Hoe lang een aquarium indraaien met een maar...


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Ik heb vandaag een oude bak geherstart. In deze bak zit een 100% ingedraaide dubbele spons filter en 50% hergebruikt water. Nieuw is de bodem.

Hoelang zouden jullie deze bak laten indraaien alvorens er garnalen in te plaatsen?

DCF46378-BA83-4837-ABEF-F60132E7631C.jpeg
 
Je bodem moet helemaal indraaien en aangezien het om garnalen gaat zou ik gewoon 4 weken wachten. Ik zou geen risico lopen daarmee.
 
Je bodem moet helemaal indraaien en aangezien het om garnalen gaat zou ik gewoon 4 weken wachten. Ik zou geen risico lopen daarmee.
Hoe zit dat dan met een uitgewerkte bodem die vervangen moet worden?

En ik had begrepen dat een al ingedraaide filter zorgt voor verkorting van de indraaicyclus.
 
Misschien zijn garnalen wel extra week ten opzichte van sommige vissen en vraagt het daarom een langere wachttijd.
 
Als de bodem vervangen moet worden dan heb je inderdaad geen keus. Zelf doe ik dat het liefste in 2 delen maar veel doen het in 1x en voeren dan erg weinig.
De filter zou voldoende kunnen zijn maar ja waarom risico lopen als je nog geen bewoners hebt;)
 
Ik weet dat ene Mark, een beetje maffe youtube figuur. Ook zijn bakken opstart met ingedraait materiaal en daarna tamelijk vlot de garnalen erin doet.

Vind zelf dat we af en toe een beetje doorslaan in het nitriet verhaal ect, vroeger kon t meteen, toen werd t 1 week, 2 weken, 3/4weken en nu kom ik al mensen tegen die overal 6 weken aanraden..
 
Ik weet dat ene Mark, een beetje maffe youtube figuur. Ook zijn bakken opstart met ingedraait materiaal en daarna tamelijk vlot de garnalen erin doet.

Vind zelf dat we af en toe een beetje doorslaan in het nitriet verhaal ect, vroeger kon t meteen, toen werd t 1 week, 2 weken, 3/4weken en nu kom ik al mensen tegen die overal 6 weken aanraden..
Dan zou je in de regel kunnen stellen dat dat de achteruitgang is in plaats van de vooruitgang Richard lol.;)
 
Nouja achteruitgang zou ik niet zeggen, tuurlijk is het verstandig om vissen/garnalen een plek te bieden die veilig voor ze is.
en daar is gelukkig tegenwoordig veel meer bekend over.

Maarja... als je al (een mooie hoeveelheid) ingedraaid materiaal tot je beschikking hebt vraag ik me af waarom je tot in treurens toe zou moeten wachten. dit zorgt er alleen maar voor dat de bacteriën die op de spons/materiaal zitten geen voeding meer krijgen (de belasting is namelijk weg) waardoor een deel na verloop van tijd weer gaat afsterven.
 
Het is gewoon niet precies te zeggen want elke bak is weer anders.
Is ook afhankelijk van welke bodem je hebt want de ene ph verlagende bodem geeft de eerste weken aardig wat ammonium af bv.
Zelf zet ik meestal de bewoners rond de 2 weken in hun bak en is ook weleens flink misgegaan,kwam er na 4 weken een enorme piek en koste de helft van mijn garnalen.
Als het goed gaat gaat het goed en is er niks aan de hand maar als bijna al je garnalen doodgaan denk je toch van had ik nog maar een tijdje gewacht... ;)
 
Opstarten met ingedraaid materiaal is ook geen garantie want als de bacterien van andere waterwaarden afkomen dan is de kans aanwezig dat ze doodgaan in de nieuwe bak.
 
Normaal zou je er gelijk garnalen in kunnen doen, maar gezien de meeste aquasoils ammonia lekken zou ik minstens 2-3 weken wachten. Als je tegen die tijd geen ammonia of nitriet meet, is het veilig voor garnalen.
 
Ik denk dat het er ook van afhangt welke garnalen je wil gaan houden. Met enkel een ingedraaide sponsfilter zou ik geen Taiwan Bee s gelijk erin zetten. Het kan goed gaan maar als het misgaat dan wordt het een dure grap.
 
Ik denk dat er Crystals in gaan komen. Het is trouwens geen nieuw aquarium. Alles is hetzelfde gebleven behalve de bodem. De bodem is trouwens een Ada Amazonia.
 
Ja dat is dus veel verversen geblazen in het begin en geen garnalen erin doen de eerste weken.
 
Beste kan je de eerste 4 weken verversen zoals aangegeven staat op de verpakking,zijn ook mensen die dat niet doen en gewoon na een aantal weken een grote verversing doen zonder problemen maar zijn ook weer gevallen van een enorme algenexplosie bij mensen die niet verversen de eerste tijd.
 
De nh3/4 kan een trigger zijn voor de algen dus beter is denk ik om wel te verversen zoals staat aangegeven.
 
Amazonia geeft ammonia af in de eerste 6 weken.
1e week dagelijks 50% verversen.
2e week om de dag 50% verversen.
3e week om de 2 dagen 50% verversen
Daarna 1x per week 50% verversen.
Na 6 weken goed meten.

Het is een goede ph verlagende bodem die je het beste met osmose kan gebruiken.
Met kraanwater kan ook alleen is de bodem dan eerder uitgewerkt.

Dat is nou juist zo'n bodem die je niet gelijk kan gebruiken ivm ammonium.
 
Ik zou met een ph verlagende bodem altijd voor osmose kiezen inderdaad.
 
Waar ik wel heel benieuwd naar ben is waarom al dat verversen nodig is als er toch geen levende beesten inzitten?
 
Antwoord is al gegeven
Amazonia geeft ammonia af in de eerste 6 weken.
Ammonia en de daar uit voort komen stoffen zijn uitstekende algen veroorzakers
 
Antwoord is al gegeven
Amazonia geeft ammonia af in de eerste 6 weken.
Ammonia en de daar uit voort komen stoffen zijn uitstekende algen veroorzakers
Hmm oke tegen algen dus? Anders zou ik denken: 1 grote waterwissel na 6 weken en klaar. Bij wijze van spreken dan...

Maar jullie adviseren Osmose? Ben er geen groot fan van...
Dan 100% Osmose met G++?
 
Met osmose gaat je bodem veel en veel langer mee maar je moet het wel met GH+ gebruiken idd.
 
Ook zijn bakken opstart met ingedraait materiaal en daarna tamelijk vlot de garnalen erin doet.
Er zijn bodems in de handel waar je direct garnalen kan bijdoen .
Zou het eens moeten opzoeken maar was iets met harsen erin .
 
Mijn crystals doen het juist beter op osmose met gh+ tot een tds van 150.

Waarom ben je geen fan van osmose?
Bij veel garnalen is dat bijna een vereiste

Hmm oke tegen algen dus? Anders zou ik denken: 1 grote waterwissel na 6 weken en klaar. Bij wijze van spreken dan...

Maar jullie adviseren Osmose? Ben er geen groot fan van...
Dan 100% Osmose met G++?
 
Mijn crystals doen het juist beter op osmose met gh+ tot een tds van 150.

Waarom ben je geen fan van osmose?
Bij veel garnalen is dat bijna een vereiste
Zoveel gedoe. Ik heb vooralsnog geen interesse in een Osmose pomp dus moet ik regelmatig naar de glazenwasser om water te halen. Dan moet je wekelijks met je waterwissel gaan meten mixen voor de juiste verhoudingen. En dan hopen dat alles goed is gegaan.

Bij kraanwater is het kraan open en klaar...
 
Alles heeft z'n voor en nadelen,binnen 6 maanden je dure bodem verwisselen omdat deze is uitgewerkt wordt je ook niet vrolijk van bv.
En dat mineralen toevoegen valt best mee allemaal want zelfs mij lukt het! ;)
 
En dat mineralen toevoegen valt best mee allemaal want zelfs mij lukt het!


En mij ook dus dat wil wat zeggen als wij dat ook kunnen:D;). gewoon een kwestie van wat poeder erin doen en kijken of je de juiste waarde hebt bereikt en klaar is kees.
 
Tja ik zit er inmiddels ook al flink aan te denken alleen al omdat ik dan de wat mooiere garnaaltjes kan nemen...

De bak zit nu al vol met kraanwater (geen levende dieren). Wat adviseren jullie qua overgang naar osmose?
 
Het hangt ook van je garnalen of bewoners af die je wil gaan houden maar anders zou ik hem leegtrekken en hervullen met osmose.

Ik weet niet hoelang je bodem nog werkt en anders zou ik ook overwegen om een nieuwe bodem te nemen zodat je dat niet binnen enkele maanden alsnog weer moet gaan doen.
 
Je bodem is nieuw dus ik zou gewoon langzaam het ververs schema aanhouden maar dan met geminimaliseerd osmose.
Als je 8 weken verder bent zit je op de juiste waarde.
Meten is weten in deze hobby dus je zal ook een tds of ec meter moeten aanschaffen.

Je moet je realiseren dat deze hobby veel geld kost en veel moeite vraagt.
Wil je dat niet dan gaat het een lastig verhaal worden

Doe je het wel dan krijg je er veel voor terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT

Terug
Bovenaan