Hoeveel maanvissen?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat Inuz zegt. En ik denk dat je met een 10 meter bak al heel rap aan de 200 euro in de maand alleen al aan stroomkosten zit voor een dergelijke bak. Los van je gewone energieverbruik. Om nog maar niet te spreken van de kosten van medicatie als dit nodig mocht zijn, voedsel voor een enorme hoeveelheid vissen. Een 10 meter bak is niet weggelegd voor mensen met een "normaal" inkomen.
 
Mascha&Ivo zei:
Sterrekind zei:
De stelling 10 meter kan best als ej goed met geld om kunt gaan gaat natuurlijk totaal niet op. Je kunt dat niet zomaar zeggen, je kunt immers niet in andermans portemonnee kijken. Dat jij 200 euro kunt sparen met een uitkering vind ik echt heel bijzonder, en heel fijn voor je, maar ik denk dat je hier in een enorme uitzondering bent.
Ik kan alleen maar denken: uitzonderigen bevestigen de regel.

~ Ivo

Hoe bedoel je :)
 
uitkering is inkomensafhankelijk, dus als je laatste inkomen relatief hoog was is je uitkering ook hoog.

verschilt dus per persoon
 
Rikkert zei:
uitkering is inkomensafhankelijk, dus als je laatste inkomen relatief hoog was is je uitkering ook hoog
Bijstand is ook een uitkering, en die is (in principe) gewoon hetzelfde voor iedereen (oke, koppel/alleenstaande is natuurlijk nog wat anders).

~ Ivo
 
als je zoveel geld heb dat je zo'n grote bak (250cm of groter) kan betalen en onderhouden heb je geen recht op Bijstand, dus ben er maar vanuit gegaan dat het niet de bijstand is.
 
Rikkert zei:
uitkering is inkomensafhankelijk, dus als je laatste inkomen relatief hoog was is je uitkering ook hoog.

verschilt dus per persoon

Dat ligt er aan wat voor een uitkering er ontvangen wordt. Gaat het om wachtgeld van een minister , ja dan is dit veel meer als een bijstanduitkering.

Van een bijstand=uitkering kan niemand 200 euro sparen in de maand. Onmogelijk. Ja, kan wel, als je geen woonlasten hebt.
 
Rikkert zei:
als je zoveel geld heb dat je zo'n grote bak (250cm of groter) kan betalen en onderhouden heb je geen recht op Bijstand, dus ben er maar vanuit gegaan dat het niet de bijstand is.
Ook dit is weer generaliserend. Lees nu dit nog eens, says it all:

Sterrekind zei:
De stelling 10 meter kan best als ej goed met geld om kunt gaan gaat natuurlijk totaal niet op. Je kunt dat niet zomaar zeggen, je kunt immers niet in andermans portemonnee kijken. Dat jij 200 euro kunt sparen met een uitkering vind ik echt heel bijzonder, en heel fijn voor je, maar ik denk dat je hier in een enorme uitzondering bent.
 
Rikkert zei:
als je zoveel geld heb dat je zo'n grote bak (250cm of groter) kan betalen en onderhouden heb je geen recht op Bijstand, dus ben er maar vanuit gegaan dat het niet de bijstand is.

Ga ik ook vanuit, en dan nog zijn de mensen met een uitkering die 200 euro in de maand kunnen sparen een zeldzaam verschijnsel volgens mij.

Anyway, we dwalen af. Ik wacht vol spanning op de foto's van dit olympisch aquarium
 
Sterrekind zei:
Wat Inuz zegt. En ik denk dat je met een 10 meter bak al heel rap aan de 200 euro in de maand alleen al aan stroomkosten zit voor een dergelijke bak. Los van je gewone energieverbruik. Om nog maar niet te spreken van de kosten van medicatie als dit nodig mocht zijn, voedsel voor een enorme hoeveelheid vissen. Een 10 meter bak is niet weggelegd voor mensen met een "normaal" inkomen.

Om nog niet te bedenken hoeveel water je per week wel niet moet verversen.
En dan wil je ook niet met emmertjes gaan lopen... dus moet een installatie gemaakt worden. Dat kan ik niet zelf, miep met twee linker handen en blond haar ;)
Heb ik een vakmannetje voor nodig, ben je weer een paar honderd euro verder.
 
Mascha&Ivo zei:
Rikkert zei:
als je zoveel geld heb dat je zo'n grote bak (250cm of groter) kan betalen en onderhouden heb je geen recht op Bijstand, dus ben er maar vanuit gegaan dat het niet de bijstand is.
Ook dit is weer generaliserend. Lees nu dit nog eens, says it all:

Sterrekind zei:
De stelling 10 meter kan best als ej goed met geld om kunt gaan gaat natuurlijk totaal niet op. Je kunt dat n



iet zomaar zeggen, je kunt immers niet in andermans portemonnee kijken.
Dat jij 200 euro kunt sparen met een uitkering vind ik echt heel bijzonder, en heel fijn voor je, maar ik denk dat je hier in een enorme uitzondering bent.

Nou, bovenstaande klopt weer wel. Als jij een flinke som spaargeld hebt, dan zul je dit eerst moeten opeten alvorens je een uitkering krijgt. En als jij een bijstanduitkering krijgt, kun je een dergelijk aquarium weer niet betalen.

Als je een dergelijke bak kunt onderhouden, kun je wel weer recht hebben op bijstand, je kunt dan alleen je bak niet meer onderhouden :D
 
Sterrekind zei:
Rikkert zei:
uitkering is inkomensafhankelijk, dus als je laatste inkomen relatief hoog was is je uitkering ook hoog.

verschilt dus per persoon

Dat ligt er aan wat voor een uitkering er ontvangen wordt. Gaat het om wachtgeld van een minister , ja dan is dit veel meer als een bijstanduitkering.

Van een bijstand=uitkering kan niemand 200 euro sparen in de maand. Onmogelijk. Ja, kan wel, als je geen woonlasten hebt.

Niet te vergeten, volgens mij krijgt die koningin van ons ook een uitkering.

Om maar niet te gaan generaliseren... maar Dirk- jan hoor je vaker in welgestelde families.. haren.. wonen alleen mensen met geld.. ;) BEA? :p
 
Dat bedoel ik Sterrekind, ik zeg dingen alleen niet met zoveel woorden als het ook met minder woorden kan. :)
 
Rikkert zei:
Dat bedoel ik Sterrekind, ik zeg dingen alleen niet met zoveel woorden als het ook met minder woorden kan. :)

Ja ik gebruik liever heel veel woorden, ik heb een quotum te behalen
 
Jeetje wat een discussie hier zeg maar kan er ook nog wel een gooi naar doen,misschien is het wel een letselschade uitkering bv ;)
De 1 kan "beter" met geld omgaan dan de ander,is ook maar net waar je prioriteiten liggen maar vind het onzin om te roepen dat iemand die z'n bijstandsuitkering kan gebruiken voor een aquarium er geen recht op heeft....

Gaat dus om de bak van een oom van de ts,zal wel een foto willen zien eigenlijk.
 
Seabait zei:
Jeetje wat een discussie hier zeg maar kan er ook nog wel een gooi naar doen,misschien is het wel een letselschade uitkering bv ;)
De 1 kan "beter" met geld omgaan dan de ander,is ook maar net waar je prioriteiten liggen maar vind het onzin om te roepen dat iemand die z'n bijstandsuitkering kan gebruiken voor een aquarium er geen recht op heeft....

Gaat dus om de bak van een oom van de ts,zal wel een foto willen zien eigenlijk.

Dat werd niet geroepen, de stelling was als je recht hebt op een bijstanduitkering, dan heb je niet zo'n bak. Heb je wel zo'n bak, en kun je deze onderhouden, dan heb je geen bijstanduitkering. Heb je spaargeld, dan heb je geen recht op een uitkering. Krijg je een uitkering ( bijstand) dan kun je de bak niet betalen :)
 
Slaat nergens op wat je zegt igg vind ik.
Is wel een heel extreem voorbeeld maar zou echt niet weten waarom het niet zou kunnen.
 
Het blijft generaliserend: uitspraken doen gebaseerd op aannames en zonder in andermans portemonnee te kunnen kijken. Zoals ik eerder al zei: uitzonderingen bevestigen de regel.

Mascha en ik hebben als studenten minder te besteden dan dat we met een simpele bijstandsuitkering zouden hebben en met verstandig met geld omgaan kunnen we nog een heleboel doen en hebben we 'gewoon' 4 bakjes draaien.

Met andere woorden:

Seabait zei:
Slaat nergens op wat je zegt igg vind ik.
Is wel een heel extreem voorbeeld maar zou echt niet weten waarom het niet zou kunnen.
:thumbs:

~ Ivo
 
John, ik heb het voor mezelf moeten uitzoeken(heb het gelukkig uiteindelijk niet nodig gehad) en heb kort geleden ook eens gekeken (i.v.m. mijn 2 meterbak) of het mogelijk was geweest met een bijstandsuitkering. Ik ben gestopt met uitzoeken, want ik kwam qua kosten al te hoog uit (als ik het qua uitkering eerlijk doe en wel goed materiaal gebruik voor het aquarium).

Kortom, uit ervaring weet ik wel degelijk dat het ergens op slaat.
 
Seabait zei:
Slaat nergens op wat je zegt igg vind ik.
Is wel een heel extreem voorbeeld maar zou echt niet weten waarom het niet zou kunnen.

Omdat je de kosten simpelweg niet kunt betalen als je een bijstanduitkering hebt. Heb je de bak dus al staan, dan heb je een groot probleem als je de bijstand in moet, je kunt het immers niet betalen.

Kun je de kosten wel betalen dan houdt dit in dat je eigen geld hebt, want je uitkering is te weinig, dan heb je geen recht op die uitkering, want je hebt immers eigen geld.

Ik heb het hier specifiek over bijstand, niet over letselschade/ww of wachtgeld maar over bijstand.
 
Maar jij kan je persoonlijke situatie toch niet vergelijken met een ander Rick? is bij iedereen weer anders,geef toe dat er meer mensen zijn te vinden waar dit niet zou lukken maar kan best dingen bedenken waar zo'n situatie best mogelijk zou zijn.

Gaat ook voor jou op Sterrekind,misschien is het wel een bak zonder verwarming maar dan nog zou iemand bv door z'n cv leidingen door de bak te leggen heel veel kosten kunnen besparen dus dat is al 1 punt.
Regent bijna nergens zoveel als in Nederland,als je dat opspaart kost het je geen kraanwater,dat is 2 enz...
 
Mascha&Ivo zei:
Het blijft generaliserend: uitspraken doen gebaseerd op aannames en zonder in andermans portemonnee te kunnen kijken. Zoals ik eerder al zei: uitzonderingen bevestigen de regel.

Mascha en ik hebben als studenten minder te besteden dan dat we met een simpele bijstandsuitkering zouden hebben en met verstandig met geld omgaan kunnen we nog een heleboel doen en hebben we 'gewoon' 4 bakjes draaien.

Met andere woorden:

Seabait zei:
Slaat nergens op wat je zegt igg vind ik.
Is wel een heel extreem voorbeeld maar zou echt niet weten waarom het niet zou kunnen.
:thumbs:

~ Ivo

Vier bakjes is te doen. Een 10 meter bak echt niet, reken voor de grap eens uit wat je kwijt bent aan verwarming ( die je nodig hebt voor maanvissen) , stroom voor je verlichting, je pompen/bioloog, etc.

Dat is echt niet te doen met een bijstand uitkering :)
 
Wacht even, jij stelt iets en nu moet ik het gaan narekenen? Dat is volgens mij de wereld op zijn kop ;)


Ik heb tenslotte nergens gesteld dat het wel kan, maar alleen als reactie op Rikkert dat je niet zomaar (generaliserende)uitspraken kunt doen op basis van aannames en zonder in iemands financien te kunnen kijken. Een idee dat je hier nog lijkt te delen:

Sterrekind zei:
De stelling 10 meter kan best als ej goed met geld om kunt gaan gaat natuurlijk totaal niet op. Je kunt dat niet zomaar zeggen, je kunt immers niet in andermans portemonnee kijken. Dat jij 200 euro kunt sparen met een uitkering vind ik echt heel bijzonder, en heel fijn voor je, maar ik denk dat je hier in een enorme uitzondering bent.

~ Ivo
 
Seabait zei:
Maar jij kan je persoonlijke situatie toch niet vergelijken met een ander Rick? is bij iedereen weer anders,geef toe dat er meer mensen zijn te vinden waar dit niet zou lukken maar kan best dingen bedenken waar zo'n situatie best mogelijk zou zijn.

Gaat ook voor jou op Sterrekind,misschien is het wel een bak zonder verwarming maar dan nog zou iemand bv door z'n cv leidingen door de bak te leggen heel veel kosten kunnen besparen dus dat is al 1 punt.
Regent bijna nergens zoveel als in Nederland,als je dat opspaart kost het je geen kraanwater,dat is 2 enz...


Als jij geld hebt om cv-leidingen door een bak aan te leggen heb je geen recht op een bijstanduitkering. Als je de bak al hebt staan, en je hebt al deze stappen al ondernomen, dan nog is het houden van een dergelijke bak echt onhaalbare kaart met een bijstanduitkering.

Het kan echt niet uit. Zelfs met alleen koud water, geen verlichting en goudvissen zal het nog spannend zijn, aangezien er in een dergelijke bak een �norme sloot water zit, die wekelijks ververst zal moeten worden, en ook dit brengt kosten met zich mee.

Een bijstanduitkering is al te weinig om gewoon van te kunnen leven, laat staan een exorbitante hobby als een 10-meter bak er op na kunnen houden.
 
Aangezien dit iemand anders z'n topic is maar het toch wel een hele interessante discussie vind lijkt het me wel wat om er een apart topic van de maken in de babbelbox.
Weet niet of er meer animo voor is? op een respectvolle manier naar elkaar toe uiteraard!
 
Mascha&Ivo zei:
Wacht even, jij stelt iets en nu moet ik het gaan narekenen? Dat is volgens mij de wereld op zijn kop ;)


Ik heb tenslotte nergens gesteld dat het wel kan, maar alleen dat je niet zomaar (generaliserende)uitspraken kunt doen op basis van aannames en zonder in iemands financien te kunnen kijken. Een idee dat je hier nog lijkt te delen:

Sterrekind zei:
De stelling 10 meter kan best als ej goed met geld om kunt gaan gaat natuurlijk totaal niet op. Je kunt dat niet zomaar zeggen, je kunt immers niet in andermans portemonnee kijken. Dat jij 200 euro kunt sparen met een uitkering vind ik echt heel bijzonder, en heel fijn voor je, maar ik denk dat je hier in een enorme uitzondering bent.

~ Ivo

Ik generaliseer niet. Ik stel dat je met een bijstanduitkering geen 10 meter bak kunt betalen. Kan gewoon niet. Dat is niet generaliseren, dat is realiteit.

Mensen in de bijstand hebben al moeite om hun gezin van voedsel te kunnen voorzien, laat staan de zorg voor een dergelijke bak

Ik heb het hier overigens alleen over een bijstand=uitkering. NIet over alle andere uitkeringen.
 
ow eens Seabait.

Kunnen we hier weer vol spanning wachten op de Rasbora's in het olympisch bad :D
 
Net als Sterrekind ben ik specifiek uit gegaan van de Bijstand en van grotere bakken (waaronder de 10 meterbak waar het topic over gaat)
 
Sterrekind zei:
Ik generaliseer niet.
Je hebt het nu weer over "mensen in de bijstand", zonder enige uitzondering te lijken te aanvaarden.
Zoals ik zeg: Mascha en ik doen het met minder dan een bijstandsuitkering, waar zitten dan de "problemen om een gezin te onderhouden"?

Sterrekind zei:
Ik stel dat je met een bijstanduitkering geen 10 meter bak kunt betalen. Kan gewoon niet. Dat is niet generaliseren, dat is realiteit.
Dan kun je het dus ook cijfermatig onderbouwen.

~ Ivo
 
eens John, een ander topic is verstandiger.

Bij deze alsnog mijn excuses voor het 'vervuilen' van dit topic.
 
Mascha&Ivo zei:
Sterrekind zei:
Ik generaliseer niet.
Je hebt het nu weer over "mensen in de bijstand", zonder enige uitzondering te lijken te aanvaarden.
Zoals ik zeg: Mascha en ik doen het met minder dan een bijstandsuitkering, waar zitten dan de "problemen om een gezin te onderhouden"?

Sterrekind zei:
Ik stel dat je met een bijstanduitkering geen 10 meter bak kunt betalen. Kan gewoon niet. Dat is niet generaliseren, dat is realiteit.
Dan kun je het dus ook cijfermatig onderbouwen.

~ Ivo


ja hoor, kun jij ook. Google maar even op de hoogte van een bijstanduitkering, de eisen waar je aan moet voldoen om een bijstanduitkering te hebben, en kijk ook maar eens wat de kosten zijn op jaarbasis voor een "gemiddeld" tropisch aquarium. Voor een bakje wat 900 KwH trekt op jaarbasis ben je aan stroom 220 euro kwijt. Bovenop je gewone stroomkosten. Een bakje van een meter of 10 kost je zeker het 10 voudige, zo niet meer. Dat is niet op te brengen als je een bijstanduitkering krijgt ( zie basis-cijfers, een alleenstaande ouder krijgt bijvoorbeeld 926 euro per maand, inclusief vakantiegeld). Met een beetje geluk krijg je nog wat huursubsidie, en zit je aan de 1200 euro netto in de maand. Ik wens je heel veel succes om daar een gezin van te onderhouden, en je 10 meter bak. Kan gewoon niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan