Hoe lang een aquarium indraaien met een maar...


Knip
Je moet je realiseren dat deze hobby veel geld kost en veel moeite vraagt. :oops:
Wil je dat niet dan gaat het een lastig verhaal worden :sorry:

Doe je het wel dan krijg je er veel voor terug.:thumbs::thumbs::D:D

Kom zeg Ts een osmose apparaat kost nu ook niet zo veel rond de 50 euro e heb je er 1
een meter rond 30 euro
Wat het mengen betreft dat hebben we allemaal moeten leren is ook geen verhouding te geven iedere bak is anders en het begin stadium (lees water kwalitijd) ook
 
Voor de duidelijk het geld boeit me echt niets, ik heb weleens duurdere hobby’s gehad.

Wel zoek ik natuurlijk naar een zo laagdrempelige wijze om de beesten optimaal te houden. Met geen enkele ervaring in osmose is en het mengen, en het meten en het zelf maken van osmose erg veel informatie en gedoe te gelijk. Ik doe graag dingen stapje voor stapje. Zo leer je sneller, beter en blijft het leuker.

Osmose apparaat kan zomaar komen in de toekomst, nu haal ik het vooralsnog gewoon even bij de glazenwasser.
 
nu haal ik het vooralsnog gewoon even bij de glazenwasser.

Misschien is mijn bericht overbodig en is dat al geregeld maar vraag aan de glazenwasser of hij je op de hoogte houdt wanneer z'n filters en met name het hars vervangen is of moet worden want dan kan het water een tijdje niet gebruikt worden voor je garnalen.
 
Misschien is mijn bericht overbodig en is dat al geregeld maar vraag aan de glazenwasser of hij je op de hoogte houdt wanneer z'n filters en met name het hars vervangen is of moet worden want dan kan het water een tijdje niet gebruikt worden voor je garnalen.
Zeker, niet overbodig! Bedankt voor het melden

Kun je dit ook meten aan het water?
 
Ik denk van niet maar ben ik niet zeker van,weet om eerlijk te zijn ook niet precies hoe of wat er dan aan de hand is maar weet wel dat de boel een x aantal liters heeft moeten aanmaken voor het veilig is voor onze aquariumdiertjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Vandaag de eerste ongeveer 50% waterwissel gedaan. Deze keer met puur Osmose omdat ik de andere spulletjes nog niet in huis heb en omdat er 100% kraanwater inzat.
 
Vandaag is de meter binnen gekomen. Gelijk de bakjes gemeten natuurlijk :thumbs: de bak met de neo’s heeft een PPM van 267 en onderstaande toekomstige Caridina bak heeft een PPM van 127.

Wat vinden jullie van deze waardes?


5F0FFEDB-B856-46EF-B7DE-EA1793B922E8.jpeg
 
Als je makkelijke garnalen neemt met een gewone bodem dan hoeven garnalen eigenlijk maar heel weinig te kosten.
 
Denk dat die met de ppm van 127 een hele lage gh heeft dus dat zou je ook nog ff moeten testen! ;)
Eindelijk tijd gehad de waterwaardes te meten.

De GH is tussen de 2 en 3, dat is inderdaad heel laag. Wat is een goede GH waarde? Dan verhoog ik dat met dat spul dat ik besteld heb.
 
Ja dan moet je mineralen toevoegen richting de 200 idd,doe je kleine beetjes en dan tussendoor goed roeren zodat het allemaal mooi oplost voor je een meting doet.
 
Top! Snel weer even een waterwissel van 50% doen met osmose met GH+. Ben benieuwd naar de resultaten. Ik heb nu al even 3 gram GH+ aan de bak toegevoegd.
 
Hoeveel gram het is weet ik niet maar als ik hier een afgestreken lepeltje in 10 liter water doe zit de ppm op 190 ongeveer.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
:'( Ik had gehoopt zaterdag bij Corine's Dolle Dwaze Garnalen dag wat garnalen te kopen. Alleen nu meet ik helaas vandaag na een waterwissel van 50% nog steeds nitriet. Dus dat gaat hem niet worden vrees ik.

Is de enige manier om van nitriet af te komen waterwissels of gaat dat ook met verloop van tijd vanzelf door de bacterie en dergelijke?
 
De bacterien zetten de nitriet om in nitraat en daarom moet een bak ook goed indraaien zodat je voldoende bacterien hebt om alles om te zetten. Verversen kan ook helpen maar dan neem je wel weer voeding voor de baccies weg.
 
De bacterien zetten de nitriet om in nitraat en daarom moet een bak ook goed indraaien zodat je voldoende bacterien hebt om alles om te zetten. Verversen kan ook helpen maar dan neem je wel weer voeding voor de baccies weg.
Zou het dan kunnen schelen wat poeder voer in de bak te doen?
 
Ik doe er altijd wat fijn gewreven voer bij als voeding voor de bacterien maar als je garnalen wil houden dan is geduld het beste denk ik. Het is ook zonde als het misgaat na een te vroege aankoop.
 
Ik doe er altijd wat fijn gewreven voer bij als voeding voor de bacterien maar als je garnalen wil houden dan is geduld het beste denk ik. Het is ook zonde als het misgaat na een te vroege aankoop.
Zeker! Alleen ik had verwacht na ongeveer een maand indraaien, meerdere waterwissel, en een volledig ingedraaid filter dat de resultaten wel wat beter waren geweest.
 

Terug
Bovenaan