Hoeveel guppen in een Juwel Rio 125?


okidoki. heb gisteren een deel water ververst en oude planten weg gehaald die het niet meer deden.
maar dan laten we het nu ff met rust.
 
Ik ben het helemaal met Luc eens. Splitsen zou ik ook niet doen want dan komt het natuurlijk gedrag niet tot zijn recht en dat geeft allemaal stress.
Verstandig om het nu eerst eens rust te gunnen.
 
Is goed John en Luc.
ik test wel 1x per week mijn water waardes en voeg 1x per week Profito toe.
Easycarbo gebruik ik niet meer in mijn guppen bak, maar nog wel 2x per week in mijn andere rio.

Verder doen we normale waterwissels 1x per week of per 2 weken.
 
Laatst bewerkt:
Nu krijg ik het verwijt op facebook, dat mijn mosselplant een vijverplant is!?
hoe zit dat ?
 
nee ik zei, op de groep het is een vijverplant in de zomer buiten en om te overwinteren in het aquarium op minimaal 22 graden.
zo las ik het op de site Hobbykwekers.
En wat is jullie mening?
 
Nu krijg ik het verwijt op facebook, dat mijn mosselplant een vijverplant is!?
hoe zit dat ?


Eerst typ je bovenstaande en nu zeg je dat jij in de groep aangaf dat het een vijverplant is.
Mijn mening is dat het beter is voor je om het bij 1 groep te houden want volgens mij raak je helemaal van slag door alle verschillende signalen die je krijgt.
 
Je kan hem prima het hele jaar door in je aquarium houden en wat betreft de vijver, daar heb ik geen kaas van gegeten;).
Teveel lezen op diverse sites en fora doet vaak ook weinig goed:D. Ik heb dat plantje al jaren in de bakken en daar is niks mis mee.
 
er zijn natuurlijk verschillende meningen. ik sinds januari 2013 op dit forum.
en vanaf 2009 lid van facebook. maar lid van aquarium groepen pas sinds 2015.
en onze aquaria vissen en vijver groep opgericht in begin 2016.

Ik mag graag jullie mening erover horen. het is niet de bedoeling om mijn gelijk te halen hier.
 
Als je 10 sites gaat bekijken over een bepaald onderwerp dan is de kans heel groot dat je vele verschillende meningen/oordelen krijgt te lezen. Het is denk ik voor jezelf gewoon bepalen waar je op kan vertrouwen en welke antwoorden een beetje overeenkomen.
 
klopt John.
zoals jullie weten, wil ik meestal het naadje van de kous weten maar dat is niet altijd even slim.
ik zoek ook vaak onmogelijke dingen als ik ga winkelen. Het is er dan wel maar de zoektocht duurt wel ff.


(even een simpel voorbeeld: ik zocht een tuin hark met rechte tanden... Welkoop, Gamma enzo hadden ze niet maar kon ook niet besteld worden, maar ik wist uit mijn landbouw verleden dat het wel bestond. Ik heb hem uiteindelijk gevonden bij Kroon. Het heet een asfalthark. Dus na heel lang zoeken, gevonden wat ik wilde).
 
Kijk, elke zoetwaterplant die wij houden in onze verwarmde bakken zijn in de landen van oorsprong vijverplanten/rivierplanten.
In dit geval ook de mosselplant.
In Zuid-Amerika zullen ze waarschijnlijk exotische planten in hun vijver of aquarium houden die hier in de vijvers of rivieren voorkomen. ;)

De mosselplant wordt hier ook in de zomer in vijvers gehouden, maar deze sterven door de koude tegen de winter af, daarom dat men aangeeft dat men deze in de winter in een aquarium binnen kan houden.
Maar je kan deze ook rechtstreeks in een aquarium houden.

Daarom, ja elke plant is een vijver/rivierplant, maar dan in hun plaats van oorsprong.

Het was zelfs zo dat ik nooit een mosselplant kocht, ofwel kreeg ik deze van een mede-aquriaan ofwel van hier in de buurt van iemand die een vijver bezat.
 
Er valt trouwens wel degelijk wat te zeggen voor de opmerking dat het een vijverplant is / in een vijver thuishoort.
Als je ziet hoe enorm Pistia wordt in vijvers en grote open aquaria, dan is het plantje zoals je die in het aquarium ziet bijna een kommervorm te noemen: klein, iel.
 
uiteindelijk wel ja maar ik dacht ik koop wel ff zoiets bij de Gamma of Welkoop.
en wist toen nog niet dat het een asfalthark was.
 
Kijk, elke zoetwaterplant die wij houden in onze verwarmde bakken zijn in de landen van oorsprong vijverplanten/rivierplanten.
In Zuid-Amerika zullen ze waarschijnlijk exotische planten in hun vijver of aquarium houden die hier in de vijvers of rivieren voorkomen. ;)
In dit geval ook de mosselplant.
De mosselplant wordt hier ook in de zomer in vijvers gehouden, maar deze sterven door de koude tegen de winter af, daarom dat men aangeeft dat men deze in de winter in een aquarium binnen kan houden.
Maar je kan deze ook rechtstreeks in een aquarium houden.

Daarom, ja elke plant is een vijver/rivierplant, maar dan in hun plaats van oorsprong.


Toppie, helemaal duidelijk nu. Bedankt
 
Er valt trouwens wel degelijk wat te zeggen voor de opmerking dat het een vijverplant is / in een vijver thuishoort.
Als je ziet hoe enorm Pistia wordt in vijvers en grote open aquaria, dan is het plantje zoals je die in het aquarium ziet bijna een kommervorm te noemen: klein, iel.

Komt niet omdat deze in een vijver meer plaats zou hebben, of dat hij extra zon heeft.
Komt enkel omdat voor deze planten een enorme voorraad voedsel aanwezig is, de nitraat is in een vijver vele malen hoger dan bv. in een aquarium die elke week 50% wordt ververst.

Het is zelfs zo dat als je wekelijks 25% van je water ververst je planten op den duur gewoon verdwijnen of zeer klein blijven en dit omdat er voedseltekort is.
Ververs je bv. i keer per maand 10% zal je meer planten en grotere planten krijgen.
 
Er valt trouwens wel degelijk wat te zeggen voor de opmerking dat het een vijverplant is / in een vijver thuishoort.
Als je ziet hoe enorm Pistia wordt in vijvers en grote open aquaria, dan is het plantje zoals je die in het aquarium ziet bijna een kommervorm te noemen: klein, iel.


Dus bedoel je dat het eigenlijk plantenmishandeling is ivm vergroeiing?
 
Dus bedoel je dat het eigenlijk plantenmishandeling is ivm vergroeiing?
Nouja vooralsnog was het vooral een constatering, zonder verder waardeoordeel over.

112070-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De planten worden met gemak 20+ cm breed, als ze de ruimte en het voedselaanbod krijgen.
En ze ook graag de hoogte in met enkele omhoogstaande bladeren. Juist daarin worden ze in een aquarium behoorlijk gehinderd (de opstaande bladeren verbranden steevast door de hitte van lampen).
 
De planten worden met gemak 20+ cm breed, als ze de ruimte en het voedselaanbod krijgen.
En ze ook graag de hoogte in met enkele omhoogstaande bladeren. Juist daarin worden ze in een aquarium behoorlijk gehinderd (de opstaande bladeren verbranden steevast door de hitte van lampen).

In een aquarium zal je deze grootte nooit treffen, gewoon omdat er geen voedsel genoeg is.
 
nou mijn LED verlichting geeft nauwelijks warmte af...
 
De planten worden met gemak 20+ cm breed, als ze de ruimte en het voedselaanbod krijgen.
En ze ook graag de hoogte in met enkele omhoogstaande bladeren. Juist daarin worden ze in een aquarium behoorlijk gehinderd (de opstaande bladeren verbranden steevast door de hitte van lampen).


Klopt maar is met een hoop planten in onze bakken zo wat Luc ook aangaf.
Heb je bv de Hydrocleys nimphoides in het wild weleens zien staan? ook heel wat anders dan die paar steeltjes met drijfblaadjes en zo nu en dan een bloemmetje in onze bakken.
 
Klopt maar is met een hoop planten in onze bakken zo wat Luc ook aangaf.
Heb je bv de Hydrocleys nimphoides in het wild weleens zien staan? ook heel wat anders dan die paar steeltjes met drijfblaadjes en zo nu en dan een bloemmetje in onze bakken.

Javavaren in hun biotoop? moederplant van een M² groot of groter.
Is altijd en overal zo wel geweest. ;)
 
ja maar dat geldt ook voor kamerplanten. in het wild meters hoge palmen.
en in de woonkamer 30 cm hoog.

Wij snoeien planten terug naar onze wens. daar is niets mis mee en doet iedereen. Om uiteindelijk een grote plant te krijgen ligt aan de kweker.
Onze aquarium planten worden niet beperkt door de grote van het aquarium maar door diegene die het onderhoud.
 
Onze aquarium planten worden niet beperkt door de grote van het aquarium maar door diegene die het onderhoud.

Toch wel, je kan het vergelijken met dieren, in ons geval met vissen, zet een vis te kklein en hij zal ook vergroeien en kleiner blijven.
Met planten net zo, als je een kamerplant niet regelmatig verpot naar een grotere pot ken je het probleem toch ook?
Aquariumplanten dito.
 
Toch wel, je kan het vergelijken met dieren, in ons geval met vissen, zet een vis te kklein en hij zal ook vergroeien en kleiner blijven.
Met planten net zo, als je een kamerplant niet regelmatig verpot naar een grotere pot ken je het probleem toch ook?
Aquariumplanten dito.


Klopt en vandaar dat ik ook altijd zeg dat je planten niet in een potje moet zetten in je bak want dat gaat de plant beperken. Ik lees weleens dat men een plant in een terracotta potje gaat plaatsen en niet in de bodem. Dat vindt ik dan ook geen goed idee.
 
mijn planten staan niet in potjes in het aquarium maar in het vrije grind.
en als ik denk ze worden te groot, dan splits ik ze. en dan kan ik ze verkopen, of gratis aanbieden op marktplaats.

Zover heb ik het nu nog niet.
 
Toch wel, je kan het vergelijken met dieren, in ons geval met vissen, zet een vis te kklein en hij zal ook vergroeien en kleiner blijven.
Met planten net zo, als je een kamerplant niet regelmatig verpot naar een grotere pot ken je het probleem toch ook?
Aquariumplanten dito.
Stengelplanten groeien doorgaans verder tot ze zichzelf verstikken.
 
Groei remmers kunnen we helaas/gelukkig niet toepassen. maar planten hebben ook niet het eeuwige leven he.
 

Terug
Bovenaan