Het wel&wee van de kweekbakken van Nicolientje-W


Zuignapvisjes, ook bij mij erg in trek.
Helaas in beide bakken die ik heb niet geschikt.

Kan je is wat meer vertellen over je stellingen Nicolientje? grootte van de bakken, hoe het nu precies werkt met meerdere bakken op 1 bioloog ect.

wellicht wat mooie overzichtsfoto's?

We hebben 6 bakken van 175 liter waarvan er 5 op een bioloog zijn aangesloten (de bak linksonder op de foto staat niet aangesloten dat zijn twee garnalenbakken geworden die op een eigen hmf draaien), de afvoer van de bakken werkt met een overflow (uitleg: ) het grote voordeel van een overflow is dat je geen gaten hoeft te maken in je bakken. We zaten wel met het probleem van de overflow dat er visjes en garnalen (in alle bakken hebben we afkeurgarnalen zitten) in verdwenen en als we de overflow een filterspons op deden dan slibte dat snel dicht. Na wat gepieker hebben we in alle bakken er een hmf voor gezet en nu word er niks qua bewoners afgezogen.
De bioloog zelf is ook 175 liter waar ook de techniek zit (2x verwarmingsstaaf op een temperatuurcontroler en een uv-filter op een tijdschakelaar die 's nachts 2 uurtjes aanstaat en een eheimpomp die de boel rondpompt).
In alle bakken hebben we inrichting in de vorm van begroeid kienhout en begroeide stenen en plantjes in cupjes en drijfgroen maar niks in de bodem, wel een dun laagje zand op de bodem omdat dat beter is dan barebottom, de inrichting op deze manier hebben we bewust gekozen omdat we de jonkies niet verwijderen bij de ouders totdat ze minimaal 3 cm zijn dus dan is het handig als je de bak vrij simpel leeg kan trekken om de boel uit te vangen zonder dat je angst hoeft te hebben op een NO2-piek of wat.
Verlichting zijn led-tlbalken van 6000 kelvin

stelling-woonkamer.jpg
 
Vind het er erg goed uitzien hoor Nicolientje|

Mooi beklede kweekbakken, zo zie ik het graag.
Wat mij opvalt is dat je de wanden groen hebt geverfd, zie je niet vaak maar vind het 10x mooier dan blauw :petjeaf:
 
Vind het er erg goed uitzien hoor Nicolientje|

Mooi beklede kweekbakken, zo zie ik het graag.
Wat mij opvalt is dat je de wanden groen hebt geverfd, zie je niet vaak maar vind het 10x mooier dan blauw :petjeaf:
Ja dat groene vind ik ook veel mooier dan blauw,, ik vind dat blauw zo onnatuurlijk ogen
 
Mooie bakken allemaal, goed beplant ook. Dat zie je ook wel eens anders bij 'kweek bakken'.
 
Tnx John, wij zijn e rook erg blij mee.

Ja FvdP vaak staan de kweekbakken ook in een schuur of achterafkamertje, dat vind ik dan ook niks met fijn aquaria houden te maken hebben, maar dat is mijn opinie
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Ik ben ook nieuwsgierig naar de kleintjes. De dooierzakjes zullen al bijna op zijn zeker?
 
Ziet er goed uit toch, alleen nog wat deurtjes ervoor denk ik?
Waar staan deze bakken, in de woonkamer, bijkeuken, of...

Ja de hele omlijsting moet nog gemaakt worden en de kleppen moeten vervangen worden, word allemaal mdf, het hele spulletje staat in de woonkamer
 
Als het dooierzakje op is gaan ze voornamelijk groenvoer krijgen in de vorm van repashy, courgette, algentabletten, spirulinatabletten, in de repashy mix ik 1x p/maand wat dierlijke tabletten voor de nodige eiwitten.
 
Inmiddels zijn ze volledig op kleur en krijgen ze sinds vandaag voer, in dit geval een klein stukje algentablet en dan ga ik morgen repashy maken.
Heb wel 3 jonkies moeten euthaniseren, die waren niet goed

jonkies-27-01-2019.jpg
 
Fantastisch, zot hoe snel die kleintjes groeien! Er zijn er altijd een paar die het niet halen he. Spijtig maar da hoort er bij
 
Dat groeit snel Antje.
Fantastisch, zot hoe snel die kleintjes groeien! Er zijn er altijd een paar die het niet halen he. Spijtig maar da hoort er bij

Ja dat gaat heel snel zoiets, en uitval hoort er inderdaad bij, wel altijd naar om zoiets te moeten doen maar dan had ik niet moeten gaan kweken
 
van welk materiaal zijn de afdekplaten (neem aan dat je die hebt) gemaakt Nicolientje?

We hebben alleen op de bioloog afdekplaten liggen, we hebben het wel gehad op de andere bakken maar het werkte enorm onhandig, wel hebben we de afzuig dag en nacht aanstaan om het vocht af te zuigen en dat werkt ook goed
 
Ja het is afwachten hoe het uitpakt er zit ook een groep grote sterbai's bij dus hopelijk eindigen de jonkies niet als voer maar ik had de luchtpomp hard nodig voor een andere bak in de vissenkamer.
 
Ja we zullen het vanzelf gaan zien, voorlopig is er geen spoor van de jonkies maar met zoveel hout in de bak zijn er legio schuilmogelijkheden
 

Terug
Bovenaan