier wilden ze toen ze jong waren geen vlokken of korrels eten en dat veranderde pas toen ze een maand of 10 waren denk ik en nu eten de sloekerds alles.
 
Hier is het drie keer per dag diepvries voer rode mug witte mug zwarte mug larven Artemia Mysis
Toch apart om te lezen bij de 1 wel droogvoer eten bij de ander later pas en bij mij denken ze er niet over.
Wordt wel gepakt maar met de zelfde vaart weer uit gespuugd.
nou ja heeft de rest meer.
 
op youtube zie je veel kwekers ook gewoon droog voer gebruiken?
 
op youtube zie je veel kwekers ook gewoon droog voer gebruiken?
Is ook een prima variant…
Ik geef t ook omdat m’n zalmen niet altijd snel bij de korrels komen 😅
 

Terug
Bovenaan