Hoe stil is 'fluisterstil'? (Oase Biomaster 850)


maar de stroming lijkt al meer op wat ik gehoopt had.
Wat meer stroming wil niet zeggen dat je ook een goede circulatie hebt. De circulatie is makkelijk te controleren met wat waterverbeteraar of wat diepvriesvoer.
 
Wat meer stroming wil niet zeggen dat je ook een goede circulatie hebt. De circulatie is makkelijk te controleren met wat waterverbeteraar of wat diepvriesvoer.
Ja, daar ben ik me bewust van. Maar los van de circulatie heb ik in dit geval graag een hogere stromingssnelheid. Hoe de circulatie precies uitpakt, ook later met de bakindeling moet ik inderdaad nog goed gaan bekijken.👍
 
Brommen wordt hoe dan ook na een week of 2 minder.
Want de rotor en as moeten indraaien. Er er moet nog biofilm (smering) op komen.

En anders een soort kast om de pomp heen maken. Bekleed met noppenschuim. Die zet je er dan overheen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sol
Oké, dan zal ik wat geduld hebben en hoop op het beste.
Bedankt voor het meedenken allemaal. 🙂
 
Ik heb ook de biomaster 850 en ik hoor hem nauwelijks. Tenzij ik net het (voor)filter heb gedaan.
 
Ik heb zelf ook sinds vorige week vrijdag de biomaster 850 vindt hem stil had hier voor de eheim 1200 die hoorde ik wel
Het enige wat ik hoor is dat hij een luchtbel eruit gooit
Soms moet ik hem even helpen
Voor de rest vind ik hem stil
 
Ik heb zelf ook sinds vorige week vrijdag de biomaster 850 vindt hem stil had hier voor de eheim 1200 die hoorde ik wel
Het enige wat ik hoor is dat hij een luchtbel eruit gooit
Soms moet ik hem even helpen
Voor de rest vind ik hem stil
Dat van die luchtbellen gaat je op den duur op de wekker.
 
Tja, ondertussen heb ik al iets meer dan een maand een nieuwe filterkop draaien, want bij Oase zeiden ze dat het klonk alsof er iets met de rotor was. De nieuwe maakt een iets minder krakelig geluid, maar ook nu dus na indraaien, blijf ik het een onaangenaam luid ding vinden dat we door heel het huis horen.
Nu zal ik er dan maar een isolerend kastje omheen maken, kijken of en hoeveel dat scheelt.

Erg jammer dit. Ik vraag me af in hoeverre er toch iets mis is met het ding, of dat het ligt aan dat iedereen geluid anders ervaart/verdraagt. Toch heeft tot nu toe iedereen die bij ons thuis is geweest uit zichzelf een opmerking gemaakt over het geluid, dus het kan niet helemaal alleen aan mij liggen.

Naast het continu lawaai produceert het nog steeds elke dag een flinke poep lucht. Als ik het 's ochtends een beetje kantel staat het bijna een minuut lang lucht te blazen. Dat occasioneel geluid vind ik op zich niet erg, maar ik vraag me af hoe het komt en of dat wel oké is.
 
Het gehoor van de een is beter dan van de ander maar goed ik kan me voorstellen dat je het irritant vindt als je gehoor goed is. Zoveel lawaai zou een filter toch niet mogen maken vindt ik.
 
Het 'systeem' hoort een vacuum/druk systeem te zijn en geen lucht bij te komen. Als je elke ochtend weer lucht uit het filter weet te krijgen dan moet er ergens een lek zitten en dat zou ook het geluid kunnen verklaren. Ik zou alle koppelingen eens nalopen en let daarbij extra of er bijvoorbeeld op de instroompijp wellicht een lek zit ergens net boven water o.i.d. Zit er bijvoorbeeld een kraantje op waarmee je de flow kunt bijstellen die wat lekt?

Staat mij overigens bij dat ik dit eerder heb gelezen op dit forum i.c.m. Oase filters. Zowel het geluid als het constant lucht in de filter hebben, of en hoe dit is opgelost weet ik helaas niet maar wellicht kun je met de zoekfunctie nog iets terug vinden.

[Edit] Onderwerp kunnen terugvinden:
 
Ja, dat topic heb ik ook een beetje gevolgd, nog voor ik de Oase had aangeschaft.
Tot dusver kan ik geen lekken zien vòòr het filter (ik zie geen lucht in de buis), dus ik denk dat het ook in dit geval iets te maken heeft met ergens een slechte afsluiting in het apparaat.
Hierover ga ik wel weer contact opnemen.
 
Het 'systeem' hoort een vacuum/druk systeem te zijn en geen lucht bij te komen. Als je elke ochtend weer lucht uit het filter weet te krijgen dan moet er ergens een lek zitten en dat zou ook het geluid kunnen verklaren. Ik zou alle koppelingen eens nalopen en let daarbij extra of er bijvoorbeeld op de instroompijp wellicht een lek zit ergens net boven water o.i.d. Zit er bijvoorbeeld een kraantje op waarmee je de flow kunt bijstellen die wat lekt?

Staat mij overigens bij dat ik dit eerder heb gelezen op dit forum i.c.m. Oase filters. Zowel het geluid als het constant lucht in de filter hebben, of en hoe dit is opgelost weet ik helaas niet maar wellicht kun je met de zoekfunctie nog iets terug vinden.

[Edit] Onderwerp kunnen terugvinden:
Was dat niet met een gaatje bij de spuitmond of intake ofso?
 
Tja, ondertussen heb ik al iets meer dan een maand een nieuwe filterkop draaien, want bij Oase zeiden ze dat het klonk alsof er iets met de rotor was. De nieuwe maakt een iets minder krakelig geluid, maar ook nu dus na indraaien, blijf ik het een onaangenaam luid ding vinden dat we door heel het huis horen.
Nu zal ik er dan maar een isolerend kastje omheen maken, kijken of en hoeveel dat scheelt.

Erg jammer dit. Ik vraag me af in hoeverre er toch iets mis is met het ding, of dat het ligt aan dat iedereen geluid anders ervaart/verdraagt. Toch heeft tot nu toe iedereen die bij ons thuis is geweest uit zichzelf een opmerking gemaakt over het geluid, dus het kan niet helemaal alleen aan mij liggen.

Naast het continu lawaai produceert het nog steeds elke dag een flinke poep lucht. Als ik het 's ochtends een beetje kantel staat het bijna een minuut lang lucht te blazen. Dat occasioneel geluid vind ik op zich niet erg, maar ik vraag me af hoe het komt en of dat wel oké is.

Nee dat is echt niet normaal, hier burpt ie heel af en toe nog en als ik m kantel borrelt ie inderdaad ook wel een beetje, maar lang niet zo extreem als jij beschrijft. En ik hoor m niet eens op een meter afstand, zo ver zit ik de hele dag van ons aquarium af.
 
Ik heb geen ervaring met dit soort filters, maar helaas wel met herrie van pompen. Een simpele opvoerpomp van Eheim. Helemaal gestoord werd ik van dat ding, bleef maar brommen. Terug naar de winkel, daar plaatste hij de kale pomp in het water... STIL :oops:. Ok, het lag dus niet aan de pomp. Na werkelijk allerlei opstellingen van de pomp en alle soorten persslang te hebben geprobeerd heeft uiteindelijk een peperdure siliconenslang, die per meter duurder was dan dat de pomp zelf heeft gekost, het euvel verholpen.
Kennelijk kan het dus bestaan dat verschillende materialen met hun verbinding elkaar wederzijds niet lekker tolereren, een "stijfheid" van materialen die resonanties veroorzaken waar geen oplossing voor is.

Dus. Heb je de hele pomp er al eens uitgehaald en gewoon in bad gezet? Istie dan stil? En heb je de persslang er al eens afgehaald en hem dan laten lopen ? Istie dan stil ?

Ik snap dat je er helemaal GEK van wordt, bij mij had hij al 3 keer bijna door het raam in de tuin gelegen.

gr

Mark
 
Heb het nog niet in bad gezet. Dan moet ie wel op z'n kant want het bad is te ondiep.
Wordt weer een middagje experimenteren.
 
Ik heb het andere topic nog eens doorgelezen en het lijkt een probleem te zijn met de kop die gewoon bij sommige exemplaren niet goed sluit en hierdoor valse lucht aanzuigt. Dat is iets wat gewoon niet zou mogen en door de fabrikant opgelost moet worden. Het is wellicht lastig om de verkoper zo ver te krijgen om Oase in te schakelen maar dat lijkt mij wel de juiste weg.

Voor de zekerheid kun je controleren of alle mandjes wel helemaal op elkaar aansluiten. Een net scheef mandje zou net te hoog uit kunnen komen waardoor de deksel wellicht moeite heeft met volledig sluiten. Ook mandjes die je te vol stopt met media kunnen dit (ervaring bij andere potfilters) veroorzaken. Vaak lekt het filter dan over tijd ook een klein beetje. Maar goed, gezien de ervaringen uit het andere topic lijkt het haast wel een constructiefout te zijn en moet je gewoon terug naar Oase.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sol
Tja, ondertussen heb ik al iets meer dan een maand een nieuwe filterkop draaien, want bij Oase zeiden ze dat het klonk alsof er iets met de rotor was. De nieuwe maakt een iets minder krakelig geluid, maar ook nu dus na indraaien, blijf ik het een onaangenaam luid ding vinden dat we door heel het huis horen.
Nu zal ik er dan maar een isolerend kastje omheen maken, kijken of en hoeveel dat scheelt.

Erg jammer dit. Ik vraag me af in hoeverre er toch iets mis is met het ding, of dat het ligt aan dat iedereen geluid anders ervaart/verdraagt. Toch heeft tot nu toe iedereen die bij ons thuis is geweest uit zichzelf een opmerking gemaakt over het geluid, dus het kan niet helemaal alleen aan mij liggen.

Naast het continu lawaai produceert het nog steeds elke dag een flinke poep lucht. Als ik het 's ochtends een beetje kantel staat het bijna een minuut lang lucht te blazen. Dat occasioneel geluid vind ik op zich niet erg, maar ik vraag me af hoe het komt en of dat wel oké is.
Dit zijn exact de redenen waarom ik het ding terug naar de winkel heb gebracht.

Ik heb de filter wel een stuk stiller gekregen door de slangen te vervangen door siliconen slangen.
Want de trilling wordt doorgegeven via de slangen aan bijv het meubel. En dat hoor je heel sterk.

Het steeds verzamelen van lucht, vond ik heel vervelend.

Wel jammer. Want het filter heeft genoeg laats voor media. En er komt een flinke sterke stroming uit.
Ook de uitneembare voorfilter werkg erg fijn. Hierdoor haal je wekelijks een hoop vuil uit de kringloop.

Ik denk dat Oase er verstandig aan doet om de 600 en 850 opnieuw te ontwerpen.
Met een grotere slang adapter, grotere doorvoer via het voorfilter.
En misschien de hele pot iets meer omvang geven.
Hierdoor kan het watervolume beter verwerkt worden.
Misschien volstaat dan een iets minder krachtige motor ook wel.
 
Ik heb de filter wel een stuk stiller gekregen door de slangen te vervangen door siliconen slangen
Dat was precies mijn punt. Wanneer je echt niks geks meer kunt vinden, zo'n dure siliconenslang is wel het beste dat je kunt hebben. En dan nog een aanvulling. Als dit inderdaad een oplossing is, wees dan niet gierig. Ik heb gemerkt dat een half metertje extra slang, iets dat je voor de afmeting eigenlijk helemaal niet nodig hebt, wel meewerkt om trillingen verder te dempen en een gelijkmatiger waterverloop te realiseren.

Het blijft allemaal k#t@ waar je mee worstelt, maar wie weet heb je wat aan al deze tips.

fijn weekend

Mark
 
Ik heb het andere topic nog eens doorgelezen en het lijkt een probleem te zijn met de kop die gewoon bij sommige exemplaren niet goed sluit en hierdoor valse lucht aanzuigt. Dat is iets wat gewoon niet zou mogen en door de fabrikant opgelost moet worden. Het is wellicht lastig om de verkoper zo ver te krijgen om Oase in te schakelen maar dat lijkt mij wel de juiste weg.

Voor de zekerheid kun je controleren of alle mandjes wel helemaal op elkaar aansluiten. Een net scheef mandje zou net te hoog uit kunnen komen waardoor de deksel wellicht moeite heeft met volledig sluiten. Ook mandjes die je te vol stopt met media kunnen dit (ervaring bij andere potfilters) veroorzaken. Vaak lekt het filter dan over tijd ook een klein beetje. Maar goed, gezien de ervaringen uit het andere topic lijkt het haast wel een constructiefout te zijn en moet je gewoon terug naar Oase.
Hoewel sommige verkopers nog wel eens het probleem bij de uiteindelijke consument willen leggen met de woorden: "Neemt u maar contact op met, in dit geval, Oase." Nee dus! De verkoper behoort dus het aangedragen probleem aan te kaarten bij zijn leverancier. De uiteindelijke klant heeft alleen van doen met zijn verkoper die een deugdelijk product moet leveren.
 
Hoewel sommige verkopers nog wel eens het probleem bij de uiteindelijke consument willen leggen met de woorden: "Neemt u maar contact op met, in dit geval, Oase." Nee dus! De verkoper behoort dus het aangedragen probleem aan te kaarten bij zijn leverancier. De uiteindelijke klant heeft alleen van doen met zijn verkoper die een deugdelijk product moet leveren.
Klopt helemaal, daarom zeg ik ook dat je de verkoper zo ver moet krijgen om dat te doen. Als de verkoper aangeeft dat het product prima werkt (al dan niet met wat meer geluid dan de klant had verwacht) kom je niet verder.
 


Oké ik begreep dat deze heel stil zijn idd.
Die is verassend stil.

Maar mijn ervaring is dat alles onder de 20 watt aan vermogen wel stil is.

Ik heb hiervoor een classic 600 gehad. Die was acceptabel. Maar deze 2275 is een stuk stiller.

Op zich zou ik met het geluid van de biomaster 850 kunnen leven, als deze niet de issue met de luchtophoping had.
Als deze luchtvrij (dat is zeldzaam) is, dan is deze wel acceptabel stil.
En de grote waterverplaatsing is wel een voordeel.

Maar goed, de Eheim houd de bak nu ook erg mooi helder.
 

Terug
Bovenaan